معاون استانداری فارس مطرح کرد:
هدف آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاهها نیست
علمي
بزرگنمايي:
پیام فارس - معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس تاکید کرد: هدف آمایش آموزش عالی تعطیلی دانشگاهها نیست بلکه استفاده بهتر از ظرفیتهای موجود است، چرا که توسعه آموزش عالی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی به شمار میرود.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا قاسم پور یکشنبه 21 مهر در دومین جلسه کمیته آموزش استان که با حضور روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تعدادی از مدیران کل برگزار شد بر لزوم توجه به طرح آمایش سرزمین در این مراکز تاکید کرد و افزود: بی توجهی به این طرح در توسعه آموزش عالی تبعات زیادی در پی خواهد داشت.
وی آمایش سرزمین را راهکاری مناسب برای اداره بهتر کشور و ترسیم نقشه راه آینده استان دانست و افزود: این طرح راهنما و نقشه راهی روشن برای برنامه ریزی بخش آموزش عالی و برنامه توسعه بلند مدت بر اساس انواع برنامه ریزیهای ملی و منطقهای در کشور فراهم کرده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با بیان اینکه از دهه 80 تا کنون توسعه کمی بی رویه دانشگاهها جنبههای مثبت و منفی متعددی در پی داشته است، بومی کردن دانش، جلوگیری از مهاجرتها، کاربردی تر شدن علوم در زندگی روزمره را از جنبههای مثبت این رویداد و ایجاد ناهنجاری، فقدان تعادل، پایین بودن کیفیت که مشکلات اجتماعی علمی ایجاد میکند، گسترش مدرک گرایی، پرورش فارغ التحصیلان بیشمار بدون تخصص مهارت و دانش و کارایی لازم، بالا بردن سطح توقعات افراد و عدم افزایش کارایی را نیز از جنبههای منفی این توسعه کمی برشمرد.
قاسم پور تاکید کرد: دانشگاههای هر منطقه باید متناسب با امکانات و ظرفیتها و نیازهای منطقه توسعه یابد و پذیرش دانشجو بر اساس نیازها انجام شود.
وی ادامه داد: توسعه آموزش عالی باید در راستای توسعه پایدار پیش برود و توسعه متوازن دانش در استان را در پی داشته باشد.
قاسم پور با بیان اینکه آموزش عالی باید پا به پای دیگر عرصههای سیاسی و اجتماعی کشور توسعه پیدا کند، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارت آموزی، توسعه کمی سطوح پایین آموزش عالی به نفع سطوح بالاتر و ماموریت گرا شدن مراکز علمی و دانشگاهها را از ضوابط ملی آمایش سرزمین برشمرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با اشاره به سند چشم انداز 1404، عنوان کرد: بر اساس این سند آموزش عالی کشور باید سرآمد، رقابت پذیر، دارای هویت ایرانی اسلامی و پیشتاز در منطقه جنوب غرب آسیا باشد و این مهم فقط از طریق آمایش سرزمین و ماموریت گرایی در آموزش عالی تحقق مییابد.
قاسم پور توسعه آموزش عالی بر اساس آمایش سرزمین را به معنای توزیع منطقی آموزش و پژوهش در مناطق مختلف توصیف و اظهار کرد: آمایش با هدف افزایش بهرهوری دنبال میشود و در راستای هدفمند سازی و استفاده بهینه از سرمایه گذاریها و امکانات موجود تدوین شده است.
او افزود: باید ارزیابی کنیم دانشگاههای استان در راستای آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی چه پیشرفتهای داشتهاند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس متناسب سازی توسعه آموزش عالی با نیازهای ملی منطقهای و بینالمللی، ایجاد تناسب بین رشتهها و اهداف آموزش عالی، بازنگری و تدوین برنامههای درسی متناسب با اهداف اموزش عالی به ویژه در حوزه علومانسانی، ایجاد ارتباط موثر بین مراکز آموزش عالی و دستگاههای اجرایی و بخشهای غیر دولتی به ویژه ارتباط با صنعت، تربیت و توانمند سازی دانش آموختگان در راستای کار افرینی و ورود به بازار کار را از جمله مولفههای ارزیابی حرکت دانشگاهها در مسیر سند آمایش برشمرد.
قاسم پور همچنین به آسیبها و چالشهای آمایش آموزش عالی اشاره کرد و بخشی نگری به آمایش، تعدد مراکز تصمیم گیری، ناهماهنگی بین دانشگاه جامعه و صنعت، ضعف نظارت و ارزیابی توسعه کمی و کیفی آمایش و چالش مشارکت نخبگان را از جمله این اسیبها دانست.
وی ابراز امیدواری کرد با وحدت، همدلی و همراهی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با دستگاههای اجرایی و بخشهای غیر دولتی شاهد رفع مشکلات و توسعه روز افزون جامعه باشیم.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳:۴۸
-
۱۰۲ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103166/