پیام فارس

آخرين مطالب

دانشگاه شیراز:‌ استقرار اورژانس در دانشکده کشاورزی مطالبه بحق دانشجویان است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در پی مرگ دو دانشجو براثر سوانح پیش‌بینی نشده، در 11 و 13 شهریورماه به علت تصادف و برق‌گرفتگی که انتقادهای دانشجویان را در فضای مجازی مبنی بر کمبود امکاناتی همچون آمبولانس، خدمات پزشکی و مشکلات حمل‌ونقل به همراه داشت، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه ضمن ابراز همدردی با دانشجویان درخصوص درگذشت دو دانشجوی این دانشکده بر اثر تصادف و برق گرفتگی، به پیشینه پیگیری‌ها، مکاتبات و رایزنی‌ها با مسئولان به‌منظور استقرار پایگاه اورژانس در دانشکده کشاورزی اشاره شده است.
مسئولان این دانشکده احداث پایگاه اورژانس را مطالبه بحق و حداقلی دانشجویان، استادان و کارکنان دانشکده عنوان کرده‌اند و توضیح داده‌اند که از سال 1380 که پایگاه اورژانس به علت احداث پایگاه‌های زرقان و زیباشهر تعطیل شده است، در حال پیگیری این موضوع هستند.
در بخشی از این اطلاعیه در تشریح این موضوع آمده است: "این پیگیری‌ها در فراز و نشیب تعویض مدیریت‌ها زمان زیادی را به خود اختصاص داده است و نقصان این امکانات تنها معطوف به یک مدیریت خاص در دانشکده و دانشگاه نبوده و نیست."
همچنین بیان شده است که امکاناتی که تاکنون در دانشکده کشاورزی فراهم شده، به همت همه مدیریت‌ها بوده است و کمبودها نیز به همین قیاس مربوط به همه دوره‌های مدیریتی است.
احداث پایگاه اورژانس را در حیطه اختیارات رئیس دانشگاه یا رئیس دانشکده نیست
افزون بر این، نگارندگان اطلاعیه اعلام کرده‌اند که احداث پایگاه اورژانس را در حیطه اختیارات رئیس دانشگاه یا رئیس دانشکده نیست؛ هرچند که این مسئله نافی پیگیری‌های لازم نبوده است.
در ادامه عدم توجه مسئولان استان و شهرستان به مخاطرات موجود در دانشکده کشاورزی معضل دیرینه این دانشکده عنوان شده است و بیان شده این بی‌توجهی در سال‌های اخیر با شدت یافتن پیگیری‌ها و رایزنی‌ها با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، استانداری، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، رئیس اورژانس فارس و نمایندگان مجلس حساسیت بیشتری ایجاد کرده است.
توجیه قانونی برای احداث آمبولانس در باجگاه وجود ندارد
در این اطلاعیه درباره موضوع یادشده چنین قید شده است: "هدف اصلی از این پیگیری‌ها جلب توجه مدیران مربوط به حادثه‌خیز بودن دشت باجگاه و محیط دانشکده و احداث دوباره پایگاه اورژانس بوده است و مسئولین مرتبط با اورژانس همیشه این ادعا را داشته‌اند که بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ملی، فاصله دو پایگاه اورژانس باید حداقل 40 کیلومتر باشد که با توجه به وجود دو پایگاه در زیباشهر و زرقان، توجیه قانونی برای تصویب ایجاد پایگاه در باجگاه و دریافت اعتبار دولتی بدین منظور وجود ندارد."
وانت و پاترول به‌جای آمبولانس
در ادامه این اطلاعیه به حضور با تاخیر آمبولانس‌ در حوادث مختلف در این دانشکده اشاره شده است و راهکار حل این موضوع از سال 1380 تا کنون تشریح شده است که یکی، تجهیز خودروی مزدا وانت به اتاقک مخصوص و سپس تجهیز پاترول چهاردر دانشکده به تخت و چراغ‌گردان و استفاده از آن به‌عنوان آمبولانس بوده است و تاکید شده که هیچیک از این خودروها استانداردهای لازم را نداشته است و صرفا به منظور بهره‌برداری برای بیماران سرپایی بوده است.
بهره‌مندی از یک نفر پزشک عمومی نیز براساس این اطلاعیه در سال‌های 1392 و 1393 میسر شده است و تامین مقداری دارو نیز در همین برهه زمانی از ساعت 7 تا 15 فراهم شده بوده است که با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده، پزشک این دانشکده از کار خود استعفا داده است و پس از آن دانشگاه موفق به جذب پزشکی دیگر برای استقرار در دانشکده نشده است.
در ادامه این اطلاعیه به مذاکرات با مسئولان صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم اشاره شده است که مبلغی در حدود 140 میلیون تومان برای خرید یک دستگاه آمبولانس در اختیار دانشگاه قرار داده‌اند و پیش فاکتور خرید یک دستگاه خودروی ون آسنا (جوی لانگ) به‌سرعت دریافت شده و مراحل قانونی در حال طی شدن بوده است که دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند برای پلاک‌کردن آمبولانس نیاز به استخدام دو نفر راننده و چهار نفر تکنسین است و این مسئله نیز با توجه به ممنوعیت‌های استخدامی، منتفی می‌شود.
در ادامه این بیانیه چنین آمده است: "پس از رفتن همه راه‌ها و عدم دستیابی به نتیجه، همه تلاش‌ها به وزارت علوم منعکس شد تا در سطحی بالاتر مورد پیگیری قرار گیرد و خوشبختانه با توجه به اینکه چنین مشکلی در اکثر دانشگاه‌های کشور وجود دارد، این فعالیت‌ها به عقد موافقت‌نامه همکاری بین وزارت علوم و اورژانس کشور منتهی و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد."
آمبولانس در دست اقدام است
براساس این اطلاعیه در تیرماه سال جاری با برگزاری جلسه‌ای مقرر شده است که اورژانس فارس مسئولیت تامین خودرو و پرسنل را بپذیرد و هزینه‌های جاری پایگاه اورژانس معادل 500 میلیون تومان برای سال اول به صورت مشترک از محل منابع استانی و تامین ساختمان و امکانات زیربنایی نیز بر عهده دانشکده کشاورزی باشد.
در پایان، مدیریت این دانشکده از دانشجویان درخواست کرده است در محیطی واقعی و تعاملی با نگاه به محدودیت‌ها، اختیارات و امکانات موجود، از گرفتارشدن در دام افرادی که فقدان این دو عزیز را دستاویزی برای رسیدن به اغراض شخصی خود قرار داده‌اند، دوری کنند.
دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در 12 کیلومتری شیراز و در جاده شیراز- اصفهان موسوم به باجگاه قرار دارد.
در دو دانشکده کشاورزی و دامپزشکی که در مسیر یادشده قرار گرفته‌اند، افزون بر فضای تحصیلی، خوابگاه‌ها و حتی منازل برخی استادان نیز قرار دارد که با تعداد پرسنل فعال بیش از یک هزار و 500 نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد.
9885/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها