پیام فارس

آخرين مطالب

«دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس اجتماعي

«دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس - محمد زکی‌زاده، مستند «دریای پارس» به کارگردانی منوچهر طیاب که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است؛ موقعیت جغرافیایی، تاریخ تمدن و فرهنگ‌های گوناگون منطقه خلیج فارس و دریای عمان را به تصویر می‌کشد.
در «دریای پارس» موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک خلیج فارس و دریای عمان بر اساس تاریخ تمدن عیلام، اکد، سومر، کلده، آشور، بابل، ایران و فرهنگ‌های گوناگون منطقه، مراکز تمدن‌های کهن ایرانی در کرانه خلیج فارس بررسی می‌شود.
این مستند با نام «خلیج فارس» آغاز می‌شود و با نمایش پی در پی نقشه‌های کهنی که از دیرباز از جغرافی‌دانان غربی و مسلمان مانده‌اند بر اصالت این نام صحه می‌گذارد. سپس سفر خود را از جلگه خوزستان آغاز می‌کند و به گشت و گذاری گسترده در جزیره‌های ایران می‌پردازد.
مراسم عاشورای بوشهر، لنج سازی، معابد پالمیری خارک، فجایعی که اروپاییان، دزدان دریایی انگلیس و ... در این مناطق به بار آورده‌اند، چگونگی باز پس گیری هرمز از پرتغالی‌ها از جمله مواردی است که در این فیلم نمایش داده می‌شود.
سابقه تاریخی جزیره خارک، داستان سفر واسکودوگاما پرتغالی و آمدن آلبر کرک به خلیج فارس و آغاز دوران استعمار تا دوران جنگ جهانی اول، مبارزات مردم جنوب علیه استعمار، موقعیت جزایر قشم، کیش، تنب بزرگ، تنب کوچک دیگر سرفصل‌های این فیلم را تشکیل داده است.
منوچهر طیاب مستندساز، نویسنده و منتقد که یکی از چهره‌های تاثیرگذار دنیای مستند به شمار می‌رود، در سال 1316 در تهران به دنیا آمد. او دانش‌آموخته رشته معماری از دانشگاه فنی وین و تحصیل‌کرده رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنر‌های نمایشی وین بود.
او از سال 1342 با ساخت فیلمی درباره سفال‌های قدیمی ایران به مستندسازی روی آورد و نزدیک به 100 فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرده است. طیاب استاد رشته سینما در دانشکده هنر‌های دراماتیک و تلویزیون، سرپرست رشته سینماتوگرافی و عکاسی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی تهران و عضو هیئت داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه لهستان بود و از جمله آثار مستند او می‌توان به «البرز»، «زاگرس گهواره تمدنی کهن»، «نقاشی ایران»، «دروازه ملکوت»، «وانگه روان جهان گله کرد» و ... اشاره کرد.
همچنین همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت منوچهر طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر شد. طیاب غیر از مستندسازی و عکاسی به عنوان شاخه‌های اصلی فعالیت خود، در حوزه ایرانشناسی نیز نامی آشناست و در زندگی خود به طور پیوسته برای معرفی ایران با ابزار فیلم و مستند تلاش کرد.
بسیاری از مستندسازان طیاب را به عنوان یک ایرانشناس عاشق می‌شناسند که مسیر صادقانه‌ای را در زندگی پیش گرفته و او به همراه ایرج افشار، خسرو سینایی و منوچهر ستوده را از کسانی عنوان می‌کنند که گویی جهان هستی آنها را به عنوان پیامبران فرهنگ برگزیده است.
از جمله آثار منوچهر طیاب که در جشنواره‌های مختلف مورد تقدیر واقع شده‌اند، می‌توان به فیلم‌های «سفال/ سرامیک» (1342) - برنده دلفان نقره، «ریتم» (1343) - فیلم منتخب یونسکو برای تدریس در مدارس سینمایی- دیپلم افتخار از جشنواره وین، «خوزستان» (1343)، «دزفول/ شوشتر» (1344)، «کران تا کران» (1344)، «قالی» (1345)، «جزیره قشم» (1346)، «سپاهی دانش» (1347)، «مسجد جامع اصفهان» (1348) - دیپلم افتخار جشنواره فیلم برلین، «دریای پارس» (1348)، «ایران سرزمین ادیان» (1349) - دیپلم افتخار جشنواره وین، «سیر خط در ایران» (1349)، «سوی شهر خاموش- دزفول» (1349)، «آبادان» (1350)، «سوزنبان» (1350)، «کاریکاتوریست» (1350)، «جنگ خروس» (1350)، «شب‌های تهران- 7 قسمت» (1350)، «زن‌ها و حرفه‌ها» (1350)، «خیمه شب‌بازی» (1351)، «تیاتر رو حوضی» (1351)، «نمایشگاه نقاش امپرسیونیست‌ها» (1351)، «نمایشگاه جواهرات» (1351)، «نمایشگاه شیشه و سفال» (1351)، «نمایشگاه نقاشی کودکان» (1352)، «کاخ چهل‌ستون» (1352)، «کاخ هشت‌بهشت» (1352)، «کاخ عالی‌قاپو» (1352)، «مسجد شیخ لطف‌الله» (1353)، «معماری دوران صفوی» (1354) - برنده دلفان طلایی، «معماری دوران سلجوقی» (1354)، «معماری دوران ایلخانی» (1354)، «معماری دوران تیموری» (1354)، «معماری آستان قدس رضوی» (1355)، «اصفهان هندسه‌ای بر مقیاس انسانی» (1355) - دیپلم افتخار جشنواره سینمایی مسکو، «ساخت کاشی معرق» (1355) و «تعمیر نقاشی‌های دیواری» (1355) اشاره کرد.
منوچهر طیاب کارگردان نام‌آشنای سینمای مستند ایران بامداد روز سه‌شنبه 4 شهریور سال 1399 در سن هشتاد و سه سالگی در بیمارستانی در وین از دنیا رفت.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/810196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با خوردن این میوه کمتر به دکتر مراجعه کنید

یاسر جبرائیلی: سیستم بانکی، اسلام مالی شده نه اسلامی‌سازی

انعقاد سه تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت ارشاد و استانداری فارس

محفل بزرگ انس با قرآن در لامرد برگزار شد

آغاز برداشت چغندر قند پاییزه در کازرون

دلار بدهید، زمین‌های خیالی تحویل بگیرید

خیرمقدم مادر شهید مدافع حرم رادمهر به ریاست محترم جمهور در سفر به مازندران

درمان کمبود ویتامین D و آهن

«نه» بانک‌ها به مستاجرها

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

قیمت مصوب شکر اعلام شد

نظام فکری بر مبنای توحید، موجب کسب عمیق‌ترین معارف می‌شود

برداشت گل محمدی از گلستان های میمند

هفته بین‌المللی مد «مُوَقَّر» در شیراز رونمایی شد

دومین یادواره شهدای معلم استان فارس برگزار شد

ساماندهی مقبره مادر حضرت شاهچراغ(ع)

باند سارقان مسلح طلافروشان کیفی دستگیر شدند

در بحث مد و لباس نگاه‌ مسئولان باید اقناعی باشد

جشن یکصدمین سال تاسیس مدرسه «حکیم نظامی» سورمق

ارادت اهل تسنن خراسان شمالی به امام رضا(ع)+تصویر

روایت مهر از شهرک سوخته امامزاده ابراهیم(ع) شفت

موسوعه معارف اهل بیت (ع) در کتب اربعه معرفی شد

موسوعه معارف اهل بیت فی الکتب الاربعه معرفی شد/ آیت الله استادی: امروز حوزه نیازمند عامل و محقق است/ حجت الاسلام والمسلمین انتظام: موسعه معارف اهل البیت(ع) یک اقدام برای حوزه و تشیع است

از انتخاب یک روز به نام سبزبان تا کاشت 3 میلیون بذر نهال در شیراز

آیا همیشه باید در زمان گرما غذای سرد بخوریم؟

چگونه غلظت خون ایجاد می‌شود؟

رفع ممنوعیت واردات برخی اقلام گروه 4

مالیات کارمندان سه برابر طلافروشان و دو برابر دفاتر اسناد

امام جمعه شیراز: سند 2030 طوری تنظیم شده بود که بچه‌ها به ارزش‌های لیبرالیستی و دموکراسی پایبند باشند

مسابقات فوتبال 7 نفره نونهالان در شهرستان مٌهر

فرمانده انتظامی اردکان معرفی شد

ساعت پخش زنده بازی چادرملو اردکان و آلومینیوم اراک‌ + پخش آنلاین

اجرای مشترک ارکستر سمفونیک فارس و تاجیکستان در شیراز

لزوم بازخوانی امتداد تاریخی 3 هزار ساله شیراز

این داروها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

روایت خبرنگار مهر خراسان رضوی از خدمت رسانی نیروهای امدادی

حضور کاروان «زیر سایه خورشید» در لنگرود

شیراز زیرساخت‌های مناسبی دارد/17 سینما در فارس آماده افتتاح هستند

جامعه‌ای قدرتمند است که توان گفتمان‌سازی داشته باشد

افتتاح نگارخانه سرو با حضور وزیر ارشاد در شیراز

آسفالت و زیباسازی معابر در سیستان و بلوچستان

موسوعه «معارف اهل‌البیت فی کتاب الاربعه» رونمایی شد

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

بیت‌کوین صعود کرد

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است

درگیری با 2 گروه از شکارچیان شرور در پارک ملی بمو شیراز / شکارچیان به دام افتادند

چادرملو-آلومینیوم/همه چیز مهیا برای برای خاص ترین شب یزد

آیین معرفی موسوعه معارف اهل‌البیت فی الکتب الاربعه آغاز شد