پیام فارس

آخرين مطالب

دغدغه های رسیدن به آرامگاه ابدی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز-ایرنا- بارها برخی مسئولان هشدار داده اند ظرفیت قبرستان فعلی شیراز (دارالرحمه) تکمیل شده و بعضی دیگر از مسئولان وعده بهره برداری از قبرستان جدید شیراز (بهشت احمدی) داده اند که هشدارها و وعده ها نتیجه ای جز دغدغه و دلشوره نداشته است.

نوای هشدارها برای پرشدن قبرستان دارالرحمه گاه چنان بلند می شود که مردم کلان شهر شیراز نگران وضع خود و اطرافیانشان پس از مرگ هم می شوند و می گویند آرامگاه ابدی معنای خود را از دست داده است.
برخی از مردم هم آرزو می کنند کاش می شد زمان مرگ را چنان تنظیم کرد که وعده های بهره برداری از بهشت احمدی محقق شده باشد و بتوان به این بهشت رسید.
گفته می شود قبرستان فعلی شیراز موسوم به دارالرحمه دیگر ظرفیت دفن مرده ندارد و چهار طبقه شدن گورهای این محل گواه این مدعاست و گویا تاکنون نیز 100 هزار نفر بیش از ظرفیت در این محل، میت دفن شده و لازم است چاره ای برای این مساله اندیشیده شود.
بنا به گفته مسئولان دارالرحمه شیراز، حتی مدتی است جاده ها و مسیرهای پیاده رو نیز در این قبرستان تبدیل به قبر شده که این کار مقطعی است و بیش از این جوابگو نخواهد بود و زور آخری بوده که برای دفن مرده در این محل زده شده است.
قبرستان جدید شیراز در منطقه دریمه با فاصله 13 کیلومتری از شمال شرق این کلانشهر قرار دارد اما بعد از حدود 24 سال که بنای ایجاد آن گذاشته شده به بهره برداری کامل نرسیده و هنوز مشکلات زیادی نظیر نداشتن غسالخانه فعال، سردخانه،مسیر دسترسی مناسب و روشنایی کافی، نبود شعبه های پزشکی قانونی و ثبت احوال در این محل با توجه به فاصله نسبتا طولانی تا شیراز و همچنین عدم استقرار نیروی انتظامی و تامین امنیت در این محل وجود دارد.
آرامستان‌های مختلفی در شیراز میزبان اموات شیرازی ها بوده،از دارالسلام گرفته که شروع دفن در این محل به حدود 13 قرن پیش بر می گردد و حدود هزار و 200 سال سرای آخر اهالی شیراز بوده تا دارالرحمه که 51 سال دیرینگی دارد و ماه هاست که فریاد تکمیل ظرفیت آن شنیده می شود.
یکی از وظایفی که براساس بند 13 ماده 55 قانون شهرداری ها بر دوش این نهاد گذاشته شده غسل، تدفین و دفن میت و ایجاد آرامستان است اما شیراز یکی از آخرین شهرهای ایران است که سازمان آرامستان های آن هنوز در حال تشکیل شدن است در صورتی که در بسیاری از شهرهای دیگر این سازمان دهها سال پیش و حتی قبل از انقلاب اسلامی تشکیل شده،امری که دلیل آن نیک اندیشی اهالی این خطه است زیرا فردی به نام یوسف ناجی پس از تکمیل ظرفیت قبرستان قدیمی شیراز(دارالسلام) در سال 1346 حدود 53 هکتار زمین را از مالکین خریداری و وقف دفن میت در شیراز کرد و تاکنون نیز این محل که هیات امنایی اداره می شود، جور دفن میت در این شهر را کشیده است و شاید این مساله عاملی بوده که خیال مسئولان امر را از این بابت راحت کرده، اما اکنون دیگر ظرفیت این محل تکمیل شده و نیاز است که متولیان اصلی پس از سال دیگر حرکتی از خودشان نشان دهند.
** جنبه شرعی تملک زمین های آرامستان جدید
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به چند طبقه شدن قبور در دارالرحمه شیراز گفت: دارالرحمه فعلی شیراز ظرفیت ندارد و راه اندازی سریع بهشت احمدی و رفع مشکلات آن ضرورت دارد.
قاسم مقیمی با اشاره به تملک زمین‌های در مسیر بهشت احمدی افزود: با توجه به اهمیت مباحث شرعی در آرامستان برای دفن اموات، باید به امر تملک زمین‌ها برای آماده سازی بهشت احمدی توجه ویژه شود.
مقیمی بر ضرورت استقرار تجهیزات به روز سردخانه، استقرار پاسگاه و سرویس رفت و آمد مردم برای بهشت احمدی تاکید کرد.
** قبرهای شخصی
رئیس هیات امنا و مدیر دارالرحمه شیراز چهارشنبه در گفت‌ و‌گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: دارالرحمه شیراز دیگر ظرفیت پذیرش میت ندارد و اشباع شده است.
علی انصاری افزود: حدود 15 هزار قبر خالی در دارالرحمه شیراز وجود دارد که در اختیار دارالرحمه نیست چون مالک خصوصی دارد و نمی توان در اختیار همگان قرار گیرد.
**مسیرهایی که گور شده
انصاری ادامه داد: به دلیل کمبود گور بخشی از مسیرهای داخلی قبرستان دارالرحمه شیراز در ماه های گذشته تخریب و به قبر تبدیل شده که آن هم حداکثر شش ماه دیگر پاسخگوی دفن میت در شیراز خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه منزل همه انسان ها روزی آرامستان خواهد بود افزود: دارالرحمه و گورستان‌های محله‌ای دیگر پاسخگوی دفن میت در شیراز نیست و برای این مساله باید فکر کلانی کرد که البته اقداماتی از سالهای گذشته در شیراز انجام شده که اکنون باید شورای شهر و شهردار فعلی شیراز همت کنند و راه های دسترسی به آرامستان بهشت احمدی را سامان دهند و زیرساخت های لازم دیگر را نیز فراهم کنند.
**کارکنان دار‌الرحمه بیکار نشوند
رئیس هیات امنا و مدیر دارالرحمه شیراز گفت: مسئولان شهرداری شیراز باید این مساله را مدنظر داشته باشند که پرسنل دارالرحمه شیراز که سالیان سال زحمت خدمات دهی به شهروندان شیرازی را کشیده اند و به نحوی وظیفه شهرداری را بدون دیده شدن انجام می داده‌اند اکنون با تکمیل ظرفیت این محل، بیکار نشوند.
انصاری با اشاره به اینکه بخشی از خدمات دارالرحمه شیراز نظیر خودروهای حمل کننده جنازه،نظافت و امنیت به شرکت های خصوصی واگذار شده گفت: در حال حاضر حدود 50 نفر بطور مستقیم زیرنظر دارالرحمه مشغول فعالیت هستند.
**450 هزار میت در دارالرحمه دفن شده
رئیس سازمان آرامستان‌های شیراز هم گفت: پیش بینی اولیه برای دارالرحمه، دفن 350 هزار میت بوده در صورتی که اکنون بیش از 450 هزار میت در این محل دفن شده و اکنون صد هزار نفر بیش از ظرفیت دارالرحمه شیراز در آن دفن شده است.
علیرضا چراغی ادامه داد: با در نظر گرفتن پرسنل دارالرحمه شیراز اکنون حدود 150 تا 160 نیرو در دارالرحمه مشغول کار هستند که نیروی شهرداری محسوب نمی شوند.
وی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: سازمان آرامستان شیراز، در ردیف آخرین آرامستان کشور است که در حال شکل گیری است در صورتی که اغلب سازمان‌های مشابه در شهرهای کشور قبل از انقلاب اسلامی ایجاد شده و در شیراز چون تاکنون دارالرحمه شیراز وجود داشته و مشکلی از این حیث نبوده، تشکیل نشده است.
رئیس سازمان آرامستان‌های شیراز گفت: در حال حاضر مسائل زیست محیطی و بهداشتی نیز گوشزد می کند که باید آرامستان شیراز از محل فعلی انتقال پیدا کند.
وی با بیان اینکه شهرداری شیراز در سال 73 بنای آرامستان جدید شیراز را در زمینی به مساحت 466 هکتار گذاشت افزود: بخش اعظم کار احداث آرامستان شیراز از سال 88 تاکنون انجام شده و در حال حاضر نیز سردخانه این محل در حال ساخت است که بزرگترین و مجهزترین سردخانه کشور خواهد بود.
چراغی اضافه کرد: تلاش داریم بزودی زیرساخت مورد نیاز آرامستان جدید شیراز ایجاد و دارالرحمه شیراز به مرور زمان کم رنگ شود و نیروهای خدمات رسان در این محل نیز در آرامستان جدید شیراز (بهشت احمدی) بکارگیری و مشغول کار شوند.
رئیس سازمان آرامستان‌های شیراز با اشاره به اینکه سردخانه بهشت احمدی اکنون در مرحله حدود 95 درصدی پیشرفت فیزیکی قرار دارد، گفت: قبل از پایان سال جاری سردخانه آرامستان جدید تکمیل و تمام امور مربوط به شست و شو و نگهداری اموات در همین محل انجام خواهد شد.
** وعده ای دیگر؛ آماده سازی تا بهمن و بهره برداری تا اسفند
وی بر آماده سازی بهشت احمدی تا بهمن ماه 97 تاکید کرد و افزود: به دلیل موضوعیت نداشتن بهره‌برداری رسمی از بهشت احمدی در ایام دهه فجر 97،لذا با برنامه ریزی که انجام خواهد شد قبل و یا بعد از دهه فجر و احتمالا در اسفندماه 97 آرامستان جدید شیراز به بهره برداری رسمی خواهد رسید.
** استقرار امکانات و خدمات
رئیس سازمان آرامستان‌های شیراز گفت: شهروندان شیرازی هیچگونه هزینه ای برای زمین در بهشت احمدی پرداخت نخواهند کرد و تنها مبلغی جزئی برای شست و شو و تدفین دریافت می شود.
چراغی یکی از عامل های موفقیت شهرهای پیشرفته جهان را اعمال مدیریت یکپارچه شهری دانست و گفت: در همه شهرهای کشور ما مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و اکنون یکی از موضوعاتی که ما در آرامستان جدید دنبال می کنیم استقرار دائم نیروی انتظامی در این محل است که درآینده مشکل امنیتی در این مجموعه ایجاد نشود و در پی آن با استقرار پلیس می توان در این محل عابر بانک و خودپرداز نیز نصب کرد و یا در حال رایزینی برای نصب روشنایی مسیر و استقرار اورژانس هستیم که انجام شود.
رئیس سازمان آرامستان‌های شیراز با اشاره به اینکه این سازمان به دنبال استقرار شعبه هایی از پزشک قانونی و ثبت احوال در بهشت احمدی است،اظهار داشت: آرامستان جدید شیراز حدود 13 کیلومتر از شیراز فاصله دارد و نباید مردم و داغداران برای انجام امور اداری یکسره در حال تردد مسیر شیراز به آرامستان بهشت احمدی باشند.
**جلوگیری از قبرفروشی؛ توجه به روشنایی و تابلو راهنما
سیروس پاک فطرت عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: با توجه به موقعیت و ارائه خدمات مناسب در بهشت احمدی، باید پارامترهای نظارتی تعریف شود تا افراد سودجو نتوانند فرصتی برای فروش و واگذاری قبور در آرامستان جدیدی شیراز داشته باشند.
علی ناصری عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: وضعیت نامناسب روشنایی و نصب نشدن تابلوهای راهنمایی در مسیر منتهی به آرامستان بهشت احمدی موجب بروز مشکل برای مردم شده که باید سریعا این وضعیت اصلاح شود.
ناصری با اشاره به وضعیت ماشین‌های حمل ‌و نقل متوفی افزود: تعرفه و نوع ارائه خدمات، ایمنی و بهداشت راننده و خودرو از مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.
وی بر ضرورت توجه به استقرار باجه ثبت احوال و استقرار پزشک قانونی در بهشت احمدی نیز تاکید کرد.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس