پیام فارس

آخرين مطالب

تالاب بختگان چشم انتظار حق آبه مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- اختصاص حق آبه کشاورزان پایین دست سد درودزن پس از 10 سال توقف تخصیص، انتظار دوستداران محیط زیست و مردم محلی را در زمینه اختصاص حق آبه تالاب بختگان را در پی داشته است.
 دریاچه بَختِگان ، از دریاچه‌های شرق استان فارس است که بیش از 10 سال بر اثر تداوم خشکسالی خشک مانده و امسال به برکت بارش های بهاری حدود 30 درصد آب دارد.
این دریاچه در سالهای پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشتهای سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند ، فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز که همگی در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست نقش بسیار ارزنده‌ای دارند در بستر این دریاچه زمستان گذرانی می کنند.
این دریاچه از رودخانه کُر سیراب می شود، رودخانه ای که سد درودزن بر روی آن احداث شده و اینک پس از سال ها، دریچه های این سد با هدف اختصاص حق آبه کشاورزان باز شده است تا 120 میلیون مترمکعب آب را راهی زمین های کشاورزی کند.
بر اساس آمارهای منتشر شده تا اواسط فروردین ماه امسال ورودی آب به سد درودزن حدود 90 متر مکعب بر ثانیه بوده که بیشترین میزان مهار آب ناشی از سیلاب های اخیر را دارد.
میزان آب قابل استفاده و مفید در سد درود زن نیز تا نیمه فروردین ماه حدود 300 میلیون متر مکعب اعلام شده بود.
دستور استاندار فارس برای رها سازی 120 میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی از سد درود زن نویدی بر رونق تولید و کشاورزی در مزارع زیر دست سد دارد .
در همین حال، این موضوع، سبب شده است دوستداران محیط زیست به احیای این تالاب با اختصاص احتمالی حق آبه امیدوار شوند.
** اولویت حق آبه تالاب ها پس از تامین آب شرب
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در این باره به ایرنا گفت: حقابه بختگان موضوعی حیاتی برای احیای این تالاب است و محیط زیست تا رسیدن به نتیجه مطلوب رهاسازی این حقابه را امسال پیگیری می کند.
محمدنبی مرادی افزود: با توجه به بارندگی های مطلوب در بالادست تالاب بختگان موضوع رهاسازی حقابه بختگان امسال با امیدواری بیشتری دنبال می شود و امیدواریم امسال بختگان از حقابه قانونی خود بهره مند شود.
وی با بیان اینکه هنوز رقمی برای رها سازی حقابه بختگان نهایی و اعلام نشده است گفت: محیط زیست دراین رابطه مکاتباتی با شرکت آب منطقه ای استان فارس انجام داده و با توجه به رهاسازی 120 میلیون متر مکعب آب کشاورزی از سد درودزن امید است رهاسازی حقابه بختگان از این سد هم در اولویت باشد.
مرادی اظهار داشت: براساس قانون مصوب حقابه تالاب ها باید بعد از تامین آب شرب در اولویت دوم باشد وآب کشاورزی در اولویت سوم قرار گیرد در حالی که متاسفانه در این رابطه در حالی که 120 میلیون متر مکعب آب کشاورزی رها سازی شده هنوز حقابه ای برای احیای بختگان از سد درودزن رها نشده است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس ادامه داد: در زمینه رهاسازی حقابه بختگان در جلسات آینده ستاد احیای تالاب های فارس تصمیم گیری نهایی می شود، محیط زیست اصرار دارد تا در صورت موافقت با رهاسازی آب این حقابه در محل ورودی دریاچه بختگان تحویل شود تا در مسیر سد درودزن تا دریاچه برای مصارف کشاورزی از حقابه برداشت نشود.
** فاجعه کشتار جمعی فلامینگوها تکرار نشود
امام جمعه شهرستان استهبان نیز اخیرا بر لزوم رها سازی حقابه بختگان تاکید کرد و اظهار داشت: نباید اجازه داد همانند سال گذشته فاجعه کشتار جمعی فلامینگوها در این دریاچه به عنوان دومین دریاچه بزرگ ایران اتفاق افتد.
حجت‌الاسلام مصطفی خاوری اظهار داشت: دریاچه بختگان بعد از ارومیه دومین دریاچه بزرگ کشور است، دریاچه ارومیه متولی زیاد دارد از رئیس جمهوری تا رئیس سازمان محیط زیست، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان کشوری خودشان را موظف و متولی برای احیای این دریاچه می‌دانند که این نیز به‌جا و به‌ بحق است اما نباید از بختگان نیز غافل شد.
وی بیان کرد: سال‌های گذشته این دریاچه به طور کامل خشک شد و به خاطر خشکسالی‌های طولانی و احداث سد در بالادست وضعیت مناسب نداشت.
امام جمعه استهبان گفت: سال گذشته فاجعه ‌ای به وجود آمد و در پی آن تعداد زیادی فلامینگو که مهاجر بوده و از کشورهای دیگر آمده و در بختگان تخمگذاری و زاد و ولد کرده بودند بخاطر خشک شدن آب دریاچه تلف شدند.
وی گفت: علاوه بر اتلاف فلامینگوها به عنوان یک فاجعه محیط زیستی مشکلاتی نیز برای مردم منطقه اطراف دریاچه پیش آمده و به اعتقاد متخصصان اهل فن برخی بیماری‌های موجود در منطقه نیز ناشی از خشکی این دریاچه و عوارض آن است.
حجت الاسلام خاوری افزود: همچنین خشکی دریاچه تاثیر منفی بر روی کشاورزی مردم از جمله باغ‌ها به ویژه انجیرستان‌ها گذاشته و مردم نیز دچار خسارت شده‌اند.
امام جمعه استهبان گفت: نباید اجازه داد این پرندگانی که هزاران کیلومتر به امید بختگان حرکت و به این دریاچه می‌آیند و سال گذشته نیز بسیاری از آنان قتل عام شدند امسال نیز دچار مشکل شوند.
وی با بیان اینکه با توجه به بارش باران وضعیت آبگیری امسال بختگان نسبت به سال گذشته بهتر است، گفت: مسئولان امر نیز باید دقت کنند اگر حقابه این دریاچه مدنظر قرار نگیرد و تمام هم و غم آنان، سدهای بالادست باشد، دوباره همان وضعیت قبلی که خیلی دردآور بود اتفاق می‌افتد که این نیز شایسته نیست.
حجت الاسلام خاوری خاطرنشان کرد: درخواست ما از مسئولان امر به ویژه محیط زیست استان فارس این است که در وضعیت موجود حقابه بختگان را در نظر بگیرند.
6113 /1876 / 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!