پیام فارس

آخرين مطالب

از سوی سازمان بهداشت جهانی معرفی شد:

مرکز تحقیقات میکروب شناسی شیراز بهترین مرکز خاورمیانه از سوی WHO علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - سیزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی شیراز روز سه‌شنبه با این خبر خوش آغاز به کار کرد که " مرکز تحقیقات میکروب شناسی شیراز از سوی WHO (سازمان بهداشت جهانی )به عنوان بهترین و فعال‌ترین مرکز خاورمیانه در این حوزه شناخته شده است".

مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی استاد البرزی شیراز با هدف تحقیقات در زمینه دانش میکروب شناسی بالینی و حل مشکلات مرتبط با بیماری‌های عفونی در سال 1371 توسط دکتر عبدالوهاب البرزی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پایه گذاری شد و در سال 1374 به پاس زحمات استاد البرزی به نام این استاد دانشگاه نام گذاری شده است .
از سال 1378 این مرکز به عنوان قطب علمی میکروب شناسی بالینی کشور شناخته شده و در سال 1380 به عنوان مرکز تحقیقات برگزیده در جشنواره رازی معرفی شد. با گذشت 19 سال از تاسیس آن، محققین مرکز با تلاش مستمر نزدیک به 200 مقاله به چاپ رسانده‌اند که بیش از 140 مورد آن درمجلات معتبر بین المللی میباشد.
نتایج حاصل از پژوهش‌های این مرکز، توانسته است پاسخگوی تعدادی از مشکلات بالینی مهم در زمینه بیماری‌های عفونی در کشور باشد و راهکارهای علمی را در این زمینه پیشنهاد نماید. به عنوان مثال: انجام طرح چند مرکزی " تعیین عامل مننژیت باکتریال در کودکان" نشان داد که باکتری هموفیلوس آنفلوانزا نوع B بعنوان شایع ترین عامل مننژیت کودکان در ایران است و ارایه نتایج این تحقیق در کمیته واکسیناسیون کشوری زمینه ساز تصویب اضافه نمودن واکسن بر علیه این باکتری به برنامه واکسیناسیون کشوری شد.
در راستای انجام همین طرح پیش از این آقای دکتر نلسون نماینده سازمان بهداشت جهانی آزمایشگاه های این مرکز را به عنوان بهترین آزمایشگاه میکروبشناسی منطقه ی شرق مدیترانه (EMRO) معرفی نمود. و اکنون سازمان بهداشت جهانی این مرکز پژوهشی و میکروب شناسی را بهترین و فعال ترین مرکز تحقیقات میکروب شناسی خاورمیانه معرفی کرده است.
وصیت نامه لویی پاستور سرمشق اصلی تحقیقات میکروب شناسی در شیراز
رییس سیزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی روز سه شنبه در آیین گشایش این کنگره با اشاره به برگزاری سیزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی در شیراز گفت: سه سال نخست برگزاری این کنگره در شیراز بود و در سال‌های پس از آن، با هدف مشارکت سایر دانشگاه ها، یک سال در میان این کنگره در یکی از شهرهای کشور برگزار شده است که باعث شده تبادل اطلاعات علمی و اقدامات خوبی در زمینه میکروب شناسی در کشور صورت گیرد.
دکتر عبدالوهاب البرزی با بیان فعالیت‌های مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی شیراز، افزود: محققان این مرکز با حضور در مناطقی که لزوم تحقیقات در آنها وجود دارد، تحقیقات را به صورت میدانی انجام می دهند و نتایج این تحقیقات در مجامع بین المللی ارایه و بررسی می شود.
وی از معرفی مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی شیراز به عنوان بهترین مرکز میکروب شناسی در خاورمیانه از سوی سازمان بهداشت جهانی خبر داد و گفت: در شروع به کار این کنگره از دوره نخست، از وصیت نامه «لویی پاستور» استفاده کردیم و وصیت نامه پاستور را به عنوان اساس کار کنگره و مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی، قرار دادیم.
دکتر البرزی گفت: با داشتن جوانان باارزش در کشور، امیدواریم هر روز بیشتر از گذشته به سمت ترقی و پیشرفت گام برداریم، نسل جدید از نظر تفکرات علمی از نسل گذشته جلوتر است و باید انگیزه را در آنها تقویت کنیم، باید جوانان را جدی بگیریم و از آنان حمایت کنیم تا با فعالیت در حوزه های مختلف، کشور را به سمت تعالی سوق دهند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه این کنگره گفت: تداوم برگزاری کنگره میکروب شناسی، نشان دهنده قوت و بزرگی این رویداد علمی است که از ششمین دوره به صورت بین المللی برگزار می شود.
دکتر یونس قاسمی افزود: یکی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این کنگره می تواند بررسی مسایل مربوط به عفونت های بیمارستانی باشد که امروزه یکی از موضوعات مهم در بیمارستان ها است.
او با اشاره به اقداماتی که در حوزه میکروب شناسی و بیماری های عفونی انجام شده، اضافه کرد: در کنار تلاش های فراوان در این زمینه، اما همچنان شاهد وجود میکروب های مقاوم و مسایلی هستیم که ممکن است در بیمارستان ها وجود داشته باشد؛ در کشور و در حوزه میکروب شناسی کارهای خوبی انجام شده است، اما باز هم می توانیم در این زمینه فعالیت کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با تاکید بر اهمیت مبحث میکروب شناسی در تشخیص و درمان بیماری ها، ادامه داد: در این حوزه بحث های کارآفرینی، تولید محصول و فروش محصولات در بازار باید مورد توجه باشد و این امر می تواند دانشگاه را به سمت تبدیل به دانشگاه نسل سوم هدایت کند.
ارایه 205 مقاله علمی در سیزدهین کنگره میکروب شناسی بالینی
دبیر علمی این کنگره نیز با ارایه گزارشی از روند علمی کنگره گفت: از میان مقالات دریافتی دبیرخانه کنگره، 205 مقاله برای ارایه در کنگره انتخاب شده که 20 مقاله به صورت سخنرانی و 185 مقاله به صورت پوستر الکترونیکی و با هدف صرفه جویی در مصرف کاغذ، ارایه می شود.
دکتر مازیار ضیائیان افزود: هشت میزگرد علمی نیز برای این کنگره سه روزه در نظر گرفته شده که صاحب نظران هر رشته، تازه ترین مطالب علمی در حوزه میکروب شناسی را بررسی و ارایه می کنند.
او تاکید کرد: حضور در این میزگردهای علمی می تواند در کنترل بیماری های عفونی و درمان بیماران، کمک کننده باشد.
این کنگره بین المللی، با حضور مهمانانی از کشورهای اروپایی شانزدهم تا هجدهم مهر در سالن های صدرا و سینا دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار دایر است .
6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در یک شهرک صنعتی

درخشش رادیو خاوران در هفتمین جشنواره مردمی مدرسه عشق

نایب رییس فدراسیون جهانی از امکانات هندبال شیراز بازدید می‌کند

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شهرک صنعتی شیراز

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست