پیام فارس

آخرين مطالب

کلانتری: مساله اصلی محیط زیست کشور کمبود آب است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مساله اصلی محیط زیست کشور اول آب و بعد از آن مصرف بالای انرژی است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، عیسی کلانتری عصر روز سه شنبه در نشست خبری در رادیو گفت و گو در پاسخ به ایرنا افزود: در بهمن ماه سال گذشته کمیته ای با عنوان "سازگاری با کم آبی" تشکیل شد و طی جلسات متعدد آیین نامه هایی وضع شد تا مصرف آب را سر و سامان دهد.
وی به کاهش بارندگی ها در کشور اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی در کشور از ٢٥٠ میلیمتر به ٢٠٥ میلیمتر کاهش یافته است که با توجه به گرم شدن زمین بیش از دو هزار و ٥٠٠ میلیمتر نیز تبخیر داریم.
کلانتری افزود: در کنار اینها شاهد افزایش سریع جمعیت هستیم به طوری که در ٤٠ سال گذشته جمعیت بیش از دو برابر افزایش یافته است بدون اینکه فرهنگ مصرفی و محیط زیستی مردم اصلاح شود بر این اساس با مصرف بی ضابطه بر منابع فشار آمده است.
رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: در کمیته سازگاری با کم آبی تمام این موارد ار جمله حقابه محیط زبست را مطرح کردیم، تا چند سال پیش فکر می کردیم تمام ابها باید صرف کشاورزی شود، اگر تالاب خشک شد ایرادی ندارد اما تولید محصول افزایش یابد.
کلانتری گفت: البته هنوز درباره خقابه تالاب ها با وزارت نیرو به توافق کامل نرسیدیم، گرچه نظر وزارت نیرو بر ١١.٨ میلیارد متر مکعب است اما ادعای محیط زیست بیش از ٢٠ میلیارد متر مکعب است که نتیجه گیری نهایی بر عهده شورای عالی اب است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بین ٨٠ تا ٨٥ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که درصدد کاهش آن هستیم.
وی افزود: بر اساس قانون بین المللی، کشورها حق ندارند بیش از ٤٠ درصد ار اب های تجدیدپذیر خود را برداشت کنند اما ما بالای ١٠٠ درصد از این منابع ابی برداشت می کنیم. در واقع در طول زمان حق محیط زیست را ضایع کردیم.
وی تاکید کرد: از ابتدای سالجاری ابلاغ کردیم که هیچ صنعت اب بری مانند فولاد و پتروشیمی نباید در مناطق خشک و کویری ایجاد شود بلکه همه باید در سواحل مستقر شوند.
به گفته وی، حیات وحش از بی ابی در حال تلف شدن است.
* مسولیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده وزارت خارجه است
کلانتری همچنین گفت: اکنون مسوولیت کنوانسیون تنوع زیستی بر عهده وزارت خارجه است و از دولت درخواست کردیم ان را از آن وزارتخانه خارج کند و به هر نهادی که تشخیص می دهد، واگذار کند.
*محیط زیست جزو سازمان های فقیر است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بودجه کشور حدود 340 هزار میلیارد تومان است که بودجه سازمان محیط زیست 900 میلیارد تومان است از این رو جزو سازمان های فقیر به حساب می آید.
* مخالفت کلانتری با وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست
معاون رئیس جمهوری درباره ادغام سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها گفت: چنین ادغامی مطرح نیست، من حتی با وزارتخانه شدن سازمان محیط زیست نیز مخالف هستم.
کلانتری اظهار داشت: سازمان محیط زیست یک نهاد حکمرانی و نظارتی است که باید بر رفتار سایر دستگاه های اجرایی نظارت کند بنابر این وزارتخانه شدن آن معنایی ندارد.
* ریزدگردهای امروز نتیجه رفتار 40 سال گذشته ما است
کلانتری گفت: ریزگردهای داخل کشور ناشی از رفتار 40 سال گذشته ما با طبیعت است، در این مدت حق محیط زیست را ندادیم و تا توانستیم بر روی رودخانه ها سد احداث کردیم و فکر می کردیم اگر مانع سیلاب شویم کار درستی انجام داده ایم.
وی گفت: وقتی در خوزستان بر روی رودخانه های آن سد زدیم و حقابه طبیعت را از آن گرفتیم در واقع زمینه را برای بروز گرد و غبار مهیا کردیم. اکنون باید به اصل برگردیم و اشتباهات را جبران کنیم.
کلانتری گفت: مجلس شورای اسلامی از صندوق توسعه 100 میلیون دلار برای مهار گرد و غبار تخصیص داد و قرار است سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری مطالعه ای درباره نحوه مهار گرد و غبار انجام دهد که قول داده تا پایان شهریور آن را به اتمام برساند.
وی گفت: این بودجه قرار است برای بخش جنوب شرق اهواز هزینه شود که قرار است سه کار برای مهار گرد و غبار صورت گیرد: یکی تر نگه داشتن منطقه، بوته کاری و یک بخش هم مالچ پاشی است.
وی گفت: مهار گرد و غبار در خوزستان 4 تا 5 سال طول خواهد کشید، مساله فراموش شده ما در بودجه امسال سیستان و بلوچستان است و چون 100 میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار خوزستان تخصیص یافته نمی توانیم از آن پول برای سایر نقاط کشور استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه ریشه گرد و غبار در کم آبی و بی آبی است، گفت: اوایل انقلاب تلاش کردیم تولید گندم را به عنوان یک محصول استراتژیک افزایش دهیم و این کار را به قیمت شخم زدن بخش های زیادی از زمین و مصرف حجم زیاد آب انجام دادیم. این مساله باعث از بین رفتن خاک و رسیدن به سنگ مادر شد. از این رو دیگر آب، توان نفوذ خود در خاک را از دست داده است، از سوی دیگر درختان نیز ضعیف شدند چون مواد آلی خاک از بین رفت بنابر این قارچ ها بر درختان غلبه کردند و اکنون با صدها هزار هکتار جنگل خشکیده مواجه هستیم که آماده آتش سوزی هستند.
* تعداد معاونت های سارمان مشخص می شود
کلانتری گفت: مصوب شده است تمام سازمان ها چهار معاونت داشته باشند اما سازمان محیط زیست ٥ معاونت دارد بر این اساس اعتراض کردیم و با توجه به اهمیت موضوع محیط زیست ار ریییس جمهور درخواست تعیین تکلیف کردیم .
وی گفت: اکنون مسوولیت معاونت اموزشی سازمان بر عهده من است و زمانی که تکلیف تعداد معاونت ها مشخص شد، برای معاونت پژوهشی و دریایی معاون منصوب می کنیم.
*حذف بودجه پسماند در مجلس
کلانتری گفت: پسماند به ویژه در شهرهای شمالی از اولویت های دولت است از این رو مبلغ ١،٣ میلیارد دلار ار بودجه توسعه به مجلس تقدیم شد تا برای پسماندها با اولویت استان های ساحلی تصویب شود که مجلس آنرا حذف کرد؛ از این رو تمام برنامه های دولت در این زمینه متوقف شد.
وی با بیان اینکه رودخانه ها به علت ورود پسماندها زندگی خود را از دست داده اند گفت: تمام تلاش ما این است که امسال بودجه مناسبی برای پسماند تخصیص یابد.
*صدور مجوز پرورش تیلاپیا در سه استان
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ٣٧٠ نوع تیلاپیا وجود دارد که از این تعداد٤ تا ٥ نوع مضر نیستند و تمرکز ما بر روی انها است.
وی با بیان اینکه اطلاعات درستی از این ماهی در دست عموم نیست افزود: دو نوع تیلاپیای مضر و مفید وجود دارد و اکنون شاهد ورود تیلاپیای مضر در خور شادگان و کارون از کشور عراق هستیم.
کلانتری ادامه داد: شیلان درباره تیلاپیا تحقیق کرد و اعلام کرد مشکلی ندارد؛ بر این اساس اجازه مجوز پروش این ماهی در سه استان به جز یزد برای سمنان، خراسان جنوبی و کرمان را صادر کردیم اما به شرطی که در محیط بسته باشد.
*یک مقاله مستند علیه تراریخته وجود ندارد
کلانتری گفت: در دنیا ٢٠٠ میلیون هکتار محصول تراریخته کشت می شود که نزدیک یک میلیارد تن محصول تولید می شود.
وی افزود:برای هر شهروند در کره زمین ١٣٠ تا ١٤٠ کیلو محصول تراریخته تولید می شود و بیش از ٢٥ سال است که در دنیا تولید می شود و یک مقاله مستند هنوز بر علیه این محصولات ارایه نشده است.
وی ادامه داد: سالانه میلیون ها تن محصول تراریخته وارد کشور می شود و ١٠٠ سویای وارداتی و ٨٠ درصد ذرت ها تراریخته است .
* صدور مجوز پروازبالگرد بعد از ١٠ روز
کلانتری گفت: اگر اتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراق ادامه یابد مشکل ساز خواهد شد و دود آن همچنان هموطنان خوزستانی را عذاب می دهد .
وی اظهار کرد: کمک رسانی به عراق هم اسان نیست ، انها قوانین خودشان را دارند و پرواز بالگرده برای ابپاشی زمان زیادی صرف می کند.
وی ادامه داد: دور اول اتش سوزی صدور مجوز برای پرواز بالگرد ١٠ روز زمان برد که بعد از اطفا به ایران بازگشتند اما اکنون که دوباره سه روز است اتش سوزی اغاز شد برای پرواز بالگرد درخواست داده ایم اما تایید آن زمان بر است.
کلانتری تاکید کرد: باید تلاش کنیم اتش به بخش ایرانی تالاب نرسد ، همچنین حدود ٥٠ هزار ماسک توزیع شده و بیمارستان ها اماده باش هستند.
* برای دریاچه ارومیه آب وارد نمی کنیم
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ١٥ سال گذشته تا چهار سال پیش سالانه ٤٠ سانتیمتر از تراز دریاچه ارومیه کاهش یافت اما با انجام اقدامات صورت گرفته امروز تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به چهار گذشته سه سانتیمتر بیشتر بوده است.
وی افرود: تاکید ما بر این است که آب مورد نیاز دریاچه از حوضه ابی دریاچه تامین شود و برای تامین آب مورد نیاز دریاچه از خارج وارد نمی کنیم.
کلانتری ادامه داد: قرار شد که در بخش کشاورزی در مصرف آبهای جاری ٤٠ درصد صرفه جویی شود که تا کنون ٢٤ درصد از آن محقق شده است.
رییس سارمان حفاظت محیط زیست گفت: همچنین قرار شد ٣٠٠ میلیون متر از پساب های تصفیه شده تبریز و ارومیه و شهرهای اطراف و سالانه ٦٠ میلیون متر مکعب از رودخانه زاب وارد دریاچه ارومیه شود.
کلانتری اظهار داشت: ٣٠٠ میلیارد تومان برای بهبود وضعیت حاشیه اطراف رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای کشاورزی هزینه کردیم همچنین مانع احداث دو تا سه سد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه مانند سد سیمینه رود و باران دوز شدیم تا آل انها به دریاچه برسد.
به گفته وی ٣٨ سد بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه احداث شده است.
* تاثیر تحریم ها بر محیط زیست کشور
کلانتری گفت: محیط زیست کشور بسیار سکننده است و سوخت یکی از مشکلات برای الودگی هوا است ازداین رو وزارت نفت بهبود سوخت را اغاز کرده و ٧٠ تا ٧٥ درصد از سوخت یورو ٤ تولید می شود.
وی افرود: اما ممکن است تحریم ها در بخش فناوزی به محیط زیست کشور اسیب وارد کند ، بر اساس ایین نامه قانون هوای پاک باید صنعت خودرو با استاندارد جهانی همگام شود انا وزیر صنعت گفت اگر تحریم شویم نمی توانیم این امر را اجرا کنیم در حالیکه تفاهم کرده بودیم این یعنی اینکه محیط زیست الوده می شود.
علمی ٩٠١٤*2017

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/101968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است