پیام فارس

آخرين مطالب

گزارشی پیرامون مشکلات تامین سیلندرهای گاز مایع در استان فارس

توزیع نامناسب یا نظارت ناقص ، چالش تامین گاز مایع در فارس اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- هر سال معمولا با شروع نیمه دوم سال و آغاز فصل سرما برخی چالش‌ها در تامین سیلندرهای 11 کیلوگرمی گاز مایع در مناطق مختلف استان فارس ایجاد می‌شود ، بخشی از این چالش‌ها ناشی از افزایش مصرف خانگی و کارگاهی و بخش بزرگتری از آن ناشی از توزیع نامناسب و نقص نظارت بر توزیع و افتادن پخش این محصول در ورطه واسطه‌گری است.

مردم برخی از مناطق شهری و روستایی استان فارس و به‌ ویژه شهرهای شیراز و دیگر شهرستان های بزرگ این روزها در حالی در صف‌های چندساعته در انتظار پر کردن سیلندرهای گاز مایع خانگی انتظار می‌کشند که هنوز موج اصلی سرما منطقه را فرا نگرفته ، این در حالی است که بخشی از سیلندرهایی که باید به مصرف خانگی در مناطق فاقد گاز شهری برسد به صورت زیر زمینی صرف امور کارگاهی یا گاز سوز کردن غیر مجاز خودروها می شود .
گزارش های خبرنگاران ایرنا حاکیست در مقابل برخی از شرکت های مجاز و غیر مجاز عرضه گاز مایع در شیراز برخی سودجویان و واسطه گرها با اجیر کردن افرادی به منظور ایستادن در صف‌های گاز، اقدام به خرید انبوه سیلندرهای گاز می کنند و در مقابل پرداخت وجوهی افراد را در صف به کار می گیرند .
شهروندانی که بارها برای دریافت سیلندهای 11 کیلوگرمی به مراکز توزیع مراجعه کرده و دست خالی بازگشته اند با گله مندی از نحوه توزیع این محصول می گویند ، گاه بیش از یک هفته برای پرکردن و تعویض یک سیلندر گاز مراجعه می کنند یا در صف می ایستند ، اما به دلیل ازدیاد جمعیت متاسفانه موفق به تعویض کپسول و دریافت گاز نمی‌شوند.
این شهروندان توزیع ناقص و ناعادلانه و بدور از انصاف سیلندهای گاز را نیازمند نظارت بیشتر می دانند و می گویند ، مراکز توزیع باید تامین سوخت زمستانی مناطقی که گاز شهری ندارند را در اولویت قرار دهند ، تامین سیلند برای مراکز کارگاهی ، مراکز عرضه ایزوگام و عایق رطوبتی ، یا مصرف در خودروها نباید اولویت داشته باشد .
شهروندان معتقدند برخی از خودروهای توزیع کننده سیلندر یا مراکز عرضه با واسطه گرها ، مصرف کنندگان کارگاهی و مصرف کنندگان خودرویی ارتباط مالی و بده و بستان دارند ، برخی از آنها چون با دلالان آشنا هستند و پول بیشتری از آنها دریافت می‌کنند، سهمیه مردم را کمتر داده و در عوض شبانه یا روزانه به دلالان گاز مایع می فروشند.
سخن شهروندان
مریم ساداتی شهروند ساکن در منطقه دست خضر شیراز از کمبود گاز مایع گله مند است و می گوید : برخی از مناطق حاشیه شیراز همچنان فاقد گاز شهری است و با تامین گاز مایع پاییز و زمستان را می گذرانند ، ایجاد اختلال در توزیع این کالا موجب شده تا او نتواند زمینه آسایش خانواده چهار نفری اش را فراهم کند .
سجاد نادری که در یک شرکت ساختمانی در شیراز کار می‌کند در این زمینه گفت:‌نزدیک به 10 روز است پروژه هایمان را تعطیل کرده ایم چون برای ایزوگام پشت بام ساختمان ها نیاز به کپسول برای گرم کردن عایق های رطوبتی داریم و این کپسول ها یا در بازار نیست یا به قیمت بالایی فروخته می شود.
او در این زمینه به نرخ پرکردن هرکپسول 11 کیلویی گاز اشاره کرد که پیشتر هفت هزار تومان بود و الان از 20 هزار تومان تا 30 هزار تومان است.
میلاد پیمانی زاده که کارش نصب ایزوگام است هم می گوید:‌مدتی است مشتریانم را از دست داده ام زیرا کپسول گاز ندارم که بتوانم ایزوگام نصب کنم.
رحمان سینایی فر از اهالی یکی از روستاهای جنوب شیراز است که به گفته خودش طبق آدرسی که به او داده اند برای پرکردن کپسول 11 کیلویی گاز به خیابان احمدی جدید(دباغی) آمده است. او گفت که برای پرکردن هر کپسول از او 20 هزار تومان خواستند که به ناچار پرداخت کرد.
منصور شهروند شیراز که الان بیکار شده می گوید قبلا کپسول 11 کیلویی می آوردم و گازهای پیک نیکی پر می کردم اما الان کپسول گران شده است و من بیکار شده ام.
برخی منابع خبری هم می گویند با اجرای طرح استفاده اجباری از کارت سوخت رانندگان خودروها با این گمان که سهمیه بندی بنزین نزدیک است اقدام به گاز سوز کردن خودروهای بنزین سوز کرده اند ، استفاده از گاز مایع در این خودروها علاوه بر اینکه خطرات زیادی به همراه دارد منجر به افزایش مصرف کاذب گاز مایع نیز می شود .
توزیع 65 هزار تن گاز مایع دراستان فارس
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس، از برگزاری جلسه با حضور ارگان های ذیربط و مدیران شرکت های موزع گاز مایع به میزبانی منطقه فارس خبرداد و پیگیری موضوع خبر داد و بیان داشت : هدف از برگزاری این نشست ها هماهنگی بیشتر در خصوص کنترل و نظارت بر توزیع بهینه گاز مایع در سطح استان است .
امیر بنی کریمی در خصوص وضعیت و سهمیه گاز مایع استان فارس گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نقش تامین کننده در فرایند تامین و توزیع گاز مایع را برعهده دارد که در شش ماهه ابتدای سال بیش از 65 هزارتن گاز مایع در فارس تامین و توزیع شده است .
بنی کریمی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس از تامین و توزیع 65 هزار تن گاز مایع در استان فارس خبر داد
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با تاکید بر جذب سهمیه تخصیصی گاز مایع استان از مبادی مشخص شده از سوی شرکت ملی پخش توسط شرکت های موزع گاز مایع افزود : یکی از عوامل عدم توزیع بهینه گاز مایع به خانوارهای فاقد گاز طبیعی ، نبود سیستم توزیع منسجم درشبکه توزیع است ،که با شناسایی مشترکین واقعی، هماهنگی با ادارات و سازمان های مربوطه و همچنین راه اندازی برنامه نرم افزاری یکچارچه امور مشترکین گاز مایع می توان این مشکل را تا حد زیادی مرتفع کرد.
وی همچنین کنترل و نظارت شرکت های موزع بر نمایندگی های مجاز توزیع گاز واجرای دستورالعمل های نظارتی توسط ارگان های مسئول را از دیگر عوامل موثر بر توزیع بهینه گاز مایع دانست و اظهار کرد: توزیع سیلندر توسط نمایندگی های غیر مجاز بعنوان تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات برخورد خواهد شد .
بنی کریمی علاوه بر تشریح تبعات و خسارات احتمالی استفاده از گاز مایع بعنوان سوخت در خودروها، این اقدام را خلاف مقررات و از عوامل کمبود سوخت گاز مایع برای خانوارها دانست و از شرکت های موزع و دستگاه های نظارتی خواست تا دراین مورد اقدامات لازم را انجام دهند.
برخی مسوولان شرکت های موزع گاز مایع نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی کامل برای توزیع بموقع و بهینه گاز مایع در بین مصرف کنندگان واقعی و برخورد قانونی با توزیع کنندگان غیر مجاز به بیان چالش های خود در حوزه تامین وتوزیع پرداختند و از سوی مسئولین راه کارهای لازم ارائه شد.
به نظر می‌رسد دستگاه های نظارتی باید بیشتر برای حل مشکلات مردم دراین حوزه ورود کنند ، مسوولان نظارتی می دانند که با آغاز فصل سرد سال مردم برای تهیه گاز مصرفی خود با مشکل مواجه شده‌اند، بررسی و نظارت بیشتر میتواند راه را بر عرضه خارج از ضابطه کپسول در بازار آزاد ببندد ، نظارت بر عرضه گاز مایع با نرخ مصوب دولتی و مهمتر از آن عرضه این محصول به مصرف کننده واقعی منجر به افزایش رضایت شهروندان و جلوگیری از این می شود که مردم با تحمل سختی در صف‌های طولانی به انتظار بنشینند.
6113

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103146/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید