زنگار مرگ از سطح شهر زدوده میشود
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام فارس - ایسنا/فارس سالها پیش زمانی که موتورسیکلت برای نخستین بار وارد کشور شد، کمتر کسی تصور میکرد که این وسیله نوظهور مرگ بسیاری را در لا به لای تک چرخ زدن و ویراژها، به نشانه گرفته است.
تک چرخ زدن، حرکات نمایشی زیگزاکی، حرکت در پیادهروها، ایجاد صدای ناهنجار، نصب بوقهایی که برای موتور سوار هیجان و عابرین ترس به دنبال دارد و تردد در خطوط ویژه و مسیرهای دوچرخه از تخلفهایی است که تقریبا همه افراد روزانه با یکی چند مورد از آنها مواجه میشوند.
علیرغم ایجاد قوانین سخت برای راکبان متخلف در سالهای گذشته اما ظاهرا موتورسیکلتها طوری در پیادهرو و خطوط ویژه تردد میکنند که این تصور را به وجود میآورد که قوانین برای آنها استثنا است در حالی که استثنایی در قوانین راهنمایی و رانندگی وجود ندارد و نشان میدهند که هنوز رانندگی صحیح با موتورسیکلت بیگانه ترین مفهوم در ادبیات ترافیکی است.
اگرچه در طول سال همایشها، برنامهها و اقداماتی برای کاهش تصادفات ناشی از تردد موتور در سطح شهرها اجرایی میشود اما متاسفانه هنوز هم بخش عمدهای از آمار بالای تصادفات به این سیستم حملونقلی اختصاص دارد که کلانشهر شیراز نیز مثتنی از آن نیست.
کارشناسان مسائل ترافیکی اعتقاد دارند که نبود فرهنگ موتورسواری، علاوه بر اینکه زیرپا گذاشتن قوانین رانندگی و نادیده گرفتن حقوق ترافیکی سایر مردم را ایجاد کرده به هرج و مرج مشهودی در نظام حمل و نقلی هم بدل شده است.
اما طی روزهای اخیر اهدای کلاه ایمنی به راکبان شیرازی که فاقد کلاه و بی خیال از حفظ جان خود و دیگران در حال تردد بودند، بازخورد خوب شبکههای اجتماعی را به دنبال داشت، اقدامی که به نظر میرسد باید توسط شهرداری تداوم یابد تا شاهد کاهش تصادفات ناشی از وسایل حملونقل موتوری در سطح شهر شیراز باشیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره در گفتوگو با ایسنا، بیان کرد: موتورسیکلتهای بدون کلاه ایمنی را توقیف کردیم و راکبان پس از دیدن صحنههای واقعی تصادفات که توسط دوربینهای سطح شهر ضبط شده بود و مشاهده اینکه چه حادثهای شاید بدون کلاه ایمنی در انتظار آنهاست، از آنها خواسته شد تا از این پس برای حفظ ایمنی و جان خود و دیگر شهروندان از کلاه ایمنی استفاده کنند.
مجتبی زوربخش عنوان کرد: اهدای کلاه ایمنی به موتورسوران در قالب طرح فوق، برای نخستین بار در کشور توسط بخش آموزش معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز اجرایی شده است.
او همچنین اظهار کرد که اجرای چنین طرحهایی نشان از نقش مهم آموزش در همه عرصهها به ویژه فرهنگ ترافیکی دارد و میتوان به جای قوه قهریه از در دوستی با موتورسواران وارد شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه اهدای کلاه ایمنی به راکبان موتورسیکلت در سطح شهر برای ارتقای فرهنگ ترافیک و آموزش موتورسواران و نهایتا کاهش میزان تصادفات درون شهری در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: نرخ قابل توجهی از تصادفات به موتورسواران برمیگردد که در این راستا برای ترویج رعایت موارد ایمنی با توزیع کلاه و با همکاری پلیس راهور به طور مستمر از این پس ادامه مییابد.
زوربخش با بیان اینکهکه سال گذشته نیز 300 کلاه ایمنی توزیع شد، گفت: تا پایان امسال و به مناسبتهای مختلف این اقدام به طور مستمر اجرایی خواهد شد.
او عنوان کرد: برای ارتقای فرهنگ ترافیکی نیز شماره همراه موتورسواران در یک سامانه ثبت شده و پیامکهای آموزش ترافیکی برای آنها ارسال میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که موتورسواران با رعایت قانون به ویژه در کلانشهر شیراز که سیستمهای غیرموتوری در حال مستقر شدن است و رعایت حقوق شهروندان و عدم تردد در مسیر دوچرخه، ضامن ایمنی تردد خود باشند.
رئیس پلیس راهور شیراز نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه دو هزار و 300 دستگاه موتورسیکلت طی شش ماه اول امسال در شیراز به دلیل تخلف راکبان توقیف شد، گفت: نزدیک به 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در سطح کلانشهر شیراز تردد میکنند.
سرهنگ صادق سلیمی خاطرنشان کرد: حدود 20 درصد از تعداد کل موتورسیکلتهایی که در سطح شیراز تردد میکنند، فاقد پلاک هستند.
انتهای پیام
-
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴:۴۲
-
۴۰ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104238/