سند آمایش سرزمین،مبنای بررسی عملکرد دانشگاه های فارس است
علمي
بزرگنمايي:
پیام فارس - شیراز- معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: عملکرد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان بر اساس سند آمایش سرزمین بررسی میشود.
عبدالرضا قاسمپور یکشنبه در دومین جلسه کمیته آموزش استان در شیراز، ضمن تاکید بر لزوم توجه دانشگاههای استان به طرح آمایش سرزمین افزود: بیتوجهی به این طرح میتواند در بحث توسعه آموزش عالی مسائل و مشکلاتی را به وجود آورد.
وی افزود: البته هدف آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاهها نیست بلکه استفاده بهتر از ظرفیتهای موجود است.
او گفت: آمایش سرزمین قطعا میتواند یک راهکار مناسب برای اداره بهتر کشور و ترسیم نقشه راه آینده استان فارس باشد.
قاسمپور ادامه داد: توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین به معنای توزیع منطقی آموزش و پژوهش در مناطق مختلف است و این آمایش که برای هدفمندسازی و استفاده بهینه از سرمایهگذاریها و امکانات موجود تدوین شده، با هدف افزایش بهرهوری دنبال میشود.
وی، با اشاره به تاثیر متقابل آمایش سرزمین و آموزش عالی بر یکدیگر افزود: اینکه دانشگاههای استان در سند آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی به چه پیشرفتهایی دست یافتهاند باید مورد بررسی قرار گیرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ادامه داد: طرح آمایش سرزمین در حقیقت یک راهنما و نقشه راه روشن برای برنامهریزی در بخش آموزش عالی و یک برنامه توسعه بلند مدت بر اساس انواع برنامهریزیهای ملی و منطقهای در کشور فراهم کرده است.
وی، با اشاره به جنبههای مثبت و منفی توسعه دانشگاههای کشور از دهه 80 تاکنون بیان کرد: بومیسازی دانش، جلوگیری از مهاجرتها و کاربردیتر شدن علوم در زندگی روزمره را میتوان از جنبههای مثبت این رویداد و ایجاد ناهنجاری، فقدان تعادل، پایین بودن کیفیت تردیس، گسترش مدرکگرایی، افزایش فارغ التحصیلان فاقد تخصص، مهارت و دانش کافی و بالا بردن سطح انتظارات افراد را از جنبههای منفی آن برشمرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: دانشگاههای هر منطقه باید متناسب با امکانات و ظرفیتها و نیازهای منطقه توسعه یابد و پذیرش دانشجو بر اساس نیاز انجام شود.
قاسمپور افزود: توسعه آموزش عالی باید در زمینه توسعه پایدار پیش برود تا بتواند توسعه متوازن دانش را در استان رقم بزند.
وی افزود: در جریان ارزیابی اقدامات دانشگاههای استان در زمینه سند آمایش به مواردی همچون متناسبسازی توسعه آموزش عالی با نیازهای ملی منطقهای و بینالمللی، ایجاد تناسب بین رشتهها و اهداف آموزش عالی، بازنگری و تدوین برنامههای درسی متناسب با اهداف آموزش عالی به ویژه در حوزه علومانسانی، ایجاد ارتباط موثر بین مراکز آموزش عالی با دستگاههای اجرایی و بخشهای غیردولتی، تربیت و توانمندسازی دانش آموختگان با هدف کارآفرینی و ورود به بازار کار توجه خواهد شد.
6122 /1876
-
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵:۵۷
-
۹۷ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103155/