پیام فارس

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی سل

بیماری سل را بهتر بشناسیم علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - از 24 مارس 1882 که رابرت کخ، مایکو باکتریوم توبرکلوسیس، یا همان عامل بیماری سل را کشف کرد، 137 سال می‌گذرد اما هنوز سل به عنوان یک بیماری عفونی خطرناک، مردمان بسیاری را در کشورهای مختلف تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، روز جهانی مبارزه با بیماری سل، یکی از جنبش‌های بین‌المللی است که سازمان بهداشت جهانی آن را پایه‌گذاری کرد تا ضمن یادآوری تلاش رابرت کخ، به عنوان یک دانشمند تاثیرگذار، به مردم سراسر جهان هشدار دهد که مایکوباکتریم توبرکلوسیس منتظر کمترین سهل‌انگاری از سوی آنهاست تا به شکلی بیمارشان کند.
سل چیست؟
سل، یک بیماری عفونی حاد یا مزمن و مایکوباکتریوم توبرکلوسیس، عامل آن است و می‌تواند بخش‌ها و اعضای مختلف بدن را درگیر کند؛ هرچند به دلیل آنکه در بیشتر موارد ریه‌ها اولین هدف حمله این باکتری بوده، اغلب مردم سل را به عنوان یک بیماری ریوی می‌شناسند.!
ابتلا به بیماری سل از راه تنفس طولانی مدت ذرات حاوی باسیل سل، حادث می‌شود؛ این باکتری بسیار کوچک برای مدت‌ها در هوا شناور می‌ماند، اگرچه مدت زمان زنده ماندن این عامل بیماری‌زا خارج از بدن انسان حدود 8 تا 10 روز است اما اگر باکتری در خاک سرد، نقطه‌ای سایه و به دور از آفتاب، یا خلط باشد، احتمالا تا 6 ماه هم می‌تواند داوم آورده و زنده بماند.
برای اینکه یک فرد به سل مبتلا شود، باید مقدار زیادی باکتری وارد بدن او شده باشد؛ توبرکلوسیس بعد از ورود به بدن از طریق تنفس هوایی که به دلیل سرفه، عطسه، خنده یا حرف زدن افراد مبتلا به بیماری، حاوی این باکتری میله‌ای شکل است، خود را به سرعت به نقاط مختلف بدن می‌رساند، اگرچه بلافاصله با مقاومت بدن مواجه خواهد شد اما اگر تعداد باکتریها زیاد باشد، فرد مبتلا می‌شود.
ابتلای یک سوم جهان به سل نهفته
یک کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: حدود یک سوم از جمعیت جهان، دارای سل نهفته هستند، به این معنی که فرد هوای آلوده به باسیل سل را تنفس کرده و مایکوباکتریوم در بدنش منتشر شده اما به دلیل مقاومت بدن، قدرت ایجاد بیماری را نداشته است.
ژاله راستی ادامه داد: در این صورت باکتری غیرفعال می شود اما در بدن زنده می ماند. ضعف سیستم ایمنی به هر علتی، باعث فعال شدن این میکروب خواهد شد؛ یعنی اگر یک فرد به بیماری‌هایی نظیر ایدز یا هپاتیت یا سرطان مبتلا شود و مایکو باکتریوم ضعیف و غیرفعال در بدنش وجود داشته باشد، احتمال دارد به سل هم مبتلا شود.
اما افرادی که سل نهفته دارند قادر به بیمار کردن سایرین نخواهند بود زیرا یکی از شروط انتقال بیماری، حضور یک فرد بیمار در محیط زندگی و تماس مداوم با این فرد است.
این کارشناس بهداشت عمومی گفت: میکروب سل از راه سرفه، عطسه، صحبت کردن، آواز خواندن و تف کردن در هوا پراکنده شده و مدت ها به صورت معلق در هوا باقی می ماند و باعث سرایت بیماری به افراد دیگر می شود. هر سرفه می تواند تا سه هزار ذره میکروبی وارد هوا کند.
او یادآور شد که تابش مستقیم نور خورشید ظرف مدت پنج دقیقه باسیل سل را می کشد، اما این باکتری قادر خواهد بود مدت‌ها در محیط‌های تاریک و سرد زنده بماند.
به گزارش ایسنا، به همین دلیل است که سل بین افراد در جوامعی که در خانه‌های دخمه مانند و تاریک و نمور زندگی می‌کنند، امکان ابتلا به بیماری سل بیشتر است.
کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: تماس طولانی و نزدیک با بیمار، مکان های پرازدحام، کوچک، سربسته، کم نور، بدون تهویه و مرطوب، شرایط مناسب را برای انتقال عفونت ایجاد می‌کند و اطمینان داشته باشیم که سل از راه آب، تماس جنسی، تزریق خون، نیش حشرات و دست دادن و ... منتقل نخواهد شد.
علائم شایع سل
راستی، شایعترین علامت ابتلا به بیماری سل ریوی را سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر اعلام کرد، سرفه‌هایی که امکان دارد با سایر علائم تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت و خلط خونی و یا علائم عمومی و مشترک مانند تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی همراه باشد.
این کارشناس بهداشت عمومی ادامه داد: دو عامل تعیین کننده میزان خطر مواجهه با باسیل سل در یک فرد است؛ غلظت ذرات عفونی در هوای آلوده و طول مدتی که فرد از آن هوا تنفس می کند.
تشخیص سل
راستی خاطرنشان کرد: اساس تشخیص سل ریوی آزمایش مستقیم و ساده خلط بیماران مشکوک است؛ برای آن از فرد مشکوک سه نمونه خلط جمع آوری شده و مورد آزمایش میکروسکوپی قرار می گیرد.
او ادامه داد: سایر روش های تشخیصی شامل کشت خلط، رادیوگرافی قفسه سینه و تست پوستی «توبرکولین» است.
سل قابل درمان است
کارشناس بهداشت عمومی علوم پزشکی شیراز با یادآوری اینکه سل یک بیماری قابل درمان است، گفت: شروع درمان دارویی در کاهش انتقال بیماری بسیار مؤثر است، به طوری که واگیری بیماری سل را به سرعت بعد از دو هفته از شروع درمان حتی در صورت مثبت بودن آزمایش خلط کاهش می دهد. اما درمان ناقص بیماری به مراتب بدتر از درمان نکردن بیماران است.
به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید دارند که درمان ناقص بیماری سل امکان دارد موجب مقاوم شدن باکتری به دارو شده و عاملی برای گسترش سطح بیماری در بدن فرد بیمار نیز باشد.
راستی، کارشناس بهداشت عمومی همچنین با یادآوری اینکه ایمن سازی بر علیه بیماری سل و با واکسن BCG جزو برنامه ایمن سازی کشوری است، گفت: با ایمن سازی نوزادان می توان از بروز موارد خطرناک تر این بیماری جلوگیری کرد. زمان تزریق این واکسن از بدو تولد تا 12 ماهگی است.
این کارشناس بهداشت عمومی ادامه داد: مهمترین راه پیشگیری از سل حذف منابع انتشار بیماری است؛ به این معنی که با تشخیص سریع بیماری و درمان کامل بیمار، اصلی ترین عامل ابتلا را از بین ببریم.
راستی در عین حال تاکید کرد که می‌توان با رعایت اصول کلی بهداشت فردی و عمومی، ضمن پیشگیری از ابتلا به سل، دیگران را هم از ابتلا به این بیماری خطرناک مصون نگه داریم.
به گفته این کارشناس بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ارتقاء سطح بهداشت جامعه و محیط زندگی افراد، آموزش بهداشت، وجود تهویه و نور کافی در اتاق بیماران و تغذیه مناسب می توان خطر انتقال عفونت را تا حدی کاهش داد.
به گزارش ایسنا، آموزش برخی نکات به افراد جامعه در خصوص امتناع از پرتاب خلط و آب دهان در معابر عمومی، استفاده از دستمال هنگام سرفه و عطسه برای جلوگیری از پرتاب ذرات آب دهان به محیط، امکان تهویه مناسب محیط زندگی، مراجعه سریع به پزشک در صورت مواجهه با علائمی نظیر سرفه‌های بیش از دو هفته و البته تغذیه مناسب مناسب، می‌تواند زمینه ساز داشتن جامعه‌ای سالم و بانشاط باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رقابت داوطلبان آزمون سراسری در سروستان

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد/کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین

حضور 16 هزار بوشهری در کنکور/ 63 درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند

تخریب پروژه گازرسانی بر اثر بارش باران در روستای دوسیران + فیلم

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

ارائه خدمات رایگان به روستائیان به همت پزشکان

پیش بینی آلزایمر 12 سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

خوشحالی هشتیجانی‌ها از بارش باران بهاری + فیلم

رقابت بیش از 16 هزار داوطلب کنکور در استان بوشهر

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

نقش توجه به پژوهش‌های علمی در مدیریت بلایای طبیعی بی‌بدیل است

ثبت بیشترین بارندگی در حاجی آباد زیرکوه با 62 میلی متر

دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)

سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

معابر شیراز سر از آب بیرون آورد

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس