پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار: امنیت پایدار فارس نویدبخش توسعه اقتصادی است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استاندار فارس از روند رو به کاهش جرایم در فارس خبر داد و افزود: امروز می‌توانیم به عنوان استانی که امنیت پایدار دارد، توسعه اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

عنایت‌الله رحیمی چهارشنبه 15 آبانماه در جلسه شورای اداری شهرستان‌های لامرد و مهر که با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات برگزار شد، دستاوردها و ظرفیت‌های فارس را در زمینه‌های مختلف برشمرد.
وی عنوان کرد: دستیابی به موفقیت‌ها و بهبود وضعیت در همه زمینه‌ها مرهون همدلی و هماهنگی بین اعضای شورای تامین است که با وجود مولفه‌های مختلفی که می‌تواند در استان ناامنی ایجاد کند، موجب شده که امنیتی پایدار در منطقه حاکم باشد.
استاندار فارس ادامه داد: با اینکه فارس حلقه اتصال بیش از هفت استان در کشور است، به علت هوشیاری و تلاش و فعالیت‌های فنی و علمی که در مجموعه شورای تامین به ویژه اداره کل اطلاعات استان انجام شده است، از شرایط پایدار امنیتی برخوردار هستیم.
وی بیان داشت: فارس با 36 شهرستان، 112 شهر، 100 بخش، 220 دهستان و حدود 2هزار و 338 روستای بالای 20 خانوار از نظر تقسیمات سیاسی و اداری بزرگترین استان کشور است.
استاندار فارس در ادامه ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فارس را برشمرد و گفت: فارس در زمینه گردشگری پنج اثر میراثی و تاریخی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسانده است و از این منظر رتبه نخست کشور را دارد.
رحیمی همچنین فارس را در زمینه کشاورزی حائز رتبه دوم کشور، در بخش باغبانی رتبه اول، در حوزه زارعت رتبه دوم، در دامداری رتبه چهارم و در شیلات رتبه ششم کشور برشمرد.
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید حدود پنج هزار واحد صنعتی در فارس به بهره‌برداری رسیده است، گفت: این استان با حدود 71 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب که 61 شهرک آن تکمیل و واگذاری اراضی به صنعتگران در حال انجام است، رتبه پنجم کشور را در این زمینه در کشور به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در مجموع در این شهرک‌ها حدود یک هزار و 821 هکتار اراضی طی 6هزار و 300 قرارداد به بهره‌بردار واگذار شده است.
استاندار فارس در ادامه به برخورداری فارس از رتبه دوم تولید سنگ‌های تزیینی کشور و رتبه اول خاک نسوز و صنعتی در کشور اشاره کرد و این توانمندی‌ها را زمینه‌ بسیار مناسبی برای توسعه ظرفیت‌های اثرگذار استان در آینده مطرح کرد.
رحیمی با اشاره به اینکه در زمینه علم و دانش و فناوری‌های جدید، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس را به یکی از قطب‌های علمی کشور بدل کرده است، بر پیشرو بودن فارس در این زمینه تاکید کرد.
وی همچنین به نقش فارس در زمینه نفتی و گازی اشاره کرد و ابراز داشت: فارس دومین استان تولیدکننده گاز کشور است و از میادین مختلف نفتی برخوردار است.
استاندار فارس شهرستان‌های مهر و لامرد را آینده اقتصاد صنعتی استان فارس دانست و بیان داشت: برای تسریع بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی که در این شهرستان‌ها رقم می‌خورد، نیازمند مساعدت دولت هستیم.
نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه به توسعه طرح‌ها و امکاناتی اشاره کرد که بر اثر فعالیت‌های دولت تدبیر و امید حاصل شده است.
کاهش نرخ بیکاری در فارس حاصل تلاش‌های دولت تدبیر و امید
رحیمی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری فارس قبل از دولت تدبیر و امید، یعنی در سال 91 حدود 9. 16 درصد بوده است، اظهار کرد: این رقم از ابتدای دولت به‌صورت مستمر در حال کاهش بوده است؛ به ‌گونه‌ای که در سال 92 از 5. 16درصد به 13.3 درصد رسیده است و به همین شکل ادامه یافته تا در سال 97 به 9. 8درصد و در بهار 1398 به 7درصد کاهش یافته است.
استاندار فارس افزود: در ابتدای دولت، رتبه 25 را در بین استان‌های کشور از لحاظ نرخ بیکاری داشتیم و امروز رتبه 2 کشور را در بین استان‌های کشور داریم که این مهم بر اثر تدابیر و تلاش‌هایی است که در سطح کلان کشور، منطقه‌ای و نیز استانی انجام شده است.
وی با اشاره به بهبود نرخ مشارکت اقتصادی از 6. 37 درصد در سال 92 به 2. 40 درصد در پایان 97، عنوان کرد: همچنین در خصوص وضعیت کسب و کار رتبه استان از 19 در سال 1392 به رتبه 5 در انتهای سال 97 رسیده است که همه بر اثر فعالیت‌های اقتصادی و زیربنایی و سرمایه‌گذاری بوده است.
رحیمی در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل فارس در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار داشت: سهمیه این استان در سال 96 مبلغ 555 میلیون دلار و عملکرد استان یک هزار و 8 میلیون دلار؛ یعنی 453 میلیون دلار بیش از سهمیه استان بوده است و از این نظر توانسته رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دهد.
تحریم‌ها بر رشد سرمایه‌گذاری خارجی فارس بی‌تاثیر بوده است
استاندار فارس با بیان اینکه این رقم در سال 97 به دلیل مسائل تحریم و پسابرجام به 1. 95 میلیون دلار رسیده است، عنوان کرد: در چهارماهه نخست سال جاری نیز چهار طرح به مبلغ 4. 44 میلیون دلار موفق به اخذ مجوز شده است و سه طرح دیگر نیز به ارزش 100 میلیون دلار به این تعداد افزوده شده که در مجموع نشان می‌دهد 144 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جاری در فارس درحال پیگیری است.
وی همچنین به اجرای سیاست‌هایی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و صنعت در فارس اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه با صدور مجوزهای بینام، فرایند سرمایه‌گذاری که روند بروکراسی بسیاری داشت، کاهش یافته است؛ همچنین ستاد گلخانه‌ها برای غلبه بر خشکسالی و کم‌آبی مد نظر قرار گرفته است.
رحیمی ادامه داد: افزون بر این، در حوزه اشتغال‌زایی هر فرماندار مکلف شده که فعالیتی حداقل با 200 شغل تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دهد که این مهم به‌صورت مستمر رصد می‌شود.
استاندار فارس با بیان اینکه در حوزه اقتصاد خرد، مشوق‌هایی برای بنگاه‌های اقتصادی فعال که یک نفر به اشتغال استان اضافه کند، در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: این اقدامات منجر به افزایش اشتغال در بنگاهای تولیدی و همچنین درراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
وی در ادامه به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در زمینه روستایی اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدای این دولت حدود 600 روستا از گازرسانی برخوردار بود که این تعداد در سال جاری به بیش از یک‌هزار و 900روستا رسیده است.
رحیمی در زمینه ورزش و جوانان نیز به افزایش چهار برابری طرح‌های ایجاد سالن‌های سرپوشیده و سرباز ورزشی اشاره کرد و عنوان داشت: در زمینه بهداشت و درمان، جهش بسیار رو به رشدی را تجربه کردیم که همه این‌ها زمانی انجام شده که کمترین درآمد نفتی را داشته‌ایم و این مهم نشان از تدبیر مناسب دولتمردان است.
وی افزود: استان فارس در نرخ تورم دومین استان کشور است و قیمت نان در این استان درمقایسه با دیگر نقاط کشور کمترین میزان را داشته است.
استاندار فارس با اشاره به اجرای بزرگترین پروژه تحت نظارت راه و شهرسازی در قالب آزادراه‌ شیراز اصفهان به طول 225 کیلومتر، خواستار تامین اعتبار باقیمانده برای سرمایه‌گذار شد.
نماینده عالی دولت در استان فارس همه این اقدامات را مرهون وجود بستر امنیت مناسبی دانست که در فارس برقرار است.
وی در ادامه به عملکردهای مطلوب فارس در زمینه صادرات غیر نفتی اشاره کرد و بیان داشت: روند صادرات غیر نفتی فارس از 650 میلیون دلار در سال 94 به یک هزار و 43 میلیون دلار در سال 95 با رشد 60 درصدی، یک هزار و 303 میلیون دلار در سال 96 با رشد 25 درصدی، یک هزار و 364 میلیون دلار در پایان سال 97 با رشد 5 درصد بوده است.
فقط 22 درصد از صادرات غیرنفتی فارس از گمرکات استان انجام می‌شود
استاندار فارس تاکید کرد: از کل صادرات غیرنفتی استان فقط حدود 22درصد از مبادی گمرکی استان انجام می‌شود و از همین رو پیشنهاد می‌کنیم گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌هایی را برای صادرات استان از جمله محصولات پتروشیمی، سیمان، فولاد و سایر محصولات ساختمانی را فراهم کند.
رحیمی خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند با آوردن مقصد یا محل تولید کالا در فرم‌های گمرکی صورت گیرد تا مشخص شود هریک از کالاها مربوط به کدام استان است و آن استان از مواهب و مزایای فراوان آن کالا هم بهره ببرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در نخستین مرحله از سفر استانی خود از عسلویه عازم شهرستان مُهر در استان فارس شد.
واعظی علاوه بر بازدید از روند پیشرفت تعدادی از پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای شهرستان‌های مُهر و لامرد در استان فارس با حضور در جلسه شورای اداری این دو شهرستان با حضور مدیران استانی و محلی، امور این شهرستان‌ها و مشکلات احتمالی را بررسی کرد.
بازدید از پالایشگاه گاز پارسیان مهر، ادای احترام به مقام والای شهدا و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و پروژه مجموعه ورزشی منطقه عملیاتی پارسیان لامرد از دیگر برنامه های روز چهارشنبه رئیس دفتر رئیس جمهور در سفر به جنوب فارس بود.
برچسب‌ها
دولت تدبیر و امید محمود واعظی لارستان استانداری فارس عنایت الله رحیمی فارس مهر

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104021/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

استحکام‌بخشی و رسیدگی به آرامگاه سعدی اعتبار می‌خواهد

گنجینه‌های ارزشمند ادب پارسی برای نسل جوان تبیین شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

پیشخوان روزنامه های فارس ؛شنبه اول اردیبهشت 1403

آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیر همسطح در شرق شیراز با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز