پیام فارس

آخرين مطالب

سورپرایز اکتبر ایران برای بایدن مقالات

سورپرایز اکتبر ایران برای بایدن
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
ورود ایران به جنگ داخلی سودان می‌تواند تهدیدی برای دسترسی اسرائیل و ایالات متحده به دریای سرخ باشد.
 اگر در فصل انتخابات جاری آمریکا ایران یک بحران اقتصادی جدید برای غرب بیافریند، می‌تواند به یک «اکتبر سورپرایز» برای کارزار بایدن تبدیل شود.
به نوشته ریچارد مینیتر برای وبگاه نشنال اینترست، ایران در حال محاصره اسرائیل و محدودکردن دسترسی آمریکا به کانال سوئز است که بخش زیادی از نفت، گاز و کالاهای مصرفی جهان از آنجا عبور می‌کند. اقدامات استراتژیک ایران شایان توجه بیشتری از سوی پنتاگون، کاخ سفید و ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکاست.
سورپرایز اکتبر ایران و تنگ شدن حلقه محاصره
ابتدا بیایید نگاهی به نقشه بیاندازیم تا حرکت‌های ایران روی صفحه شطرنج را ببینیم. در مرز جنوب غربی سرزمین‌های اشغالی، ایران از حماس در غزه حمایت می‌کند که در حال حاضر، اسرایی از ایالات متحده، اسرائیل و سایر کشورها را در اختیار دارد. در مرز شمال غربی آن، ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند که همین حالا هر روز راکت‌هایی را بر سر اسرائیلی‌ها فرود می‌آورد. چند مایلی شمال بیت‌المقدس، ایران گروه‌های مقاومت در سوریه را پشتیبانی می‌دهد. در کرانه باختری نیز ایران نیروهای مبارز فلسطینی را تامین می‌کند.
حالا به سمت جنوب نگاه کنید. از انتهای باریک سرزمین‌های اشغالی در ساحل دریای سرخ، چشمان خود را به سمت خروجی دریای سرخ حرکت دهید. آیا یمن را در شرق و سودان را در غرب می‌بینید؟
در حال حاضر، ایران از اتحاد با نیروهای حوثی برخوردار بوده که حملات موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های جنگی و باری نیروی دریایی آمریکا انجام داده‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری‌های گذشته آمریکا، حمله به یک کشتی نیروی دریایی ایالات متحده به معنای جنگ بود. این بار، دولت بایدن تصمیم گرفته برای جلوگیری از گسترش جنگ، به دفاع ضدموشکی تکیه کند. (البته فعلاً)
در آن طرف دریای سرخ، پورت سودان قرار دارد که محل استقرار بخشی از ارتش سودان است که با ایران روابط دوستانه‌ای دارد. ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر شورای نظامی سودان از بازدیدهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استقبال کرده و ایدئولوژی اسلامگرایی که مشابه با مواضع حماس و حزب‌الله لبنان است را ترویج می‌کند.
در جریان آخرین جنگ داخلی سودان که در آن گروه‌های ارتش سودان مورد حمایت ایران با نیروهای واکنش سریع (RSF) تحت حمایت روسیه که خارطوم را کنترل می‌کنند، درگیر هستند، ادعا شده ایران طرح‌ها و قطعات پهپادهای مهاجر 6 را برای ارتش سودان تأمین کرده است. این پهپادها نیروی هوایی نامتقارن محسوب می‌شوند؛ نیروی هوایی واقعی سودان ساخت شوروی بوده و عمدتاً غیرفعال است. به لطف این پهپادها، گروه‌های ارتش در ام درمان، شهری در آن سوی رود نیل از پایتخت، علیه مواضع نیروهای واکنش سریع پیشروی کرده‌اند.
ایران در حال ایجاد یک حماس دیگر در سودان است. تهران قبلاً یک نمونه شبیه حماس در عراق به نام نیروهای بسیج مردمی عراق ایجاد کرده بود. در سودان، این گروه به «کیزان» معروف است. این گروه با حماس، حزب‌الله ارتباط دارد.
اگر متحدان ایران، سودان را تصاحب کنند، حلقه محاصره اسرائیل را بیش از پیش تنگ‌تر خواهد کرد.
مخمصه واشنگتن در آستانه انتخابات
اما این برای آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 چه معنایی دارد؟ درخواست‌های فوری اسرائیل برای موشک‌های رهگیر ساخت آمریکا و مداخله نظامی واشنگتن به شدت افزایش خواهد یافت. چند هفته پیش، دولت بایدن با سرنگون‌کردن شماری از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی که یک پایگاه نیروی هوایی اسرائیل را هدف قرار داده بودند، به هر دوی این خواسته‌ها تن داد.
اما اکنون ذخایر آمریکا رو به پایان بوده و واشنگتن تمایل خود برای به خطر انداختن جان خلبانان آمریکایی از دست داده است. افزایش حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌های آمریکا و متحدانش در دریای سرخ، احتمالاً از هر دو ساحل یمن و سودان، را نیز به این موارد اضافه کنید. بنابراین، اسرائیل زمانی دست به دامن آمریکا می‌شود که واشنگتن تمایلی به برآورده‌کردن آن نخواهد داشت.
بین چکش و سندان
برای بایدن، تنش بین حامیان اسرائیل و طرفداران فلسطین در پایگاه حمایتی او غیرقابل‌تحمل خواهد شد. هیچ راه‌حلی وجود ندارد که موجب رنجش و عصبانیت طرف دیگر نشود.
وضعیت می‌تواند به سرعت از این هم بدتر شود. بدون آزادی دریانوردی در دریای سرخ، کانال سوئز عملاً بی‌ارزش است. مسیر اصلی تجارت شرق به غرب قطع خواهد شد. محموله‌های نفت و گاز باید دور آفریقا بچرخند که موجب افزایش هزینه‌ها و زمان ارسال محموله‌ها خواهد شد. قیمت انرژی در آمریکا که در بازار رقابتی جهانی تعیین می‌شود، درست زمانی که رأی‌دهندگان به پای صندوق‌های رأی می‌روند، افزایش خواهد یافت. همچنین، اختلالات بیشتر در زنجیره تأمین بر مصرف‌کنندگان آمریکایی که از تورم رنج می‌برند، تأثیر خواهد گذاشت. مردم برای اینکه تأثیر پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی را ببینند، نیازی به دانش چندانی درباره آن‌ها ندارند، کافیست افزایش قیمت را در صندوق فروشگاه یا پمپ‌بنزین احساس کنند.
موضع بایدن در مورد جنگ اوکراین نیز پرهزینه‌تر خواهد شد. بدون سوئز، فروش کود اوکراین به آسیا دشوارتر خواهد بود. روسیه بزرگترین تولیدکننده کود در جهان است. پیش از جنگ، اوکراین صادرکننده بزرگی محسوب می‌شد. اگر ایران به کشتی‌های روسی اجازه عبور بدهد و همزمان، دیگر کشتی‌ها را متوقف کند، اوکراین درآمد صادراتی هنگفتی را از دست خواهد داد. بنابراین، اوکراین نیز خواستار از آمریکا کمک خواهد شد.
حالا نوبت به کشورهای در حال توسعه می‌رسد. با افزایش قیمت کود برای آن‌ها، قیمت مواد غذایی هم بالا رفته و خطر ناامنی غذایی افزایش می‌یابد. آمریکا به اندازه کافی برای خود کود تولید می‌کند، اما نمی‌تواند سریعاً برای پاسخگویی به نیازهای دیگران، ظرفیت تولید خود را افزایش دهد.
کشورهای ناتو که به واردات نفت و گاز وابسته هستند نیز از قیمت‌های بالا رنج خواهند برد و خواستار کاهش قیمت‌ها خواهند شد. امسال بسیاری از کشورهای اروپایی (احتمالاً از جمله بریتانیا) انتخابات یا مذاکراتی برای تشکیل ائتلاف حاکم (از جمله در آلمان و هلند) برگزار خواهند کرد. انتظار می‌رود احزاب ضدتشکیلاتی کرسی‌های بیشتری به دست آورند.
به طور خلاصه، تورم به شدت افزایش خواهد یافت، در حالی که جهان در آتش خواهد سوخت. ایران به دنبال آن است که همان کاری را با جو بایدن انجام دهد که با جیمی کارتر انجام داد.
ایران برای اسرائیل و آمریکا تله‌ای گذاشته است. وقتی تله عمل کند، رأی‌دهندگان و متحدان چه کسی را مقصر خواهند دانست؟

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/812949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سنگین‌ترین ریزش بورس در 11 ماه گذشته

پتک «کارت» امتحان نهایی بر روح و روان دانش‌آموزان

قامت سرخ بورس

فعال اصولگرا: در این شرایط صحبت از رئیس جمهور بعدی شایسته نیست

تأثیر تغذیه بر جنسیت کودک

حس بویایی جنین در زمان بارداری

امروز یارانه کدام دهک‌ها واریز شد؟

دامنه نوسان بورس تغییر کرد

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 1 خرداد 1403

تکذیب شهادت محافظ رئیس‌جمهور

در گزینش‌ها نیاز به تحول داریم

پیام تسلیت امام جمعه فسا در پی شهادت رییس جمهور و هیئت همراه

سیدی که اهل فرهنگ بود

داغی بزرگ بر جان مردم آذربایجان/همه عزادارند

پیام تسلیت امام جمعه شهر صغاد در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیأت همراه

روایت خبرنگار مهر از غم عظیم میدان بسیج مشهد

دیوارنگاره بزرگ شیراز در سوگ آیت الله رییسی سیاه‌پوش شد

محیط بان نمونه فارس آسمانی شد

برنامه جدید مسابقات هفته‌های سی و دوم تا سی و چهارم لیگ یک

فارس: تکذیب شهادت محافظ رئیس جمهور

چه کسی اجازه پرواز بالگرد رییس جمهور را صادر کرد؟

جلوگیری از تنش در منطقه بخشی از مذاکرات مسقط است

آخرین سفیر؛ کارنامه دیپلماتیک اردشیر زاهدی

افشای اسناد تازه از تلاش مصر برای تخریب هزاران تونل حماس

آشوب در کابینه

انتخابات؛ اهرم تنش‌زدا در مذاکرات ایران و آمریکا

آخرین پروژه‌ای که سید ابراهیم رییسی افتتاح کرد

چرا روحانی پاسخ شورای نگهبان را منتشر نکرد؟

چابهار در ابهام

دیپلماسی آقای دیپلمات در برابر لابی‌های قالیباف

گروه‌های تروریستی‌ای که ارتش اسرائیل را بنا نهادند

رژیم های گیاهی خطر ناراحتی قلبی، سرطان و مرگ را کاهش می دهند

همه چیز درباره بیماری آلزایمر

انتشار سویه مرگبارتر آبله میمون در آفریقا

تاثیر ورزش بر سلول‌های ایمنی حامی عملکرد مغز

اکثر درمان های سرطان نزدیک به پایان عمر بی فایده اند

کارهای ممنوعه دوران بارداری

پیچ خوردن مچ پا در دوران بارداری

نکات طلایی بارداری سالم

راهکارهای کاربردی برای کاهش چربی خون

5 دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است

عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی لغو شد

قیمت سکه و طلا کاهشی شد

مشاور وزیر راه و شهرسازی: تعرفه خدمات مهندسی باید عادلانه و به‌روز باشد

روند بازار ارز پس از وقوع حادثه هوایی چگونه است؟

ادامه ریزش قیمت طلا و سکه در بازار؛ دلار ساز مخالف زد

بازار طلا فردا باز است

افزایش صادرات نفت روسیه به چین در 4 ماه اول 2024

دیگه ماشینتو کارواش نبر ... اونم با 198 تومن

شناسایی 120 همت سرمایه‌گذاری در نهضت ملی مسکن