پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

منفعت شهرداری از کمیسیون ماده 100 حرام است/ وضعیت شیراز خوب نیست فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز _ نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز در شیراز مناسب نیست و اگر شهرداری از کمیسیون ماده 100 منفعت دارد که این کار حرام است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس، آیت الله لطف الله دژکام در دیدار با اعضای شورای شهر شیراز با اشاره به تغییرات در شورای شهر شیراز افزود: در این تغییرات و جابه جایی های جدید شورا بنده تاملی داشتم و به فرماندار شیراز نیز گفتم که از نظر قانونی، کار باید شکل و وجه کاملا قانونی داشته باشد و مسائل و جا به جایی ها مطابق قانون پیش برود و در استانداری نیز تایید شود که این روند طی شده و بحث خاصی نیست و پس از تایید کار به لحاظ قانونی، بنده کار را با تیم جدید مدیریتی شورا شروع کردم و خارج از این چارچوب من نمی توانم کار کنم و دلم می خواهد شکل و چارچوب قانونی هر کاری طی شود تا دیگر جای بحث و اما و اگر وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: در مورد جابه جایی اعضای شورا نیز جابه جایی باید در چارچوب قانون باشد و هیچ کس از این چار چوب نباید خارج شود حتی تسریع یا تاخیر در یک مسئله اگر مجال قانونی دارد باید انجام شود.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: بنده همیشه به این جهات مقید بوده ام و احساسم این است که باید این مسئله در جامعه ما جا بیفتد و برخلاف نگاه و تصوری که وجود دارد که برخی جاها فراقانونی یا غیر قانونی رفتار می شود، باید در عمل اثبات کنیم که ما فراتر از قانون نیستیم و گرچه به صورت کلی اطلاعاتی نسبت به قضایا داریم اما هرجا مسئله را نمی دانیم در ابتدا می پرسیم و در چارچوب قانونی حرکت می کنیم.
آیت الله دژکام یادآور شد: در فرآیند تشکیل جمهوری اسلامی و سامان پیدا کردن نهادهای مختلف کشور، شورای شهر هم باید مسیر خود را طی کند و بداند تکلیف و رسالتش چیست ما در بعضی از مسائل تجربه زیادی نداریم در این 4-5 دوره گذشته از شوراها تجربه اینکه عضوی از شورا به هر دلیلی نتواند در جلسات شرکت کند و فرد دیگر جای عضو غایب را بگیرد برای ما تجربه طولانی و البته عجیبی نیست.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه ما باید در ضمن اینکه کار مردم را رواج می دهیم مسائل مربوط به سازماندهی نهادها و سازمانهای کشور را نیز انجام دهیم این دو کار به موازات هم پیش می رود و یکی از دلایلی که به نظر می رسد مسائل بغرنج است همین است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد: شما بر فرض، مثال اروپا و آمریکا را نگاه کنید، آنها براساس تجارب انباشته شده خود مسیر آینده را تنظیم می کنند اما ما تجربه چندانی نداریم چون عمر نظام ما 40 سال است و آنها بالای 100 سال است که جنگ ها و اختلافات داخلی را کنار گذاشته اند و سامان پیدا کردند.
وی ادامه داد: مسیر ما و آنها در دو شکل متفاوت است و در آینده تمدن ما چیز دیگری شکل خواهد گرفت اما اینکه می خواهیم تمدن بسازیم همان است یعنی ما مانند آنها در یک تجربه تاریخی می خواهیم تمدن خود را بسازیم و قرار نیست که در کشور ما معجزه رخ دهد، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز معتقد به معجزه نبودند و عقیده داشتند باید این فرآیند طی شود اگر می خواهیم این فرآیند طی شود طبیعتا باید بپذیریم که در این مسیر بارهای سنگینی بر روی دوش ما قرار دارد.
امام جمعه شیراز یادآور شد: مردم یکسری توقع دارند و کاری ندارند در چه وضعیتی قرار داریم مردم کاری ندارند که ما در کجای کار هستیم بلکه فقط می خواهند توقعاتشان برآورده شود و این کار را برای ما سنگین می کند طبیعتا شورا هم در این راه کاره های زیادی را بر عهده دارد و توقعاتی که مردم دارند و شورا باید آنها را دنبال کند.
وی خطاب به رئیس جدید شورای شهر شیراز، گفت: جناب آقای موسوی که سختی دوران اسارت را کشیده اند می دانند این دوره از شورا هم می گذرد اما واقعیت امر این است مثل همان دوران که تحمل کردید، فشار کار امروز زیاد است و به راحتی نمی توانیم مسیر را طی کنیم چون خیلی از مسائل سامان نداشته اند و مدلی برای پیشبرد کار نداشته ایم و حالا باید سامان بگیرد بنده بسیار خرسندم از اینکه بیان کردید به دنبال سامان دادن به مرکز پژوهش ها در شورای شهر هستید.
وی افزود: یکسری از پژوهش ها باید جنبه راهبردی داشته باشد و یکسری از پژوهش ها با نگاه های اجرایی و عملیاتی است این 2 فاز باید از هم جدا شود و قاعدتا ما در بحث های راهبردی نیاز جدی داریم که بگذاریم افرادی ولو با تفکر کاملا مقابل نگاه امروز شورا، به این مرکز پژوهش ها دعوت شوند و نظر خود را ارائه کنند.این حرف ها باید زده شود و بعد چکش کاری شود.
آیت الله دژکام یادآور شد: امروز هیچ کدام از 2 جریان و جناح موجود در نظام به اندازه کافی حرف برای مسائل راهبردی در مسائل شهر و شهرسازی ندارند باید در یک فضای علمی با یکدیگر چالش کرد تا حرف اصیل عمیق رشد کند و خروجی آن شود.
وی با بیان اینکه فضایی ایجاد کنید که همه افرادی که ممکن است نظری داشته باشند آزادانه نظر خود را بیان کنند، گفت: لازم نیست روی این مساله مانور رسانه ای داده شود و فقط نخبگان و فرهیختگان باید در جریان قضایا قرار گیرند وقتی حرف ها در میدان آمد و سبک سنگین کردیم قاعدتا عقل جمعی ما به انتخاب بهترین ها خواهد انجامید و هیچ کس نمی تواند ادعا کند بهترین نظر را دارد، بهترین نظر و تصمیم در بین چالش ها و صحبت های نظریه پردازان شکل می گیرد.
امام جمعه شیراز تاکید کرد: امروزه همه ما می دانیم که وضع شهر خیلی وضع مناسبی نیست، ما اگر بخواهیم شیراز را یک شهر اسلامی معرفی کنیم این شهر اصلا متناسب با آن ایده هایی که برای آن پرداخته شده است نیست و باید برای اینکه شهر به جایی برسد که به رشد و توسعه حقیقی برسد، ما اول باید دیدگاه ها، نظریات و افکار مختلف اندیشمندان را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: ما باید دنبال این باشیم که مسئله مردم حل شود بدون اینکه جار و جنجال به راه بیندازیم، متاسفانه این فضا در رسانه های همه جریان های مختلف ایجاد شده که فقط سروصدا کنند و همه به جان هم افتاده اند و مسئله مردم در این میان گم شده است.
نماینده ولی فقیه در فارس یادآور شد: هر گروهی بر مسند کار باشد مسئله مردم و مشکلات آنها در سر جای خود همچنان هست و ما باید به پاسخ یکسری پرسش های مهم بپردازیم که واقعا برخی از این پرسش ها تفاوت نمی کند که اعضای شورای شهر از لیست امید باشند یا لیست جناح مقابل و این پرسش و پاسخ در بین هر دو جناح مشترک است و همه باید به فکر حل آنها باشند و راه حل دو گروه در جاهایی مشترک است چون در کلیاتی با هم مشترک هستیم و در چارچوب اسلام و ایران قرار داریم.
آیت الله دژکام تاکید کرد: این اساس کار است ولی متاسفانه مسئله به صورت درست تبیین نشده است و کار به جایی رسیده که جریان های سیاسی نقطه مشترک ندارند در حالیکه اگر اشتراک نداشتند در یک نظام جمع نمی شدند در یک شهر اگر قرار به کار کردن باشد از عرصه عمرانی و شهرسازی تا مسائل فرهنگی چه کارهایی است که همه مشترکا باید اقدام کنیم، خوشحالم که جهت کار پژوهشی را برای مسائل شهر مدنظر قرار دادید.
وی ادامه داد: بنده خیلی رنج بردم از اینکه پرونده تعدادی از شوراهای شهر در سطح استان در دادگاه است انسان هم از نوع عمل شوراها دلخور می شود هم از نوع عملی که دوستان در مقابل آنها انجام می دهند مسئله ناراحت کننده است که طرف در شورا تصمیماتی گرفته که در حیطه اختیاراتش نبوده است و کارش بر روی حساب و کتاب نبوده و دنبال اغراض دیگری است همه این مسائل را باید یاد بگیریم تا در آینده باز دچار این مسائل نشویم.
وی یادآور شد: در بحث های اجرایی و عملیاتی که شما به صورت مداوم درگیر هستید مشکلاتی در شهرداری وجود دارد که تا با مسئله و مشکل روراست نشویم نمی توانیم از آن رد شویم امروزه در بسیاری از مناطق شهر به صورت غیرقانونی و بدون پروانه ساختمان سازی انجام می شود عده ای قضیه را نادیده می گیرند تا قسمتی از کار پیش رود و در ادامه پرونده به کمسیون ماده 100 می رود و نوعی کسب درآمد برای شهرداری می شود.
امام جمعه شیراز تصریح کرد: آیا شورا و شهرداری می خواهد از این نوع درآمدها داشته باشد؟ درآمد شما از کمسیون ماده 100 چقدر است؟بر روی آن به عنوان درآمد حساب می کنید یا خیر؟ شورای شهر با این مسائل چگونه می خواهد کار کند؟صریح و شفاف با مردم در میان می گذارید یا جزء تصمیمات درون سازمانی است، اگر زور شهرداری به ساخت و ساز غیر قانونی یک ساختمان نمی رسد پس چرا شهرداری داریم اگر زور شهرداری می رسد چرا جلوی کار را نمی گیرد اگر منفعت دارد این منفعت حرام است، ما حرام و حلال را چگونه معنا می کنیم که این مسائل حرام نیست؟مگر قرار بر این نیست که قانون مدار باشیم و در چارچوب حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: حل این مسائل نیازمند شفافیت و صداقت است یعنی واقعا بگوییم بنای چنین کاری دیگر نیست و خود شورا و شهرداری در بودجه خود نباید بر روی درآمدی که از این بخش تحصیل می کند حساب کنند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: مسئله بغرنج دیگری که وجود دارد بحث باغات شهر است و همه عقیده داریم باید فضای سبز و باغات شهر حفظ شود اما هر روز دارد کوچک تر می شود برای حل مسئله این باغ ها باید دنبال راهکار مناسب باشیم اگر می خواهیم این باغات باشد به چه شکلی باید آنها را حفظ کنیم که برای مالک آن، درامد مشروع اقتصادی هم داشته باشد، این مسائل بزرگی است که در شهر ما وجود دارد اگر به دنبال این هستیم که به نفع شهر باشد باید شورا در یک نگاه کاملا منصفانه علمی مسئله را بررسی کرده باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

کوچ بهاره عشایر فارس از قشلاق به ییلاق + فیلم

دانشجویان رسالت بزرگی در احیای حرکت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه‌ها دارند

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

108 نفر جذب تامین اجتماعی می‌شوند

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشور‌ها در غرب آسیا شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

کوچ بهاره عشایر از قشلاق به ییلاق + فیلم

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟