پیام فارس

آخرين مطالب

پرده‌برداری از تخلفات مراکز معاینه فنی خودرو فارس و آسیب‌های این حوزه سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- در همایش استانی مراکز معاینه فنی خودرو فارس از بعضی تخلفات این واحدها پرده برداشته و همچنین بر این موضوع نیز تاکید شد که مراکز معاینه فنی محلی خدماتی است که نباید به عنوان بنگاه اقتصادی دیده شده و اعتماد مردم از این مراکز سلب شود.

همایش استانی مراکز معاینه فنی خودرو، دوشنبه در شیراز برگزار شد و در این آیین تعدادی از مسئولان دولتی و انتظامی از مشکلات این حوزه، مزایای آن و آسیب‌های مراکز معاینه فنی خودرو در استان فارس و کلانشهر شیراز پرده برداشتند و در مورد مباحثی از جمله بهره‌برداری صرف اقتصادی و عدم به روز کردن تجهیزات و امکانات سخن گفتند.
مزایای معاینه فنی خودرو
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در این همایش گفت: وجود مراکز معاینه فنی خودرو در کاهش تصادفات تاثیرگذار بوده است.
امیرحسین جمشیدی ادامه داد: در سال 97حدود 15 هزار نفر در کشور به دلیل تصادف جان خود را از دست دادند که دلیل بیش از 35 درصد این سوانح ترافیکی، نقص فنی خودروها بود.
وی، کاهش اثرات زیست محیطی را از دیگر مزایای وجود مراکز معاینه فنی خودرو دانست و اظهار داشت: در این مراکز تست گاز خروجی از اگزوز خودروها و سایر موارد آزمایشگاهی نیز انجام می‌شود که در کاهش آلودگی هوای شهرها بسیار موثر است زیرا بر اساس مطالعات انجام شده بین 50 تا 70 درصد آلودگی هوای شهرها ناشی از کارکرد خودروهاست.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس اضافه کرد: براساس مطالعات محیط زیست این استان، فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو در شیراز به کاهش 50 درصدی آلودگی هوا در این کلانشهر منجر خواهد شد و این مساله نشان می‌دهد که نقش مراکز معاینه فنی در این زمینه بسیار مهم است.
وی، با بیان اینکه نقش این مراکز در کاهش مصرف سوخت نیز اثر زیادی دارد، افزود: براساس تحقیقات بعمل آمده، فعالیت مراکز معاینه فنی در کاهش مصرف بنزین 15 درصد و در کاهش مصرف گازوییل حدود چهار درصد تاثیرگذار است.
جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 660 مرکز معاینه فنی خودرو در کشور و 38 مرکز در سراسر استان فارس فعالیت می‌کنند.
وی، کاهش تصادفات، اثرات زیست محیطی، نقش اقتصادی و ایجاد اشتغال را از مزیت‌های مراکز معاینه فنی عنوان کرد و اظهار داشت: فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو، آسیب‌هایی نیز به دنبال داشته که امیدواریم به مرور زمان برطرف شود.
مرکز معاینه فنی،نه بنگاه اقتصادی
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس ادامه داد: نخستین آسیبی که می‌توان در این حوزه برشمرد این است که برخی مالکان به دید بنگاه اقتصادی به مراکز معاینه فنی خودرو نگاه می‌کنند در صورتیکه باید رویکرد به این مراکز به عنوان بنگاهی خدماتی و هدف از شکل گیری آنها خدمات رسانی و کیفیت کار باشد.
وی اضافه کرد: آسیبی دیگر که در این زمینه وجود دارد این است که اغلب این مراکز دچار روزمرگی شده و توجه کافی نسبت به پیشرفت‌های علمی و به روز شدن تجهیزات آزمایشگاهی ندارند بگونه‌ای که تنها هشت مرکز از 38 مرکز معاینه فنی استان فارس به آزمایشگاه هیدرواستاتیک مجهز هستند که این موضوع یک نقیصه برای این استان محسوب می‌شود که امیدوارم سریعا برطرف شود.
نظارت افزایش یابد
جمشیدی با بیان اینکه ضرورت دارد که نظارت بر مراکز معاینه فنی خودرو افزایش یابد، گفت: بر اساس قانون، سازمان حفاظت از محیط زیست و شهرداری‌ها باید ناظر بر فعالیت مراکز معاینه فنی خودرو باشند و ضروری است که این نظارت‌ها افزایش یابد تا به تبع آن در این مراکز خدمات با کیفیت‌تری به مردم ارایه شود.
اعتماد مردم سلب نشود
وی سلب اعتماد از مراکز معاینه فنی را موضوع مهمی دانست و اظهار داشت: باید به گونه‌ای عمل شود که همه رانندگان با اعتماد داشتن به این مراکز، خود را ملزم به اخذ معاینه فنی خودرو بدانند و با اختیار خود به این مراکز مراجعه کنند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس ادامه داد: اینکه شنیده می‌شود، بعضی رانندگان با مراجعه به یک مرکز معاینه فنی مشخص می‌توانند معاینه فنی برای خودرو خود دریافت کنند اما همان خودرو در مرکزی دیگر نمی‌تواند برگ معاینه فنی اخذ کند، خبر خوبی نیست.
سهم نقص خودرو در تصادفات
رئیس پلیس راهور شیراز هم در این همایش گفت: سهم خودرو به تنهایی در علت تصادفات حدود 11 درصد و به صورت ترکیبی با سایر علل 30 درصد است.
سرهنگ دوم صادق سلیمی افزود: 18 مولفه در مراکز معاینه فنی خودرو کنترل می شود که 11 مورد آن مستقیما در تصادفات موثر است و مابقی موارد در ارتباط با حوزه آلایندگی زیست محیطی است.
وی اضافه کرد: دوره معافیت معاینه فنی خودروهای شخصی از زمان تولید چهار سال و در وسایل نقلیه عمومی، یک سال تعیین شده است که از این نظر تناقض‌هایی وجود دارد زیرا اغلب خودروها تا 2 سال بعد از فروش گارانتی دارند در صورتی که دوره معافیت از اخذ معاینه فنی چهار ساله تعیین شده و بعد از اتمام دوره گارانتی 2 سال تا شروع زمان اخذ معاینه فنی زمان می‌برد که باید این مدت تعیین تکلیف شود.
وی اضافه کرد: اعتبار یک ساله برای صدور معاینه فنی نیز مساله دیگری است که جای بحث دارد چون ممکن است یک خودرو یک هفته بعد از معاینه فنی دچار نقص شود که لازم است اعتبار معاینه فنی به 6 ماه کاهش یابد و یا اینکه به صورت مستمر خودروها معاینه شوند.
سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در مورد هوشمندسازی کنترل معاینه فنی خودروها در شیراز اقدامات خوبی انجام شده و سامانه‌ای با همین عنوان در مناطق مرکزی این کلانشهر از جمله تقاطع ذوالانوار و بصیرت نصب و راه‌اندازی شده است.
وی، با بیان اینکه در 8 ماه 98 پلاک بیش از 530 هزار خودرو فاقد معاینه فنی در شیراز ثبت شده، گفت: با کنترل دقیق و حذف ترددهای تکراری مشخص شده که تنها در 2 محل تقاطع ذوالانوار و بصیرت در شیراز در سال جاری حدود 290 هزار خودرو تردد داشته که معاینه فنی نداشتند که مقرر شده در شرایط حاضر به صورت ارشادی، پیامک‌هایی برای مالکان این خودروها ارسال شود و در صورت عدم دریافت معاینه فنی اقدامات بعدی صورت پذیرد.
او بیان کرد: بر این باورم که وحدت رویه‌ای در کارکرد مراکز معاینه فنی در شیراز دیده نمی‌شود اما امیدواریم که رفتار افراط و تفریطی در این مراکز انجام نشود و دقیقا مُر قانون اعمال و اجرا شود.

رییس پلیس راهور شیراز اظهار داشت: براساس تحقیقاتی که از یکی از مراکز معاینه فنی خودرو شیراز در یک روز انجام گرفته مشخص شده که 72 دستگاه خودرو برای دریافت معاینه فنی در یک روز به این مرکز مراجعه کردند که 80 درصد این خودروها برای رفع یک ایراد در جلوبندی خودرو به مکانیکی خاصی معرفی شدند تا بتوانند معاینه فنی خود را اخذ کنند و با توجه به این امر به نظر می‌رسد تنها جنبه اقتصادی کار در این مرکز مدنظر بوده که لازم است اینگونه رفتارها اصلاح شود.
دست دلال‌های معاینه فنی کوتاه شود
رئیس پلیس راهوار شیراز، همچنین کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها را در این حوزه امر مهمی دانست و گفت: سال گذشته فردی در فضای مجازی اقدام به تبلیغ پیرامون صدور معاینه فنی خودرو در شیراز بدون معاینه می‌کرد که با تحقیقات پلیس مشخص شد که این فرد با مرکز معاینه فنی در این شهر ارتباط دارد و از این طریق با دریافت وجه، اقدام به صدور معاینه فنی بدون انجام روال و معاینه می‌کند که وجود این موارد بر ضرورت افزایش نظارت‌ها در این حوزه تاکید دارد.
سلیمی افزود: میانگین کشوری نقص فنی خودرو در علت تصادفات 11 درصد است که در تصادفات شیراز این رقم با اقدامات انجام شده به 7 و 8 دهم درصد کاهش یافته است.
نصب دوربین‌های کنترل معاینه فنی در شیراز
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز در ادامه این همایش گفت: هوشمندسازی در حوزه نظارت بر معاینه فنی خودروها در شیراز از آذرماه 97 آغاز شده است.
محمد علی علویان مهر افزود: طرح ال ای زد (LEZ) یا سامانه نظارت تصویری بر معاینه فنی خودروها در هسته مرکزی شهر شیراز راه اندازی شده است بگونه‌ای که پلاک و مشخصات خودروهای بدون معاینه فنی به صورت مکانیزه برداشته و به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران موسوم به "سیمفا" ارسال می شود.
وی اضافه کرد: به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سامانه به صورت مکانیزه اقدام به ثبت پلاک خودروهای بدون معاینه فنی می‌کند و بعد از ارسال مشخصات به سامانه سیمفا وزارت کشور و اخذ استعلام نهایی از این سامانه، مشخصات خودروهای فاقد معاینه فنی برای اعمال قانون به پلیس ارجاع می‌شود.
مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری شیراز با اعلام اینکه سیستم مکانیزه کنترل معاینه فنی در شیراز راه‌اندازی شده، گفت: در 10 نقطه از هسته مرکزی شهر شیراز دوربین‌های سامانه نظارت بر معاینه فنی خودروها نصب شده که هفت دوربین آن هم اکنون فعال است.
بیش از 600 هزار خودرو فاقد معاینه فنی در شیراز
علویان مهر با بیان اینکه شیراز دومین کلانشهر کشور بعد از تهران است که این طرح به صورت مکانیزه در آن به اجرا در آمده، افزود: در یک سال گذشته بیش از 2 میلیون و 800 پلاک خودرو فاقد معاینه فنی در شیراز ثبت و مشخصات آن به سامانه سیمفا وزارت کشور ارسال شده است.
وی ادامه داد: تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی در شیراز که تاکنون ثبت شده نیز 610 هزار و 115 پلاک است که رانندگان این خودروها باید برای دریافت معاینه فنی به مراکز ذی ربط مراجعه کنند.
برچسب‌ها
مرکز معاینه فنی اقتصاد کاهش تصادفات تصادفات جاده ای شهرداری شیراز

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید