پیام فارس

آخرين مطالب

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

مساجد سامان و متولی دقیقی ندارد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت: یکی از معضلات ما در باب امور مساجد این است که مساجد ما سامان و متولی دقیقی ندارد؛ علاوه بر آن به غلط گفته می شود که مساجد دولتی اداره می‌شود.

 آیت‌الله لطف‌الله دژکام در اولین جلسه شورای سیاستگزاری امور مساجد فارس بر لزوم یافتن راهکاری برای بهبود وضعیت مساجد تاکید کرد.
وی نبود نظم و سازمان مناسب در موضوع مساجد را یک نابسامانی جدی عنوان و اضافه کرد: اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، به حضرات آقایانی که در این جلسه حضور دارند مرتبط است؛ به همین دلیل قرار شد، شورایی از علمایی که به‌نوعی در اداره مساجد شهر نقش برجسته دارند تشکیل شود، یعنی در تصمیم‌گیری نسبت به مساجد آقایان نظر دهند.
امام جمعه شیراز گفت: در مورد چگونگی پراکندگی مساجد در سطح شهر نیز باید تصمیم جدی گرفت؛ برای مثال در محله ای چند مسجد وجود دارد و در محله و بلکه برخی خیابان های مهم دیگر اصلا مسجد نیست؛ این موضوع از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شیراز است.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: ابتدا برای شهر شیراز و آنگاه برای شهرستان‌های استان باید تصمیم‌گیری جدی شود تا ازنظر تعداد مساجد و پراکندگی مطلوب آنها به حد متعارف برسیم.
امام جمعه شیراز بر لزوم تدوین و تصویب اساسنامه شورای ساماندهی امور مساجد تاکید و اضافه کرد: پس از تصویب اساسنامه، این شورا نسبت به مسئول اجرایی امور مساجد تصمیم گیری کند.
نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری نیز در این جلسه گفت: دو جهت لازم است در مساجد استان فارس و شهر شیراز دیده شود، اول در مورد فرهنگ حوزه‌های علمیه و اینکه اساس کار بر پایه مساجد و همه‌چیز از مساجد است و دوم مسائل مالی و مادی.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای سامان یافتن کار، گفت: در تمام شئون متصدیان نظام جمهوری اسلامی نصب و عزل داریم در مورد ائمه جماعات نیز باید یک مرجع مشخص و دقیق وجود داشته شد که دارای ابزار قدرت نیز باشد.
عضو جامعه روحانیت فارس نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات اساسی مساجد ما این است که امامان جماعت، هیئت‌امنا و ارکان مساجد، قواعد و وظایف و حدود اختیارات خود را به درستی نمی‌دانند.
آیت‌الله سید شرفت الدین ملک حسینی با تاکید بر توجه به آموزش ارکان مسجد به متصدیان آن، گفت: اگر این شورا حق دارد بر قوانین حاشیه بزند، سنت گذشته و قانون جدید هیچ کدام احیاگر مساجد نیست، تبیین شاخص‌ها و مدیریت آن وظیفه این شوراست.
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اوایل انقلاب کانونی به نام احیاء مساجد داشتیم که امروز چندان دیگر موفق نیست ، لذا باید نظامی از این جمع داشته باشیم که اتفاقات گذشته در این مورد تکرار نشود. آموزش امامان جماعت و ارکان مسجد نیز به عنوان یک نیاز اساسی مورد تأکید است.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علیرضا حدائق عضو جامعه روحانیت شیراز نیز گفت: اگر این شورا تقویت شود و کارایی داشته باشد خوب است؛ مسجد می‌تواند پایگاه همه‌کارهای نیک باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حدائق خاطرنشان کرد: گاهی متولیان و هیئت‌امناها اعمال‌نظرمی‌کنند و دست ائمه جماعت را می‌بندند و لازم است این شورا برای مساجد پدری کند.
او گفت: مدیریت معنوی و محتوایی در مسجد باید دست امام جماعت باشد که بتواند مسجد را به ‌صورت خردمندانه اداره کند لذا نباید هرکسی امام جماعت باشد، قطعا در گزینش امام جماعت باید اقدام شود.
عضو جامعه روحانیت شیراز اضافه کرد: قطعا امام جماعت باید محور معنوی و ظاهری مسجد بوده و به‌گونه‌ای عمل کند که مردمی باشد و محوریت مردمی داشته باشد. امام جماعت باید خودش را برای تربیت نفوس آماده کند، همچنین انس با جوانان و نوجوانان برای امام جماعت لازم است.
وی با اشاره به لزوم رفع برگزار نشدن نماز جماعت صبح به عنوان یک نقیصه، باز بودن درب مساجد به شکل تمام وقت و استفاده از تام ظرفیتهای مساجد را نیز از ضرورتها دانست.
تولیت آستان مقدس سید علاءالدین حسین(ع) نیز گفت: در مورد امور مساجد باید جانب احتیاط و منطق را حتما لحاظ کرد. باید همواره افراد وزین و معقول برای ائمه جماعات مساجد انتخاب شوند؛ همان‌طور که آیت‌الله محلاتی چنین می‌کردند.
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محی‌الدین طاهری افزود: باید به مساجدی که فاقد امام جماعت است حتما رسیدگی شود، همچنین مساجدی که دارای امام جماعت هستند باید نظارت شوند تا مساجد بتوانتد نقش محوری خود را بازیابند.
یک عضو جامعه روحانیت فارس نیز گفت: اجتماع علما و بزرگان شهر برای اداره مساجد ابتکار خوبی است اما باید سؤال شود که آیا سیاست گزاری کلان وظیفه شوراست یا دخالت در امور مصداقی هم وظیفه ماست؟
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین استوار میمندی افزود: باید به‌گونه‌ای تدبیر و سیاست کلان اتخاذ کرد که مشارکت مردم در امور مذهبی تحت‌الشعاع قرار نگیرد، یعنی حفظ حس مشارکت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است، البته لازم است که فرد منتخب باصلاحیت و کاردان و باتجربه باشد.
این مقام روحانی ادامه داد: در همین راستا معاونت تبلیغ جدید مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس مأموریت یافته است که برای مشارکت جدی در ساماندهی مساجد در کنار امور مساجد باشد که امیدواریم شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/102954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید