پیام فارس

آخرين مطالب

نظام رتبه‌بندی داخلی برای دانشگاه‌ها تعریف شود علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- مسعود نصیری رئیس دانشگاه سمنان روز چهارشنبه 27شهریور ماه در حاشیه امضای تفاهم نامه با مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (رایسست) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، بازدید از این مرکز را فرصتی مغتنم برای این دانشگاه عنوان کرد و بیان داشت: وجود چنین مرکزی با این میزان امکانات مایه افتخار است به ویژه اینکه فارغ از اتفاقات معمول که چنین مجموعه‌هایی در پایتخت دایر می‌شود این سازمان در شیراز به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ضروری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ایران با شاخص‌های داخلی صورت گیرد، عنوان کرد: همواره در زمان انتشار رتبه‌بندی‌های بین‌المللی شاهد بروز اختلافاتی میان دانشگاه‌ها هستیم به‌خصوص که شناختی که از دانشگاه‌ها در ایران وجود دارد، در شاخص‌های بین‌المللی در نظر گرفته نمی‌شود.

وی پیشنهاد داد: به نظامی رتبه‌بندی نیاز داریم که رایسست مسیولیتش را برعهده گیرد و با نظارت وزارت علوم انجام شود.

رئیس دانشگاه سمنان بیان داشت: واگذاری مسئولیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از وزارت علوم به این مجموعه باعث می‌شود عملکرد دانشگاه‌های ایران با دقت بیشتری صورت گیرد.

نصیری ابراز داشت: دانشگاه سمنان در سال 91 با رایسست تفاهم‌نامه امضا کرده است و از آن زمان همکاری بسیار خوبی با این سازمان داشته است. هدف از بازدید از این مجموعه به‌روز رسانی تفاهم نامه موجود و ارتقای همکاری‌ها به سطحی بالاتر است.

 رئیس رایسست و سرپرست  ISC  نیز با برشمردن اهداف و ماموریت‌های کلان دو سازمان، بر اهمیت تبدیل مرکز منطقه ای به پایگاه تامین منابع اطلاعاتی مورد نیاز کشور به منظور نظام مند کردن هزینه های کشور در رابطه با تامین و خرید پایگاه های اطلاعاتی بین المللی تاکید کرد و آن یکی از اهداف مهم این سازمان دانست.

محمد جواد دهقانی از طرف مرکز منطقه ای و ISC، در خصوص همکاری با دانشگاه سمنان در حوزه های مختلف از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی علم سنجی برای واحدهای آن دانشگاه، همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه در نظام های رتبه بندی بین المللی، نمایه سازی مجلات منتشره توسط واحدهای دانشگاه سمنان در فهرست نشریات ISC اعلام آمادگی کرد.

رایسست و ISC به مرکز ارزشگذاری نشریات بدل می‌شود
وی ادامه داد: هدف نهایی ما این است که رایسست و ISC را به مراکزی برای ثبت نشریات علمی و ارزش گذاری نشریات، دانشگاه‌ها و دانشمندان در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل کنیم.

دهقانی در ادامه به چگونگی تاسیس و فعالیت های ISC پرداخت و اظهار کرد: ISC  در سال 1387 و پیرو مصوبه چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی و با تایید و همکاری آیسسکو در شیراز تاسیس شد.

وی افزود: ISC یکی از معدود سازمان هایی در کشور است که ساختار اجرایی آن نیز بین المللی است. هدف این پایگاه ارزش گذاری علمی نشریات، دانشمندان و رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی است.

رئیس رایسست خاطرنشان کرد: این مرکز در حال حاضر بیش از 8 میلیون مدرک علمی در پایگاه های اطلاعاتی مختلف خود از جمله مقالات نشریات و همایش ها، کتاب ها، گزارش های طرح های تحقیقاتی کاربردی و پایان نامه ها در همه حوزه های موضوعی از جمله علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و … و به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی است که به صورت الکترونیکی بصورت IP-Based در اختیار اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه همکاری میان مرکز منطقه ای و دانشگاه سمنان، ضمن ایجاد امکانات مناسب به‌منظور استقرار شاخه مرکز منطقه ای، امکان ارائه خدمات اطلاع رسانی علمی به اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بدون محدودیت فراهم شده و دسترسی مستقیم به منابع علمی پایگاه های اطلاعاتی مرکز منطقه ای ایجاد خواهد شد.

ایجاد شاخه مرکز منطقه ای در دانشگاه راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی است
دهقانی گفت: ایجاد شاخه مرکز منطقه ای در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور یکی از موثرترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در شرایط تحریم است؛ زیرا در این صورت امکان تبادل مدارک علمی فی مابین و اشتراک گذاری منابع علمی مختلف از قبیل کتاب های تخصصی، مقالات مختلف علمی منتشر شده در مجلات معتبر یا همایش های علمی، گزارش های فنی و پژوهشی، پایان نامه ها و... فراهم آمده و باعث صرفه جویی در تأمین بودجه و اعتبار منابع علمی مورد نیاز دانشگاه ها خواهد شد.

تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و  فناوری میان مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از یک طرف و دانشگاه سمنان از سوی دیگر به امضا رسید.

 بر اساس این تفاهمنامه مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و دانشگاه سمنان در زمینه نمایه سازی اطلاعات و آمار تولیدات پژوهشگران دانشگاه در پایگاههای مرکز منطقه ای و ISC،  تبیین و تحقق شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه و تعیین جایگاه دانشگاه در بین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی، معرفی و ورود دانشگاه به نظام‌های بین المللی رتبه بندی، چاپ و انتشار نشریات معتبر علمی دانشگاه و درونداد و پردازش این مجلات در (ISC) و ایران ژورنال (نظام نمایه‌سازی مرکز منطقه‌ای) ، اجرای فعالیت‌های پژوهشی در قالب طرح‌های تحقیقاتی مشترک، چاپ و انتشار کتابهای علمی دانشگاه و کتابهای همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه ای و ISC ، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های دانش‌افزایی و سمینارهای ملی و بین المللی به صورت مشترک، استفاده از توانمندی اعضای هیات علمی برای همکاری های علمی و بین المللی در راستای تعامل با دانشگاه های کشورهای جهان اسلام، تهیه مجلات و منابع علمی مورد نیاز و برگزاری دوره های فرصت مطالعاتی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به منظور خدمات رسانی بیشتر بیش از 35 شاخه را در دانشگاه های مهم کشور و مراکز علمی از جمله دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، گیلان، بوعلی سینا همدان، شهید باهنر کرمان، هرمزگان، ارومیه، پیام نور، دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور، یاسوج، صنعتی سهند تبریز، جامعه المصطفی (ص) و … را تأسیس کرده و بدین ترتیب یک شبکه علمی پیوسته میان دانشگاه ها و مراکز علمی کشور فراهم شده است.

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری Regional information center for science and technology ( رایسست  - RICeST )  بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگستان علوم جهان سوم در سال 1370 دایر شد و لایحه تاسیس آن در سال 1375 از تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشت.  رایسست با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی و تأمین مدارک علمی مورد نیاز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان کشورهایی که در حوزه جغرافیایی ایران قرار دارند تاسیس شده است.

از جمله فعالیت های مهم رایسست می توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری ، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آنها اشاره کرد.

رایسست از ابتدای فعالیت خود پایگاه های اطلاعاتی مختلفی را تأسیس نموده که هر کدام از این پایگاه ها می تواند بخشی از نیازهای اطلاعاتی کاربران را تأمین نماید. در این پایگاه ها امکان دسترسی به متن کامل مقالات مجلات علمی و پژوهشی، علمی ترویجی ، مجموعه مقالات کنفرانس ها و همایشهای علمی، کتاب های لاتین و فارسی، چکیده طرحهای تحقیقاتی کاربردی، پایان نامه های انگلیسی و فارسی، مجموعه استانداردهای جهانی و سایر اطلاعات از قبیل مقالات روزنامه ها و... در تمام حوزه های موضوعی و به زبان های مختلف فارسی، لاتین و عربی از طریق حضوری و غیر حضوری  فراهم شده است. همچنین رایسست قادر است سایر مدارک علمی  موجود در پایگاه ها معتبر علمی سراسر دنیا را در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب