پیام فارس

آخرين مطالب

استاندار فارس:‌ دنیای امروز دنیای گفت و گو است نه زورگویی سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- استاندار فارس با بیان اینکه قرن 21 نمی‌تواند قرن زورگویی باشد چراکه همه از توان لازم برخوردار هستند تا بتوانند منافع و مصلحت خود را تشخیص دهند و در چارچوب منافع ملی حرکت کنند، گفت: در دنیای امروز باید به سمت منافع مشترک و گفت و گو و مفاهمه حرکت کنیم و زورگویی و یکجانبه‌گرایی در آن جایی ندارد.

عنایت‌الله رحیمی سه‌شنبه در دیدار ویکا مازوی کومالو ، سفیر آفریقای جنوبی در ایران، از مواضع خوب این کشور در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و افزود: آفریقای جنوبی همواره در قبال تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی‌ ایران، مواضعی حمایت کننده داشته است.
وی با بیان اینکه مردم ایران با توجه به فرهنگ غنی خود، مردمی آزاده هستند و استقلال و آزادی از اصول اساسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید، اضافه کرد: مردم ایران در مقابل اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا مقاومت خواهند کرد و این اقدامات آنان زودگذر است.
وی ادامه داد: هرچند تحریم‌های آنان مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده اما توانسته‌ایم کشورمان را به نحو احسن اداره کنیم.
استاندار فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران نشان داده ملتی با فرهنگ، نوع دوست و انسان دوست است و همیشه با ملل دیگر به ویژه در 200 سال اخیر روابط دوستانه داشته است، تنها در زمانی که مورد حمله واقع شده است از خود دفاع کرده است.
یک کشور نمی‌تواند خود را ارباب جهان تلقی کند و دیگران را رعیت خود بداند
رحیمی با بیان اینکه فکر می‌کنم دنیا آنقدر بزرگ است که یک کشور نمی‌تواند خود را ارباب جهان تلقی و دیگران را رعیت خود بداند، افزود: بر همین مبنا امکان اینکه ما بتوانیم ارتباط بیشتری با کشورهای دنیا داشته باشیم وجود دارد و از توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با آفریقای جنوبی استقبال می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به حجم مبادلات اقتصادی ایران با آفریقای جنوبی گفت: در حال حاضر حجم‌مبادلات اقتصادی بین دو کشور پایین است که می‌توان با تقویت و توسعه ارتباطات بین 2 کشور این مبادلات را افزایش داد.
استاندار فارس گفت: ظرفیت‌های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و استان فارس با آفریقای جنوبی باید در کمیته کاری مورد بررسی قرار گیرد و منجر به تنظیم توافق‌نامه ای شود تا بخش‌های اقتصادی 2 کشور بتوانند ارتباط قوی‌تری را داشته باشند.
رحیمی افزود: هر 2 کشور نیازهای اقتصادی دارند و دارای توانمندی‌هایی هستند که می توانند نیازهای یکدیگر را براساس این توانمندی‌ها رفع کنند.
وی ادامه داد: قدم نخست در همکاری استان فارس با آفریقای جنوبی که تحریم‌ها نیز در آن اثرگذار نیست، تقویت ارتباطات در حوزه گردشگری است که استان فارس در این زمینه آمادگی لازم برای توسعه روابط را دارد.
استاندار فارس دیدارهای دیپلماتیک را گامی برای توسعه مناسبت‌های فی‌مابین کشورها و دولت‌ها دانست و افزود: استان فارس یکی از استان‌های کهن و پهناور در ایران است و شناخت این استان به عبارتی می‌تواند شناخت کل ایران باشد.
وی ادامه داد: مردم فارس مردمی فرهنگی و متمدن با سابقه تاریخی کهن هستند که میهمان‌نوازی مردم فارس و وجود آثار باستانی متعدد از جمله تخت جمشید و پاسارگاد که قدمتی بیش از 2 هزار و 500 سال دارند خود گواهی از تاریخ و تمدن این استان است.
استاندار فارس همچنین به جایگاه نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی در بین مردم ایران اشاره کرد و گفت: مردم ایران یاد و خاطره رهبر فقید آفریقای جنوبی را گرامی‌ می‌دارند که وی انسانی آزاده، آزادی خواه و با اراده بود.
رحیمی به اشتراکات فرهنگی بین 2 ملت ایران و آفریقای جنوبی اشاره کرد و افزود: آزاداندیشی، مبارزه با استکبار و حمایت از مردم مطلوم در اقصا نقاط جهان بخشی از اشتراکات فرهنگی بین 2 ملت است.
وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسل‌های استان فارس در بخش‌های مختلف یادآور شد: فارس با جمعیتی حدود پنج میلیون نفر و 112 شهر و چهار هزار روستا دارای توانمندی‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های اقتصادی و گردشگری است.
وی ادامه داد: فارس در زمینه کشاورزی، استان مهم کشور محسوب می‌شود و در زمینه صنعت از جمله صنایع شیمیایی، صنایع نفت و گاز، صنایع کوچک و صنایع دستی پیشرفت‌های قابل قبولی دارد.
استاندار فارس همچنین وجود معادن در بخش‌های مختلف را از دیگر ظرفیت‌های استان فارس عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های این استان مربوط به حوزه گردشگری است که بیش از سه هزار آثار ثبت شده ملی در حوزه گردشگری دارد.
رحیمی همچنین به رونق گردشگری سلامت در استان فارس اشاره کرد و یادآور شد: این استان با وجود مراکز علمی و دانشگاهی در بسیاری از علوم پیشتاز است و در جهان رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده است که به عنوان مثال می‌توان به پیوند کبد اشاره کرد که بیمارستان ابن سینا شیراز سال گذشته مقان نخست را در سطح دنیا کسب کرد.
وی ادامه داد: زمینه های متعددی برای همکاری ایران و استان فارس با آفریقای جنوبی وجود دارد، استان فارس می‌تواند روابط اقتصادی گسترده‌تری با آفریقای جنوبی داشته باشد.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز در این دیدار گفت: مطالعه ای درباره پتانسل‌های فارس و شیراز داشته‌ایم ک تلاش کردیم زمینه‌های همکاری را پیدا و روی آن‌ها متمرکز شویم که در این زمینه با شرکت‌ها و بخش‌های مختلف فارس وارد مرحله تعامل و همکاری شده‌ایم.
ویکا مازوی کومالو با بازدیدهای خود از برخی شرکت‌های صنعتی در بخش‌های مختلف استان فارس اشاره کرد و یادآور شد: این بازدیدها در جهت تقویت روابط اقتصادی 2 کشور صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین با یکی از آژانس‌های گردشگری مهم در شیراز نشستی داشتیم تا زمینه‌های تقویت گردشگری بین شیراز و آفریقای جنوبی را فراهم کنیم.
زمینههای همکاری مشترک فارس و آفریقای جنوبی
سفیر آفریقای جنوبی در ایران به ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای همکاری با استان فارس اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش و تحصیل و علوم و فناوری نیاز به همکاری با استان فارس داریم.
ویکا مازوی کومالو افزود: آفریقای جنوبی یکی از قدیمی‌ترین کمیسیون‌های مشترک در خاورمیانه را با جمهوری اسلامی ایران دارد که در آخرین نشست که با حضور وزیران خارجه 2 کشور برگزار شد، زمینه‌های همکاری مشترک مورد بررسی قرار گرفت که آموزش و پزشکی بخشی از این زمینه‌ها است.
وی همچنین به نشست خود با شهردار شیراز اشاره کرد و گفت: در این نشست متعهد شدیم زمینه ایجاد ارتباط و ملاقات مدیران شهری شیراز و شهرهای مهم این کشور و خواهر خواندگی شیراز با شهرهای آفریقای جنوبی از جمله ژوهانسبورگ را فراهم کنیم.
سفر آفریقای جنوبی در ایران گفت: همچنین بنا شد هیاتی از شهر شیراز برای حضور در جشنواره گردشگری به آفریقای جنوبی سفر کند.
ویکا مازوی کومالو افزود: همچنین در دیدار با شهردار و مسئولان اتاق بازرگانی شیراز در زمینه بحث گردشگری سلامت بحث و تبادل نظر شد که با شیراز همکاری داشته باشیم.
وی ادامه داد: بر این باور هستیم شهر شیراز و فارس باید در نمایشگاه‌هایی که در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود شرکت کنند و بالعکس از آفریقای جنوبی در نمایشگاه‌های استان فارس شرکت کنند تا کسب و کارها بتوانند روابطی را برقرار و شروع به همکاری کنند.
وی اضافه کرد: از چالش‌ها و تحریم‌های پیش‌روی ایران آگاه هستم و معتقدم اگر 2 کشور در حوزه کسب و کارهای کوچک وارد همکاری شوند مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید؛ پتانسیل‌های زیادی برای همکاری وجود دارد که ما باید استفاده کنیم، تحریم‌ها می‌آیند و می‌روند و ابدی نیستند.
سفیرآفریقای جنوبی در ایران گفت: در دیدار با مسئولان اتاق بازرگانی شیراز متعهد شدیم بین اتاق بازرگانی شیراز و آفریقای جنوبی روابطی برقرار کنیم که برای هر کدام از اقدامات زمانی تعیین شد.
برچسب‌ها
آفریقای جنوبی استانداری فارس عنایت الله رحیمی فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها