پیام فارس

آخرين مطالب

ضرب‌الاجل دادستان شیراز برای رفع آلودگی رودخانه چنار راهدار مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - دادستان عمومی و انقلاب شیراز به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از محل رودخانه چنار راهدار شیراز بازدید کردند، حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با تعیین ضرب‌الاجل برای رفع آلودگی این رودخانه بیان داشت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کرده اند باید پاسخگو باشند.
 بارها موضوع آلودگی رودخانه چنارراهدار شیراز و سراریز شدن فاضلاب به این رودخانه را رسانه‌ای کرده‌اند ، بوی مشمئز کننده جاری شدن فاضلاب در این بخش از رودخانه که تا منتهی الیه شرق و جنوب شرق شیراز و تا پایین دست رودخانه خشک و اطراف فرودگاه شیراز و بخشی از روستاهای منطقه را فرا می‌گیرد موضوعی است که رهگذران مبادی جنوب و شرق شیراز ، شهروندان ساکن در منطقه ، مسافران فرودگاه شیراز ؛ روستاییان و همه افرادی که در این منطقه آمد و شد دارند را می آزارد ، این موضوع بارها رسانه‌ای شده و هر بار رفع این معضل به راه اندازی تصفیه خانه شماره 2 فاضلاب شیراز موکول شده است.
این بوی نامطلوب که در حاشیه روستای سلطان آباد و شرق شیراز به ویژه در فصل تابستان به مشام می رسد از ابتدای رودخانه چنارراهدار شروع می‌شود و ناشی از فاضلاب روزباز شیراز است و نهادهای مسئول در حوزه آبفا باید بکوشند تا این مشکل برطرف شود.
افرادی که به عنوان گردشگر به شیراز سفر می کنند از این بوی بد آزرده می شوند و در حال حاضر وجود این معضل در شان گردشگران و شهر گردشگری شیراز نیست و همه دستگاه های مسئول موظفند ساماندهی این موضوع را دنبال کنند.
مسافرانی که از شهرهای لارستان، فیروزآباد، فسا، جهرم، نی ریز و استهبان در استان فارس و همچنین مسافران استان های هرمزگان، کرمان و سایراستان های جنوبی و شرقی که ازورودی شرق شیرازبه این کلانشهرفرهنگی وارد می شوند، حد فاصل پلیس راه فسا تا انتهای میدان گلسرخ باید نفس خود را حبس تا بوی مشمئز کننده فاضلاب رودخانه سلطان آباد را رد کنند.
این بوی نامطلوب نه تنها مسافران را می آزارد بلکه همه ساکنان روستای سلطان آباد، کارکنان و مسافران فرودگاه شیراز، کارکنان و پرسنل پاسگاه پلیس راه، کارکنان و مراجعان منطقه ویژه تجاری شیراز، کارکنان نیروگاه سیکل ترکیبی شیراز، ساکنان شهرک سید علاالدین حسین (ع)، بنگاه داران و بارفروشان میدان میوه و تره بار شیراز، اهالی روستای وزیرآباد، حاشیه نشینان، مغازه داران، انبارداران، نمایندگی های خودرو و همه اهالی اطراف بزرگراه شیراز - فسا را آزرده کرده است.
بوی تعفن و مشمئز کننده فاضلاب در این منطقه به حدی است که سر و صدای آن به کارگروه تخصصی سلامت استان فارس هم رسیده است و مسئولان بارها در این زمینه بر لزوم ساماندهی فاضلاب روباز این منطقه و کنترل آلودگی هایی که به رودخانه خشک شیراز و در نهایت به رودخانه سلطان آباد می ریزد، تاکید کرده اند.
اکنون دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنار راهدار، با تذکر قانون برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد و اظهار داشت : دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است.
حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب در بخش کشاورزی و دامداری مصداق جرم و ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها نیز جرم است.بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از پنج مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنار راهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده بهداشت محیط و محیط زیست است.
شرکت آبفا شیراز و شهرداری مقصرند
وی افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری شیراز به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند. شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های صنعتی و انسانی به رودخانه چنار راهدار وضعیت را بدتر کرده اند و در صورت عدم حل مشکلاتشان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
آسیابی با بیان این که شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و بستر رودخانه چنار راهدار را لایروبی نکرده است افزود: محیط زیست متولی اصلی پیگیری حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ دادها واعلام جرم، خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در این زمینه دستگاه قضا قاطع با این موارد برخورد و تشکیل پرونده قضایی می‌دهیم.
بازدید مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی از رودخانه چنار راهدار شیراز
محیط زیست تا رفع کامل آلودگی موضوع را پیگیری می‌کند
حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز گفت: پیگیری های حقوقی و قضایی برای برخوردهای قانونی با عوامل رهاساز پساب در محیط ادامه خواهد داشت که انواع و اقسام آلاینده ها ، پساب ها و فلزات سنگین به این رودخانه وارد می شود.
وی تاکید کرد: در برخورد با عوامل ایجاد آلودگی هیچ تعارفی با هر مقام و جایگاهی نخواهیم داشت، سلامت مردم خط قرمز محیط زیست است و به روی خطوط قرمز با هیچ کس مماشاتی نخواهیم داشت. در شان شیراز ، پایتخت تمدن ایران نیست که مسافران با بوی مشمئز کننده فاضلاب در فرودگاه شیراز و پل فسا استقبال شوند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: تالاب مهارلو از نظر خدمات اکوسیستمی نظیر حفظ تنوع زیستی، گردشگری، تعدیل آب هوای شیراز و تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی ارزش زیادی دارد و شایسته نیست آن را به مخزن فاضلاب های سمی تبدیل کنیم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: تا برطرف شدن کامل این آلودگی زیست محیطی، همکاران ما موضوع را به طور جدی پیگیر هستند.
بازدید مدیران دستگاههای اجرایی از رودخانه چنار راهدار شیراز
راه اندازی تصفیه حانه شماره 2 شیراز از آلودگیها می‌کاهد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز هم در این بازدید گفت: تصفیه خانه شماره 2 شیراز که پیشرفته‌ترین تصفیه خانه کشور است با ظرفیت صدهزار متر مکعب تا دوماه آینده به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح آن بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.
الله بخش نظر پور گفت: شیراز به دو تصفیه خانه دیگر نیاز دارد که قصد داریم با استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای ساخت آن‌ها با انتخاب پیمانکار آن را در سال جاری اجرایی کنیم.
در این برنامه بازدید برخی از معاونان دستگاهها و مدیران شیراز و استان فارس حضور داشتند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

رقابت 350 دانش‌آموز و کارمند در مرحله شفاهی مسابقات طرح قدس

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب: تذکر رهبری در جهت ترمیم طرح است نه تعطیلی آن

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

خبرگزاری فارس شاکی شد؛ تذکر رهبری به طرح حجاب فقط برای ترمیم بود نه تعطیلی آن

عضو مرد رودانی مرگ مغزی شده زندگی بخشید

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی

خلیج‌ فارس در سواحل بوشهر مواج شد

فارس: محرومیت تعلیقی حسینی اجرا شود

واکنش فارس به طرح پلیس درباره حجاب

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی نیاز دارد + فیلم

نام شاعران کهن و معاصر بر کوچه‌های یک محله در بندرعباس

گفت‌وگوی مهر با دختری که رکورد جهانی یک آمریکایی را شکست

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شیراز

با بهره‌برداری از باغ ایرانی فرصت جدید گردشگری در شیراز فراهم می‌شود

بهمن هاشمی تهیه‌کننده تئاتر شد

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی سعدی نیاز دارد

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در یک شهرک صنعتی

درخشش رادیو خاوران در هفتمین جشنواره مردمی مدرسه عشق

نایب رییس فدراسیون جهانی از امکانات هندبال شیراز بازدید می‌کند

زنده‌گیری یک قلاده کفتار وحشی در شهرک صنعتی شیراز

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست