پیام فارس

آخرين مطالب

روستاییان کوشک بیدک شیراز به حفر چاه اعتراض کردند سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- فراهم کردن مقدمات عملیات کندن چاه در زمین های بالادستی روستای کوشک بیدک شیراز که گفته شده با هدف رفع کم‌آبی منطقه ویژه اقتصادی شیراز صورت گرفته، سه شنبه 14 آبان 98 موجب اعتراض برخی از اهالی این روستا شد.

برخی از اهالی روستای کوشک بیدک واقع در بخش مرکزی شیراز با عوامل حفرکننده چاه درگیر شدند که موجب شد نیروی انتظامی برای فیصله دادن این مورد، وارد عمل شود.
تجمعات و اعتراضات برخی اهالی روستای کوشک بیدک در چند هفته اخیر نیز انجام می‌شد و حرف اصلی این افراد این است که کندن این چاه موجب تشدید کم آبی در این روستا می‌شود.
موجب بدبختی است، مخالفیم
یکی از اعضای شورای اسلامی روستای کوشک بیدک شیراز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: از حدود یک ماه پیش واکنش اجتماعی مردم و اهالی این روستا در مخالفت با حفر چاه عمیق برای منطقه ویژه اقتصادی شیراز آغاز شده اما تاکنون مسئولان مربوط توجهی به این تجمع‌ها و مخالفت‌ها نکرده اند.
محمدباقر رحمانی افزود: مردم مخالف حفر این چاه هستند و معتقدند که این موضوع تاثیر منفی زیادی بر زندگی و کسب و کار اهالی این روستا خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: امروز عوامل حفر این چاه برای کندن آن به محل مورد نظر در بالادست روستای کوشک بیدک آمدند که مردم مطلع و در این محل جمع و مانع این کار شدند.
رحمانی بیان کرد:‌برای آرام کردن مردم، نیروی انتظامی وارد عمل شد.
وی ادعا کرد:‌در پی این ناآرامی ها ٰ نیروی انتظامی حدود 15 نفر از اهالی این روستا را با خود برده است.
این عضو شورای اسلامی روستای کوشک بیدک همچنین گفت:‌منطقه ویژه اقتصادی شیراز در سال های گذشته اقدام به حفر چاه در روستای مجاور کوشک بیدک بنام روستای اسلاملو کرده و اکنون این روستا کاملا خشک و کشاورزی مردم این منطقه نابود شده و در حال حاضر اهالی روستای اسلاملو حتی آب شرب هم ندارند و روزانه از روستاهای اطراف آب مورد نیاز آشامیدن خود را تامین می کنند.
رحمانی ادامه داد: اخیرا کارشناسان و متخصصینی توسط شورای این روستا بکار گرفته شدند که تحقیقات آنها نشان داد که حفر این چاه بر کشاورزی و آب شرب ساکنان روستای کوشک بیدک تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت.
وی اضافه کرد: پیشه چهار هزار نفر از ساکنین این روستا کشاورزی است که از این طریق روزگار می گذرانند و حفر این چاه کسب و کار و در پی آن زندگی آنها را به مخاطره می اندازد.
تاثیر بد ندارد این چاه
بخشدار مرکزی شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: درگیری بین اهالی بومی منطقه کوشک بیدک و عوامل حفر کننده چاه منطقه ویژه اقتصادی شیراز در گرفت که عوامل نیروی انتظامی ،بخشداری مرکزی و فرمانداری شیراز در حال بررسی موضوع هستند.
حسن راستی با بیان اینکه هنوز چاه مورد نظر برای تامین آب شرب منطقه ویژه اقتصادی شیراز حفر نشده، ادامه داد: بنابر تحقیقات کارشناسان رسمی دادگستری حفر این چاه بر روی آب شرب و کشاورزی روستای کوشک بیدک تاثیری نخواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به کسی آسیب رسیده و یا خسارتی وارد شده،گفت: این موارد اکنون در حال بررسی است و هنوز اطلاعات دقیقی در این باره در دسترس نیست.
کندن چاه در زمین های بالادستی روستای کوشک بیدک شیراز، اوایل آبان 98 منجر به اعتراض اعضای شورای اسلامی این روستا شد و همه آنان که پنج نفر هستند استعفانامه خود را نوشتند و اعلام کردند این چاه که برای مصارف منطقه ویژه اقتصادی شیراز کنده شده موجب بروز تبعاتی خواهد شد.
در متن این استعفانامه که تصویر آن چهارشنبه یکم آبان 98 در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: همه اعضای شورای اسلامی روستای کوشک بیدک با نظر جمعی و رضایت کامل، انصراف خود را از ادامه کار در این شورا اعلام می‌کنند.
بخشدار مرکزی شیراز آن زمان بیان داشت: نامه استعفای اعضای شورای اسلامی روستای کوشک بیدک به بخشداری مرکزی ارجاع شده اما با آن موافقت نشده است.
حسن راستی افزود: برای حفر چاه در حریم روستای کوشک بیدک که هدف آن تامین آب برای منطقه ویژه اقتصادی است، چندین مرتبه با اعضای شورای اسلامی و اهالی این روستا مذاکره و گفت و گو شده است.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی شیراز به لحاظ رونق تولید و اشتغالزایی برای بیش از سه هزار نفر، حائز اهمیت است لیکن در این منطقه کمبود آب وجود دارد و به همین سبب تصمیم گرفته شد که با حفر یک چاه این مشکل حل شود.
بخشدار مرکزی شیراز اضافه کرد: مجوز حفر چاه از سوی اداره آبفا و دستگاه های ذی ربط صادر شده است.
منطقه ویژه آب ندارد
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز، پنجم تیرماه 98 در حاشیه بازدید برخی از مسئولان از این منطقه گفت: یکی از مشکلات این منطقه، مساله آب آشامیدنی است که برای رفع این مشکل در سال 77 یک حلقه چاه به این محل اختصاص داده شد اما با توجه به وجود 60 واحد تولیدی در این منطقه، این چاه دیگر پاسخگوی نیاز واحدها نیست.
نادر طیبی افزود: موضوع تامین آب این منطقه را در دوره‌های مختلف پیگیری کردیم که هفت ماه پیش پروانه حفر چاه جدید در این منطقه صادر شده است اما عده‌ای که منافع آنها از فروش آب در این منطقه تامین می‌شود، اجازه حفاری برای انجام این کار را نمی‌دهند.
وی بیان کرد: درخواست ما از مسئولان قضایی استان فارس این است که موضوع آب در منطقه ویژه اقتصادی شیراز را که یکی از مسایل مهم واحدهای تولیدی استان است، پیگیری و تعیین تکلیف کنند.
خبرنگار ایرنا، سه شنبه 14 آبان 98 با عوامل نیروی انتظامی فارس تماس گرفت و جزئیات موضوع درگیری و تجمع اهالی روستای کوشک بیدک در مقابل منطقه ویژه اقتصادی شیراز را جویا شد اما تا لحظه انتشار این خبر اطلاعاتی در اختیار این رسانه گذاشته نشد.
برچسب‌ها
تجمع شیراز اعتراض منطقه ویژه اقتصادی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/103970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

آغاز آزمون سراسری 1403 در فارس، همزمان با سراسر کشور

تاکنون 100 هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی