پیام فارس

آخرين مطالب

امام جمعه شیراز: امر به معروف و نهی از منکر به معنای بی‌ادبی نیست فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر کردن به معنای بی‌ادبی نیست افزود: اگر در ادای امر به معروف و نهی از منکر ادب را حذف کنیم، خودمان مرتکب منکر شده‌ایم.

آیت الله لطف الله دژکام روز یکشنبه 24 شهریورماه در اولین گردهمایی شورای امر به معروف و نهی از منکر استان فارس با یادآوری اینکه پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایجاد ساز و کارهایی برای امر به معروف و نهی از منکر یکی از مسائل مهم بود، افزود: اینکه امر به معروف و نهی از منکر واجب است حکم شرعی و فقهی است؛ اما چگونگی اجرای آن نیازمند سازوکار است.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه اکثر افراد فعال در مجموعه‌ها خودشان قانون را نمی‌دانند، ابراز داشت: عمل در چهارچوب مقررات، مهمترین معروف در مجموعه دستگاه‌های اجرایی است که امیدواری به نظام و استحکام نظام را در پی دارد.
وی خاطرنشان کرد: قانون اخیر که طی چند سال گذشته به عنوان قانون امر به معروف و نهی از منکر ابلاغ شده، وظایفی را برای همه تعریف کرده و حقوقی هم معین کرده است که براساس آن هرجا حقی است، پای وظیفه هم در میان می‌آید.
رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس عنوان کرد: این قانون باید به عمل برسد تا کمی وضع امر به معروف و نهی از منکر بهتر از چیزی باشد که در جامعه ماست.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه مراکز اداری استان در مجموعه‌های خود مطابق قانون‌ موظف‌اند شوراهای امر به معروف را تشکیل دهند، اعلام کرد: از 125 دستگاه موجود 70 دستگاه شورا را تشکیل داده‌اند و بقیه هم باید سریع‌تر اقدام کنند.
آیت‌الله دژکام گفت: امر به معروف و نهی از منکر را باید به عنوان خیرخواهی تلقی کنیم، گاهی امر و نهی را به سمت و سوی دشمنی می‌بریم، این احساس دوستی و خیرخواهی باید اول در خود ما ایجاد شود و این موضوع مسأله اصلی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس ابراز داشت: شورای ادارات باید در امر و نهی خود خیرخواهی را در نظر گیرند؛ همچنین باید در این زمینه در عین ادب با مردم برخورد کرد.
رییس ستاد اقامه امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: مصادیق معروف و منکر باید معرفی و شناسایی شود و در جمهوری اسلامی بپذیریم که قانونی عمل کردن معروف و معروف و غیرقانونی عمل کردن منکر است.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه امر و نهی باید همراه با پذیرش باشد، خاطرنشان کرد: همین نکته بار امر به معروف را سنگین کرده است، ما باید در اداره و اجتماع فضاسازی کنیم و این فضاسازی وظیفه مدیریت‌هاست.
امر به معروف و نهی از منکر نیاز امروز جامعه
استاندار فارس نیز فریضه امر به معروف و نهی از منکر را نیاز امروز جامعه دانست و عنوان کرد: امر به معروف دعوت‌ به همه نیکی‌ها و نهی از منکر پرهیز از همه زشتی‌ها است بر مبنای فطرت انسان‌هاست.
عنایت الله رحیمی با تاکید بر اینکه هدف اساسی امر به معروف و نهی از منکر رضای حق تعالی و اصلاح امور جامعه است، افزود: تحقق این هدف نیازمند اندیشیدن، برنامه‌ریزی و یافتن راهکارهای مناسب و عملی کردن این راهکارها بر اساس تدبیر است.
رحیمی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای اثرات مثبتی در جامعه است، خاطرنشان کرد: عزت و سربلندی جامعه اسلامی در سایه این فریضه پایدارتر خواهد شد؛ از این رو هر یک از ما باید تلاشی بیش از گذشته با ترویج خوبی‌ها و کاهش منکرات از این عزتمندی حفاظت و حراست کنیم.
نماینده عالی دولت در استان فارس هدف همه انبیا و اولیای الهی را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: در سایه این امر واجب امنیت که نیاز اساس جامعه است، برقرار شده و کسب حلال رونق می‌یابد.
رحیمی با بیان اینکه باید با اندیشه و تفکر بهترین و موثرترین روش‌های ترویج و ارائه امر به معروف و نهی از منکر را به کار گرفت، اظهار کرد: حسن برخورد، حسن خلق، جلب اعتماد مخاطب، در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی مخاطب، احترام به عقاید شخصی و هدف قرار دادن منکر به جای شخصی که مرتکب آن شده است در اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر موثر خواهد بود.
بایدها همان امور معروف و نبایدها منکرات است
استاندار فارس بیان کرد: در ادارات و دستگاه‌ها بایدها همان امور معروف و نبایدها منکرات هستند.
وی این بایدها و نبایدها را در سه وجه برخورد ارباب رجوع، ارتباط با همکاران و انجام وظایف سازمانی دسته بندی کرد و افزود: تکریم ارباب رجوع و حفظ حرمت و کرامت آنها، خوش‌رویی، پاسخگویی به مطالبات مردم، کسب رضایت مردم، رعایت عدالت و انصاف اخلاق و تواضع و اینکه واقعا اعتقاد داشته باشیم مردم ارباب ما هستند از جمله این بایدها و امور معروف در ادارات و دستگاه‌هاست.
رحیمی همچنین تبعیض در ارائه خدمات، اخاذی، رشوه‌خواری، سفارشی عمل کردن در انجام خدمات، سرگردان کردن مردم در انجام امور اداری و افشای اسرار محرمانه ارباب رجوع از جمله نبایدها و منکراتی است که باید با جدیت در ادارات از آنها پرهیز شود.
انتخابات عرصه تبلور امر به معروف و نهی از منکر است
نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری، انتخابات را عرصه ای برای تبلور امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: رعایت حقوق مردم از سوی همه نهادها، رعایت انصاف و عدالت در خطابه ها و تریبون ها، ترویج امید آفرینی و اخلاق اسلامی، دوری از سیاه نمایی، عدم استفاده از امکانات درراستای تخریب دیگران از جمله اقداماتی است که در فضای انتخابات ترویج و تحقق امر به معروف و نهی از منکر را در پی خواهد داشت.
استاندار فارس همچنین بر لزوم هماهنگی عمل و گفتار در تاثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.
وی ابراز امیدواری کرد جامعه اسلامی که هدف معصومین ، امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و شهدای زیادی نیز در این راه جان خود را تقدیم کرده اند محقق شود و همه ما ترویج کننده بهترین ارزش های انسانی در جامعه باشیم.
رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر استان فارس نیز امر به معروف و نهی از منکر را ضرورت جامعه اسلامی دانست و افزود: این دو فریضه چراغ جهاد را روشن نگاه می‌دارد و تنها راه موثر اصلاح جامعه است؛ همچنان که بسیاری از مشکلات در گرو بی توجهی به این فریضه است.
عبدالرضا قاسمپور خاطرنشان کرد: دوام و قوام جامعه به اجرای فریضتین وابسته است و اگر اجرا نشود، مرگ آن جامعه قطعی است همه حرکت‌های اصلاحی و دگرگونی های سازنده در پرتو امر به معروف و نهی از منکر محقق شده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکرحتی از جهاد در راه خدا هم بالاتر شمرده شده است، خاطرنشان کرد: باید به‌منظور ترویج و توسعه این دو فریضه فرهنگ‌سازی کنیم و برای آن از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
قاسمپور افزود: در استانداری براساس قانون شرع، قانون اساسی و دستور استاندار به این مسأله به صورت ویژه توجه کنیم.
معاون استاندار فارس بیان داشت: استانداری با نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، بر اعمال این دو فریضه نظارت می‌کند و انتظار داریم بدنه دولت هم نهایت سعی و تلاششان را در جهت ترویج و توسعه امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند.
9885 /6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رگبار و رعد و برق در نقاط مختلف کشور/ احتمال آبگرفتگی معابر

نهادها به وظیفه خود در حوزه حجاب و عفاف و طرح «نور» عمل کنند

یادداشت وزیر فرهنگ و ارشاد برای روز سعدی

حواله تحویل بیش از 70 هزار تن قیر رایگان برای شهرداری‌ها کهگیلویه و بویراحمد صادر شد

تحویل اسناد مالکیت تفکیکی اراضی پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تشییع پیکر پدر شهیدان محمدیان

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

درگذشت یار محمودها و پایداری

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

شیراز میزبان نشست کنسرسیوم اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان کشور

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

افتتاح باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز است

قدرتمندی و عزتمندی سپاه ریشه در پیروی مطلق از ولایت فقیه است

همایش علمی سرطان شناسی در گراش

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

بررسی بودجه 1403 پارک‌های علم و فناوری/ بودجه قطب نوآوری کشور 29 درصد کاهش یافت!

احداث یک باغ ایرانی جدید در شیراز تا پایان سال جاری

محیط زیست، آب و خاک؛ مسائل مهم استان فارس هستند

سنتورنوازی هنرمند شیرازی به‌مناسبت یاد روز سعدی

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مسخره‌بازی

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پدر شهیدان محمدیان آسمانی شد

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی 5 روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

پویش «با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد

شیراز میزبان نخستین کنفرانس ملی مهارت ایران

«با مهر انتخاب کنیم» دور دومی شد/جزییات برنامه‌ها برای 90 کاندیدا

ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس برگزار می‌شود

عزم جدی شهرداری شیراز در تحقق بودجه سال 1403