پیام فارس

آخرين مطالب

معاون وزیر بهداشت:

دستاوردهای علمی ایران در حوزه جراحی مغز زبانزد است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستاوردهای علمی و پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه جراحی مغز و اعصاب در کشور را ستود و اظهار داشت : بخش قابل توجهی از این دستاوردها نتیجه تلاش و همکاری پژوهشگران و استادانی چون دکتر بیژن اعرابی در شیراز است.

دکتر رضا ملک زاده در آیین نکوداشت دکتر بیژن اعرابی در شیراز این استاد علوم پزشکی را پیشگام و تاثیرگذار در رشته جراحی مغز و اعصاب ایران، دانست و افزود: کاری که دکتر اعرابی در سال‌های گذشته و به ویژه در دوران جنگ تحمیلی انجام داده اکاری مثال زدنی و با ارزش بوده و نتایج تلاش‌ها باید در اختیار جوانان قرار داده شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به خدمات دکتر اعرابی در حوزه جراحی مغز و اعصاب در ایران و استان فارس، حضور فعال این استاد برجسته در بخش مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز و احیای این بخش را یکی از اقدامات مهم در این حوزه عنوان کرد.
او اضافه کرد: دکتر اعرابی افراد مختلفی را آموزش داده که در حال حاضر علاوه بر شیراز، در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور مشغول ارایه خدمت به مردم است و کمبود نیرو در حوزه جراحی مغز و اعصاب را که در گذشته وجود داشت جبران کرده و در حال حاضر از این نظر کمبودی در کشور احساس نمی شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با تلاش های دکتر اعرابی، رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس با مشکلات مغز و اعصاب مواجه شدند به شیراز مراجعه می کردند و خدمات درمانی بسیار خوبی به آنان ارایه شده است.
دکتر ملک زاده یکی از ویژگی های این استاد جراحی مغز و اعصاب را توجه به مسایل پژوهشی در کنار مسایل درمانی برشمرد و تاکید کرد: بخش عمده ای از فعالیت و موفقیت هر فرد حاصل به همدلی و تعامل خانواده با این افراد است.
وطن دوستی، وطن پرستی و پایمردی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آیین نکوداشت دکتر اعرابی گفت: وجه تمایز استاد اعرابی از سایر همکاران و همدوره‌های این استاد فرهیخته، حس وطن دوستی، وطن پرستی و پایمردی اوست که در زمان جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی، با وجود فراهم بودن امکان زندگی در خارج از کشور، در آن شرایط سخت در ایران ماند و آموزش دستیاران را همراه با معالجه مجروحان جنگی بر عهده گرفت.
دکتر علی بهادر اضافه کرد: استاد اعرابی در شهر شیراز بخشی را ایجاد کرد که مرجع درمان تمام مجروحان جنگی ایران بود. این فرزند برومند استان فارس و شهرستان آباده در شرایط دهه 60 با وجود کمبود امکانات، علاوه بر ازخودگذشتگی و بنیان گذاری بخش جراحی مغز و اعصاب، از پژوهش نیز غافل نبود و با پژوهش های میدانی و موثر و آرشیو بیش از هزار پرونده مجروحان جنگی و تدوین مقالات علمی در مجلات معتبر جهانی، فصل نوینی را در زمینه تحقیقات مجروحان جنگی گشوده که مورد استناد دانشمندان دنیا قرار گرفته است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این موضوع که دکتر اعرابی هیچگاه محل تولد و شهر خودش را فراموش نکرده، ادامه داد: این درس بزرگی برای تمام جوانان است تا از او یاد بگیرند. اثرات تلاش و خدمات دکتر اعرابی در بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هیچوقت فراموش نمی شود و این اثرات به نسل های آینده منتقل می شود، باید حضور استاد را غنیمت بشماریم و از دریای علم ایشان، استفاده کنیم.
او از مرکز اسناد و مطالعات علمی فرهنگی دانشگاه خواست با انتشار سیر زندگی استاد اعرابی، الگویی از وطن پرستی، انضباط و احساس مسوولیت علمی در اختیار نسل جوان قرار داده شود.
دکتر بیژن اعرابی استاد پیشگام و تاثیرگذار در رشته جراحی مغز و اعصاب ایران نیز در آیین نکوداشت خود گفت: مالک اصلی بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه کسانی هستند که در سال های گذشته برای توسعه و ارتقای این بخش به او کمک کرده اند. پیشرفت و توسعه این بخش نتیجه اعتماد دانشگاه، دانشکده پزشکی و دانشجویان است.
دکتر اعرابی همچنین به نقش خانواده در رسیدن به موفقیت های علمی و پژوهشی، اشاره کرد و نوع دوستی، از خودگذشتگی، مسوولیت پذیری، رعایت عدالت بین بیماران، تعهد، شایستگی، توکل به خدا، پاسخگویی، احترام، رازداری و داشتن صداقت را از جمله ویژگی هایی موفقیت در رشته های علمی دانست.
دکتر بیژن اعرابی دارای دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1352، دکترای تخصصی در جراحی مغز از دانشگاه جانزهاپکینز آمریکا در سال 1358، بورد تخصصی جراحی مغز از آمریکا در سال 1360، بورد تخصصی جراحی مغز از کانادا در سال 1362، فوق تخصص جراحی قاعده جمجمعه از نبراسکا در سال 1369، فوق تخصص استرپوتاکسی از نبراسکا در سال 1369 و فلوشیپ جراحی مغز هیپوفیز از کانادا در سال 1359 است .
این استاد علوم پزشکی همچنین دارای تخصص جراحی مغز جنرال نروسرجری کانادا در سال 1360، فلوشیپ استرپوتاکسی و جراحی قاعده جمجمه از دانشگاه آمریکا در سال 1369 است و پس از طی مراحل استادیاری و دانشیاری به درجه استادی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارتقا یافت و زمینه‌های علمی و تحقیقاتی بسیاری از جمله طرح در زمینه صدمات نخاعی مجروحین جنگی، غده‌های قاعده جمجمه، راهنمائی، مشاوره و نظارت بر 20 پایان‌نامه دکترا و تألیفات پزشکی داشته است .
دکتر اعرابی تحقیقات فراوانی در زمینه درمان مجروحین جنگی ایران و عراق انجام داده و مقالات متعدد در زمینه فارنژیوم، کالسیفیکاسیون مغز، عفونت‌های مغزی حاصل از جنگ ایران و عراق، مرگ و میر مجروحان مغزی در جنگ ایران و عراق، آسیب ساقه مغز در مجروحین جنگی، ادم مغزی، تومورهای قاعده جمجمه، جراحات پوست سر در مجروحین جنگی، تالاسمی، متاستاز به ستون فقرات نگاشته است .
6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید