پیام فارس

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی استاندارد؛

استاندارد، زبان مشترکی برای توسعه از مسیر کیفیت تولید سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - سمنان- استانداردمداری در ارائه خدمات و تولید کالا معیاری صحیح برای انتخاب آگاهانه مصرف‌کننده، ضامن توسعه و زبان مشترک کیفیت و مرغوبیت کالاهاست، نظارت بر استانداردها در استان سمنان بستر رقابتی سالم برای تولیدکنندگان به منظور ورود به بازارهای جهانی و همکاری‌های بین‌المللی پدید آورده است.

950 محصول تولیدی واحدهای صنعتی در استان سمنان دارای پروانه استاندارد است؛ در این استان 21 آزمایشگاه در بخش‌های مختلف نمونه‎گیری از تولیدات را زیر نظر اداره کل استاندارد انجام می‌دهند و 30 آزمایشگاه همکار مورد تایید سازمان ملی استاندارد فعالیت دارند.
تجهیز 10 آزمایشگاه همکار استاندارد در سال 98 با هدف افزایش نظارت‌ها بر روند کیفیت کالاهای تولیدی در استان سمنان در دستور کار قرار دارد که نشانه ای از اهتمام دولت برای افزایش کیفیت تولید و تثبیت کیفیتی ملی و زمینه ای برای ورود این کالاها به بازار جهانی است.
ایران اسلامی، اکنون قدم در مسیر استانداردسازی گذاشته است و کسب رتبه نخست استانداردسازی در بین کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی و کسب رتبه بیست و دوم در بین کشورهای عضو سازمان جهانی استاندارد (ISO) و جهش قابل توجه در مقایسه با رتبه حدود پنجاهم ایران در اوایل انقلاب از جمله این دستاوردهاست.
ایجاد بیش از 350 شرکت بازرسی در داخل و خارج کشور می‌تواند بستر مناسبی برای دستگاه‌های اجرایی و واحدهایی تولیدی و خدماتی برای ایفای نقش شان در توسعه پایدار باشد.
بیش از 2 هزار و 500 آزمایشگاه همکار علاوه بر آزمایشگاه‌هایی که در وزارتخانه‌ها و دانشگاه‎ها وجود دارد، در امر استانداردسازی تولیدات کشور مشارکت دارند.
استاندارد گواهی بر مرغوبیت کالاها است و معیارهای سنجش این نشان در طول تاریخ همواره تغییر کرد و امروزه مصرف کننده‌ها به غیر از نشان محصولات، تاریخ تولید و انقضا و نشان استاندارد آن را نیز بررسی می‌کنند.
در این میان استانداردها با توجه به نیازهای فردی و اقتصادی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، زمینه رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را مهیا می‌سازد.
استانداردسازی یکی از ملاک‌های مهم و اصولی برای حضور موفق به بازارهای جهانی باهدف صادرات کالا است که باید در ارائه خدمات و تولید کالا به این مولفه ارزشمند توجه داشت.
ادارات کل استاندارد نقش خطیری در تجارت به عهده دارند، چرا که زبان این بخش، زبان تفاهم بین المللی است و مطابقت کالا، خدمات، آیین کار، سیستم کیفیت یا هر امری با استاندارد به مفهوم قانونمند شدن و مطابقت با اصول و ضوابط علمی و فنی در اموری همچون تولید، تجارت، حمل و نقل، ارتباطات و غیره مصداق می یابد.
در صورت اعلام پایبندی خریدار و فروشنده به استاندارد، معامله‌کنندگان می توانند در پناه این زبان مشترک به راحتی داد و ستدهای خود را انجام دهند.
اکنون، توجه به استانداردسازی در ارائه خدمات و تولید کالا تنها برای دستیابی به بازارهای داخلی و بین المللی نیست بلکه استیفای حقوق مصرف کنندگان از دیگر ابعاد مهم این مقوله و نیز اجرای دقیق اصل منشور حقوق شهروندی است.
آنچه می‌تواند تولید یک کشور را از وضعیت سنتی به روزآمد تبدیل کند توجه به فناوری و استانداردها است، تولیداتی که با رعایت استانداردها روانه بازار می شوند باید در نگاه نخست مورد توجه و عنایت مردم قرار گیرند، چرا که با مصرف این کالاها هم به رونق‌بخشی اقتصاد داخلی کمک شده و هم اشتغال را تثبیت و پایدار می کند یا افزایش می‌دهد.
مقام معظم رهبری به صورت مکرر بر اهمیت تولید داخلی و ضرورت حمایت از آن تأکید نموده اند و مسأله حمایت از تولید داخلی و نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی در بیانات ایشان تبیین شده است. چرا که استانداردسازی کالاهای تولید داخل در ترویج و گسترش مصرف تولیدات داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسیار مهمی دارد.
از مهم‌ترین معیارهای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی، ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی است، استانداردسازی کالاهای تولید داخل و ارتقای سطح کیفی کالاهای تولیدی در تامین ایمنی و سلامت جامعه، اعتمادسازی و نیز ترویج و گسترش مصرف کالاهای داخلی نقش به سزایی دارد.
بی تردید، امروزه و در وضعیت حساس کنونی یکی از شرایط حصول اقتصاد مقاومتی و رهایی از مشکلات اقتصادی در کشور حمایت از تولید استاندارد داخلی است و با تولید محصول کیفی می‌توان در بازارهای هدف در داخل و خارج اطمینان‌بخشی بیشتری به وجود آورد.

استاندارد زبان مشترک جهان برای مرغوبیت کالا
استاندار سمنان گفت: یکی از دغدغه‌های جدی هر کشور دستیابی به توسعه اقتصادی و برخورداری از یک رشد اقتصادی تولیدمحور و صادرات‌محور است.‌
علیرضا آشناگر افزود: ارائه شعارهای سال توسط مقام معظم رهبری یک راهبرد و تکلیف برای سازمان ملی استاندارد است.
وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد تنها سازمان دارای اختیار تدوین مقررات، اجرا و نظارت است، تصریح کرد: توسعه نظارت‌ها در بخش‌های مختلف ارائه خدمات و تولید کالا، یکی از مطالبات مردم است.
آشناگر، به ضرورت جلوگیری از واردات کالاهای نامرغوب با هدف حمایت و رونق تولید داخل، خاطرنشان کرد: استاندارد یک زبان مشترک و قابل فهم برای همه کشورهاست و تصاحب بازارهای خارجی با رعایت الزامات استانداردسازی و دقت در درجه‌بندی کالاهای صادراتی محقق می‌شود.
استاندار سمنان، وضعیت رعایت استاندارد در واحدهای تولیدی استان را مطلوب برشمرد و اظهارداشت: علاوه بر انجام امور توسعه‌ای لازم، اقدام‌های مرتبط با ایجاد آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی، نساجی و مواد سوختی در استان صورت گیرد.
ضربه تولید کالای غیراستاندارد به اقتصاد کشور
مدیر واحد تولیدی لنت ممتاز سمنان با بیان اینکه تولید کالای غیراستاندارد به پیکره اقتصاد کشور ضربه می‌زند، افزود: باید مسئولان و صاحبان واحدهای صنعتی به این رویکرد مهم توجه کنند.
عباس دلاوری با اشاره به اینکه در سال‌های ابتدایی آغاز فعالیت به علت فقدان توجه به کیفیت کالا، بازار فروش مطلوب نبود، افزود: تجهیز مرکز کنترل کیفیت این واحد تولیدی و توجه به استاندارد تولید کالا عامل صادرات محصولات این شرکت به بیش از 20 استان و هشت کشور همسایه شده است.
وی بیان کرد: توجه به معیارهای استاندارد برای توسعه اقتصادی ضروری است و ممانعت و بی توجهی به کیفیت در کالا در بلندمدت پیکر اقتصاد ایران را آسیب می زند.
مدیر واحد تولیدی لنت ممتاز سمنان، به وابستگی اشتغالزایی و رونق اقتصادی به تولید کالای استاندارد اشاره و اضافه کرد: تولید کالای باکیفیت راهبردی برای افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی استان سمنان است.

استانداردسازی خطوط تولید برای تحقق حقوق مصرف‌کنندگان
رییس هیات مدیره شرکت آریا ترانسفو گفت: گسترش فرهنگ استانداردسازی باید در ابعاد سخت افزاری و نوسازی ماشین آلات خط تولید و نیز تغییر رویکرد صاحبان واحدهای تولیدی برای استیفای حقوق مصرف کنندگان باشد.
فرج الله معماری با اشاره به اقدامات سال‌های اخیر دولت در نوسازی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی، افزود: این مساله به منظور کیفیت بخشی تولید کالا انجام شد که این امر در بلندمدت به تولید کالا استاندارد منجر می‌شود.
وی بیان کرد: افزایش دانش کنترل کیفیت واحدهای صنعتی و آموزش به کارکنان واحدهای تولیدی استان سمنان راهکاری برای ورود به بازارهای جهانی است.
رئیس هیات مدیره شرکت آریاترانسفو یادآور شد: افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی کشور در کنار راه‌اندازی واحدهای صنعتی نیازمند توجه به اصل کیفیت و استاندارد بودن کالاها است.
رعایت استاندارد گامی برای حضور در بازارهای خارجی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان گفت: رعایت استانداردهای تعیین شده در مراحل تولید کالا گامی برای حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی است.
علی اصغر جمعه ای افزود: تولیدکنندگان به ویژه صنایعی که محصولات صادرات محور تولید می‌کنند با تولید محصولات دارای استانداردهای لازم می‌توانند در بازارهای جهانی رقابت کنند.
وی بیان کرد: استانداردسازی و تولید محصولات باکیفیت در سیاست اقتصاد مقاومتی مورد تایید قرار گرفته است.
وی با اشاره به فرهنگ مصرف کالاهای خارجی در کشور، تصریح کرد: این مساله از مشکلات عمده‌ بخش تولید کشور است و این مشکل در شرایطی خودنمایی می‎کند که محصولات مرغوب و مطابق با استانداردهای قابل قبول به وفور در داخل کشور تولید می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان سمنان با بیان اینکه رسانه‌ها نقش موثری در فرهنگ مصرف محصولات داخلی دارد، خاطرنشان کرد: باید در زمینه الگوی صحیح مصرف که فقدان آن می‌تواند اقتصاد یک کشور را فلج کند، برنامه‌ریزی کرد؛ چرا که تداوم واردات کالای خارجی و قاچاق کالا، افزایش وابستگی های همه جانبه و تبدیل شدن این مساله به ضعف بزرگ کشور را به دنبال دارد.

تشدید ارزیابی کیفیت کالاهای تولیدی سمنان
مدیرکل استاندارد استان سمنان گفت: ارزیابی کیفیت کالاهای تولیدی در واحدهای صنعتی استان به منظور تحقق شعار سال شدت می‌گیرد.
عباس رستمی افزود: سالانه به طور متوسط سه مرتبه برای بررسی و ارزیابی کیفیت کالاهای تولیدی، اداره کل استاندارد سمنان به واحدهای صنعتی استان مراجعه می‌کند که این نظارت‌ها امسال برای تحقق رونق تولید تشدید می شود.
وی بیان کرد: مسیر توسعه اقتصادی و رونق تولید در کشور با توجه به کیفیت کالاهای تولیدی محقق می‌شود و باید واحدهای صنعتی با وجود مشکلات به این مقوله مهم توجه داشته باشند.
مدیرکل استاندارد استان سمنان، به نمونه‌برداری سالانه بیش از پنج مرتبه از کالاهای موجود در بازار اشاره و اضافه کرد: این امر در جلوگیری از گران فروشی و کم فروشی محصولات تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: با توجه به ورود فناوری‌های نوین، برای ارزیابی و سنجش کیفیت کالاهای تولیدی، 100 استاندارد ملی ایران در بخش خدمات و تولیدات استان در سال‌ 98 تجدید نظر می‌شود.
رستمی با بیان اینکه سال گذشته 29 محصول و خدمات در سمنان نشان استاندارد ملی ایران دریافت کرد، افزود: بررسی اعطای نشان استاندارد به 30 محصول دیگر برای امسال هدف‌گذاری شده است.
اندیشه تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال 1947 در نشست رؤسای مؤسسه های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت. مقر این سازمان در ژنو می باشد. از سال 1970، چهاردهم اکتبر برابر با 22 مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نامگذاری شد.
9891/6103

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟