پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس انجمن مامایی فارس عنوان کرد:

فعالیت ماماها در حوزه زیبایی به جای درمان/دو سوم ماماها بیکار هستند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس رئیس انجمن مامایی فارس گفت: امروز بسیاری از ماماها به جای اشتغال در بیمارستان‌ها، در مشاغل‌های غیرمرتبط از جمله در حوزه کاشت مو و زیبایی به دلیل آمار پایین استخدام و بکارگیری آنها در سیستم درمانی، مشغول به کار شده‌اند.

سکینه شریف حسینی در حاشیه همایش «منوپوز ایمن از دیدگاه طب سنتی» در جمع خبرنگاران به نقش موثر مامایی در نظام سلامت کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از ماماها به جای اشتغال در بیمارستان‌ها، در مشاغل‌های غیرمرتبط از جمله در حوزه کاشت مو و زیبایی مشغول به کار شده‌اند.
او عدم ‌جذب و استخدام ماما در مراکز درمانی را از مشکلات عمده این گروه دانست و افزود: علی‌رغم نیاز به وجود تعداد زیادی ماما در سیستم درمانی اما متاسفانه با آمار پایین استخدام و بکارگیری آنها مواجه هستیم.
رئیس جمعیت مامایی فارس افزود: اجرای طرح پزشک خانواده نیز به دلیل ارائه خدمات رایگان بهداشتی، موضوع دیگری بود که به سهم خود موجب کاهش تمایل حضور ماماها در مطب‌ها و مراکز درمانی شد و امروز و در شرایط فعلی اقتصادی نیز شهروندان ترجیح می‌دهند همچنان از خدمات رایگان درمانی بهره‌مند شوند.
شریف حسینی خاطرنشان کرد: ماماها از جمله گروه‌های تاثیرگذار جامعه پزشکی هستند که دلسوزانه خدمات و مشاوره‌های لازم به مردم ارائه می‌دهند اما مشکلات فوق و دیگر مشکلاتی چون عدم همکاری و عقد قرارداد از سوی سازمان‌های بیمه‌گر بر مشکلات این گروه افزوده و نهایتا منجر به کاهش تعداد مراجعین به آنها شده است.
او تاکید کرد: در حالی شاهد عدم همکاری سازمان‌های بیمه گر با ماماها هستیم که اگر سازمان‌های بیمه‌ای، قرارداد با ماماها منعقد کنند، به نفع خود آنها خواهد بود، چرا که در این حال ماماها خدمات با کیفیت و تعرفه‌ای ارزان تر به شهروندان ارائه خواهند کرد.
رئیس جمعیت مامایی فارس تصریح کرد: به رغم همه تلاش‌ها اما هنوز نتوانسته‌ایم به مطالبه خود از سازمان‌های بیمه‌گر در انعقاد قرارداد دست یابیم.
شریف حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به جمعیت حدود یکهزار نفری انجمن مامایی فارس اشاره و بیان کرد: امروز نزدیک به 5 هزار ماما در استان داریم که سه هزار نفر از آنها در بخش‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌دولتی (کلینیک‌ها) استان در رده‌های مرتبط مشغول به کار هستند.
وی همچنین با اشاره به بیکاری بیش از 50 هزار ماما در ایران و با بیان اینکه شاید تنها یک سوم این افراد در مراکز درمانی مشغول به کار باشند، گفت: در برنامه پزشک خانواده به ازای هر پزشک یک دستیار ماما تحت عنوان مراقب سلامت تعریف شده است.در حال حاضر یکهزار و ٣٠٠ مراقب سلامت در فارس داریم که حدود 80 درصد ماما هستند.
رئیس جمعیت مامایی فارس خاطرنشان کرد: در حالی‌که باید از پتانسیل ماماها برای ارائه خدمات بهتر به جامعه استفاده کرد اما متاسفانه میزان حقوق آنها کمتر از حداقل حقوق اداره کار است و به همین دلیل ترجیح می‌دهند در جای دیگری مشغول به فعالیت شوند.
شریف حسینی به چرایی استقبال مادران باردار از زایمان‌های فیزیولوژیک یا طبیعی هم اشاره و عنوان کرد: زایمان طبیعی فرآیندی است که خداوند در خلقت بشر قرار داده و تمام پتانسیل‌های لازم برای این روند طی گذشت زمان ایجاد شده، بنابراین مادران به راحتی می‌توانند این مسیر را طی کنند.
به گفته او، طبق استاندارد جهانی 10 تا 15 درصد احتمال اینکه مادران موفق به زایمان طبیعی نشوند، وجود دارد.
رئیس جمعیت مامایی فارس همچنین به مزایا و معایب زایمان سزارین هم اشاره کرد و یادآور شد: در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله ناآگاهی مردم نسبت به مزایای زایمان طبیعی، عوارض سزارین و عدم تمایل مادر به دلیل ترس از زایمان طبیعی، موجب شد تا زایمان به روش سزارین با اقبال بیشتری مواجه شود که می‌طلبد آشنایی و آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد.
شریف حسینی اضافه کرد: خوشبختانه برنامه زایمان فیزیولوژیک در ایران در 10 سال اخیر در دستور کار قرار گرفته اما به دلیل عدم حمایت‌های لازم از جامعه مامایی، آنگونه که باید انجام نشده است.
او گفت: پس از 10 سال از انجام زایمان فیزیولوژیک و راه‌اندازی کلینیک‌های مشاوره، شاهد ایجاد و انجام این مهم در فارس هستیم که البته با توجه به جمعیت این استان متاسفانه در کلانشهر شیراز تنها 4 کلینیک مشاوره مامایی ایجاد شده در حالی‌که باید حداقل 50 کلینیک داشته باشیم تا بتوان جمعیت آن را پوشش داد.
رئیس جمعیت مامایی فارس با انتقاد از عدم همکاری و روند صدور مجوز برای راه‌اندازی این کلینیک‌ها در سطح شیراز و فارس نیز ابراز امیدواری کرد که با تسهیل شرایط، شاهد همکاری بیشتر برای ارائه مجوز در این باره باشیم.
شریف حسینی با اشاره به تخلفات در بخش مامایی نیز اظهار کرد: خوشبختانه در این گروه تخلف نداریم و بسیار انگشت شمار است.
او همچنین در بخش پایانی سخنان خود به همایش «منوپوز ایمن از دیدگاه طب سنتی» که توسط جمعیت مامایی استان فارس برگزار شد هم اشاره و هدف از برگزاری را سلامت زنان از بلوغ تا یائستگی در طب سنتی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طب سنتی اقبال بسیار خوبی در دنیا پیدا کرده و ما نیز در حال گسترش آن هستیم.
رئیس جمعیت مامایی فارس بیان کرد: متاسفانه عده‌ای به صورت سنتی، قدیمی و غیرمجاز با علم و آگاهی‌های محدود در این زمینه ورود کرده و با تجویز دارو در مراکز زیر زمینی، علاوه بر تخلف، موجب بروز عارضه‌هایی در بیماران مراجعه کننده شده‌اند.
شریف حسینی یادآور شد: این همایش برای آشنایی با متخصصین طب سنتی این علم برگزار شد تا بتوانیم دیدگاه جامعه پزشکی را تغییر دهیم و گامی در کاهش مصرف دارو و صرفه‌جویی هزینه‌های درمان برداشته شود.
به گزارش ایسنا همایش« منوپوز ایمن از دیدگاه طب سنتی» با حضور اساتید متخصص طب سنتی و متخصص فارماکولوژی طب سنتی در محورهای بهداشت یائسگی، یائسگی زودرس، درمان عوارض یائسگی از دیدگاه طب سنتی و معرفی گیاهان دارویی در شیراز برگزار شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

امحا مواد غذایی فاسد در آباده

یادواره شهدای روستای سرخا پایین بندرعباس

مرگ مرد 70 ساله با سقوط در چاله آسانسور

صهیونیست ها تعدادی از فلسطینی ها را بازداشت کردند

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درگیری در فروشگاه لباس در شیراز با یک کشته و یک مجروح

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

مردی با تیراندازی برادر خود را کشت و تسلیم شد

خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی

نشست علمای اهل تسنن شهرستان نقده

خرید تضمینی 21 هزار تن گندم در فارس

قتل فروشنده به دست دختر 11 ساله/مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

اتحاد تاریخچی قهرمان مسابقات والیبال عشایری فارس

عملیات تنبیهی وعده صادق، مسرت و سرافرازی تمام آزادگان جهان را به دنبال داشت

برادرکشی در فسا یک خانواده را عزادار کرد

اجرای سرود سلام فرمانده توسط دانش آموزان در سروستان

مرگ تلخ یک زن پس از سقوط در جوی آب حین سیل | فیلم

فوت و غرق شدگی کودک بر اثر آبگرفتگی در داراب

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

قتل در شیراز / دختر 11 ساله در مزون لباس فروشنده را کشت!

دستگیری دختر دهه نودی که فروشنده مزون لباس را به قتل رسانده بود

خرید تضمینی بیش از 21 هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی فارس

قتل در مزون لباس

اخذ مجوز راه‌اندازی فصلنامه پژوهشی در دانشگاه آزاد مرودشت

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

جزییات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد

مجروح شدن مادر مقتول توسط مادر قاتل

قتل هولناک در مزون لباس | دختر 11 ساله قاتل شد | دستگیری قاتل و مادرش پس از فرار نافرجام

روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه

برادرکشی در کوه‌های اطراف فسا

جزئیات قتل فروشنده لباس توسط یک مادر و دختر در شیراز

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دختر 11 ساله فروشنده مزون لباس را با چاقو کشت

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

جزئیات فوت شهروند کازرونی در جریان سیل اخیر اعلام شد