پیام فارس

آخرين مطالب

مرکز شتاب دهنده کارنو شیراز آغاز به کار کرد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- دانشگاه علمی و کاربردی فارس در اقدامی، با فراهم‌کردن تسهیلات برای تحقق‌بخشی به اندیشه دانشگاه کارآفرین، برای نخستین بار در ایران در میان مراکز علمی‌ و کاربردی، مرکز شتابدهنده‌ای را با عنوان "کارِنو" راه‌اندازی کرده است.

مراکز شتاب دهنده به مکان هایی گفته می شود که با به کارگیری دیدگاه های خلاقانه و به صورت جمعی اقدام به اجرای ایده های خلاقانه می کنند.
دلیل راه اندازی چنین مراکزی این است که نقش جدید برای دانشگاه ها تعریف شده به گونه ای که امروزه دانشگاه‌ها را نمی‌توان همچون گذشته مرکز آموزش‌های آکادمیک صرف دانست.
برعهده گرفتن رسالت کارآفرینی در مراکز آموزش عالی با توجه به شرایط روز از جمله دگرگونی ها در کارکردهای دانشگاهاست و به نهاد دانشگاهی اعتبار می‌بخشد.
دانشگاه جامع علمی و کاربردی در گروه دانشگاه‌های نسل سومی قرار دارد که از ابتدا با هدف مهارت‌آموزی روی کار آمد و برای پرورش نیروهای ماهر مورد نیاز در جامعه و دانش‌افزایی آنان گام برداشت.
گرایش به ایجاد مراکز شتابدهنده در میان مراکز دانشگاهی، چندی است که قوت گرفته است. این مراکز شتابدهنده با در اختیار گذاشتن امکاناتی برای پرورش ایده‌های دانشجویان و محققان، شرایطی را فراهم می‌کنند که یک تفکر خام به دانشی عملی بدل شود تا بتوان از دل آن به کار آفرینی رسید.
رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد پارک‌های علم و فناوری از دستاوردهای اهمیت دادن به نخبگانی است که در زمینه کارآفرینی و تسهیل‌بخشی به امر تولید مبتنی بر دانش می‌کوشند.
رئیس اداره فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی و کاربردی استان فارس در آیین استقرار تیم‌های استارت‌آپی(کسب و کارهای جدید) در شتاب‌ دهنده کارِنو که در این مرکز برگزار شد، نقطه آغازین شروع این پروژه را 4 ماه پیش عنوان کرد.
احمد رجبی عنوان کرد: 10 میز کار در چهار اتاق در فضایی به مساحت 300 مترمربع به شتاب دهنده کارنو اختصاص داده شده است و در آینده 500 مترمربع به این فضا افزوده می‌شود؛ در مجموع باید گفت به‌طور مستقیم 800 متر مربع برای استقرار و 300 متر مربع برای فضای جانبی در نظر گرفته شده است.
او با بیان اینکه کلینیک مشاوره و کارآفرینی این مرکز نیز از اردیبهشت ماه سال جاری در این دانشگاه آغاز به کار کرده است، گفت: همزمان موضوع استقرار دبیرخانه نوآوری نیز مطرح شده است که سایر خدمات مورد نیاز را ارائه می‌کند.
10 استارتاپ تا پایان سال در دانشگاه علمی و کاربردی کار خواهند کرد
رئیس اداره فعالیت‌های پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی و کاربردی فارس بیان کرد: برای گزینش تیم‌های استارتاپی در مجموعه کارنو، فراخوان تولید ایده در ده محور، به مدت دو ماه اعلام شد در این میان 18 طرح به دبیرخانه ارسال شد که درنهایت 8طرح واجد شرایط شناخته شدند و این تعداد تا پایان سال 1398 به 10 استارتاپ خواهد رسید.
به گفته رجبی هریک از این تیم‌ها سه ماه در شتابدهنده کارنو، 7 دوره آموزشی تخصصی را می‌گذرانند؛ همچنینیک صندوق خطرپذیری تا پایان تابستان 98 در استان فارس راه‌اندازی خواهد شد که از این تیم‌ها حمایت مالی کند.
وی هدف از راه‌اندازی شتاب دهنده کارنو را حمایت از صاحبان فکر به منظور راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بیان عنوان کرد.
همچنین تشویق نیروها و دانشجویان به کارآفرینی را از دیگر دلایل راه‌اندازی این شتابدهنده دانست.
نبود سرمایه‌گذار خطرپذیر پاشنه آشیل کارآفرینی فارس
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان فارس نیز بر ضرورت ایجاد فضای مبتنی بر نشاط و پویایی علمی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: اختصاص مکان و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی به‌منظور آشنایی افراد با محیط کسب و کار از دیگر اهداف دانشگاه علمی و کاربردی است.
حبیب دانش‌ منش ایجاد مرکز شتاب دهنده کارنو را فاز صفر در فضای زیست‌بوم کارآفرینی دانست و بیان کرد: یکی از معضلات ما در موضوع استارتاپ‌ها نبود سرمایه‌گذار خطرپذیر است که این موضوع پاشنه آشیل حوزه استارتاپ و کارآفرینی در فارس است.
وی افزود: سالهاست که این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در دنیا متداول شده است؛ اما در کشور ما نوپاست بنابراین باید سعی کنیم این حلقه مفقوده را بیابیم؛ چراکه بسیاری از تیم‌های ایده‌پردازی استان به دلیل نبود سرمایه‌گذار راهی تهران می‌شوند و آنجا موفق می‌شوند، این موضوع باعث می‌شود افراد توانمند از استان خارج شوند.
دانش‌منش در ادامه از برنامه‌های آینده دانشگاه علمی و کاربردی برای ایجاد مرکز رشد، مرکز برگزاری رویدادهای استارتاپ ویک‌اند، سینمای کارآفرینی و استودیو سخن گفت و نوید داد این خدمات به زودی در اختیار صاحبان ایده قرار می‌گیرد.
همچنین از اعطای وام 500 میلیون ریالی با بهره 2درصد برای راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان برخاسته از مرکز شتابدهنده کارنو سخن گفت.
نوآوری، کلیدواژه توسعه‌ یافتگی
مدیرکل ارتباطات و اطلاعات استان فارس نیز که در این مراسم با عنوان میهمان ویژه حضور یافته بود، از نوآوری به‌منزله کلیدواژه توسعه‌یافتگی یاد کرد و گفت: دانشگاه‌های ایران به تازگی این حوزه را شناخته‌اند و ما در ابتدای این مسیر هستیم.
مهرداد سهرابی با بیان اینکه استارتاپ‌ها فرایند پر نشیب و فرازی دارند، افزود: موضوع راه‌اندازی کارخانه نوآوری آی تی ام سی فارس در دستور کار قرار دارد، این کارخانه محلی برای هم افزایی و رونق تولید فراهم خواهد کرد و باعث می‌شود نگرانی‌هایی که در زیست‌بوم کارآفرینی داریم از جمله درباره مسائلی همچون صندوق ریسک‌پذیر، اتصال به بازارهای جهانی، بانکها و شتابدهنده‌های ملی را از بین ببریم و زمینه برای حضور گروه‌ها ایده‌پرداز فراهم ‌شود.
وی ادامه داد: این کارخانه در فضایی 1400مترمربعی در حال آماده‌سازی است و فاز یک آن به مساحت 7000 مترمربع به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
سهرابی با بیان اینکه خلأ بزرگی در حمایت از کسب و کارهای نوپا وجود دارد، گفت:همین مشکلات ممکن است باعث شود که استارتاپ‌ها در آغاز کار شکست بخورند و تلاشی برای ماهیت‌بخشی به خود نکنند که این مساله برای آنان مشکل ایجاد می‌کند.
مدیرکل ارتباطات و اطلاعات استان فارس ادامه داد: از سال گذشته وزارت ارتباطات آیین‌نامه حمایت از کسب و کارهای نوپا را به تصویب رساند و سه ماه پیش آن را ابلاغ کرد که براین اساس بسته حمایتی در اختیار نوآوران قرار خواهد گرفت.
وی استان فارس را از ظرفیت‌های مطلوبی در حیطه نوآوری و گسترش ایده‌پردازی دانست که در سایه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست این ایده ها به ثمر خواهد نشست.
9885 /1876

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند