پیام فارس

آخرين مطالب

در نشست هم اندیشی با سخنگوی دولت :

نگاه نقادانه تشکل های صنفی به عملکرد وزارت آموزش و پرورش فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس -  تشکل های فرهنگیان در نخستین نشست مشترک با سخنگوی دولت و با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش از آنچه که آن را کم توجهی به حقوق قانونی معلمان و فقدان استقلال در آموزش و پروزش دانستند، انتقاد کردند.

 اعضاء تشکل ها در نشست هم اندیشی تشکل های فرهنگیان فرصت داشتند به مدت 10 دقیقه به طرح دیدگاه ها و مشکلات فرهنگیان بپردازند.
** استقلال آموزش و پرورش آسیب جدی دیده است
یکی از اعضای انجمن اسلامی معلمان ایران در این نشست گفت: باید نگاه به داخل آموزش و پرورش باشد زیرا در این صورت کارکنان در بدنه وزارتخانه بی انگیزه نمی شوند.
گندمی ادامه داد: از حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش انتظار می رود با خرد جمعی و تشکیل کارگروه های مورد نیاز اقدامات اولیه را آغاز کند همچنان که در خراسان رضوی به خوبی مدیریت کرد. وی تصریح کرد: استقلال آموزش و پرورش به شدت آسیب دیده زیرا مسئولان خارج از بدنه، مدیران آموزش و پرورش را جابجا می کنند. ما می خواهیم وزیر به این مقوله توجه جدی داشته باشد چرا که استقلال دستگاه تعلیم و تربیت به نفع همه مردم و معلمان است و امید می رود جایگاه خود را باز یابد.
مصلحی عضو دیگر انجمن اسلامی معلمان نیز گفت: ثبات مدیریت در آموزش و پرورش بسیار مهم است و ای کاش حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش فرصت داشته باشد تا به اجرای طرح ها و برنامه های خود بپردازد.
وی ادامه داد: تغییر مدیریت بسیار آسیب زا است و مسئله دیگر آن است که باید این وزارتخانه در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد و وزیر، شیخ الوزرا باشد و مساله آموزش و پرورش اهمیت داشته باشد.
به گفته وی درد مزمن آموزش و پرورش این است که هر سال اعتباراتی اختصاص داده می شود و عنوان می شود که بیشترین بودجه را دارد این درحالی است که 85 درصد بودجه داده شده و 15 درصد از بودجه سال آینده تخصیص می یابد.
وی یادآور شد: برای رفع این مشکل باید بر اساس کارکرد سال قبل بودجه سال بعد بسته و مشکل بودجه یک بار برای همیشه برطرف شود.
وی از دیگر موارد مهم آموزش و پرورش را رتبه بندی معلمان دانست و افزود: در سال 94 به عنوان فوق العاده ویژه مبلغی به همه کارکنان دولت اضافه شد اما در وزارت آموزش و پرورش این اضافه مبلغ با عنوان رتبه بندی مطرح شد.
این عضو انجمن اسلامی معلمان ایران مسئله دیگر را فقدان اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان دانست و گفت: ممانعت از اعمال مدرک تحصیلی دوم با روح آموزش و پرورش مغایرت دارد و در دفتر معاون اول رئیس جمهور با حضور مسئولان سازمان امور استخدامی این مطالب را مطرح کردیم.
«کمیجانی» عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی تصریح کرد: در دولت تدبیر با انتخاب بطحایی همه خوشحال بودند که فردی از بدنه آمده و دولت قول داد که کمک کند اما در عمل اتفاق نیافتاد.
وی افزود: اکنون شخصیتی (حسینی) وارد میدان شده که دارای طرح و برنامه است که به پشتیبانی دولت نیاز دارد و می تواند اقداماتی را برای فرهنگیان به انجام رساند.
به عقیده وی ناهماهنگی بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی با آموزش و پرورش وجود دارد و آمار کمبود معلم ها از سوی هر یک از این دستگاه ها متفاوت ارائه می شود.
این عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خواست کرد که مسئولان سازمان های برنامه و بودجه و امور استخدامی جلسه ای برای یکسان سازی آمار نیروی انسانی و کمبودها داشته باشند.
وی دریافت ردیف استخدامی متناسب با نیروهایی که از بدنه خارج می شود، اعمال مدرک تحصیلی دوم در حقوق فرهنگیان، پیش بینی اعتبارات مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش، خارج کردن بودجه ریزی از دو مرحله ای شدن، برنامه ریزی برای صفر کردن معوقات فرهنگیان بخشی از مطالبات فرهنگیان بود که توسط این عضو مجمع فرهنگیان ایران اسلامی عنوان شد.
«دری» عضو دیگر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نیز در سخنانی اظهار داشت: بر مبانی سند تحول بنیادین نظام آموزشی مدرسه یک فضای اجتماعی هدف‌مند است که باید در آن یادگیری و یاددهی اتفاق افتد و کسی که می تواند این کار را انجام دهد نیروی انسانی است.
وی افزود: ما نیاز به نظام جذب و تامین و نظام تربیت معلم حرفه ای و نظام دستمزد و حقوق، نظام پاداش و پژوهش داریم.
این فعال حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه انتظار می رود از ظرفیت زنان بیشتر استفاده شود و اصل بر شایستگی است، اضافه کرد: در ساختار جدید تنها دفتری که قرار بود از حق زنان دفاع کند، تغییر ماهیت داد زمانی این ساختار معاونت بود و بعد تبدیل به دفتر شد و اکنون همان دفتر هم وجود ندارد.
«داوری» عضو سازمان معلمان ایران نیز در این نشست گفت: تشکل ها باید رابط صف و ستاد بوده و روحیه مطالبه گری داشته باشند اما در این راستا چندان موفق نبودیم اوضاع کشور خوب نیست و به تبع آن حال آموزش و پرورش هم خوب نیست.
وی تصریح کرد: اکنون امید به اصلاح و تغییر ضعیف شده که باید احساس خطر کرد فرسودگی و نگرانی بین فرهنگیان باید همگان را باید نگران کند.
داوری با اشاره به اینکه استعفای وزیر وضعیت آموزش و پرورش را بی ثبات کرده است از این رو باید به گونه ای عمل شود که فرهنگیان، دانش آموزان و خانواده هایی که امیدشان را از این سیستم جستجو نمی کنند بار دیگر امیدوار شوند.
عضو سازمان معلمان ایران اضافه کرد: بی ثباتی مدیریتی بیشتر از همه آسیب زا است اما نباید اقدامات بطحایی در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش و انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان را نادیده گرفت.
وی یادآور شد: مدرسه نه باید پادگان باشد و نه بنگاه اقتصادی بلکه باید کانون تربیت برای زندگی باشد.
«مصطفایی» عضو دیگر سازمان معلمان ایران نیز اظهار کرد: تحقق مصادیق حقوق شهروندی و اقدامات در این رابطه جامعه فرهنگیان را امید کرد.
وی ادامه داد: توقعات ما نه از شخص حسینی بلکه از دولت است و انتظار داریم دولت اعلام کند چه برنامه هایی برای خارج کردن آموزش و پرورش از رکود دارد؟
وی گفت: بخش عمده مشکلات در درون وزارتخانه نیست بلکه قوانین متناقضی است که دست ها را بسته و امید است دولت این چارچوب را به وزارتخانه باز گرداند
«داود پور» عضو کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست گفت: کارها در آموزش و پرورش یک بعدی دیده شده است امروز بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی مسئولیت هایی برای معلمانی تعیین شده اما حقوق آنها بر اساس همین سند نادیده گرفته می شود.
داود پور اظهار داشت: دانش آموزان در آزمون پرلز جزو کشورهای آخر به لحاظ توانایی خواندن هستند و سواد خوان داری دانش آموزان بسیار ضعیف است همه اینها ما را موظف می کند به فکر تربیت نیروی انسانی توانمند باشیم که امید است در دوره مدیریت جدید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: بخش زیادی از موضوعات سند تحول مربوط به وظایف دستگاه های خارج از بدنه آموزش و پرورش است اکنون این سوال مطرح می شود که آیا همه دستگاه ها وظایف خود رابه درستی انجام می دهند که این امر ندازه از وزارت آموزش و پرورش توقع دارند؟
«عباسپور» دیگر عضو کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: آموزش و پرورش اولویت دولت ها نبوده و این نظر مورد اتفاق همگان است.
وی یادآور شد: نیاز به استدلال ندارد که آموزش و پرورش زیر ساخت است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه ها در بخش های دیگر را کم می کند از این رو باید کارگروهی در دولت تشکیل شود تا به مسائل مختلف رسیدگی کند.
عباسپور ادامه داد: سند تحول هم مثل هر متنی قرائت خاص خود را دارد اما اجرای سند با آنچه در نگاه دولت است، تفاوت دارد.
وی گفت: نقادی، پرسشگر، شادی و نشاط در مدارس و برخی مفاهیم دیگر که در سند اشاره شده باید تعریف درست و منظور از نحوه اجرای آن مشخص شود و این به عهده دولت است.
«ایمان زاده» عضو کانون صنفی معلمان نیز در سخنانی گفت: اکنون فضای هیجانی و احساسی با انتخاب سرپرست وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده که امید است با عملکرد مثبت به یک باور مثبت در میان فرهنگیان منجر شود.
«رضا خواه» عضو دیگر کانون صنفی معلمان نیز اظهار داشت: روش هایی بنا کنید که ماندگار شود اکنون عصر مدرن است و باید تمامی اقدامات شفاف سازی شده و مشخص شود که توان خواندن و نوشتن و میزان سواد ریاضی دانش آموزان چقدر است زیرا هیچ محققی به این اطلاعات دسترسی ندارد تا بتواند به نقد و تحلیل بپردازد.
وی گفت: در کتاب های درسی وقتی بحث برابری زنان و مردان و محیط‌زیست می شود، مشخص نیست چقدر به آنها پرداخته شده است و اجرای برنامه هایی همچون شبکه تلویزیونی تعاملی در پس پرده کافی نیست و نمی تواند خودمراقبتی را به دانش آموزان آموزش دهد.
وی ادامه داد: بارها دانشگاه فرهنگیان اعلام کرده که بهترین نیروی انسانی را تربیت می کند باید مشخص شود که بر چه اساسی این مسئله را عنوان می کنند زیرا اکنون معیاری وجود ندارد که تفاوت نحوه تربیت نیروی انسانی این دانشگاه را با دیگر دانشگاه ها روشن کند.
وی یادآور شد: مجوزها و پروانه های کانون صنفی معلمان از چند سال قبل تاکنون تمدید نشده است اولین بار از طرف وزارت کشور پروانه صادر می شود اما مجوزها تمدید نشده است.
وی افزود: وقتی دستگیری معلمان اتفاق می افتد با وجود اینکه طرح مشکلات آنها صنفی بوده و ارتباط سیاسی ندارد اما به دلیل تمدید نشدن مجوز فعالیت کانون صنفی اقدام آنها سیاسی تلقی می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101738/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا