پیام فارس

آخرين مطالب

دوندگان نابینا: ما را ببینید مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- دوندگان نابینا و کم‌بینا شرکت کننده در رقابت‌های دو استقامت کشوری در شیراز، بر این باورند که نباید تفاوتی میان ورزشکاران معلول و عادی باشد و بهتر است ما را ببینید اگرچه توانایی دیدن شما را نداریم.

داشتن امکانات تخصصی، حمایت مالی، کمبود دونده همراه، امکانات ویژه شهری، فرهنگ سازی و دادن روحیه ازجمله مشکلاتی بود که این ورزشکاران با انگیزه بر زبان آوردند و خواستار حل آن شدند.

دخترم سوال می کند، پدر افتخارات شما را کجا نشان می دهند؟
محمدرضا وطن‌فدا دارنده مدال طلای ماده 5 هزار متر، اهل شهرستان ارومیه حرف هایش را با انتقاد از رسانه ها به وِیژه رسانه‌های تصویری شروع کرد و گفت: سال های زیادی است که ورزش می کنم و طی این مدت بیش از 70 مدال رنگارنگ جهانی ، آسیایی و کشوری کسب کرده ام اما دخترو همسرم همیشه از من سوال می کنند: این همه افتخارات کسب کردی، کجا تو را نشان می دهند؟؛‌ آنها پای تلویزیون منتظر دیدن پدر هستند و من شرم می‌کنم، این یعنی تفاوت و ندیدن کسانی که از دیدن دنیا محروم هستند.
وی اضافه کرد: معلولان به ویژه نابینایان هم روح و جسم دارند و با وجود مشکلاتی که هست بیشتر از افراد عادی ورزش می کنند و شاید ورزش برای افراد سالم عادی و مهم نباشد اما برای معلولان، مهم و واجب است و باید بیشتر به اینگونه افراد رسیدگی کنند.
الگو برای جوانان
دارنده سه مدال نقره آسیایی گفت: وقتی جوانان می بینند، من از 2 چشم نابینا هستم، در کوه و خیابان ورزش می‌کنم و با یک نفر همراه می دوم، برای آنها یک الگو محسوب می‌شوم و آنها روحیه می‌گیرند و به ورزش علاقه‌مند می‌شوند و با تحقق این امر جوان‌های سالم و با نشاطی در جامعه خواهیم داشت.
وطن فدا ادامه داد: در شهرستان ارومیه امکانات برای ورزش نابینایان خوب است و مدیرکل ورزش و جوانان و هیات ورزش نابینایان همکاری بسیار خوبی با ما دارند که این امر انگیزه ما را دوچندان می‌کند.
اولین مصاحبه
قهرمان دو 5 هزار متر استقامت همچنین گفت: بیش از 30 سال سابقه ورزشی دارم، این اولین بار است که یک خبرنگار با من در حالی که عرقم خشک نشده، مصاحبه کرد و این هم یکی از بهترین خاطراتم هست و تشکرمی کنم که یک نفرسرانجام پای صحبت ها و درد دل ما نشست.
وی از مسلم ملک لی دونده همراهش تشکر کرد و گفت: دونده همراهم سهم زیادی در کسب این مدال طلا داشت و در حالی‌که در دور آخر حدود 150 متر از نفر دوم پیش بودم،همراهم گفت او به فاصله پنج متری ما هست و این امر فشار زیادی بر من وارد شد و لحظاتی کوتاه به خط پایان رسیدم و متوجه شدم یک تاکتیک بوده است با این حال از او تشکر می کنم.
این روشندل، نداشتن دونده همراه برای ورزش کردن را یک مشکل اساسی دانست و افزود: کمتر کسی پیدا می شود که این کار را انجام دهد با این حال مسئولان باید برای این امر مهم کار اساسی کنند .
وطن فدا اضافه کرد: از دولتمردان می خواهم از نظر مالی ما را حمایت کنند تا ما مجبورنباشیم از ارومیه تا شیراز با خودرو سواری سفر کنیم و بعد هم در یک ماراتن پنج کیلومتری مسابقه دهیم اما از میزبانی خوب شیرازی ها هم تشکر می کنم، همه چیز خوب بود.

گاهی اوقات قرار است که در پیله درد
شادی حقی دونده طلایی ماده 1500 متراز آذربایجان شرقی هم حرف هایش را با یک قطعه شعر آغاز کرد و گفت: "گاهی اوقات قرار است که در پیله درد، نم نمک شاپرکی خوشگل و زیبا بشوی، گاهی از حمله یک گربه قفس می‌شکند، تا تو پرواز کنی، راهی صحرا شوی، گاهی از خار گل سرخ برنجی بد نیست، باعث مرگ گل سرخ مبادا بشوی."
وی ادامه داد:امکانات ورزش نابینایان در آذربایجان شرقی و شهر تبریز خوب نیست و با مشکلات فراوان و سختی ها ورزش می کنم و امیدوارم مسئولان به ویژه وزیر ورزش و جوانان صدای ما را بشنوند و هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی ما را حمایت کنند.
حقی اضافه کرد: از سال 84 تا 88 دونده دوهای سرعت بودم و پس از یک وقفه از سال 95 به رشته استقامت رفتم و تاکنون هم 9 مدال طلا، سه نقره و چهار برنز در کشور کسب کرده ام اما رسانه ها کمتر پوشش می دهند.
این بانوی قهرمان تاکید کرد: ازگفتن مشکلات معلولان به ویژه نابینایان زبانم قاصر است و دوست دارم بیشترما را ببینند.
شهره مردان‌قمی دونده همراه این قهرمان هم گفت: مدت یک سال است که با شادی حقی کار می کنم و طی این مدت 2 مدال طلا کسب کردیم و اینکه دونده همراه همیشه باید با این افراد برای ورزش کردن باشد با این مشکلاتی که وجود دارد ، کار کردن بسیار سخت است .
وی افزود: مشکلات و کمبود امکانات برای معلولان به ویژه در بخش زنان در آذربایجان شرقی از جمله معضلاتی است که با آن روبرو هستند و امیدوارم نگاه مسئولان به این قشر از ورزشکاران تغییر کند.
"مردان‌قمی" از میزبانی شیرازی ها تشکر کرد و گفت: وضعیت خوابگاه مناسب بود اما از نظر تغذیه بهتر بود ماکارونی که داری کربوهیدرات است به وعده غذایی ورزشکاران اضافه می‌کردند.

پیست تارتان ورزشگاه انقلاب اصفهان مناسب نیست
عرفان ایمانی نایب قهرمان دو 1500 متر از استان اصفهان هم از مشکلات سخن به میان آورد و گفت: مشکلات زیادی برای تمرین کردن داریم که می توان به پیست تارتان ورزشگاه انقلاب این استان اشاره کرد که به هیچ عنوان برای ورزش نابینایان مناسب نیست.
وی با بیان اینکه مدت چهار سال است که در رشته دو و میدانی کار می کنم و طی این مدت چند مقام قهرمانی و نایب قهرمانی کسب کرده ام افزود: از مسئولان انتظار دارم بیشتر ما را حمایت و مشکلات ما را رفع کنند و از میزبانی خوب شیرازی ها نیز تشکر دارم .
امکانات آذربایجان شرقی برای نابینایان خوب نیست
مهدی معصومی دارنده مدال طلای ماده 1500 متر از استان آذربایجان شرقی هم از کمبود امکانات حرف زد و ادامه داد: به کمک دونده همراهم توانستیم مدال ارزشمند طلا را کسب کنم اما در این استان امکانات برای ورزش نابینایان خوب نیست و از نظر مالی هم مشکل داریم .
وی از میزبانی شیراز هم تشکر کرد و گفت: همه چیز خوب بود .
ورزشگاه اختصاصی نداریم
بهاره اشکن دیگر ورزشکاری که از تهران مقام سوم را کسب کرد هم با اشاره به اینکه در تهران ورزشگاه اختصاصی برای تمرین ندارد، اظهار داشت: نداشتن مکان اختصاصی موجب شده که درمکان های عمومی تمرین کنیم و در این فضاها، گاهی اوقات با بی احترامی مواجه می‌شویم .
وی اضافه کرد: اگرچه هیات نابینایان و کم بینایان تا بحال هیچ چیز را کم نگذاشته و مربیان هم کنارمان بوده اند اما مشکل رفت و آمد هم داریم و امیدوارم مسئولان به این موضوع مهم رسیدگی کنند.
اشکن افزود : 10 سال است سابقه دو و میدانی دارم و مقام های زیادی هم کسب کرده ام و انتظار دارم از نظرمالی کمک شود؛ همچنین از اینکه در مسابقات، امکانات خوبی در شیراز برای ما فراهم کرده بودند تشکر می‌کنم.

زمان‌بندی نامناسب ورزشگاه حافظیه
مربی تیم دو و میدانی بانوان فارس که تیمش قهرمان مسابقات شد با اشاره به اینکه زمان‌بندی‌های نامناسب ورزشگاه حافظیه شیراز اختصاص به نابینایان دارد، گفت: با توجه به اینکه اکثر ورزشکاران این رشته دانش آموز و دانشجو هستند صبح ها نمی‌توانند تمرین کنند و بهترین زمان بعد از ظهرها هست که در اختیار آنها قرار نمی گیرد.
مریم دادوند ادامه داد: 12 سال است که مربیگری می کنم و معلم مدرسه شوریده هستم و افتخار می کنم که مربی این قشر مظلوم و محروم هستم و آنها را جزئی از خانواده و زندگی خود می‌دانم.
وی تاکید کرد: کمبود امکانات و مشکل اقتصادی برای سایر رشته ها وجود دارد اما سعی می کنم آنها را نادیده بگیرم و با عشق کارم را دنبال می کنم .
همه چیز را فدای ورزش قهرمانی کرده‌ایم
وی با اشاره به اینکه ورزش درگیر مسایل جناحی و گروهی است، اظهار داشت: به عنوان یک مربی اعتقاد دارم ورزش از حالت تفریحی خارج شده است و از مرام پهلوانی دیگر خبری نیست و همه چیز را فدای ورزش قهرمانی کرده ایم که عمر آن بسیار کوتاه است .
دادوند ادامه داد: خوشحالیم که به کمک هیات نابینایان و اداره کل ورزش و جوانان فارس توانستیم میزبان خوبی برای این پیکارها باشیم و قهرمانی تیم فارس مدیون تلاش و کوشش دوندگانی بی ادعایی است که کمتر به حقشان رسیدند و امیدواریم نگاه مسئولان به این قشر تاثیر گذار عوض شود.
شرکت بیش از 120 دونده نابینا و کم‌بینا در مسابقات شیراز
رئیس هیات ورزش نابینایان و کم بینایان فارس هم گفت : در رقابت‌های دو میدانی استقامت بانوان و آقایان نابینا و کم بینای کشور که در شیراز برگزارشد بیش از 120 دونده ، همراه و مربی شرکت داشتند.
سید محمدرضا هاشمی نژاد ادامه داد: امید رفیع زاده دونده نابینای فارس که امید زیادی برای کسب مدال طلای او داشتیم در حین تمرین آسیب دید و روانه بیمارستان شد وگرنه تیم مردان فارس مقامی بالاتری از سومی کسب می کرد و انتظار داریم این ورزشکار که از ناحیه زانو به شدت آسیب دید، مورد حمایت مسئولان استان قرار گیرد و از اینکه تیم بانوان فارس قهرمان شد به انها تبریک می گویم.
وی گفت: تلاش کردیم ورزشکاران شرکت کننده با رضایت شیراز را ترک کنند و جا دارد از پایگاه نیروی هوایی شیراز که خوابگاه و امکانات خوبی را در اختیار میهمانان قرار داد تشکر کنیم و همکاری اداره کل ورزش و جوانان فارس و هیات دو و میدانی این استان هم ستودنی بود.

حاشیه برگزاری این پیکارها
ورزشگاه حافظیه شیراز محل برگزاری این مسابقات بود و حاشیه هایی هم به دنبال داشت.
اکثر ورزشکاران شرکت کننده خواستار ترمیم پیست تارتان این ورزشگاه شدند.
تمرین تیم فجرسپاسی
درحالیکه محل برگزاری این مسابقات از پیش تعیین شده بود، به دلیل عدم هماهنگی هیات فوتبال فارس که ورزشگاه حافظیه در اختیار آنها قرار دارد در ساعت 17 که اوج برگزاری مسابقات بانوان بود بازیکنان تیم فجر شهید سپاسی برای تمرین کردن وارد ورزشگاه شدند که تعجب دوندگان را به دنبال داشت .
فجریها مجبور شدند ورزشگاه را ترک کنند چرا که مسابقات آقایان هم هنوز آغاز نشده بود و در نهایت این مسابقات در ساعت 21 پایان یافت.
ماشین چمن زنی
ازدیگر اتفاق نادری که رخ داد، ماشین چمن زنی این ورزشگاه ابتدا بر روی پیست تارتان که مملو از دونده به ویژه بر روی خط یک بود، وارد وسپس در زمین فوتبال شروع به چمن زنی کرد که می توانست خطراتی به دنبال داشته باشد که ختم به خیر شد.
این سوال مطرح است که چگونه می توان همزمان دریک ورزشگاه، هم تیم فجر تمرین کند، هم ماشین چمن زنی فعال باشد و هم دوندگان بدوند ؟
نبودن آمبولانس
جای تعجب دارد که مسئولان برگزارکننده این مسابقات چگونه اجازه دادند در حالیکه آمبولانس در ورزشگاه حضور نداشت مسابقات شروع شود و پزشکیارانی هم که حضور داشتند قاقد تجهیزات کافی برای درمان ورزشکاران بودند.
در پایان این مسابقات که 16 آبان ماه جاری در 2 بخش بانوان و اقایان و در 2 رده سنی برگزار شد در مجموع تیمی بانوان، تیم فارس بر سکوی قهرمانی ایستاد، آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب دوم و سوم شدند.
همچنین در بخش مردان هم که در 2 رده سنی جوانان و بزرگسالان برگزار شد، تیم اصفهان به مدال طلا دست یافت، آذربایجان شرقی مدال نقره گرفت و تیم فارس هم به مدال برنز بسنده کرد.
 
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها