پیام فارس

آخرين مطالب

سلبریتی‌های مجازی و معرفی میراث حقیقی فارس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- نقش‌آفرینی سلبریتی‌های خارجی فضای مجازی در تعیین مقصد توریست‌ها، متولیان گردشگری فارس را بر آن داشته است که از این ظرفیت در جهت معرفی میراث فرهنگی و باستانی بهره جویند.

مدیران و صاحبان صفحات، کانال‌ها و گروه‌های پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی را به عنوان اینفلوئنسرها و یا سلبریتی‌های اینستاگرامی می‌شناسند. آنها روزانه محتواهایی را تولید و منتشر می‌کنند که در فضای مجازی میلیون‌ها بازدیدکننده دارد. آنها همچنین بر مخاطبان و دنبال‌کنندگان خود تاثیری ویژه دارند و آنچه آنها به مخاطبان اعلام می‌کنند در شکل‌گیری رفتارها و انتخاب‌های آنها تاثیرگذار است. یکی از این حوزه‌های فعالیت، می‌تواند پیشنهاد مقصد گردشگری باشد.
شمار قابل توجهی از کشورهای جهان و حتی همسایگان ایران از جمله ترکیه، امارات و ارمنستان چندسالی است که به تاثیرگذاری فضای مجازی و سلبریتی‌های این محیط برای تعیین مقصد سفر گردشگران خارجی پی برده‌اند و از این ظرفیت در جهت توسعه صنعت گردشگری خود بهره می‌برند و به طور مداوم و با برنامه ریزی در حال استفاده از آن هستند.
برخی کارشناسان نیز بر این باور هستند از آنجا که گردشگری یکی از محورهای توسعه اقتصادی ایران است، باید از فضای مجازی برای معرفی ظرفیت‌ها استفاده کرد.
حدود سه هزار اثر تاریخی ثبت ملی شده در استان فارس قرار دارد که 30 درصد کل آثار ثبت شده کشور در این فهرست را شامل می شود و همچنین 11 اثر ثبت جهانی شده ایران نیز در این استان جای گرفته که وجود همین موارد در کنار ظرفیت های طبیعی و مذهبی غنی در این خطه، فارس را در حوزه گردشگری متمایز کرده است.
استفاده از فضای مجازی برای معرفی آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی استان فارس، رویکردی است که باید زودتر مورد توجه قرار می‌گرفت و در مقطع کنونی نیز به نظر می‌رسد باید کمبودها در این خصوص جبران و از این موضوع در جهت رونق و توسعه صنعت گردشگری این استان استفاده شود.
در سال‌های اخیر "فم تور" یا "فم تریپ" در حوزه گردشگری جایی برای خود باز کرده است که فم (FAM) در انگلیسی به معنای آشنایی و تریپ (Trip) نیز معنی سفر را می دهد.
برگزاری این نوع تورهای گردشگری در سالیان اخیر در ایران نیز جای خود را باز کرده است اما تنها به مالکین شرکت های مسافرتی، آژانس های هواپیمایی و یا تورگردان‌های خارجی محدود می‌شد.
در هفته های اخیر در قالب اجرای یک برنامه گردشگری 12 نفر ازچهره‌های تاثیرگذار شبکه‌های اجتماعی خارجی که به اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌های اینستاگرامی شناخته می‌شوند توسط یک شرکت گردشگری داخلی از کشورهای مختلف به ایران دعوت شدند که با بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران و میراث غنی استان فارس در جهت معرفی این ظرفیت‌ها در فضای مجازی اقدام کنند تا در پی آن دنبال‌کننده‌های آنها برای انتخاب ایران بعنوان مقصد سفر ترغیب شوند.
این سفر جدا از اینکه در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری می تواند دریچه‌های تازه‌ای بگشاید از کاستی‌هایی نیز در خصوص هماهنگی و برنامه ریزی برخوردار بوده که در این گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

اجرای تور چهره‌های پرطرفدار اینستاگرامی با حمایت وزارت میراث فرهنگی
شرکت گردشگری روستودیو در این راستا گام‌های تازه‌ای را در استان فارس برداشته است.
علیرضا آغاسی مدیر این شرکت در این باره گفت: با همکاری خانم هدی رستمی جهانگرد ایرانی که به 120 کشور جهان سفر کرده و یکی از فعال‌ترین ایرانی های فضای مجازی است، این شرکت را پایه‌ریزی کردیم تا در این حوزه گام‌های بلندی برداریم.
او با اشاره به اینکه تور (فم تریپ) ویژه چهره های معروف ایستاگرامی فعال در حوزه گردشگری جهان برای شناخت اماکن تاریخی و میراثی ایران در این سطح برای اولین بار است که از سوم تا 10 اکتبر 2019 (11 تا 18 مهر 1398) توسط این شرکت برگزار شد، گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران حمایت و کمک کافی برای اجرای این تور انجام داده و این وزارتخانه برای اخذ مجوزهای لازم، همکاری کافی را داشته تا بالاخره ویزای این چهره های معروف فضای مجازی گرفته شد.
او با بیان اینکه هزینه این سفر تماماً از سوی بخش خصوصی تامین شده است، افزود: 12 اینفلوئنسرها یا همان سلبریتی‌های اینستاگرامی به مدت یک هفته از اماکن میراثی و تاریخی ایران در شهرهای مختلف بازدید کردند که ملیت 2 نفر از این سلبریتی‌های خارجی متعلق به کشور روسیه، 2 نفر ترکیه، یک نفر برزیل، 2 نفر چین، یک نفر هند، یک نفر اوکراین، یک نفر آلمان، یک نفر فرانسه و یک نفر ایتالیا است.
این فعال حوزه گردشگری افزود: وجه مشترک تمامی این افراد تولید محتوا و ویدیو در فضای مجازی است و این اشخاص در فضای مجازی بسیار تاثیرگذار هستند؛ بیشترین دنبال کننده را در میان آنها فردی چینی با چهار میلیون دنبال کننده و کمترین فالور نیز متعلق به عکاسی فرانسوی است که 80 هزار دنبال کننده در اینستاگرام دارد و عکاس تاثیرگذار و شناخته شده ای در کشور فرانسه است.
او با بیان اینکه 12 چهره سرشناس اینستاگرامی که برای اولین بار در قالب فم تریپ به ایران سفر کرده اند مجموعاً 16 میلیون دنبال کننده در فضای مجازی دارند، اظهار داشت: هدف از برگزاری این تور گردشگری این بوده که ایران توسط این افراد به عنوان مقصد توریستی در سطح دنیا معرفی شود.
وی ادامه داد: این افراد در فضای مجازی بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند با تولید عکس و ویدیوهایی از اماکن گردشگری ایران و انتشار آن در صفحات مجازی شان مرجع بسیاری از گردشگران جهان برای انتخاب مقصد سفرشان باشند.
وی اضافه کرد: با برگزاری این تور گردشگری برای فعالین فضای مجازی سعی شده که امنیت، زیبایی ها، اماکن تاریخی و گردشگری بسیار غنی، غذاهای لذیذ و متنوع و سایر خصوصیات بارز دیگر ایران که جذابیت توریستی دارد به جهانیان معرفی شود تا گردشگر خارجی بیشتری برای سفر به این دیار ترغیب شوند.
او به اینکه چند سالی است که نمونه های بسیاری از برگزاری تورهای رایگان برای اقشار مختلف و تاثیرگذار بر حوزه گردشگری در دنیا به راه افتاده اشاره کرد و گفت: در ایران نیز چندسالی است که فم تریپ برای مالکین آژانس های مسافرتی خارجی و دفاتر فروش بلیط برگزار می شود اما تاکنون برگزاری این تورها به سمت فعالان فضای مجازی نرفته بود که اولین آن در مهرماه 98 برگزار شد.
آغاسی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: سوم اکتبر 2019 این فم تریپ از تهران کلید خورد که این سلبریتی‌های اینستاگرامی خارجی 2 روز ابتدایی را از آثار تاریخی تهران شامل کاخ گلستان، میدان آزادی و … بازدید کردند.
او شهر دومی که مقصد این گروه بوده را کاشان دانست که یک شب را در این شهر مانده و بعد راهی اصفهان شدند و 2 شبانه روز نیز از آثار تاریخی این شهر بازدید کردند.
به گفته آغاسی استان فارس مقصد نهایی این اینفلوئنسرها یا همان سلبریتی‌های اینستاگرامی بوده که بیشترین زمان حضور آنها در قالب این سفر را به خود اختصاص داده که با توجه به جاذبه های غنی باستانی و تاریخی این استان موضوع قابل درکی است.
این گروه خارجی فعال در فضای مجازی 3 شبانه روز در استان فارس و شیراز مانده و از تعدادی از آثار شاخص این خطه نظیر تخت جمشید، نقش رستم، حافظیه، نارنجستان قوام، مجموعه زندیه و … بازدید کردند و عکس ها و ویدیوهای زیادی را در فضای مجازی منتشر کردند و تعداد دیگری از این تصاویر و ویدیوها نیز طی روزههای آینده از سوی تیمی که مدیریت این تور گردشگری را داشته منتشر خواهد شد.
موسس شرکت گردشگری روستودیو که متولی برگزاری این فم تور بوده در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی عنوان کرد: تیم ایرانی 10 نفره‌ای متشکل از متخصصین در حوزه فیلم و عکس و تولید محتوی نیز این گروه را در سفر به ایران همراهی کردند تا تمام لحظات حضور این اینفلوئنسرها را ثبت و ضبط کنند که تعدادی از این تصاویر منتشر و تعدادی نیز در آینده منتشر خواهد شد.

تخت‌جمشید و نصیرالملک چشم سلبریتی‌ها را گرفت
او در ادامه به جذابیت‌های این سفر برای گروه خارجی اشاره کرد و گفت: کاشی کاری و فضای داخلی مسجد نصیرالملک شیراز و میراث باستانی استان فارس در پرسپولیس بسیار نظر این چهره های معروف خارجی را به خود جلب کرده بود.
آغاسی ادامه داد: میهمان نوازی ایرانی ها در فضای حقیقی و مجازی از جمله دیگر مواردی بود که تعجب این سلبریتی‌های اینستاگرامی را به خود جلب کرده بگونه ای که به گفته خود آنها خوش‌آمدگویی و ابراز احساسات ایرانی ها در قالب کامنت‌های (نظرات مخاطبان) بسیار بعد از این سفر آنها را شگفت زده کرده و اغلبشان اعلام کردند که تاکنون چنین موضوعی را تجربه نکرده اند.
او جنسیت سلبریتی‌های اینستاگرامی حاضر در این فم تریپ را هفت زن و پنج مرد و همچنین سن آنها را از 24 سال تا 45 ساله عنوان کرد.
طرح‌ریزی برای دومین و سومین تور چهره‌های اینستاگرامی
آغاسی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه ریزی آینده این شرکت برای ورود گردشگران تاثیرگذاری خارجی و برگزاری چنین فم تورهایی گفت: برگزاری تور ویژه سلبریتی‌های اینستاگرامی و فضای مجازی فعال در حوزه گردشگری و طبیعت گردی از برنامه های در دستور کار این شرکت است که دومین تور ویژه اینفلوئنسرها در بهمن 98 و سومین آن در اردیبهشت 99 برگزار خواهد شد.

سفیرانی برای گردشگری ایران
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در تمام دنیا موضوع برگزاری تورهای بازدید از میراث تاریخی و ظرفیت های گردشگری توسط چهره‌های شاخص هنری و فرهنگی انجام می شود و این افراد می توانند سفیری برای معرفی میراث تاریخی و فرهنگی هر کشوری در سطح دنیا باشند و قطعاً اینگونه اقدامات در جهت رونق صنعت گردشگری هر کشوری بسیار موثر است.
حمید فدایی ادامه داد: این افراد می توانند برای شناساندن و انتقال پیام حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی نقش بارزی ایفا کنند.
لزوم بهره‌گیری از چهره‌های تاثیرگذار برای صیانت از آثار تاریخی
وی اضافه کرد: ممکن است که پیام‌های مسئولان و متخصصین در راستای لزوم حفاظت از میراث باستانی و ایجاد زیرساخت توسعه صنعت گردشگری زیاد در سطح جامعه جدی گرفته نشود و گوش شنوایی در بین عموم مردم نداشته باشد اما انتقال و انعکاس این مفاهیم از سمت هنرمندان و چهره‌های شاخص در جامعه و فضای مجازی بسیار تاثیرگذارتر خواهد بود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت هنرمندان، چهره های فرهنگی، هنری و سلبریتی‌های اینستاگرامی برای معرفی میراث فرهنگی و ضرورت حفاظت از آثار تاریخی و باستانی، گفت: معرفی جاذبه های گردشگری استان فارس و کشور با استفاده از تریبون چهره های شاخص در فضای مجازی می تواند به رونق صنعت گردشگری منجر شود.
وی اظهار داشت: حضور اینفلوئنسرها در محل میراث باستانی و انعکاس آن برای انتقال مفاهیم، انعکاس و معرفی آثار باستانی قطعاً تاثیرگذاری مناسبی خواهد داشت و از این حیث بازدید 12 چهره شاخص اینستاگرامی از مجموعه جهانی تخت جمشید و سایر آثار تاریخی فارس و ایران رخداد خوبی است که در حوزه های فرهنگی و میراثی تاکنون کمتر از آن استفاده شده است.
فدایی در ادامه با اشاره به بازدید اخیر این گروه از گردشگران از تخت‌جمشید گفت: مدیریت پایگاه جهانی تخت جمشید در جریان این سفر قرار نگرفته بود و بهتر است هماهنگی‌های اینگونه سفرها به نحو بهتری انجام شود و مدیریت مجموعه های باستانی و تاریخی قبل از بازدید از این رویداد مطلع باشند، در این صورت می‌توان از حضور این چهره های فرهنگی و هنری در محل آثار میراثی بهتر بهره برد و جلوه‌های پیدا و پنهان این آثار را به گردشگران معرفی و در نهایت، پیامی هدفمند را به مخاطبان نهایی اینفلوئنسرها منتقل کرد.
معرفی صنایع دستی شیراز (مسگری)
بازتاب‌های خوب
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از این در اظهار نظری درباره برگزاری این فم تریپ ویژه سلبریتی های ایستاگرامی گفته است: فم تریپ‌ها حمایت‌های معنوی وزارتخانه را دارند و برنامه‌هایشان تحت کنترل است.
ولی تیموری با تاکید براینکه برگزاری فم تریپ و حضور اینفلوئنسرها در ایران بازتاب‌های خوبی در سطح جهان داشته است، افزود: ما نیاز داریم تا تصویری خوب از ایران در سطح رسانه‌های دنیا منتشر شود و از این رو، هر روشی که احساس می‌کنیم در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم راحت‌تر به آن بپردازیم و هزینه‌های کمتری در پی دارد را پیگیری خواهیم کرد.
تیموری ادامه داد: بخش خصوصی حوزه گردشگری درصدد برگزاری تور آشناسازی برآمده بود و بیش از سه ماه پیش این پیشنهاد از سوی فعالان بخش خصوصی به معاونت گردشگری وزارتخانه ارائه شد و عنوان شده بود قصد دارند سفری برای تعدادی از فعالان فضای مجازی که دنبال‌کننده‌های متعددی دارند، تدارک ببینند که به ایران سفر کنند.
وی اضافه کرد: از این طرح استقبال کردیم و از متولی بخش خصوصی خواستیم تا فهرست اسامی این افراد را در اختیار ما قرار دهد و بعد از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدیم مشکل خاصی وجود ندارد و اجازه ورود آنها به ایران صادر شد.
او اظهار داشت: تمام هماهنگی‌های لازم و مخارج و هزینه‌های انجام شده توسط بخش خصوصی صورت گرفت و معاونت گردشگری کشور فقط تسهیل‌کننده آن بود، به گونه‌ای که حمایت ما در قالب انجام مکاتبات لازم جهت هماهنگی استان‌ها و مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفته‌اند و در عین حال بعضاً تخفیف‌هایی را از هتل‌ها و مراکز گردشگری استانی برای آنها در نظر گرفتیم.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید