پایگاه خبری تحلیلی پیام فارس

آخرين مطالب

آیین عاشورایی چک چکو در استهبان برگزار شد مقالات

آیین عاشورایی چک چکو در استهبان برگزار شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- چک چکو نام یکی از آیین های شهرستان استهبان فارس است که امسال نیز بنا به سنتی دیرین عصر روز عاشورا برگزار شد.

مردم استهبان عصر عاشورا هر سال مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کنند که در این مراسم افراد دو قطعه چوب به اندازه یک مشت در دست گرفته و به هم می کوبند.
صدای به هم خوردن چوبها در خیل عظیم جمعیت تداعی کننده صدای سم اسب هایی است که بر پیکر شهدای کربلا می تاختند و حرکات موزون و آهنگین بودن این مراسم تداعی کننده پایکوبی لشکریان عمر بن سعد است.
بنابراین گزارش از عصر عاشورا تا نزدیکی نیمه شب، هیات های مذهبی استهبان به صورت سینه زنی و زنجیر زنی در حسینیه محل چارچو گردانی حاضر می‌شوند و پس از حضور آخرین هیات، 12 مرد قوی هیکل که بعضاً ازبزرگان آن هیات هستند، چارچو را پس از گذشت یکسال از حسینیه بیرون آورده و بر دوش خود می چرخانند و پس از اتمام کار مجدداً چاچو را به محل سابق خود برده تا در سال بعد مجدداً از آن استفاده کنند.
اینان چارچو را نمادی از مظلومیت امام حسین (ع) دانسته اند و براین باورند که در عصر عاشورا هودجی (کجاوه) از آسمان فرود آمده و جسم امام حسین (ع) را در خود جای داده و به آسمان صعود کرده است.
این چارچو گردانی نمادی از آن هودج است که از سالهای بسیار دور با حساسیتی خاص همراه با سیل عظیم جمعیتی ناگفتنی تابدین زمان در استهبان مرسوم بوده است.
این شعائر و آیین های مذهبی در استان فارس تنها مختص شهرستان استهبان است.
درشهرستان استهبان در سیزدهمین روز از ماه محرم نیز مراسمی از سوی حسینیه تیرو نجان و مسجد یزدیان به صورت ویژه در شهر استهبان برگزار می‌شود.
در این مراسم نمادی از کاروان اسیران ، بازار شام و طایفه بنی اسد با لباسهای خاص شبیه سازی شده اند و درحالی که تعدادی از کودکان ملبس به لباس‌های عربی و با زنجیرهایی به یکدیگر بسته شده اند به اسارت برده می شوند.
استهبان در شرق استان فارس واقع است.
  


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قَشُو رَشُو، نماد یادگارهای نقش بسته در ذهن شیرازیان

این حلزون به زندگی شتاب می دهد

حافظِ عقل‌رمیده

فارس در مسیر توسعه

مرکز سرطان جنوب چشم انتظار خیرین

تقسیمات کشوری،‌ میوه ممنوعه در تبلیغات انتخاباتی

آش با جاش ، زیر ذره‌بین نظارت

پسرکی که به چاه کودک‌آزاری افتاد

بین کدام خطوط باید راند؟

تکدی گری داستان بی‌پایان

داستان ژاندارک شیراز

جا‌خالی شورای شهر در تغییر کاربری باغات قصردشت

توصیه‌هایی برای دانشجویان خوابگاهی

کارت و حرف کسی را نمی‌خوانیم

پویش فعالان فضای مجازی فارس برای تهیه لوازم التحریر/مشقی برای مهر

مصادره باغ‌های متخلفان در فارس، پایان‌بخش فساد است؟

کشت برنج ، کشت به رنج

این سفره‌ها آب ندارد آن سفره‌ها نان دارد

مصیبت "باجگاه"، تلنگری برای ارتقای امکانات دانشگاه شیراز

تله های مجرمانه در شبکه های اجتماعی

سودای شهرت هنری در گرداب کلاهبرداری‌های مجازی

داستان غلبه اراده بر معلولیت

بازتاب واکنش ایران به ادعای سایت آباده در مطبوعات فارس

آیین عاشورایی چک چکو در استهبان برگزار شد

شبیه‌خوانی، ادای دین به اهل‌بیت(ع) است

آیین‌های محرمی فارس

در خانه‌باغ سالمندی

داغ ماندگار بر پیشانی قربانیان

انتخاب نامناسب استراتژی توسعه مشکل بزرگ توسعه فارس

گردهمایی ژن‌های معیوب برای سوزاندن ریه

بنری دیگر در شیراز حاشیه ساز شد

منتقدان تابلو

هندوانه به شرط چرخ تراکتور

استاندار به دادپتروشیمی های فارس برسد/ پروژه ها ازبن بست خارج شود

پارسی‌ها راویان قصه‌های شیرین شدند/آینده ساختنی شد

دستفروشی کاسبی یا مزاحمت!

بیشترین آرتروز در مفصل زانو رخ می‌دهد

کمالک؛ باغی که در سکوت ویران شد

ارگ کریم‌خان شیراز بازهم جولانگاه عنکبوت‌ها شد

نشست های «الف» در شیراز آغاز شد/ جلسات نقد و اجرای موسیقی نوگرا

تن تشنه زمین، فروریخت

کمبود نیرو و فراخوان فرهنگیان بازنشسته فارس برای تدریس

انسان در عرفان اسلامی بنیان هنر خداوند است

آتش، پرونده ارگ کریم‌خان را بازگشود

هیس، اینجا بیمارستان است

خبرنگاری به‌روایت زنان

شیراز و انتظار برای گرفتن نشان جهانی صنایع‌دستی

کرانه‌هایی که پا پس می‌کشند

تالاسمی، درد بی‌پایان

مصوبه درمانی حال بختگان راخوب نکرد/کشت بالادست آبی باقی نمی گذارد