پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس بهزیستی خبر داد:

برقراری مستمری برای 178 هزار خانوار دارای سرپرست معلول سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - تهران- رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: 178 هزار خانوار دارای سرپرست معلول که طی تبعیض ناخواسته فقط مستمری فرد دارای معلولیت را دریافت می کردند، از این به بعد مستمری براساس بعد خانوار دریافت می کنند.

وحید قبادی دانا روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: پرداخت این مستمری بار 400 میلیارد تومانی به همراه دارد.
وی ادامه داد: مبلغی که در لایحه بودجه مستمری 98 در نظر گرفته شده با سال 97 یکسان بود، در حالیکه 550 هزار نفر به مستمری بگیران بهزیستی اضافه شده است.
قبادی دانا خاطرنشان کرد: اکنون در مجموع بهزیستی یک میلیون و 81 هزار و 796 خانوار تحت پوشش مستمری ماهانه بهزیستی هستند که در سال 97 یکهزار و 700 میلیارد تومان دریافت کردند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با بودجه در نظر گرفته شده برای امسال مجبور بودیم 200 هزار خانوار را از دریافت مستمری محروم کنیم اما بودجه 1700 میلیارد تومانی سال 97 مستمری مددجویان بهزیستی به 2,760 میلیارد تومان در سال 98 افزایش داشت.
قبادی دانا با اشاره به اینکه بیش از 6 میلیون نفر در قالب 2 میلیون و 500 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: در حال حاضر یک میلیون و 450 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند و یک میلیون و 80 هزار خانوار نیز مستمری ماهانه دریافت می کنند.
افزایش مستمری مددجویان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: علاوه بر این منتظریم تا درصد مناسبی به سرانه افراد مستمری بگیر اضافه شود که به محض شیوه نامه ابلاغ می‌شود.
قبادی دانا افزود: مبلغ پرداختی پیش از این از حداقل 53 هزار تومان به 163 هزار تومان برای یک نفردر ماه تغییر کرده بود.
وی یادآور شد: مستمری‌ها پیش از حقوق کارکنان دولت به حساب مددجویان واریز می‌شود. همچنین مقرر شده برای افراد دارای معلولیت خیلی شدید که سرپرست خانوار هستند و شغلی ندارند و بر اساس آزمون وسع، در دهک‌های 1 تا 3 قرار دارند، هر سه ماه یک بار بر اساس بعد خانوار بین 300 تا 500 هزار تومان روی کارت آنها شارژ کنیم که این مبلغ جدا از مستمری عادی و حق پرستاری آنها است.
بیش از 198 هزار نفر پشت نوبت مستمری قرار گرفتند
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: 198 هزار و 675 خانوار جدید به دلیل گرانی‌ها و شرایط جدید یا به دلیل حوادث مختلف پشت نوبت دریافت مستمری قرار گرفتند. این درحالی است که تعداد پشت نوبتی‌ها در اواسط سال گذشته صفر شده است.
وی افزود: گاهی به این افراد کمک‌های موردی می‌شود اما اینکه آیا این افراد در فهرست مستمری بگیران قرار بگیرند به اهتمام ویژه ای نیاز دارد.
قبادی دانا با تقسیم دهک‌های خانوارهای تحت پوشش بهزیستی براساس آزمون وسع به یک تا 6 گفت: سطوح یک تا سه در پایین‌ترین سطح قرار دارند، اما برخی خانوارهای دارای معلول براساس آزمون وسع در دهک‌های بالاتری قرار می‌گیرند؛ این درحالی است که معلولیت، هزینه‌های کمرشکنی به خانواده تحمیل می‌کند که در آزمون وسع لحاظ نشده است و اگر این هزینه‌ها لحاظ شود، دهک‌های 5 و 6 خانوارهای دارای معلول به دهک‌های یک تا 3 سقوط خواهند کرد.
آغاز اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی از معلولان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی با اعلام آغاز اجرای طرح فراگیر شناسایی اختلالات ژنتیکی از معلولان بهزیستی گفت: طی اجرای این طرح برای خانواده‌های افراد دارای معلولیت‌های ژنتیکی در کشور در صورت نیاز غربالگری و آزمایش‌های ژنتیکی به صورت رایگان طی سه سال انجام می‌شود و در خلال آن بانک ذخایر عوامل ایجاد کننده بیماری‌های ژنتیک انجام می‌شود و امیدواریم این طرح تا سال 1400 به پایان برسد.
قبادی دانا افزود: اینکه خانواده‌های دو تا 6 معلول داشته باشیم با توجه به دانش و توانمندی‌های موجود در کشور، پذیرفته شده نیست و امیدواریم طی 20 سال آینده داشتن خانواده دارای 2 معلول در کشور امر عجیبی باشد.
وی اضافه کرد: امیدواریم با اجرای این طرح فشار مالی به خانواده‌ها وارد نشود و با تأمین اعتبار، این طرح رایگان انجام شود. حفظ ذخایر ژنتیکی برای ما مهم است و نباید از کشور خارج شود.
وی ادامه داد: بسیاری از معلولیت‌های ژنتیکی در کشور ناشی از ازدواج‌های فامیلی است و برخی از این بیماری‌ها تفاوت‌های عمده‌ای از جهت شیوع و بروز با بسیاری از کشورها دارد.
قبادی دانا یادآور شد: یک میلیون و 450 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که 11 درصد آنها مشکل بینایی، 39 درصد مشکل جسمی و حرکتی، 24 درصد مشکل ذهنی، 8 درصد مشکل روانی مزمن، 13 درصد مشکل شنوایی، 5 درصد مشکل صوت و گفتار دارند که در مجموع 36 درصد آنها معلولیت شدید، 14 درصد خیلی شدید، 29 درصد متوسط، 17 درصد خفیف و 5 درصد معلولیت نامشخص دارند.
آغاز گام دوم شفاف سازی در عملکرد بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اطلاعات املاک بهزیستی کشور در اجرای گام دوم شفاف سازی در این سازمان روی سامانه شفافیت به آدرس shafaf.ir قرار می‌گیرد.
قبادی دانا افزود: همچنین در گام بعدی حق پرستاری برای 24 هزار و 326 نفر به صورت الکترونیکی پرداخت می‌شود. همچنین تمام مراکز تحت پوشش بهزیستی روی نقشه در این سامانه جانمایی شده اند و بیش از 15 هزار مرکز نگهداری سالمندان، معلولان ذهنی و ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
آغاز پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن به مددجویان
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای نخستین بار در سال جاری، طرح پرداخت کمک هزینه و ودیعه مسکن آغاز می‌شود که فعلاً محدود است و بودجه 12 میلیارد تومانی در سال برای آن در نظر گرفته شده است.
قبادی دانا خاطرنشان کرد: سقف این کمک هزینه پنج میلیون تومان برای 2500 نفر است.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار وسایل کمک توانبخشی نسبت به سال 97، 98 درصد و اعتبار وسایل بهداشتی 126 درصد رشد خواهد داشت. همچنین برای نخستین بار کمک هزینه تحصیل در مراکز آموزش عالی غیردولتی برای افراد تحت تکفل معلولان بر قرار می‌شود.
وی در ادامه به مراکز شبانه روزی اشاره کرد و گفت: 47 هزار نفر در این مراکز نگهداری می شوند اما یارانه دولت برای این مراکز برای 39 هزار نفر بود و هشت هزار نفر یارانه ای دریافت نمی کردند که با مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برای 3500 نفر آنان که نیاز به کمک فوری دارند، امید است تامین اعتبار شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز گفت: اعتبار درنظر گرفته شده برای اجرای این قانون در سال گذشته و قبل از گرانی‌ها 12 هزار و 500 میلیارد تومان بود که براساس هزینه‌های فعلی به سه برابر افزایش یافته، این در حالی است که در قانون 1,100 میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.
قباد دانا افزود: ظرفیت 500 دستگاه خودروی مناسب سازی شده پیش بینی و مجوز از هیات وزیران در تیرماه صادر شد.
وی در ادامه از درنظر گرفته شدن بودجه 12 میلیارد تومانی برای تامین کمک هزینه خرید وسایل زندگی ضروری مانند وسایل خنک کننده برای مددجویان بهزیستی خبر داد و گفت: این تسهیلات برای پنج هزار نفر در مناطق نیازمند تا سقف دو و نیم میلیون تومان درنظرگرفته شده است.
*طرح استانداردسازی شیرخوارگاه ها اجرا می شود
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: شیرخوارگاه ها حاکمیتی اداره می شود و طرح استانداردسازی شیرخوارگاه ها به طور هماهنگ به زودی در کشور اجرا می شود که در هفته دولت در شهریور شاهد آن خواهیم بود.
قبادی دانا افزود: برای رفع کمبود پرسنل شیرخوارگاه 80 نفر از طریق آزمون در شهر تهران جذب شدند که از آنان تعهد اخذ کردیم تا پس از جذب در بهزیستی از شیرخوارگاه ها خارج نشوند.
وی ادامه داد: با مساعدت سازمان امور استخدامی امیدواریم در 98 مجوز بکارگیری افرادی را در مراکز خاص داشته باشیم.
باندهای مافیایی پشت پدیده کودکان کار
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق بررسی های بهزیستی در سال گذشته 70 درصد کودکان کار اتباع غیر ایرانی هستند اما طی طرح اخیر ساماندهی کودکان کار و خیابان در تهران، 92 درصد آنها غیرایرانی بودند.
قبادی دانا افزود: پدیده کودکان کار، پدیده ای چندعاملی است که مهاجرت یکی از دلایل آن است و در این امر با قاچاق کودکان روبرو هستیم که باندهای مافیایی پشت آن قرار دارد. با کودکانی مواجه هستیم که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. بخشی از آن نیز موضوع فرهنگی است. هر خانواده ای که مشکل اقتصادی دارد حاضر نیست کودکش در خیابان حاضر شود و در اختیار باندهای مافیایی قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: برای ساماندهی کودکان کار لازم است دستگاه های مختلف وارد عمل شوند. شهرداری باید برای ساماندهی این کودکان مراکزی را در اختیار بهزیستی قرار دهد. اداره اتباع بیگانه وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و شهرداری و نیروی انتظامی باید همکاری داشته باشند و حتی تشکل های مردم نهاد نیز باید در این طرح حضوری فعال داشته باشند و اگر این طرح محدود به جمع آوری شود محکوم به شکست خوردن است.
وی اضافه کرد: مواجهه با مافیای قاچاق کودکان از وظایف بهزیستی نیست. در طرح جدید ساماندهی کودکان کار، آنها از طریق عنبیه و انگشت نگاری احراز هویت می شوند. برخی ها دوست دارند این کودکان در خیابان باشندکه منظورم دستگاه ها نیست. کسانی هستند که می خواهند چهره شهر و نظام و پایتخت ما را اینگونه نشان دهند.
حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی بهزیستی نیز در این نشست از کودکان اتباع بیگانه خبر داد که ظرف چند روز از کشورهای همسایه در نقاط مختلف تهران قرار داده می شوند و گفت: تمام عزت و شخصیت این کودکان طی کار در خیابان لگدمال می شود. تاکنون 230 کودک در طرح ساماندهی، جذب شده اند و براساس اوراق هویتی و ورود غیرمجاز ممکن است یکی از انتخاب ها، برگرداندن آنها با خانواده شان به کشورشان یا از طریق های دیگر طبق کنواسیون های بین المللی به کشورشان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102935/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا