پیام فارس

آخرين مطالب

نه به مرگ خاموش با چند اقدام ساده مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- ایرنا- شدت گرفتن سرمای هوا در آغاز فصل زمستان، افزایش استفاده از تجهیزات و سیستم های گرمایشی در منازل و محیط کار را به دنبال دارد؛ تجهیزاتی که در صورت استفاده ناصحیح خطرهایی همچون آتش سوزی یا مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را موجب می شود.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد که همه ساله شمار قابل توجهی از هموطنان در اثر بی احتیاطی و استفاده نادرست از وسایل گرمایشی دچار آسیب های جدی شده و یا جان خود را از دست می دهند.
در خصوص جدی گرفتن خطر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن بارها و بارها از سوی مسئولان به مردم هشدار داده شده اما باز هم کوتاهی و بی توجهی نسبت به این مساله حادثه ساز می شود.
در آخرین حادثه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در استان فارس که در نخستین روز از فصل زمستان سال 97 روی داد یک جوان 35 ساله در شهرستان فسا به علت استفاده از وسایل گرمایشی چوب و ذغال دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده و جان خود را از دست داد.
علت وقوع این حادثه از سوی کارشناسان، بی احتیاطی در استفاده از وسایل گرمایشی و نصب دودکش نامناسب اعلام شده است.
بر اساس نظر کارشناسان، دودکش بخاری باید داخل دیوار و از جنس سیمانی بوده و 80 سانتیمتر از سطح بام بالاتر قرار گیرد و در انتهای آن کلاهک به شکل H نیز نصب شود.
اما با وجود همه تذکرها و هشدارها باز شاهد موارد متعدد از گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن هستیم.
** مرگ خاموش 37 نفر در فارس
بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، سال گذشته در این استان 37 نفر در اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: در هشت ماه نخست امسال نیز در استان 150 مورد مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به اورژانس گزارش شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 113 درصد افزایش داشته است.
دکتر محمد جواد مرادیان افزود: از این تعداد 71 مورد در محل درمان شده و 49 مورد منجر به بستری شده است.
او گفت: در این مدت، هفت نفر نیز در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 250 درصدی را نشان می دهند.
وی، خواستار جدی گرفتن خطر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از سوی شهروندان شد و اضافه کرد: مونوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که در اثر سوختن ناقص تمام سوخت های آلی مانند گاز طبیعی، نفت، گازوییل، بنزین و چوب حاصل می شود.
مرادیان ادامه داد: این گاز 200 برابر راحت تر از اکسیژن با گلبول های قرمز ترکیب می شود و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، در خصوص علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هم گفت: علائم مسمومیت با این گاز بسیار شبیه علائم سرمایه خوردگی یا آنفولانزاست و افرادی که دچار این مسمومیت می شوند در مراحل اولیه تصور می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند.
مرادیان افزود: این علائم شامل سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، تهوع، استفراغ، خمیازه کشیدن های بیش از حد، حالت خواب آلودگی شدید، کاهش دید، خستگی و کاهش قدرت عضلانی است.
وی افزود: چنانچه افراد در این مرحله متوجه خطر مسمومیت شوند می توانند با خارج شدن از فضای آلوده از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.
او اظهار داشت: کبودی دست، کبودی دور لب ها، نوک انگشتان، تنگی نفس و در نهایت مرگ هم از علائم مرحله پایانی یا نزدیک به مرگ در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس افزود: در صورت مواجهه با افرادی که به وسیله گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت شده اند، باید ضمن حفظ خونسردی با مرکز اورژانس 115 تماس گرفته و تا رسیدن تکنسین های اورژانس، نسبت به انتقال فرد مسموم از محیط آلوده به هوای آزاد اقدام شود.
مرادیان گفت: پس از انتقال فرد مسموم از محیط آلوده که مهمترین اقدام پیشگیرانه محسوب می شود، باید یقه پیراهن، کمربند و لباس های تنگ افراد مسموم را باز کرده و در صورت امکان اکسیژن به فرد مسموم داده شود و چنانچه فرد مسموم دچار استفراغ شد، راه دهان و بینی او برای تنفس باید باز نگاه داشته شود.
استفاده از بخاری های استاندارد مجهز به حسگر (سنسور) و سپردن کار راه اندازی آنها به افراد متخصص از جمله مواردی است که کارشناسان خواستار رعایت آن از سوی شهروندان هستند.
** ضرورت تجهیز تجهیزات گرمایشی به حسگر
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس گفت: شهروندان توجه داشته باشند که برای گرم کردن فضای خانه و سایر فضاها و محیط ها حتما از بخاری هایی استفاده کنند که نشان استاندارد داشته باشد.
مرتضی رهنما در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه استفاده شهروندان از بخاری در این موقع از سال رعایت این نکته که از تجهیزات استاندارد استفاده شود امری ضروری است.
وی ادامه داد: وسایل مولد گرمای گاز سوز از جمله بخاری با توجه به حساسیت آنها از جمله کالاهای مشمول استاندارد اجباری است و باید درهنگام خرید به استاندارد بودن آنها توجه کامل شود.
او اضافه کرد: بخاری های گازسوز باید مجهز به دستگاه حسگر تشخیص میزان اکسیژن محیط موسوم ( ODS ) باشد تا در هنگام کاهش اکسیژن، جریان گاز را قطع کند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس اظهار داشت: همچنین بخاری های گازسوز باید به حسگر (سنسور) حرارتی نیز مجهز باشند تا در صورت عدم خروج گاز تولیدی از دودکش و بازگشت آن به اتاق، جریان گاز را قطع کند.
رهنما، استفاده از دودکش را برای تمام بخارهای گازسوز ضروری دانست و افزود: آن دسته از بخاری هایی هم که بدون دودکش هستند باید علاوه براستاندارد بودن، درمحیط های باز مورد استفاده قرار گیرند.
وی ادامه داد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس بر فروشگاه های عرضه این گونه محصولات نظارت کامل دارد و در صورت مشاهده موارد غیر استاندارد یا دریافت گزارش شهروندان در این زمینه، نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد کرد.
6122/ 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103857/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها