پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس: رانندگان مست و معتاد را نقره‌داغ کنید سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- پنجاهمین نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی فارس گزینه‌های کاهش خطر تصادفات را بررسی کرد.

قاطعیت استاندار فارس در برخورد با رانندگان متخلف از جمله نکات قابل توجه این نشست بود آنجا که عنایت الله رحیمی اظهار داشت :باید کسانی را که مواد مخدر و مشروب مصرف و رانندگی می کنند به گونه‌ای نقره داغ کرد که دیگر هوس چنین کاری به سرشان نزند.
یکی دیگر از نکات جالب توجه مطرح شده در این نشست اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که گفت: پراید در حوادث جاده ای کشور مشکل‌آفرین است.
مسئولان مربوطه در حوزه حوادث ترافیکی استان فارس در پنجاهمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی فارس که سه‌شنبه شب با حضور سردار سید تیمور حسینی فرمانده پلیس راه کشور برگزار شد به بیان نقطه نظرات خود در خصوص وضعیت تلفات جاده‌ای و راه‌های پیشگیری از آن پرداختند.
عوامل تلفات جاده‌ای از منظر استاندار فارس
استاندار فارس در این نشست با اشاره به انبوه مشکلات جاده‌های این استان گفت: باید پذیرفت هر جاده‌ای برای سرعتی مشخص ساخته شده و نمی‌توانیم با سرعتی که در یک آزاد راه حرکت می‌کنیم با همان سرعت در یک راه روستایی هم رانندگی کرد پس یکی از عواملی که باید به آن توجه شود عامل انسانی است.
عنایت الله رحیمی افزود: وقتی از میان ١١میلیون تردد فقط چند مورد تصادف می‌شود این یعنی اینکه یک نفر خطایی مرتکب شده که این اتفاق افتاده است به عنوان مثال جاده شیراز _اصفهان یکی از ایمن ترین و استانداردترین جاده های فارس است اما بیشترین حوادث نیز در این جاده رخ می‌دهد.
وی با اشاره به رتبه پنجم استان فارس در ارائه خدمات بین راهی، خواستار افزایش نیرو و امکانات پلیس در راه‌های استان شد و افزود: امروز ما به اندازه وسعت استان و طول راه ها پلیس و امکانات نداریم و اگر پلیس راه جدیدی هم ایجاد شود نیرو برای تجهیز آن در اختیار نداریم.
رحیمی ادامه داد: اگر ما به سمت استاندارد سازی و نوسازگان ناوگان جاده ای برویم به شدت هزینه ها کم می‌شود و در کنار آن نیازمند قوانین بازدارنده برای کاهش رفتارهای پرخطر هستیم.
وی با تاکید بر برخورد جدی با متخلفان رانندگی ادامه داد: اگر کسی در وضعیت غیر عادی رانندگی کند دیگر نیاز به رافت اسلامی نیست، و باید برای وی مجازاتهایی در نظر گرفت که دیگر هیچگاه آن را فراموش نکند و باید کسانی را که مواد مخدر و مشروب مصرف و رانندگی می کنند بگونه‌ای نقره داغ کرد که دیگر هوس چنین کاری به سرشان نزند.
رحیمی با اشاره به اقدامات گسترده عمرانی صورت گرفته از سال ٩٢ تاکنون در حوزه راه‌های استان از رفتن به سمت مدل‌های جدید حمل و نقل نظیر حمل ونقل ریلی و افزایش آزاد راه‌ها به عنوان یکی از راهای برون رفت از مشکلات موجود یاد کرد و گفت: فرهنگ‌سازی، استفاده از خودروهای استاندارد و شناخت قوانین و مقررات از جمله مواردی است که رعایت آنها می‌تواند در کاهش تلفات اثر گذار باشد.
استاندار فارس ایجاد یک تفاهم نامه ملی با مدیران بیمه را در راستای ایمن سازی راه‌ها بسیار اثر گذار دانست و تصریح کرد : اگر بتوانیم برای بیمه ها جا بیاندازیم که کمک آنها در تجهیز و ایمنی راه ها چقدر می‌تواند در کاهش، تلفات و در نتیجه کاهش هزینه های آنها اثر گذار باشد بسیار ارزشمند خواهد بود.
وی خواستار توجه ویژه به رفع نیازهای پلیس راه خرامه _ سروستان شد و تصریح کرد: به رغم کاهش چشم گیر تلفات در مدت مشابه امسال نسبت به سال قبل آن هم در حالی که ترددها افزایش یافته،بعضا شاهد تخریب‌هایی علیه دولت هستیم که این مورد نیازمند اطلاع رسانی خدمات دولتی به مردم است.
اقدامات دستگاه های فارس موثر بوده
معاون عمرانی استانداری فارس در ادامه این نشست گفت: این جلسه پنجاهمین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی فارس است.
محمدرضا رضایی افزود: این کمیسیون در سال 97 و 98 در ایام نوروز کارهای زیادی در زمینه کنترل ترافیکی و تردد در محورهای این استان انجام داده که منجر به کاهش 40 درصدی تلفات رانندگی شد و در این استان با اقداماتی سهل الوصول و کم هزینه هدف کاهش تلفات رانندگی محقق شد.
رضایی ادامه داد: سعی شده جلسات مستمری برای کاهش تلفات جاده ای در سطح این استان برگزار شود و پلیس نیز طرح تشدید کنترل در 30 کیلومتری حریم شهرها را نیز با آگاهی رسانی تابلویی و تقویت گشت نامحسوس و سایر روشها در دستور کار قرار داده که این طرح بعنوان مثال در شهرستان‌های مرودشت ،شیراز ، کازرون، فیروزآباد و داراب منجر به کاهش تلفات در ایام نوروز 98 شد.
جاده‌ها نواقص زیادی دارد
فرمانده انتظامی استان فارس در ادامه این جلسه گفت: استاندار فارس نگاه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی و تصادفات دارد و مواردی که در این خصوص انتقال داده شده را سریعا پیگیری و در دستور کار قرار داده است.
سردار رهام بخش حبیبی افزود: براساس اقدامات انجام گرفته،وضعیت تصادفات در جاده‌ها بهتر از شهرها شده اما هنوز جاده همان جاده و با نواقص بسیار است،جاده می‌سازیم اما هنوز پاسگاه و پلیس راه آن مشخص نشده است.
وی با بیان اینکه زمانی که جاده ساخته می شود باید به مسائل ایمنی آن نیز توجه شود،اظهار داشت: راه و رعایت مسائل ایمنی آن باید همزمان و در زمان احداث پیگیری و اجرا شود نه اینکه ابتدا راه ساخته و بعد به دنبال ایجاد سایر امکانات و ایمن سازی آن باشیم.
فرمانده انتظامی فارس در ادامه سخنان خود بیان کرد: موضوع مهم دیگر رفع نقاط حادثه خیز در این استان است که باید با سرعت بیشتری خصوصا در نقاطی که خطر آنها بیشتر است پیگیری شود.
شاهد سوختن انسان ها در جاده ها هستیم
وی عنوان کرد: در بعضی تصادفات آتش سوزی نیز ایجاد می شود که اکنون تدبیری در این باره اندیشیده نشده و در اغلب موارد ماموران ما و سایر نهادهای امدادرسان در بسیاری از حوادث اینچنینی و آتش سوزی های جاده ای تنها مشاهده کننده سوختن سرنشین خودروها هستند چون تجهیزات لازم را در اختیار ندارند.
حبیبی اظهار داشت: می توان نیروهای هلال احمری را که در جاده ها مستقر هستند را مجهز به کپسول آتش نشانی کرد تا در این شرایط به داد سرنشینان برسند.
وی بیشترین علت تصادف را تخلف رانندگان دانست و گفت: هزینه جرم و تخلف در کشور ما پایین است و باید افزایش یابد تا بتواند بازدارندگی کافی داشته باشد.
58 درصد تلفات رانندگی در صحنه
فرمانده پلیس راه شمال استان فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: در پنج ماهه اول سال جاری با وجود افزایش حجم تردد در جاده های فارس،آمار فوتی این استان در اثر حوادث رانندگی سه درصد کاهش داشته است.
سرهنگ عبدالهاشم دهقانی افزود: 42 درصد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در این استان به دلیل برخورد خودروها با یکدیگر و 32 درصد براثر واژگونی رخ داده است.
وی فراوانی تصادفات به لحاظ زمانی که 48 درصد تعداد کل را شامل می شود را بین ساعت 16 الی 24 عنوان کرد و گفت: 58 درصد تلفات رانندگی استان در صحنه تصادف ، 36 درصد در بیمارستان و 6 درصد در حین انتقال به مراکز درمانی رخ داده است.
فرمانده پلیس راه شمال استان فارس چالش حوزه راه را در این استان تشریح کرد و افزود: سهم فارس از آزاد راه صفر است و مسافت طولی شمال به جنوب بالغ بر 800 کیلومتر و غرب به شرق به طول 580 کیلومتر است که همین مسئله خطرات ناشی از خستگی و واژگونی خودروها را افزایش داده است.
پلیس بی اطلاع از سرعت در جاده
وی با بیان این مطلب که پلیس از وضعیت سرعت‌ها در جاده اطلاعی ندارد و اگر راننده ای از سرعت مطمئنه تخطی کند باید سریع جلوی آن گرفته شود در صورتی که تجهیزات و زیرساخت آن اکنون در اختیار پلیس نیست،گفت: در حال حاضر به ازای هر 160 کیلومتر یک دوربین در جاده های فارس نصب شده که آمار بسیار کمی است و باید جبران شود.
سرهنگ دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: کمربندی شیراز دیگر خاصیت و ماهیت خود را از دست داده و به راه درون شهری تبدیل شده است بگونه ای که بستر آن متعلق به راهداری و حریم آن متعلق به شهرداری است و این دوگانگی مدیریتی باعث بروز مشکلات و تلفات بسیاری در این مسیر شده است.
170 میلیون تردد طی یکماه در فارس
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس نیز در این نشست گفت: 170 میلیون تردد در طول ماه در جاده های این استان ثبت می شود که به نسبت سال گذشته 7 درصد افزایش داشته اما خوشبختانه روند آمار فوتی ناشی از حوادث رانندگی کاهشی بوده است.
علیرضا سیاهپور افزود: 35 سامانه نظارت تصویری در حال نصب شدن در سطح جاده های جنوب و شرق استان است که هشت سامانه آن در محور شیراز به سمت خرامه خواهد بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه براساس برنامه ریزی انجام شده دو هزار دوربین باید در پنج سال آینده در سطح راههای این استان نصب شود،گفت: تخریب دوربین‌های نصب شده در جاده ها نیز مشکلی است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس اظهار داشت:131 موافقت نامه اصولی برای ساخت مجتمع های رفاهی بین جاده ای صادر شده که 31 مورد آن در حال ساخت است که 9 مورد آن تا آخر سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی از ساخت 4 پلیس راه جدید در سطح جاده های استان خبرداد و افزود: تلاش داریم به سمت افزایش گشت جاده ای پیش رویم زیرا تاثیر گذارتر بوده است.
وی در ادامه سخنان خود گفت:170 نقطه حادثه خیز در سطح استان فارس شناسایی شده که 168 مورد آن آشکار سازی شده و بهسازی 28 مورد آن نیز در دست اقدام است.
سیاهپور اضافه کرد: 88 نقطه حادثه خیز نیز توسط پلیس راه شناسایی شده که 22 نقطه آن رفع و مابقی در حال اقدام است و همچنین11 نقطه حادثه خیز نیز فرماندهی ناجا مشخص کرده که 9 مورد برطرف و دو نقطه نیاز به مطالعه بیشتر نیاز دارد.
پراید مشکل آفرین است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: پراید در حوادث جاده ای کشور مشکل‌آفرین است زیرا اول اینکه میزان تصادف خودروهای خارجی کمتر و دوم اینکه اگر هم تصادف کنند ضریب خسارت جانی در این خودروها بسیار کمتر است.
دکتر علی بهادر افزود: ایمن سازی خودروهای ساخت داخل و نصب دوربین کنترل سرعت نقش بسزایی در کاهش تلفات جاده ای دارد.
وی با بیان اینکه خودروسازان باید ایمنی را شرط تولید قرار دهند،اظهار داشت: چه لزومی دارد خودرویی مانند پراید ساخته شود که ایمنی ندارد اما 180 کیلومتر در ساعت می توان با آن رانندگی کرد.
9873 /6113
برچسب‌ها
پلیس راه حوادث رانندگی کشته ترافیکی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104157/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها