پیام فارس

آخرين مطالب

رد پای تاریخ در رنگین نگاره‌های صخره‌ای تنگ تیهویی جهرم علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- بررسی‌های باستان‌شناختی محور ساسانی فیروزآباد، سروستان در پاییز و زمستان 1387 در محدوده شهرستان‌های فیروزآباد، جهرم و سروستان به شناخت آثار و محوطه‌های تاریخی بسیاری منجر شد. رنگین‌نگاره‌های غار تنگ تیهویی در بخش سیمکان در شمال شرق شهرستان جهرم از جمله این کشفیات است.

در باستان‌شناسی به همه علائم و نقش‌هایی که انسان به روش‌های مختلف بر کوه‌ها یا روی تخته‌سنگ‌ها نقش می‌کند، هنر صخره‌ای گفته می‌شود که شامل سنگ‌نگاره‌ها(کَنده) و رنگین‌نگاره‌ها (نقاشی) است.

سنگ‌نگاره‌ها به کمک ابزاری تیز و محکم مانند شیء فلزی و قلوه‌سنگ به شیوه‌هایی مانند حک‌، خراش‌، ضربه‌، کوبیدن و انواع شیوه‌های دیگر بر صخره و اغلب در فضای آزاد نقش می‌شود.

رنگین‌نگاره‌ها با استفاده از رنگ‌دانه‌های طبیعی مانند منگنز، هماتیت، مالاکیت، ژیپس، لیمونیت، گلاخری و انواع دیگر اکسیدها نقش شده است.

برای تهیه رنگ، این مواد را با آب، شیره گیاه، سفیده تخم مرغ و مواد آلی دیگر ترکیب می‌کنند. این نقوش گاه مرتبط به هم‌ تصویر شده‌اند و گاه مجزا و بی‌ارتباط به هم هستند.

به عقیده پژوهشگران این هنر نمونه بارز یک هنر جهانی و عمر آن به درازای تاریخ بشر است،  اگر چه اغلب محققان، این نقوش را به دوران پیش از تاریخ نسبت می‌دهند، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است بسیاری از آنها به ادوار تاریخی و حتی دوره‌های متأخر تعلق داشته باشند.

با اینکه بیشتر دیوار نگاره‌های ایران در قسمت غرب ایران هستند، نقوش دیواری اندکی نیز در کوه‌های زاگرس جنوبی شناسایی شده‌اند.با توجه به اینکه نقاشی‌ها بسیار آسیب‌پذیر هستند اغلب آن‌ها در غارها و پناه‌گاه‌های صخره‌ای شناسایی شده‌اند و در ایران تا کنون نقاشی دیواری در فضای باز یافته نشده است.

 
رنگین‌ نگاره‌های غار تنگ تیهویی

تنگ تیهویی و غار شفق

تنگ تیهو یا تنگ توئی در دامنه شمالی کوه سیمکان در شهر دوزه بخشی که به کوه انجیری یا بیشو خَربه معروف است، قرار دارد. این تنگ بزرگ در جنوب غربی روستای کوشکسار در بخش سیمکان در ارتفاع  یک هزار و 312 متری از سطح دریا واقع شده است.

این تنگ که به دلیل وجود تیهوی فراوان در گذشته به این نام شهرت یافته، از شرق به له گرم کوچیکو و از غرب به تنگ بیشو محدود می‌شود. ابتدای‌ آن و در دامنه کوه یک مسیل و مخروط افکنه بزرگ دیده می‌شود که سطح آن پوشیده از درختان بادام کوهی است. هم‌اکنون در این تنگه دو رودخانه جاری است و در فصول مختلف محل رفت‌وآمد عشایر طوایف مختلف ترک و عرب است.

 در ابتدای این تنگ و در پایین دامنه شرقی آن، شکفتی وجود دارد که آب از دیواره‌های آن تراوش می‌کند و چشمه‌ای کوچک را به وجود می‌آورد که به مجموع آن‌ها «شکفت آب دومنی» می‌گویند. تقریباً در روبه‌روی شکفت آب دومنی، در بالای دامنه غربی دره، غار معروف و بزرگ شفق جهرم قرار دارد. این غار را در دهه چهل، کوهنوردان فارس کشف کردند.

غار شفق دارای آب فراوان، چاه‌های متعدد و استالاگمیت و استالاکتیت‌های بی‌شماری است و یکی از بزرگترین و زیباترین غارهای ایران به شمار می‌رود. دهانه ورودی این غار در ارتفاع 200 متری از کف دره قرار دارد، رطوبت بسیاری دارد و پر از خفاش است.

استالاکتیت‌ها و استالاگمیت ها نماد های  بلند و نوک تیز هستند مثل قندیل های یخ ،ولی از جنس سنگ تنها تفاوت بین آنها این است که استالاکتیت ها از سقف غار به سمت پایین رشد می‌کنند و استالاگمیت‌ها از کف غار به سمت بالا می‌رویند.

در تنگ تیهویی علاوه بر غار شفق، چند غار و پناهگاه صخره‌ای دیگر نیز وجود دارد.رنگین‌نگاره‌های تنگ تیهویی بر دیواره غار شفق در مکانی مرتفع و صعب‌العبور از دیواره کوهستانی تنگ تیهویی در ارتفاع یک هزار و 527متری از سطح دریا قرار دارد.

این غار سه دهانه ورودی دارد که همگی بر روی دیواره نسبتاً عمودی واقع شده‌اند. از یادگاری‌ها که برخی کوهنوردان روی دیواره‌های غار نوشته‌اند مشخص است که گروه‌های کوهنوردی و غارنوردی متعددی از سراسر ایران از این غار بازدید کرده‌اند. این غار به دلیل وجود قندیل‌ها، استلاگمیت و استلاکتیت‌های زیبا و متنوع در میان غارهای شهرستان جهرم شاخص است، هرچند بسیاری از این استلاگمیت و استلاکتیت‌ها در سالیان اخیر توسط بازدیدکنندگان ناآگاه و خودخواه از بین رفته است.

ورودی غار با پیش‌آمدگی صخره به دو بخش راهرو مانند در بالا و پایین تقسیم شده است. این غار پس از راهرو ورودی به شکل سالنی کوچک با چند فرورفتگی حجره‌مانند در اطراف درآمده است. این سالن به وسیله راهرویی دیگر به بخش اصلی غار متصل می‌شود. بخش اصلی به صورت یک سالن با عرض 5متر و طولی بیش از 15متر و ارتفاعی بیش از 2.5 متر است.

آثار تراش در بدنه این غار مشهود است و باید آن را غاری تاریخی-طبیعی نامید. این بخش در ادامه به تونلی تنگ و تاریک در آمده که انتهای آن نامعلوم است. پایین دیواره اصلی سالن غار نیز دو دهانه کوچک رو به بیرون قرار دارد. 

انواع نقوش تنگ تیهویی

روی دیواره دو سوی اصلی غار تنگ تیهویی و تنها در ابتدای آن نقوشی به رنگ قرمز دیده می‌شود. این نقوش شامل نقوش گیاهی، هندسی، نقوش نقطه مانند و نقوشی نامعلوم است.تمام این اشکال به رنگ قرمز و احتمالاً دارای ترکیبی از گِل اُخراست.

نقوش گیاهی شامل چهار نقش شبیه خوشه‌های گندم است که در دیواره دو سوی غار نقش شده‌اند. طول این نقش‌ها بین 16 تا26 سانتیمتر و پهنای آن بین 6 تا 9 سانتی‌متر متغیر است.

نقوش هندسی نیز در دو طرف غار دیده می‌شوند که سه مورد آنها تقریباً مشابهند. این نقوش شامل یک مربع و سه دایره نامنظم است که هر کدام با خطوط افقی به چهار قسمت تقسیم شده و زوایدی اشعه مانند اطراف آن را فراگرفته‌اند. علاوه بر آن نقوشی سبدی مانند با تقسیمات مستطیلی شکل نیز در کنار آن دیده می‌شوند.

نقشینه سوم نقوشی نقطه نقطه شبیه قطرات باران نیز بر دو طرف دیواره‌های غار نیز دیده می‌شود که در یکجا تجمع آن بیشتر است. رنگ اغلب این نقوش کمرنگ شده است.اگرچه تعیین تاریخ این نقوش به راحتی ممکن نیست اما پراکنش میزان اندکی سفالینه‌های دوران ساسانی-اسلامی در مسیر دستیابی به غار و به ویژه دهانه غار همچنین وجود چند دخمه در تنگه، تعلق این غار را به دوره تاریخی محتمل می‌سازد. این غار به دلیل قرارداشتن در مکانی مرتفع به تنگه مشرف است.

روی دیواری در یک طرف غار نیز نقوشی با اشکال نامعلوم قرار دارد.نقوش صخره‌ای تنگ تیهویی در بخش سیمکان جهرم در شهریور ماه جاری به ثبت ملی رسید.

بخش سیمکان یکی از بخش‌های چهارگانه شهرستان جهرم به مرکزیت شهر دوزه در فاصله 75کیلومتری شهر جهرم قرار دارد.

این بخش جاذبه‌های گردشگری فراوان از قبیل باغات، شالیزارها، امامزاده سیدمحمد و شاه‌علمدار، آسیاب‌های قدیمی، حوزه علمیه، سنگ‌های بزرگ آسیاب و شیرهای سنگی است. مساحتی این بخش 935 کیلومتر مربع است.

شهرستان جهرم در فاصله 1093 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 30 فروردین

استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است

تقویت و توسعه حوزه‌های مختلف دانشگاه آزاد مرودشت در سال جاری

حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

برادرکشی در فسا؛ قاتل خود را تسلیم قانون کرد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

غار سنگ شکنان جهرم نگینی در دل کوه

سامانه جدید بارشی از جمعه وارد فارس می‌شود

بارش شدید باران و آب‌گرفتگی سبب فوت کودک دارابی شد

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

درآمد عجیب از زباله گردی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از هزار هکتار از مزارع جهرم

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

یک کشته و یک مجروح در پی درگیری در فروشگاه لباس در شیراز

کشف 190 کیلوگرم تریاک در فسا

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

مردی با تیراندازی برادر خود را کشت و تسلیم شد

خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم در فارس

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله/مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

اتحاد تاریخچی قهرمان مسابقات والیبال عشایری فارس