پیام فارس

آخرين مطالب

پسرکی که به چاه کودک‌آزاری افتاد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- مادری در اطراف شهرستان کازرون استان فارس کودک 9 ساله‌اش را به چاه انداخت. مادر جرم کودک را شیطنت اعلام کرد. برخی رسانه‌ها نیز فیلم و عکس کودک آسیب‌دیده را با شرح واقعه در فضای مجازی منتشر کردند.

در رویداد یادشده، چند حق کودک نقض شد. نخستین آسیب را مادرش به او زد. مادری که در کمال ناباوری درکی از ویژگی‌های کودکی نداشته است و در اقدامی جنون‌آمیز خواست فرزندش را برای همیشه ساکت کند. دومین اتفاق، انتشار چهره کودکی ترسان و آسیب‌دیده بود، انسانی که در شرایطی نبود که از حقوق اولیه خود اطلاع داشته باشد و در یک آن در معرض دید و ترحم بسیاری از مردم قرار گرفت.
در این رویداد و نمونه‌های مشابه تنها والدین نیستند که با به رسمیت‌نشناختن حقوق کودک و رفتار کردن با او بسان شیئی که مالکیتش را در اختیار دارند، زندگی او را تحت‌تاثیر قرار می دهند، بلکه بسیاری از افرادی که مدعی اخلاق هستند نیز خلاف مسیر را پی می‌گیرند.
نبود فرهنگ‌سازی در کنار ضعف قوانین بازدارنده و مجازات‌کننده باعث شده است کودک‌آزاری امروز به یکی از معضلات بزرگ اجتماعی بدل شود.
پنهان و آشکار کودک‌آزاری
می‌توان گفت دست‌کم هفته‌ای نیست که اتفاقی تلخ درباره کودکی که حق و حقوقش نادیده گرفته شده باشد، روی ندهد، از ناامن بودن فضای شهری که به برق‌گرفتگی کودک 6 ساله در ورزشگاه آزادی منجر شد تا دزدیده شدن زهرای دو سال و نیمه در عرض چند ثانیه تا نشستن کودک خردسال بر سر سفره عقد که گاه‌گاه روان جامعه را نیز می‌خراشد و زخمی عمیق بر پیکر تک‌تک افراد بر جای می‌گذارد.
کودک‌آزاری گاه همانند موارد یادشده جلوه‌هایی روشن دارد؛ اما به همین شیوه‌های خشن و ناپسند محدود نمی‌شود. امروز با گونه‌ای دیگر از آزار کودکان نیز مواجه هستیم.
یکی از آن‌ها استفاده والدین از کودکان در فضای مجازی است. برخی افراد با هدف جذب دنبال‌کننده (فالوور) در صفحات مجازی، کودکان خود را در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌دهند و با ولنگاری در فضای مجازی عکس‌ها و فیلم‌های کودک خود را در اختیار همگان قرار می‌دهند.
بسیاری از افراد با دنبال کردن این صفحات پدرها و مادرهای دیگر را نیز تشویق می‌کنند با این روش از کودکانشان بهره اقتصادی ببرند و با توصیف‌هایی که از کودک می‌کنند، مسیر رشد روحی و روانی او را دستخوش آسیب می‌کنند.
بر اساس آمار بهزیستی فارس، کودک‌آزاری پس از طلاق و اختلافات خانوادگی در رتبه دوم تماس‌ با تلفن 123
(اورژانس اجتماعی)
قرار دارد آزار کودکان در رتبه‌ دوم آسیب‌های اجتماعی
براساس آمار بهزیستی فارس کودک‌آزاری پس از طلاق و اختلافات خانوادگی در رتبه دوم تماس‌های 123 (اورژانس اجتماعی) قرار دارد و همین آمار نشان می‌دهد خانواده‌ها درک درستی از حقوق کودک و نوجوان خود ندارند و بسیاری از والدین از مصداق‌های کودک‌آزاری بی‌اطلاع‌اند؛ برای مثال نمی‌دانند حتی نوع رفتارشان با کودک و غفلت از او کودک‌آزاری به شمار می‌رود.
گرچه در سال‌های اخیر جامعه با افزایش اطلاع‌رسانی درباره حقوق کودکان و نوجوانان و حساسیت ‌سازمان‌های مردم‌نهاد و گسترش شبکه‌های اجتماعی بیشتر با مسائل مربوط به کودک آشنا شد، تا رسیدن به وضعیتی که کودکانمان از بسیاری آزارها مصون باشند فاصله داریم.
قانون خاموش
رکود 10 ساله لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس آسیب‌های بسیاری طی این سال‌ها به جامعه تحمیل کرد. مجلس شورای اسلامی در سال 1381 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان یا قانون کودک‌آزاری را با 9 ماده تصویب کرد؛ اما به دلیل وجود به خلأهای قانونی و بروز کودک‌آزاری‌های بسیار قوه قضاییه در سال 1387 لایحه‌ای را با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان»در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد.
پس از آن دولت، مواد این لایحه را به 49 ماده کاهش داد و 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه در دوم مرداد 1397 به صحن علنی مجلس رفت و کلیات آن با 51 ماده با 158 رای موافق، 18 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع تصویب شد.
پس از یک هفته بررسی به جز یک ماده (ماده 12) که به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد، 50 ماده دیگر به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. ماده 12 نیز که درباره برخورد قضایی با قاچاقچیان کودکان و نوجوانان است ششم شهریورماه 1397 پس از بررسی دوباره در کمیسیون ذیربط به صحن علنی آمد و به تصویب نمایندگان رسید.
لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان برای جلوگیری از خشونت و تبعیض علیه کودکان در جلسه روز پانزدهم اردیبهشت سال جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای بررسی و اعلام نظر نهایی، تقدیم شورای نگهبان شد. شورای نگهبان نیز ایراداتی را به این لایحه وارد کرد و آن را دوباره به مجلس شورای اسلامی بازگرداند و هم‌اکنون با رفع ایرادات در کمیسیون حقوقی قضایی باید دوباره روند قانونی‌شدن را طی کند.
با توجه به فزونی یافتن زیر پا گذاشتن حقوق کودکان و آسیب‌هایی که تاخیر در تصویب قانون به جامعه می‌زند، ضروری است مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان هرچه سریع‌تر به این مساله ورود کند تا تکلیف بسیاری از ابهام‌ها روشن شود. این مساله درباره تصویب قانونی در منع کودک‌همسری نیز صادق است.
  

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید