پیام فارس

آخرين مطالب

کتابخوانی عامل مهم فرهنگسازی برای پیشگیری از جرم است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - خرامه- مسئول فرهنگی دادگستری خرامه گفت: بالابردن سطح آگاهی مردم موثرترین روش پیشگیری از وقوع جرم است و در این راستا کتابخانه ها می توانند بیشترین نقش را در فرهنگ سازی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر ، احسان بذرگر شنبه در نشست نقش کتابخانه های عمومی و کتابخوانی در آسیب شناسی و پیشگیری از جرایم و بررسی و رصد میزان محرومیت شهرستان خرامه اظهار داشت: برای بررسی نقش کتاب و کتابخوانی و پیشگیری از جرایم در مرحله اول باید به آمار و تحقیقات میدانی مراجعه نمایم .
وی گفت: در ابتدا باید بررسی کنیم که بیشتر جرایم در سطح شهرستان خرامه در چه گروه‌های سنی و با چه میزان سوادی اتفاق می‌افتد و یا حتی قربانیان جرایم با چه میزان سوادی هستند .
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه این آمارها و تحقیقات در گذشته انجام شده است، افزود: بیشتر جرایم و نابهنجاری‌هایی که در کشور ما و درسطح شهرستان خرامه اتفاق می‌افتد و همینطور بخش زیادی از کسانی که در زندان‌ها در حال تحمل محکومیت هستند، افراد با سوادهای بسیار پایین و فاقد مهارت هستند
نماینده دادستان خرامه بیان کرد: حتی بخش زیادی از افراد مال باخته و زیان دیده نیز افراد با سوادهای بسیار پایین و با میزان اطلاعات پایین هستند .
بذرگر گفت: شهرستان خرامه جزو شهرستان های امن کشور و با درصد پایین نسبت به جرایم با میزان مجازات در جه اول تا سوم مطابق با ماده 19 قانون مجازات اسلامی و یا جرایم خشن مثل قتل و یا آدم ربایی و غیره است و بخش زیادی از جرایمی که در این شهرستان به وقوع می‌پیوندد جرایمی همانند توهین، نزاع و یا تصادفات می‌باشد که به دلیل عدم آگاهی و یا عدم مدیریت خشم است .
وی گفت: یکی از موثرترین راه‌های پیشگیری جرایم فرهنگ‌سازی از طریق بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه می‌باشد و این مهم حتی در جرایم غیر عمد همانند تصادفات نیز می‌تواند مصداق پیدا کند .
نماینده پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری شهرستان خرامه تاکید کرد: به عقیده بسیاری از کارشناسان علت اصلی بالا بودن میزان تصادفات در کشور ما عدم وجود ایمنی مناسب در جاده‌ها و یا عدم وجود استاندارد کافی در خودرو ها می‌باشد؛ جدا از دو علت اول، علت اصلی تصادفات منجر به فوت درکشور ما اشتباهات رانندگان به خصوص رانندگی با سرعت بالا و غیر مجاز است که حتی اگر جاده‌ها و خودروها نیز استاندارد کافی پیدا کنند با این سبک رانندگی و بخصوص رانندگی با سرعت بالا و رانندگی پرخاشگرایانه باز میزان تصادفات بالا خواهد بود .
بذرگر بیان کرد: در این زمینه اگر بخواهیم بررسی تطبیقی داشته باشیم می بینیم در کشورهای که پیشرو در بحث پیشگیری از تصادفات، کشورهایی دیده می شوند که صنعت آن‌چنان پیشرفته ای در صنعت خودروسازی و یا جاده ای ندارند اما با فرهنگ سازی مناسب توانسته‌اند آمار تصادفات خود را بسیار پایین بیاورند به گونه‌ای که در آن کشورها اگر راننده‌ای از تخلفات حادثه ساز مانند رانندگی با سرعت بالا مرتکب شوند گواهینامه آنان به عنوان یک بیمار روانی باطل می‌شود و آن فرد را به مراکز روان درمان معرفی می کنند .
وی با بیان اینکه شاخه‌ای از علم روانشناسی به نام روانشناسی ترافیک به وجود آمده است، تصریح کرد : روان‌شناسی ترافیک حالات و رفتارهای رانندگان را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌گوید اگر راننده‌ای از تخلفات حادثه ساز به طور مثال رانندگی با سرعت بالا استفاده کند و این مسئله به صورت عادت در بیاید و دراختیار شخص نباشد این فرد نیاز به درمان پیدا می‌کند .
مسئول فرهنگی دادگستری خرامه با اشاره به اینکه برخی افراد حرکات نمایشی و خطرناک را در زمان رانندگی انجام می دهند به عنوان افرادی که مهارت خوبی در رانندگی دارد شناخته می شوند و برای برخی افراد در جامعه این حرکات خطرناک به عنوان یک ارزش تلقی می شود افزود: کسی که هدفش از رانندگی، انجام حرکات حادثه ساز و یا رانندگی با سرعت بالا باشد به هر شکل که دراین رابطه قانون‌گذاری شود و میزان جریمه‌ها هم افزایش یابد تا زمانی که این مسئله را یک ارزش تلقی کند و در هرجایی که موقعیت را مناسب بداند مرتکب این اعمال خواهد شد .
بذرگر گفت: اگر بخواهیم از وقوع یک جرم در جامعه پیشگیری کنیم در ابتدا باید نگرش و نگاه را در این رابطه تغییر بدهیم و این مسئله با آگاه سازی افراد جامعه و با بالا بردن سطح اطلاعات عمومی افراد میسر می‌شود که بدون شک یکی از اصلی ترین متولیان این امر نهاد کتابخانه های عمومی درسطح کشور می باشد .
وی بیان کرد: افزایش اگاهی عمومی و سطح اطلاعات افراد حتی در جرایم غیر عمد که جرم در اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی اتفاق می‌افتد و فرد هدف و انگیزه مجرمانه ندارد می‌تواند تاثیرگذار باشد.
نماینده دادستان خرامه گفت : برای رسیدن به این هدف باید مطالعه و کتابخوانی محدود در مکان کتابخانه عمومی نباشد و ایستگاه‌هایی با عنوان مطالعه در سطح شهر و مکان‌های عمومی که مردم روزانه ممکن است وقت خود را در آن مکان‌ها سپری کنند، گذاشته شود .
بذرگر ادامه داد: داشتن اطلاعات حقوقی یک امر لازم برای همه آحاد جامعه می باشد در این راستا از کتابخانه عمومی انتظار می رود که نسبت به تجهیز و تهیه این کتاب‌ها در کنار موضوعات روز و مورد نیاز جامعه اقدام کنند .
وی با بیان اینکه با تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و همینطور قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1394 در حال حاضر می توان از این ابزار حتی در قالب مجازات‌های جایگرین حبس نیز بهره برد، اضافه کرد: باید پذیرفت که راه حل‌های سنتی مانند زندان دیگر بازدارندگی خود را از دست داده‌اند و باید به فکر مجازات‌های جایگزین حبس بود که قانونگذار به خوبی دست قاضی را دراین زمینه باز گذاشته است .
نماینده پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری خرامه با بیان اینکه در خصوص جایگزینی احکام حبس که توسط قوه قضاییه ابلاغ شد دو نوع حکم را می‌توان برای اینگونه مجرمان دربسیاری از جرایم تعیین کرد، یادآور شد: می‌توان متهمان را به جای محکومیت حبس؛ محکوم به خرید کتاب کرد که این افراد صرفا کتاب را می خرند و به زندان نمی‌روند و یا می‌توان درخصوص افرادی که درزندان هستند به آنها ابلاغ کرد که تعداد معینی کتاب مطالعه کنند .
بذرگر با تاکید براینکه مطالعه علاوه بر افزایش اطلاعات و آگاهی زندانیان، می‌تواند اوقات فراغت آنها را پر کند، تصریح کرد: هدف اصلی از اینگونه فعالیت های فرهنگی از جمله تهیه کتاب و مطالعه آن، افزایش اگاهی و تقویت روح ایمان و اراده است چرا که بی شک یکی از عوامل اصلی ارتکاب جرم عدم اگاهی است و باید این نکته را نیز درنظر داشت که انجام کار فرهنگی و علمی نیازمند صبوری و ممارست است .
وی در پایان گفت: بسیاری از افراد حتی با خواندن یک صفحه کتاب یا شنیدن یک جمله مسیر زندگی‌شان را عوض کرده‌اند بر همین اساس مطالعه کتاب می‌تواند چنین تاثیرات مثبتی را در سطح جامعه را دارد .

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها