پیام فارس

آخرين مطالب

تاثیر ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با اعتماد به بخش غیردولتی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس- رضا محبوبی سه‌شنبه 14 آبان 98 در نشست هم‌اندیشی کاهش آسیب‌های اجتماعی که با حضور نمایندگانی از استان‌های فارس، یزد، کرمان و خوزستان در پارک سلامت روان شیراز برگزار شد، آسیب‌های اجتماعی را موضوعی مهم، پیچیده، چندبعدی و بغرنج نامید.

 وی با اشاره به تحلیل روزآمد از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در سازمان اجتماعی و شورای اجتماعی کشور،  عنوان کرد: بر اساس این پژوهش‌ها همزمان به عوامل، ریشه‌ها و دلایل بروز این وضعیت توجه می‌شود و برای کنترل و کاهش آن‌ها تصمیم‌گیری مقتضی روی می‌دهد.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به اینکه این مسائل در سه سطح کلان، میانی و خرد بررسی می‌شود، عنوان کرد: وضعیت اجتماعی امروز تا حد زیادی تحت تاثیر ساختارهای کلان جامعه است و مسائلی همجون افزایش بیکاری، گسترش فقر و سرریز مسائل اقتصادی به حوزه اجتماعی باعث بروز آسیب می‌شود.

ضعف در شیوه حکمرانی را باید منصفانه پذیرفت

محبوبی افزود: در سطح کلان باید اذعان کرد که در شیوه اجرای خوب به شدت ضعف داریم و باید بی‌تعارف این موضوع  را بگوییم و آن را منصفانه بپذیریم؛ چراکه تا این موضوع حل و فصل نشود نمی‌توان توقع داشت در کف جامعه با مشکلات مواجه نباشیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سطح میانی باید دائماً کارایی دستگاه‌های مختلف در حوزه مبارزه و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ارتقا یابد، ادامه داد: ضعف در نهادهایی همچون آموزش و پرورش که خروجی آن افرادی بدون تاب‌آوری است و ضعف در سازمان صدا وسیما که مدام ناامیدی را ترویج می‌کند، منجر به افزایش خشونت، کاهش امید و بدبینی به آینده می‌شود.

وی راه حل یافتن مسیر درست را در سطح میانی، بازگشت به اصول علمی عنوان کرد و ابراز داشت: دادن فرصت به پژوهشگران و دانشگاهیان و اعتماد به آن‌ها در پست‌های کلیدی در کنار ملاک‌هایی همچون بصیرت سیاسی و دینی می‌تواند جامعه را از روند نامناسب کنونی نجات دهد.

حضور دانشگاهیان و متخصصان راهگشای مسائل اجتماعی

محبوبی با بیان اینکه برای اداره بهینه سیستم‌های خود به متخصص نیاز داریم، بیان کرد: باید بپذیریم که گرچه دینداری در تار و پود جامعه ماست، اینکه تنها معیار برای انتخاب افراد در سیستم‌های مختلف باشد نادرست است و ایجاد فرصت برای اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف علمی راهگشای حل مشکلات خواهد بود.

معاون امور آسیب‌ها و مسائل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور  دشوارترین نوع مداخله را در سه سطح یادشده، مربوط به سطح خرد دانست و افزود: در این مرحله بسیار کمتر از موارد دیگر توفیق داشته‌ایم  و در نهادینه کردن فضیلت‌های اخلاقی در تک‌تک شهروندان موفق نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: اینکه فردی فارغ از همه مسائل خود را شهروندی مسئول بداند، بنیان‌ریزی نشده است و از همین رو است که  رسیدن به مفهوم شهروند تراز، دشوار است و نهادهای مربوط نیز در این حوزه ناکارامد بوده‌اند.

3 هزار حکم جایگزین حبس در یک سال گذشته در فارس داده شده است

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در قوه قضاییه پیگیری می‌شود، از افزایش میزان مجازات‌های جایگزین حبس در این زمینه سخن گفت و افزود:بیش از4هزار اقدام جایگزین حبس از همه ادارت احصا شده و و در اختیار قضات قرار داده شده است و در یک سال گذشته بیش از 3 هزار حکم جایگزین حبس در فارس صادر شده است.

احمد رحمانیان از طلاق به‌عنوان یکی از آسیب‌های جدی کشور یاد کرد و افزود: در این زمینه، امکان فعالیت مشترک با سازمان بهزیستی و پارک سلامت روان فراهم شده است تا بتوان از ظرفیت‌های موجود برای پیشگیری از وضعیت موجود بهره گرفت.

این مقام مسئول بیان کرد: مواد مخدر اولین جرم کشور است که تاثیرات بسیاری در حوزه افزایش جرم دارد و نمی‌توان آن را با یک کمپ ماده 16 حل کرد.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از پراکنده‌کاری و موازی‌کاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان داشت: مسئولان باید تلاش ‌کنند به جای افزایش محفوظات در مقاطع تحصیلی دروسی را برای کاهش وقوع جرم و آموزش مهارت‌های زندگی برای دانش آموزان قرار دهند.  

رحمانیان افزود: خطرات حوزه خانواده هر روز افزایش می‌یابد و این موضوع مهمترین تهدید روز جامعه است که هنوز برایش فکر جدی نشده است.

17هزار زندانی بر اثر خشونت در زندان‌های فارس هستند

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس اعلام کرد: در حال حاضر خشونت در جامعه فراگیر شده و براساس آن، بیش از 17هزار زندانی در حوزه خشونت در زندان‌ها به سر می‌برند؛ اما در چهار سال گذشته بحث ایجاد کلینیک کنترل خشونت در فارس به جایی نرسیده است و باید هر چه سریع‌تر ساز و کاری برای آن تعریف شود.

بهمن حاجات‌نیا مدیرعامل پارک سلامت روان شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه در موضوع آسیب‌های اجتماعی بحث تجمیع خدمات  بسیار اهمیت دارد، افزود: تجربه ایجاد پارک سلامت روان اثبات می‌کند اگر به‌صورت یک‌جا برای تامین امنیت و سلامت اجتماعی گامی هرچند کوچک برداریم بسیار مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر به مقطع راهنمایی راه یافته و طلاق افزایش یافته و خشونت در همه رده‌های اجتماعی دیده می‌شود، از ضرورت یاری‌گیری از دانشگاهیان برای بهبود وضعیت اجتماعی تاکید کرد و گفت: پارک سلامت روان شیراز در یک سال گذشته از چهار پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری  در زمینه معلولان ذهنی و معتادان حمایت کرده است و در سال جاری نیز سفارش پژوهشی به همه دانشگاه‌ها ارسال کرده و در این راستا از محققان حمایت می‌کند.

مدیرعامل پارک سلامت روان شیراز ابراز آمادگی کرد که این مجموعه می‌تواند خدمات  و تجربیات خود را در اختیار فعالان اجتماعی در دیگر استان‌ها قرار دهد تا بتوانند براساس زندگی پایدار با رفتارهای سالم و بهینگی در رفتار مسائل اجتماعی را بهبود بخشید.

 پارک سلامت روان شیراز به عنوان نخستین پارک سلامت روان در کشور در زمینی به مساحت 23 هکتار با ظرفیت نگهداری حدود یک هزار و 800 معلول ذهنی و کودک بی سرپرست و افراد مبتلا به اعتیاد در شیراز احداث شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید