پیام فارس

آخرين مطالب

برجسته های امروز مطبوعات

نرخ بیکاری 25 استان کاهشی شد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - پس از کاهش شتاب تورم؛ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری پس از یک روند صعودی دوباره رو به کاهش گذاشته است. در تابستان امسال از 31 استان کشور نرخ بیکاری 25 استان کشور در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافته و بدین ترتیب تنها نرخ بیکاری در 6 استان افزایش یافته است.
 در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون؛ نرخ بیکاری 25 استان کاهشی شد، ‌ رئیس دولت اصلاحات جایگزینی ندارد، سیاست در دام فساد، یک پارلمان و هفده زن، تعزیه‌خوانی با هدف احیای تکیه دولت، ارزآوری از مسیر طبیعت‌گردی و اثر تحریم‌ها بر توسعه و رشد اقتصادی پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.
نرخ بیکاری 25 استان کاهشی شد
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان نرخ بیکاری 25 استان کاهشی شد، نوشت: پس از کاهش شتاب تورم(سطح عمومی قیمت کالا و خدمات)؛ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حکایت از آن دارد که نرخ بیکاری پس از یک روند صعودی دوباره رو به کاهش گذاشته است. درحالی که در فصل بهار امسال، همراه با افت نرخ بیکاری نرخ مشارکت اقتصادی نیز نیم درصد کاهش یافته بود، در تازه‌ترین آماری که در نرخ بیکاری در فصل تابستان اعلام شده، نرخ بیکاری کاهش یافته و از سوی دیگر نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزایش یافته است. این روند نشان می‌دهد که افت نرخ بیکاری تداوم خواهد داشت. علاوه براین یکی از ویژگی‌های نرخ بیکاری تابستان امسال، تغییر مبنای محاسبه از جمعیت 10 ساله و بیشتر به جمعیت 15 ساله و بیشتر است. طبق توضیحات مرکز آمار ایران، براساس بررسی‌های به عمل آمده، به ‌دلیل تحولات اجتماعی صورت گرفته در زمینه سن ورود به بازار کار در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف حداقل سن ١٥ سال، برای بررسی شاخص‌های کلیدی بازار کار در نظر گرفته شده است که به‌دلیل تحولات مشابه در کشورمان، از این پس شاخص‌های عمده بازار کار کشور براساس جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر محاسبه و ارائه می‌شود. طبق گزارش مرکز آمار ایران، در تابستان امسال نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر 10.5 درصد است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال گذشته، 1.8 درصد کاهش یافته است. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.
در تابستان به میزان 44.9 درصد جمعیت 15 ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 97) 0.2 درصد افزایش داشته است. در فاصله تابستان سال گذشته و امسال 844 هزار نفر به جمعیت شاغلان کشور افزوده شده است. جمعیت شاغلان 15 ساله و بیشتر در این فصل 24 میلیون و 751 هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 844 هزار نفر افزایش داشته است. نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که 26.1 درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 1.1 درصد کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری جوانان 18 تا 35 ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال، 17.9 درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این درحالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان 97، به میزان 2 درصد کاهش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با 49.1 درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با 32 و کشاورزی با 19 درصد قرار دارد. سهم شاغلان بخش کشاورزی در تابستان 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.1 درصد و سهم شاغلان بخش صنعت 0.5 درصد افزایش داشته است، در حالی که از سهم شاغلان بخش خدمات 0.4 درصد کاسته شده است. در تابستان امسال از 31 استان کشور نرخ بیکاری 25 استان کشور در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش یافته و بدین ترتیب تنها نرخ بیکاری در 6 استان افزایش یافته است. براساس این گزارش، استان‌های اردبیل، سمنان، کردستان، لرستان، هرمزگان و یزد تنها استان‌هایی هستند که نرخ بیکاری آنها رشد داشته است.
سیاست در دام فساد
روزنامه ابتکار با انتخاب تیتر سیاست در دام فساد، می نویسد: در تعریف آن آمده است: «فساد سیاسی» سوءاستفاده از قدرت دولتی واگذار شده توسط کارگزاران سیاسی و دولتی در راستای تامین منافع شخصی با هدف افزایش قدرت یا ثروت است. درواقع سوءاستفاده از قدرت واگذار شده توسط کارگزاران سیاسی و دولتی در راستای تامین منافع شخصی با هدف افزایش قدرت یا ثروت است. ﻏﺎﻟﺒﺎً در ﻓﺴﺎد ﭼﯿﺰی ﻧﻘﺾ ﻣﯽﺷﻮد. در ﻣﺤﯿﻂ ﻓﺎﺳﺪ، ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺷﻬﺮوﻧﺪﺍن ﻧﺎدﯾﺪه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد. در تعریف دیگر فساد سیاسی آمده است: سوءاستفاده از قدرت عمومی توسط نخبگان قدرتمند در اهداف غیرقانونی مانند رشوه، اخاذی، پارتی بازی و اختلاس سوءاستفاده از مقام دولتی (دولت) برای اهداف غیرقانونی و معمولا برای منافع شخصی مخفی است. درواقع ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ فساد ﺍﻣﺮوزه در ﺑﺴﯿﺎری ﺍز ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ جهان از آن جهت ﮐﻪ ﻓﺴﺎد ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺿﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ دارد، ﺑﺮای ﮐﺸﻮرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺎم ﺑﺮﻣﯽدارﻧﺪ، ﺿﺮورت دارد ﮐﻪ در ﻣﺴﯿﺮی ﻋﺎری از ﻓﺴﺎد ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪ. ﻫﻤﻮاره ارﺗﺒﺎﻁ ﻣﻌﮑﻮﺳﯽ ﺑﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺻﺤﯿﺢ از ﻗﺪرت و ﻗﻠﻤﺮو ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺴﺎد وﺟﻮد دﺍﺷﺘﻪ و ﻫﺮﮔﺎه ﺍز ﻗﺪرت ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه، ﻓﺴﺎد ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﭘﺪﯾﺪه ﻓﺴﺎد ﻣﺎﻟﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ رﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍن ﯾﮑﯽ ﺍز مهم‌ترین ﻧﮕﺮﺍﻧﯽﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ دوﻟﺘﯽ و ﻣﺎﻧﻌﯽ ﺑﺰرگ ﺑﺮﺍی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪﺍر ﻗﻠﻤﺪﺍد ﮐﺮده است. درواقع ﻓﺴﺎد ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﻧﯿﺮوﯾﯽ است ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎزﺍرﻫﺎ آﺳﯿﺐ ﻣﯽرﺳﺎﻧﺪ و ﺍز ﺍﯾﻦ رﻫﮕﺬر، زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎﻫﺶ رﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎدی رﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽسازد. ﮔﺴﺘﺮش ﻓﺴﺎد، ﺛﺒﺎت و ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺟﻮﺍﻣﻊ رﺍ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ می‌ﺍﻧﺪﺍزد، ﺍرزشﻫﺎی ﺍﺧﻼﻗﯽ و دﻣﻮﮐﺮﺍﺳﯽ رﺍ ﺳﺴﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻗﺘﺼﺎدی، ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ رﺍ ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﮐﻨﻮن ﺟﻬﺎﻧﯿﺎن ﻣﯽدﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻻزﻣﻪ ﺑﺮﻗﺮﺍری دوﻟﺖ ﮐﺎرﺁﻣﺪ، ﺍﺛﺮﺑﺨﺶ و ﻋﺎدل، ﻣﺒﺎرزه با فساد است. فساد سیاسی در تمام جوامع، چه جوامع دموکراتیک، چه اقتدارگرا مشاهده شده است. هرگاه منابع به‌صورت موثر برای مصارف عمومی مدیریت نشود، منابع به ‌کیسه مفسدین و خلافکاران خواهد رفت. اگر یک ‌بار این پندار در مردم تقویت شود که مقامات دولتی و نخبگان اقتصادی منابع ملی را به ‌یغما برده و حیف‌ومیل می‌کنند، این دیدگاه منفی نسبت به ‌دولت می‌تواند به بحران‌های سیاسی و پیامدهای جدی امنیتی در سطح ملی و حتی در سطح منطقه‌ای منتهی شود.
یک پارلمان و هفده زن
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان یک پارلمان و هفده زن نوشت: یک اتاق با میز و صندلی‌های شکسته‌ای که گویا مدت‌ها بلااستفاده رها شده و کسی هم از وجودشان خبری نداشته؛ حتی دفتر اندیکاتور هم پاره شده بود و هیچ سند و مدرکی که نشان دهد چه اتفاقاتی افتاده و چه کارهایی انجام شده یا باید انجام شود، وجود نداشت؛ این وضعیتی بود که از فراکسیون زنان مجلس نهم برای زنان مجلس دهم به میراث ماند، شرایطی که برای سروسامان دادن به آن 17 زن نماینده باید آستین‌هایشان‌ را بالا می‌زدند و وارد میدان می‌شدند تا مگر بتوانند به پرجمعیت‌ترین فراکسیون زنان ادوار مجلس شورای اسلامی سر و شکلی داده و خودشان را برای یک ماراتن نفس‌گیر آماده کنند. حالا از آن روزها با همه فراز و نشیبش بیش از 3 سال می‌گذرد و فراکسیون زنان روز گذشته تکلیف آخرین هیات رییسه خود را هم مشخص کرده است. 14 تیر ماه 95 اولین هیات رییسه فراکسیون زنان با ریاست «پروانه سلحشوری» آغاز شد و پس از 2 سال این سکان به دست «فریده اولادقباد» سپرده شد تا دیروز پس از یک سال دیگر از عمر این فراکسیون، آخرین رییس انتخاب شود. حال شاید با گذشت نزدیک به 40 ماه از شروع به کار فراکسیون زنان مجلس دهم، بد نباشد نگاهی بیندازیم به آنچه در این فراکسیون گذشت.
وقتی مصوبات 2 فراکسیون زنان در مجلس نهم و دهم در کفه‌های ترازو قرار می‌گیرند؛ اوضاع چندان به سود مجلس نهمی‌ها پیش نمی‌رود؛ چراکه مجلس نهم چندان دستاوردی برای جامعه زنان نداشت و حتی در مواردی مانند تصویب لایحه‌ای درخصوص گذرنامه، اعتراضات فعالان حقوق زنان را نیز برانگیخت. در لایحه «اصلاحیه گذرنامه زنان» که در فروردین‌ ماه 1391 از سوی دولت به مجلس ارایه شد و در آبان ‌ماه به امضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز رسید، خروج زنان مجرد زیر 40 سال از کشور منوط به اجازه رسمی «ولی قهری» یا حاکم شرع شد. البته این به معنای آن نیست که ابدا اقدامات مثبتی در فراکسیون زنان مجلس نهم رقم نخورده باشد؛ بلکه حداقل در مواردی ازجمله بحث برابری دیه زن و مرد در سوانح رانندگی تحرکاتی انجام شده بود؛ موضوعی که فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان مجلس نهم در آخرین نشست خبری‌اش به آن اشاره کرد. او در این مورد گفته بود: «بسیاری از بانوان مسوولیت تامین معاش خانواده را بر عهده ‌دارند لذا مقام معظم رهبری در توصیه‌ای فرمودند، قوانین بیمه را بررسی کرده و از آن طریق موضوع برابری دیه زن و مرد را که جزو احکام اولیه است مورد رسیدگی قرار دهید.
تعزیه‌خوانی با هدف احیای تکیه دولت
روزنامه صبح نو با انتخاب عنوان تعزیه‌خوانی با هدف احیای تکیه دولت، آورده است: «تکیه دولت» این روزها کوچه‌ای است در دل بازار که در ورودی آن بانک ملی قرار دارد و واردش که بشوید، مغازه‌های طلاسازی و جواهرسازی خودنمایی می‌کند؛ کوچه‌ای که نشانه‌هایی از محله‌ای قدیمی در مرکز شهر را در خود جای داده است. باوجوداین، حکایت «تکیه دولت» فراتر از کوچه‌ای است که این روزها برای خود قدمتی دارد و بسیاری از اهالی آنجا که به کسب‌وکار مشغول هستند و سال‌هاست به‌عنوان کاسب‌های قدیمی شناخته می‌شوند. حدود 150‌ سال پیش، دقیقا در جایی که بانک ملی خودنمایی می‌کند، تماشاخانه‌ای وجود داشت که به‌دستور ناصرالدین‌شاه ساخته شد؛ تماشاخانه‌ای که بزرگ‌ترین نمایش‌خانه تمام اعصار ایران نامیده می‌شود و جهانگردهایی که «تکیه دولت» را از نزدیک دیده‌اند، آن را با آمفی‌تئاتر «ورونا» در ایتالیا مقایسه‌شدنی عنوان کرده‌اند. دلیل دستور ساخت تکیه دولت در آن زمان که به تکیه همایونی دولتی، تکیه قصر، تکیه بزرگ شاهی نیز شناخته می‌شد، برگزاری مراسم‌های باشکوه تعزیه‌خوانی، آیین‌های سوگواری و روضه‌خوانی بود؛ آن‌هم در بنایی سه ‌طبقه که به‌شکل گِرد و آجری ساخته شده بود و ارتفاع آن به 24 متر می‌رسید و مساحت کلی‌اش درحدود سه‌هزار مترمربع با گنجایش 20‌هزار نفر می‌رسید.
بااین‌همه، حالا اثری از این بنای زیبا نیست و تنها چند عکس و تابلو نقاشی خیره‌کننده کمال‌الملک از این تماشاخانه باقی مانده است. این در حالی است که تکیه دولت به‌عنوان نمادی از عصر ناصری شناخته می‌شود و شاهکار معماری عصر قاجار است که گفته شده معمارش استاد حسینعلی مهرین است. باوجوداین، وقتی تا سال ‌1325 به‌شکل ویرانه درآمد، تخریب شد و جای خود را به بانک ملی داد. گفته شده است تکیه دولت تا پیش از احداث کاخ‌ها و ساختمان‌های بلند در اواخر دوره قاجار از بلندترین بناهای پایتخت بود؛ به‌طوری‌که از پنج‌فرسنگی شهر پیدا بود. ازجمله گروه‌هایی که تاکنون بسیار تلاش کرده‌اند برای آنکه آیین تعزیه‌خوانی به‌درستی باقی بماند و به دست فراموشی سپرده نشود، «کانون کهربای تعزیه» است. این گروه حرفه‌ای برای زنده نگه‌داشتن این هنر آیینی ایرانی-شیعی از سال 1392 تلاش کرده با انجام فعالیت‌های گوناگون مانند برگزاری تعزیه، آموزش تعزیه به نوجوانان، برگزاری مسابقات تعزیه‌خوانی، پژوهش درزمینه تعزیه، تجلیل از پیشکسوتان تعزیه‌خوان، تهیه نوای ماندگار موسیقی بدون کلام تعزیه و همچنین اصلاح نسخ تعزیه ازنظر تاریخی و روایی، این هنر نمایشی را زنده نگه دارد و آن را به‌درستی حفظ کند.
ارزآوری از مسیر طبیعت‌گردی
روزنامه شرق با انتشار عنوان ارزآوری از مسیر طبیعت‌گردی، ‌می نویسد: ایران کشوری با جاذبه‌های تاریخی فراوان است و در نظر ما ایرانیان گردشگران خارجی ایران را با جاذبه‌های تاریخی آن می‌شناسند البته این تفکر تا حدی درست است و بسیاری از گردشگران از کشورهای مختلف برای دیدن جاذبه‌های تاریخی به ایران سفر می‌کنند اما جذابیت ایران برای گردشگران خارجی تنها محدود به تاریخ و بناهای تاریخی ایران نیست. طبیعت و حیات وحش ایران برای طبیعت‌گردان زیادی از سراسر جهان جذابیت دارد. از دلایل این جذابیت موقعیت خاص جغرافیایی ایران است. موقعیتی که باعث شده ایران دارای اقلیم‌های گوناگون باشد و این عامل تأثیر فراوانی بر تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن دارد. ایران برای طبیعت‌گردهای حرفه‌ای جهان شناخته‌شده است. آنها به ایران سفر می‌کنند تا جاذبه‌های طبیعی ایران را ببینند. اما باید پذیرفت ما نتوانسته‌ایم در جذب طبیعت‌گردهای خارجی به کشورمان آن‌چنان که باید موفق باشیم.
گردشگران با ورودشان سرمایه را وارد کشورمان خواهند کرد؛ ایرانی که در حال حاضر جزء ارزان‌ترین مقاصد سفر در دنیا شناخته می‌شود. موانع بسیاری در راه جذب طبیعت‌گردهای خارجی به کشور وجود دارد. علی علی‌اسلام، راهنمای تخصصی تورهای طبیعت‌گردی ورودی به ایران است که حدود 15 سال است راهنمایی گردشگران خارجی در طبیعت ایران را برعهده دارد. ایران نسبت به سال‌های پیش به واسطه معرفی جاذبه‌های طبیعت‌گردی توسط تورگردانان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و گزارش‌های پخش‌شده در سطح شبکه اینترنت و شبکه‌های مجازی شناخته‌تر شده؛ اما لزوما به میزان شناخته‌ترشدن نرخ ورود گردشگر بیشتری نداشته است! ترس از ورود به ایران در درجه اول و نرخ بالای سرویس‌های گردشگری در درجه دوم مانع از ورود تعداد بسیاری از گروه‌ها می‌شود.
اثر تحریم‌ها بر توسعه و رشد اقتصادی
روزنامه ستاره صبح تیتر اثر تحریم‌ها بر توسعه و رشد اقتصادی، را انتخاب کرد و نوشت:‌ اخیراً محمدجواد ظریف، وزیر خارجه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالات نمایندگان نابه‌سامانی اقتصادی کشور را متأثر از تحریم‌ها عنوان کرد. تحریم‌ها موجب شده تا اقتصاد ایران دچار بیماری «سرمایه‌های سرگردان» شود که این بیماری خود از بسترهای فساد اقتصادی در کشور است. از سویی باید توجه داشت که تحریم‌ها نه تنها بر روی اقتصاد، بلکه بر مناسبات اجتماعی نیز اثرگذار بوده و به‌هم‌ریختگی سیاسی-اجتماعی در ایران ایجاد کرده است. اعتراضاتی که در برخی نقاط کشور با آنها مواجهیم نمودهای بارز این به‌هم‌ریختگی هستند. اثر تحریم‌ها به اندازه‌ای بوده که حتی نزدیک‌ترین متحدان تهران نیز در بسیاری از زمینه‌ها از همکاری دست کشیده‌اند. برای نمونه چین که از دوستان نزدیک ایران است، به تازگی از پروژه فاز 11 پارس جنوبی خارج شد. نکته مهم اینجاست، مشکلی که اکنون این فاز گازی با آن روبه‌روست، عدم نصب فناوری روز بر روی چاه‌های گاز مربوطه است که اگر به زودی این اتفاق رخ ندهد، براساس پیش‌بینی کارشناسان این فاز گازی هر روز دچار کاهش فشار گاز شده و تا سال 2023 ممکن است این فشار به صفر برسد. نویسنده نمی‌داند چرا برخی مقام‌های کشور بیشتر تأکیدشان بر سوءمدیریت است و اثر تحریم‌ها را انکار می‌کنند.
ساختار اقتصادی ایران نقایص فراوانی دارد که بخش مهمی از این نقایص ناشی از تحریم‌ها علیه ایران است. در گذشته در وزارت خارجه معاونت امور اقتصادی وجود نداشت. اخیراً این معاونت آغاز به کار کرده است. ممکن است ظریف در ملاقات‌هایی که با هیئت‌های کشورهای دیگر ترتیب می‌دهد، یک روزنه‌هایی را باز کند برای فعالیت‌های اقتصادی کشورهای دیگر در ایران، البته ظریف گفته تا اینجای کار مربوط به وزارت خارجه است و بیش از آن ارتباطی به این وزارتخانه ندارد. از طرفی باید توجه داشت که روشن نیست مذاکرات ظریف در این راستا تا کجا پیش خواهد رفت و آیا بتوان بر روی آن در داخل برنامه‌ریزی کرد یا خیر. همچنین این هیئت‌های اقتصادی یک مشکل بزرگ دیگرشان این است که به دلیل تحریم ایران امکان حضور در ایران را ندارند. بزرگ‌ترین نمونه چین است که علی‌رغم نزدیکی‌اش به ایران، اما به دلیل تحریم و فشارهای آمریکا از پروژه گازی ایران خارج و چالش‌های زیادی برای کشور ایجاد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رژه اقتدار نیروهای مسلح شیراز در روز ارتش + تصاویر

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

شناسایی 918 بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

عملیات وعده صادق منجر به افزایش اعتماد به نفس مظلومان جهان شد

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اوقات شرعی پنجشنبه، سی ام فروردین

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

انتقال آب از خلیج فارس پیگیری می‌شود

پایش صلاحیت حرفه‌ای 270 نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس

نیروهای ارتش از خالص‌ترین افراد انقلاب هستند

فوت شهروند کازرونی بر اثر سقوط در جوی آب

506 زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند

‌نشست جنگ و صلح از منظر سعدی در شیراز برگزار می‌شود

‌سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید فردا رونمایی می‌شود

کشف یک دستگاه موتور سیکلت خارجی غیرمجاز

سرپرست جدید راه و شهرسازی فارس منصوب شد

‌آزادی 140 زندانی و صلح و سازش در 366 پرونده محکوم به حبس در پویش نذر رهایی

نگاهی به حال و هوای بارانی اماکن تاریخی لارستان پس از یک روز بارندگی + تصاویر

بارش‌های بالای 200 میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد

دعوت به اردوی تیم ملی وزنه برداری بزرگسالان

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین استان در سامانه بارشی اخیر در سال آبی جاری

اضافه شدن 27 میلیمتر بارش به میانگین فارس در سال آبی جاری

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار 35 میلیارد تومانی در اقلید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم صهیونیست بود

سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

آدم ربایی نافرجام باحضور به موقع کارآگاهان پلیس فارس

ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس

امکان پرواز به کشور‌های حاشیه خلیج فارس تا اطلاع ثانوی وجود ندارد

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

روایتی از دشمنی محمدبن عبدالوهاب با پیامبر(ص) / چرا بن‌باز بزرگترین مفتی سلفی‌ها، هیچگاه به مدینه نرفت؟

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

عملیات «وعده صادق» ناتوانی رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری اسلامی را نشان داد

محدودیت پروازی به برخی از فرودگاه های کشورهای حوزه خلیج فارس

بارش‌های بالای 200 میلی‌متر سبب سیلاب‌ در 2 استان شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد

رژه روز ارتش - شیراز

اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر

عکس | وضعیت سخت و دردناک بیش از 12000 اسیر فلسطینی در «قبرستان زنده‌ها»

استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد

3 سریال کره‌ای که طرفداران «جومونگ» نباید از دست بدهند

بازداشت 5 هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون

افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود