تاکید استاندار فارس بر لزوم تقویت زیرساختهای حمل و نقل این استان در دیدار با نوبخت
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام فارس - شیراز- استاندار فارس در دیدار با محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بر لزوم تقویت زیرساختهای حمل و نقل این استان تاکید کرد.
عنایتالله رحیمی در این دیدار در خصوص پروژه راهآهن اقلید - یزد، راهآهن شیراز- بوشهر، خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز و اصلاح مصوبه مربوط به تعیین نقاط کمتر توسعه یافته و محروم مباحثی را مطرح کرد.
وی ادامه داد: راهآهن اقلید - یزد که از پروژههای مصوب سفر رهبر معظم انقلاب به استان یزد و از طرحهای اولویتدار و به عنوان حلقه تکمیلی کریدور شمال شرق به جنوب غربی کشور و همچنین میانبر ریلی استانهای بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است، در صورت تکمیل شدن فاصله فارس با یزد را بیش از 310 کیلومتر کاهش خواهد داد.
او افزود: همچنین به لحاظ موقعیت، نوع و میزان استخراج از معادن موجود استانهای یزد و فارس، با افتتاح این طرح قابلیت حمل بیش از سه میلیون تن بار در سال اول بهره برداری محقق خواهد شد.
استاندار فارس بیان کرد: هم اینک پیشرفت فیزیکی عملیات زیرسازی این طرح بالغ بر 95 درصد است و بیش از 97 کیلومتر از خطوط ایستگاهی و مسیر اصلی ریل گذاری و ریل بیش از 60 درصد مسیر اصلی توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ع) تامین شده است.
رحیمی اظهار داشت: عمده فعالیتهای باقیمانده طرح مذکور به شکل موازی و همزمان قابل انجام بوده و افتتاح کل طرح به طول 271 کیلومتر با تامین اعتبار چهار هزار و 500 میلیارد ریالی در سال 99 امکان پذیر خواهد بود.
وی، با اشاره به تامین 78 درصد آب آشامیدنی کلانشهر شیراز از محل منابع زیرزمینی گفت: خشکسالیهای پیدرپی سالهای اخیر بر افت آب سطح آبخوانها تاثیر گذاشته و از سوی دیگر رشد جمعیت ساکن، مهاجرتهای فصلی و دائم از استانهای همجوار و افزایش تقاضای مصرف موجب بروز چالش در تامین آب این کلانشهر شده است.
او ادامه داد: بر همین اساس نیاز به منابع سطحی پایدار آب ضرورتی اجتناب ناپذیر است که اتصال خط دوم آبرسانی از سد درودزن به مخزن معالیآباد توسط شرکت آب منطقهای فارس در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.
استاندار فارس، آزادراه شیراز - اصفهان را نیز از پروژههای مهم در توسعه کریدور حمل و نقل شمال به جنوب کشور دانست و افزود: این آزاد راه با طول 370 کیلومتر طولانی ترین آزادراه در حال ساخت کشور است که 222 کیلومتر از این مسیر در استان فارس قرار دارد.
رحیمی گفت: این پروژه همین اینک افزون بر 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین و تخصیص اعتبار کامل در سال مالی جاری به اتمام خواهد رسید.
او اضافه کرد: با توجه به موقعیت ویژه این آزادراه در اتصال 2 قطب گردشگری کشور یعنی شیراز و اصفهان، تامین و تخصیص اعتبار مورد نیاز آن ضروری است.
استاندار فارس در خصوص پروژه راهآهن شیراز - بوشهر هم گفت: طول مسیر این راهآهن در سالهای گذشته در پیوست قوانین بودجه سنواتی 250 کیلومتر قید شده که بعد از پیگیریهای انجام شده و بازدیدهای مکرر از آن با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 1396 طول آن به 450 کیلومتر در قانون بودجه سال 97 اصلاح شد که 310 کیلومتر آن در استان فارس و 140 کیلومتر دیگر در استان بوشهر قرار دارد.
او اضافه کرد: اتمام این طرح به ایجاد کریدور جدید ترانزیتی از جنوب به شمال کشور و اتصال مرکز استان بوشهر به شبکه راهآهن سراسری منتهی خواهد شد.
رحیمی گفت: از آنجا که قرارداد تجاری اجرای طرح راهآهن شیراز - بوشهر از محل استفاده از تسهیلات خارجی یا فاینانس کشور چین است، با مصوبه شورای اقتصاد، هم طول مسیر و هم سقف استفاده از تسهیلات فاینانس نیز اصلاح شده و مراحل قانونی ترک تشریفات آن در حال انجام است.
وی، از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خواست که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین اهمیت طرح مذکور اقدامات لازم به منظور تسریع در ایجاد خط فاینانس مربوطه انجام شود.
در این دیدار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در ضمن اعلام نظر مثبت خود در خصوص تقاضاهای مطرح شده از سوی استاندار فارس، قول داد که ظرف هفتههای آتی به استان فارس سفر کند.
6122
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102486/