پیام فارس

آخرين مطالب

محرمانه‌های بورس در مُشت دانه درشت‌ها اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- تعدادی از سهامداران خُرد بازار فرابورس و پایه در شیراز و دیگر شهرها از وضعیت حاکم بر این بازار گلایه داشته و می‌گویند که رساندن اطلاعات محرمانه به تعدادی اندک از سهامداران بزرگ که به غول بازار معروف هستند امکان رقابت سالم را در این بازار مالی مهم از آنها سلب کرده و موجب زیان سهامداران خرد شده است.

بورس بخشی از بازار سرمایه محسوب می‌شود و نقش سازنده‌ای در توسعه اقتصادی هر کشوری بازی می‌کند و به گفته کارشناسان امر،شفافیت یکی از ملزومات بازار بورس هر کشوری است که می‌تواند سرمایه های اندک و پس‌اندازهای جزئی و راکد را روانه رونق تولید و تأمین مالی شرکت‌ها ،کارخانجات و کسب‌وکارهای مولد کند.
اهمیت بازارهای مالی و بورس به اندازه‌ای است که بسیاری از اقتصاددان‌ها آن را شاهرگ حیاتی اقتصاد می دانند زیرا این بازارها نقش هدایت کننده منابع مالی از بخش های راکد به بخش مولد را بر عهده دارند،لذا نمی توان از اهمیت این موضوع در افزایش سرمایه گذاری و اشتغال، بهبود اقتصادی و در نهایت تاثیر بر رفاه عمومی در سالی که به نام رونق تولید نام نهاده شده غافل ماند.
در شرایط سخت اقتصادی کنونی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی خصوصا شرکت‌های تازه تاسیس نیاز به تامین منابع مالی برای رشد و توسعه دارند که می توان از طریق بازار سرمایه این منابع را جذب و زمینه توسعه این واحدها را فراهم کرد.
گذشته از این موارد کنترل نقدینگی و تورم از طریق انتشار اوراق مشارکت و سهام نیز از دیگر مزیت‌های بازار سرمایه است که در بسیاری موارد به کمک دولت ها آمده تا با استفاده از آن جلوی تورم را گرفته و میزان نقدینگی در جامعه را کنترل کنند.
از سوی دیگر اعمال شفافیت در بازارهای مالی و بورس امری ضروری است که پیش نیاز رقابت سالم در این بازار را فراهم می کند در صورتی که برخی سهامداران و کارشناسان بازار بورس ایران در حال حاضر از نبود شفافیت و درز اخبار محرمانه و رسیدن آن به دست برخی فعالین این بازار گلایه مند هستند.
بعضی از سهامداران بازار پایه فرابورس و بورس ایران ساکن در استان فارس اکنون از برخی اقدامات و تصمیم گیری ها در این بازار گلایه دارند و عنوان می کنند که مواردی از جمله بهرمندی عده ای محدود از رانت خبری باعث شده که رقابت سالم در بین فعالین این حوزه جای خود را با شیوه های ناسالم عوض کند و همچنین اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس نیز که از اوایل شهریور ماه 98 اعمال شده نیز بر متضرر شدن سهامداران خرد افزوده است.
این وضغیت تا جایی طاقت سهامداران خرد بازار بورس در استان فارس را ربوده که آنها طی هفته های اخیر بارها از مسئولان این استان طلب یاری کرده‌اند و حتی جمعی از مالباختگان و سهامداران بازار پایه فرابورس به نمایندگی از جمع عظیم سهامداران استان فارسی در دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی جمع شده و جلساتی را با آنها برای رسیدگی به وضعیت‌شان برگزار کردند.
بورس جولانگاه غول‌ها
غلامرضا خادمی یکی از فعالین بازار بورس استان فارس،در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا،گفت: افرادی هستند که در نظام بورس کشور اخلال وارد می‌کنند که در بین فعالین این حوزه به آقا غوله یا نهنگ بازار معروف هستند و احتمالا دست این افراد با سازمان بورس در یک کاسه است.
وی بعضی نمادهای را در بازار بورس مهم دانست و افزود: عده‌ای از سرمایه گذاران بزرگ بازار بورس که به غول بازار معروف و از رانت خبری نیز برخوردار هستند، زمانی که یک نماد مهم به فروش گذاشته می شود این افراد به دلیل بهره‌مندی از اخبار محرمانه اکثر سهام آن را خریداری و به منافع هنگفت دست پیدا می کنند و سهامداران خرد متضرر می شوند.
او معتقد است که سودهای بسیار اندک اغلب نصیب سهامداران خرد می شود و این قشر بیشتر در بازار بورس ایران زیان می بینند و به گفته او آقا غوله یا حقیقی بزرگ تعیین کننده بازار و پیروز این میدان است.
پاک شدن ردپای ناپاک
این فعال بازار بورس همچنین معتقد است که ردپای آقا غوله بازار بورس نیز همواره پاک می شود.
خادمی اظهار داشت: تحلیل، نمودار و سایر شاخص های استاندارد در بورس ایران معنایی ندارد و این بازار تنها حول محور رانت حرکت می کند. قوانین جدید بازار پایه که از حدود یکماه و نیم گذشته اجرا شده نیز باعث ضرر و زیان مضاعف سهامداران خرد شده است.
وی اضافه کرد: این موارد که اخیرا در بازار پایه اجرا شده در اصل قانون نیست و تنها دستور العمل است و زمانی به قانون تبدیل خواهد شد که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشد اما مسئولان سازمان بورس این موارد را قانون می دانند.
سرمایه گذاری در بورس یا بازار طلا و دلار
نازنین پژوهان یکی دیگر از سهامداران بازار بورس ایران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در سال رونق تولید که مقام معظم رهبری نیز تأکید زیادی بر آن دارند بسیاری از جوانان و فعالین اقتصادی استان فارس نیز بجای اینکه پولشان را در بازار دلار،سکه و ارزهای خارجی سرمایه گذاری کنند آن را وارد بازار بورس کرده تا موجبات رونق کشور و سکوی پرش شرکت‌های تولیدی را مهیا سازند و خودشان نیز به سودی دست یابند.
او با بیان اینکه این بازار با توجه به نوع شرکت و سوددهی و زیانده بودن به بازار اصلی و بازار پایه دسته بندی شده،اظهار داشت: این دسته بندی کاملا ناعادلانه است زیرا بسیاری از شرکت‌های زیان ده مانند خودروسازان و بانک‌ها در دسته بازار اصلی و فرعی قرار دارند و با سفته بازی های سنگین (دغل بازی) زیان‌های خود را از جیب سهامداران خرد جبران می کنند.
او معتقد است که بی عدالتی و رانت و فساد در هردو بازار بورس بوضوح به چشم می‌خورد.
وی با بیان اینکه در بازار پایه فرابورس شرکت های زیاندهی قرار گرفته که گاه در مرز اخراج از این بازار قرار دارند،گفت: هنگام خرید از بازار پایه گزینه‌ای از کاربران سوال می شود که شما عواقب خرید را برعهده می گیرید و سهامدار با پاسخ دادن به این سوال و زدن تیک آن در حقیقت قوانین پیچیده و نامفهوم این بازار پررمز و راز را امضاء می کنند.
پژوهان در ادامه تاکید کرد: درصد بسیار بالایی از سهامداران بازار بورس افراد ضعیف و تازه کاری هستند که با پول وام، قرض و فروش خانه و ماشین خود وارد این بازار شده و ریسک حداکثر 10 تا 20 درصد ضرر را به جان می خرند به امید اینکه به سودهای بالاتر دست پیدا کنند.
دستورالعمل را قانون جا زدند
وی ادامه داد: اخیرا قوانین جدیدی بر بازار پایه بورس اعمال شده که قانون نیست و تنها دستورالعمل است چون به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده اما مدیران بازار بورس ایران از آن بعنوان قانون یاد می کنند و این قوانین که از حدود یک ماه و نیم گذشته اعمال شده باعث ضرر و زیان بیشتر سهامداران خرد این بازار شده است.
وی اضافه کرد: علی رغم اینکه در حال حاضر شاخص بورس ایران روندی صعودی دارد اما اغلب سهامداران این بازار که اکثرا سهامداران خرد هستند در ماه‌های گذشته فقط متضرر شده‌اند.
این سهامدار بازار بورس در ادامه عنوان کرد: دستورالعملی که مدیران بازار بورس بعنوان قانون از آن یاد می‌کنند از چهارم شهریور امسال اعمال شده در صورتی که قرار بود از تاریخ 25 شهریور 98 لحاظ شود.
وی اظهار داشت: سوم شهریور 98 و یک روز قبل از اعمال این قوانین در حالی که اغلب سهامداران خرد اطلاعی از اجرای آن در روز بعد نداشتند به یکباره سهامداران بزرگ که به غول بازار شهرت دارند تمام سهام خود را به فروش گذاشته و باعث ریزش بازار از 10+ تا مرز 10- شدند به نحوی که مردم عادی در عرض نیم ساعت حدود 20 درصد از سرمایه خود را از دست دادند.

درز خبرهای محرمانه و ترجیح فرار بر قرار
پژوهان در ادامه سخنان خود گفت: سوال اینجاست که این سهامداران بزرگ و غول‌های بازار بورس از چه طریقی مطلع شدند که فردای آن روز قرار است قوانین جدید اعمال شود و سهام خود را در معرض فروش قرار داده و فرار را به ماندن در این بازار ترجیح دادند.
وی اضافه کرد: مشخص نیست که چه کسانی از داخل سازمان بورس به این سهامداران بزرگ اطلاع داده و سهامداران خرد را مانند عروسک خیمه شب بازی به بازی گرفتند.
وی اظهار داشت: با اجرای قوانین جدید بازار پایه فرابورس ایران اغلب سهامداران خرد در یک ماه و نیم گذشته سرمایه‌شان بین 40 تا 65 درصد کاهش یافته و زیان شدیدی دیده‌اند.
او با بیان اینکه عدم درز اطلاعات با اهمیت در بورس هر کشوری از جمله ملزومات این بازار مالی است،گفت: در بورس ایران این موضوع به وضوح و به تکرار دیده می شود که برخی به دلیل بهرمندی از رانت اطلاعاتی در زمانی مشخص سهامی را در سطح وسیع به فروش می گذارند و مردم معمولی نیز در تله این افراد گرفتار شده و به امید اینکه سهم روی غلطک رشد افتاده هجوم آورده و آن را میخرند.
تنها زیان در بورس دامان سهامداران جزء را گرفته
محمد نعمت الهی یکی دیگر از سهامداران بازار بورس ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: عده ای سهامدار بزرگ با سرمایه کلان در بازار بورس ایران وجود دارند که با استفاده از رانت اطلاعاتی اقدام به خرید و فروش سهام می کنند و سودهای کلانی نیز به جیب می زنند اما عمده سهامداران این بازار که مردم و سهامداران خرد هستند تنها ضرر این بازار نصیبشان می شود.
او ادامه داد: قانونی در سازمان بورس وجود دارد مبنی بر اینکه زمانی که سهامدارانی پشت سر هم 20 درصد ارزش سهام آنها رشد داشته، نماد آن شرکت در بورس متوقف می شود که گاه بین یک تا دو هفته این کار طول می‌کشد و سرمایه مردم را می‌خوابانند تا شرکت به اصلاح افشای اطلاعات کند و دلیل آن را توضیح دهد اما حال چگونه است که وقتی همین نمادها بین 20 تا 50 درصد وارد ضرر شده و صف فروش قفل می شود کسی نیست که نمادها را متوقف کند تا از خسارت بیشتر مردم جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: برخی شرکت ها و سهامداران بزرگ در این مرحله هم از رانت اطلاعاتی بهره مند هستند و قبل از بسته شدن نماد از موضوع باخبر شده و سهامشان را در اوج قیمت به مردمی که از ماجرا خبر ندارند می فروشند و سهامداران خرد نیز بعد از خرید این سهام با قیمت بالا در صف های فروش قفل شده گیر می کنند و کاهش سرمایه شان را به نظاره می نشینند.
وی اظهار داشت: شهریورماه امسال قوانین جدیدی بر بازار پایه بورس اعمال شد که قرار بود با اجرای آن جلوی سفته بازان، دغل بازها و بازیگران سهام گرفته و از زیان سهامداران واقعی که سرمایه اندک دارند نیز جلوگیری شود اما با اجرای این دستورالعمل زندگی اکثر سهامداران خرد یک شبه نابود شد و به خاک سیاه نشستند.
فرود و صعودهای غیر تکنیکال
نعمت الهی با اشاره به اینکه تمام بازارهای جهانی طبق قانون تکنیکال و قوانین ثابت برقرار و معاملات را انجام می دهند،گفت: تنها در بازار بورس کشور ما است که این قوانین جهانی نقض شده و سهمی که بررسی تکنیکال و بنیادی نشان از صعود آن دارد به دلیل وجود رانت به یکباره فرو می پاشد و سقوط می کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاری در بازار پایه فرابورس منطقی نیست و در بازار اصلی هم سفته باز(دغل بازی) و بازیگر زیاد است و وجود این مشکلات باعث شده که اکنون سهامداران از این بازار خارج و به سمت بازار ارز،طلا و سایر بازارهای جهانی سوق پیدا کنند.
در روزهای اخیر تعدادی از سهامداران بازار بورس در دفتر نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی جمع شده و از این نمایندگان و مسئولان استان فارس طلب یاری کردند.
این افراد درخواست دارند که بازار اصلی و پایه از دست کسانی که آنها بازیگران بزرگ می خواندند و همچنین کسانی که به آنها رانت خبری می رسانند نجات دهند و عاملین این فساد نیز شناسایی و مجازات شوند.
نماینده مردم شیراز: مجلس در حال بررسی موضوع است
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اخیرا گلایه هایی در بین سهامداران استان فارسی بازار بورس مطرح شده و آنها مدعی هستند که در پی اقدامات اخیر و اجرای دستورالعمل‌های جدید سازمان بورس ایران زیان دیده اند.
فرج الله رجبی افزود: هفته گذشته جلسه ای مفصل در این باره در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد که من و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس نیز در آن شرکت کردند.
وی ادامه داد: نمایندگان سهامداران متضرر شده نیز در این جلسه حضور داشته و از دغدغه هایشان سخن گفتند و من نیز در این جلسه خواستار بررسی و تحقیق در خصوص عملکرد یک ماه و نیمه اخیر سازمان بورس ایران و نحوه اجرای دستورالعمل‌های جدید شدم.
وی اضافه کرد: مقرر شد که گروهی تشکیل و مجددا صحبت معترضین و مسائل بازار بورس شنیده و بررسی‌های لازم در این خصوص انجام شود تا بتوان با ارایه راهکاری مناسب ضرر و زیان سهامداران را جبران کرد.
سهامداران اجرای دستورالعمل های جدید را جدی نگرفتند
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای قوانین جدید بازار بورس،که مشکلاتی برای سهامداران خرد در پی داشته دچار معایبی است یا خیر،گفت: دو نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس کشور نیز معتقد هستند که این دستورالعمل ها براساس مقررات اجرا شده و مستنداتی نیز ارایه می کنند که از اسفندماه سال گذشته اخطارهای لازم برای اجرای این مقررات به سهامداران داده شده است اما سهامداران زیاد به این آگهی ها توجه نکردند و به نظر اجرای این دستورالعمل ها را جدی نگرفته اند.
وی ادامه داد: مدیران سازمان بورس در جلسه با نمایندگان مجلس عنوان کردند که بیش از هزار و 400 خبر در رسانه های رسمی کشور در شش ماه گذشته درباره اجرای قوانین جدید بورس درج شده است تا سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را دارند نسبت به این کار اقدام کنند.
رجبی در پاسخ به سوالی پیرامون درز اطلاعات محرمانه بازار بورس به برخی فعالین و سهامداران بزرگ که از سوی برخی سهامداران خرد و کارشناسان امر عنوان می شود،گفت:این موضوع مهمی است که هنوز اثبات نشده و باید روشن شود و به همین دلیل نیز احتمال وجود رانت خبری در بورس ایران در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح و مقرر شد که این موضوع به جد در دستور کار قرار گرفته و بررسی و پیگیری آن توسط کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انجام و اگر این موضوع صحت داشته باشد نیز به جد با عوامل آن برخورد شود.
استاد بخش اقتصاد و رشته پولی و مالی دانشگاه شیراز: بورس غلط تدریس می شود
استاد بخش اقتصاد و رشته پولی و مالی دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا گفت: موسسه‌ای در شیراز راه اندازی شده که تبلیغات گسترده و اغواکننده‌ای برای ورود مردم به بازار بورس انجام می دهند و در هر دوره آموزشی نیز حدود 4 میلیون تومان از هر شرکت کننده اخذ می کند ولی عملا سر مردم را کلاه گذاشته بگونه‌ای که اساتید آن تنها فواید بورس را به مخاطبین آموزش می دهد و از معایب این بازار سخنی نمی گویند و اگر بورس ایران روزی به زمین بخورد نابودی عظیم به وجود می آورد.
حسین مرزبان افزود: شهریور ماه سال 97 نرخ شاخص بورس حدود 194 هزار بود و در حدود یکماه بعد از آن این شاخص به عدد 149 هزار رسید و شاخص بورس بیش از 40 هزار واحد سقوط کرد و حدود هشت میلیارد از ثروت مردم نابود شد و اکنون نیز همین روند برای بورس پیش بینی می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ شاخص بورس ایران حدود 320 هزار است،بیان کرد: عده ای که از رانت اطلاعاتی در بورس ایران برخوردار هستند اکنون سهامی را خریداری می کنند که ارزش آن رو به فزونی است و در طرف دیگر مردم و سهامداران جزء به دلیل عدم اطلاع از رانت اطلاعاتی سهامی را خریداری می کنند که به ضرر آنها منتهی می شود.
عددسازی و عدم توازن بین بورس و وضعیت اقتصادی کشور
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه سخنان خود اظهار داشت: زمانی شاخص بورس افزایش می‌یابد که بازدهی صنعت ،اقتصاد وجود داشته باشد و سود این واحدها و موسسات بطور حقیقی در حال افزایش باشد اما در ایران تورم، کسری بودجه سنگین، تراز خارجی نامساعد و اقتصاد در حال رکود وجود دارد ولی بورس در حال صعود است.
موسسات تبلیغاتی فعالان نوپای بورس را اغوا میکنند
وی وجود این مسئله را حاصل عددسازی‌های غیر واقعی در بورس دانست و گفت: متاسفانه در بورس ایران عددسازی می شود و گرنه اقتصاد کشوری که وضعیت مناسبی ندارد واقعی نیست که بورس آن به شدت در حال صعودی باشد و در حال حاضر شاخص بورس ایران و نزوئلا در حال تجربه این میزان صعود و افزایش در جهان است.
مرزبان در ادامه تاکید کرد: برخی از موسسات تبلیغاتی آموزشی در حوزه بورس اخیرا در شیراز فعالیت خود را گسترش داده و با صدا و سیمای مرکز فارس نیز در حوزه تبلیغات،قرارداد کلان منعقد کرده اند و با تبلیغات اغواکننده در حال کشاندن مردم بدون اطلاعات کافی به سمت بازار بورس است.این موسسات همه واقعیت های بورس را به مردم نمی گویند.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم در پی این تبلیغات بدون داشتن آگاهی کافی و با قرض کردن و وام گرفتن به بازار بورس وارد می شوند و طبیعی است که با نداشتن اطلاعات کافی در این حوزه روزی نیز زندگی شان بر باد خواهد رفت.
وی اضافه کرد: اخیر به همراه تعدادی از اساتید دانشگاه شیراز متخصص در این حوزه به مسوولان صدا و سیمای مرکز استان فارس نیز تماسی برقرار و اعلام کردیم که زمانی اندک برای روشنگری مردم به اساتید دانشگاهی اختصاص دهند تا مردم را از سختی ها و اطلاعات مورد نیاز برای ورود به بورس آگاه سازیم اما مسوولان صدا و سیمای فارس با این درخواست موافقت نکردند.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: بعضی مردم وام گرفته و یا پولی قرض می کنند و با استفاده از آن وارد بازار بورس می شوند در صورتی که این بازار شکست های سنگینی به دنبال دارد و می تواند زندگی مردم تازه وارد و ناآگاه به این موضوع را لگدمال کند و آنها را به زمین بزند.
استاد اقتصاد: با دانش کافی وارد بورس شوید
وی اضافه کرد: ضرر و زیان در بورس می تواند به مراتب خطرناک تر از زمانی باشد که دلار به یکباره از 17 هزار تومان به ده هزار تومان کاهش یافت زیرا بورس اگر سقوط کند زندگی تعداد زیادی از مردم کشور را مانند سیلاب با خود خواهد برد.
مرزبان بر ورود افراد صرفا آگاه به همه جوانب بازار بورس به این بازار تاکید کرد و گفت: افرادی باید وارد بازار بورس شوند که ابتدا دانش کافی در این زمینه داشته باشند و سرمایه ای را که وارد این بازار می کنند قرض و وام نیز نباشد و حداکثر 20 درصد از سرمایه اضافی خود را با دانش به این بازار وارد کنند چون این کار ریسک بالایی دارد و اگر با شکست مواجه شوند تاثیر زیادی بر زندگی آنها خواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: برخی افراد که دانش کافی در خصوص بازار بورس دارند می دانند که چه زمان سهام خود را به فروش برسانند و از این بازار خارج شوند تا سودی عایدشان شود و ضرر زیادی را تجربه نکنند.
وی چشم انداز روشنی برای بازار بورس ایران و فعالین و سهامداران خرد در این بازار پیش بینی نکرد و افزود: بازار بورس ایران شفاف نیست و در سالهای اخیر چندین بار این بازار به شدت صعود و در پی آن سقوط کرده است.
استاد بخش اقتصاد و رشته پولی مالی دانشگاه شیراز اعلام کرد: مردم باید بدانند که حداکثر 20 درصد از سرمایه ذخیره خود را وارد بورس کنند نه اینکه کسی خانه و سرمایه خود را بفروشد یا وام و قرض بگیرد و پول آن را وارد این بازار کند که احتمال زیاد شکست سنگینی را در زندگی تجربه خواهد کرد.
وی اظهار داشت: صنعت ایران اکنون با مشکلات زیادی مواجه است اما شاخص بورس همین صنایع روز به روز در حال رشد چشمگیری است که به هیچ وجه طبیعی به نظر نمی رسد.
مرزبان مدیران و مسئولان بازار بورس ایران را در عددسازی‌های این بازار دخیل دانست و گفت: بازار سازهایی در بورس ایران وجود دارد که رانت اطلاعاتی دارند و در پی آن می دانند چه سهامی را چه زمانی خریداری کنند که سود ببرند اما عمده فعالین این بازار که اغلب نیز مردم عادی و سرمایه گذاران خرد هستند به این اطلاعات دسترسی ندارند و متضرر می شوند.
این استاد اقتصاد پیش بینی کرد: در آینده نزدیک شاخص بورس ایران مانند اوایل آبانماه 97 سقوط زیادی را تجربه خواهد کرد و مردم و فعالین دچار ضرر و زیان زیادی خواهند شد و در پی آن بی اعتمادی نیز در جامعه ترویج داده می شود.
وی عنوان کرد: زمانی که سرمایه مردم به بازار بورس وارد می شود این توقع نیز وجود دارد که سود سهام افزایش یابد و جلوی تورم نیز گرفته شود و سودی نیز عاید سهامدارن شود اما در حال حاضر عملا برای اغلب سهامداران خرد روند اینگونه نیست.
شفافیت و عکس العمل منطقی به رخدادهای اقتصادی،مولفه‌های اصلی بازار بورس
مرزبان در ادامه به مزایای بازارهای مالی و بورس نیز اشاره کرد و شفافیت را لازمه این بازار دانست و گفت: بورس شفاف بازاری است که اطلاعات اقتصادی را بلافاصله در قیمت سهام نشان دهد بعنوان مثال اگر اقتصاد کشوری رشد پیدا می کند و یا اگر تجارت آن کشور با کشوری دیگر به مشکل بر می خورد باید بلافاصله ارزش سهام نسبت به این موضوعات که مولفه‌های مهمی در اقتصاد محسوب می شود واکنش و عکس العمل منطقی نشان دهد.
اتفاقات پشت پرده بازار بورس
وی اضافه کرد: در حال حاضر رکود و تحریم در ایران وجود دارد و باید ارزش سهام و شاخص بورس کشور به این موضوعات مهم اقتصادی واکنش منطقی نشان دهد اما اکنون اینگونه نیست و به همین دلیل مشخص است که ماجرا بطور واقعی پیش نمی رود و پشت پرده این بازار اتفاقاتی در حال رخ دادن است.
استاد بخش اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: این ظرفیت در بورس وجود دارد که در بهبود وضعیت اقتصادی کشور موثر واقع شود به شرط اینکه بورس سالم باشد و اطلاعات بصورت واقعی به همه مردم مخابره شود و افرادی که در حال فعالیت در این بازار هستند نیز تحولات این بازار را به نسبت وضعیت اقتصادی کشور منطقی مشاهده کنند.
مزایا و جایگاه مهم بورس در اقتصاد و رونق تولید
وی ادامه داد: بورس می تواند سرمایه شرکتهای اقتصادی کشور را برای توسعه تامین کند و اگر شفافیت و منطق در بورس هر کشوری وجود داشته باشد این بازار یکی از روش های مفید سرمایه گذاری است که در نهایت به نفع رونق تولید در کشورها و در پی آن تامین منافع سهامداران منجر می شود.
مرزبان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شفافیت موضوع مهمی است که در بورس ایران وجود ندارد و بعنوان مثال فولاد مبارکه که اکنون شرایط اقتصادی خوبی ندارد و اکنون فولاد را به قیمت آهن کهنه به فروش می رساند سهامش روز به روز در حال رشد و صعود است.
وی یکی دیگر از فواید بورس را تامین سرمایه کارخانه‌های جدید التاسیس دانست اما در شرایطی که بورس فعال و شفاف باشد.
خبرنگار ایرنا طی روزهای گذشته برای گفت و گو با مدیر بورس منطقه ای فارس پیرامون موضوعات مطرح شده اقدام کرد اما این نهاد اظهار نظر در این خصوص را در حوزه اختیارات مدیرن ملی این ارگان عنوان کرد.
9873 / 6113
گزارش از محمدامین افشارپور

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103290/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است