پیام فارس

آخرين مطالب

تحلیل‌های 29 آبان‌ماه روزنامه‌های شیراز در یک نگاه سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- روزنامه‌های شیراز در سرمقاله‌ها و یادداشت‌های چهارشنبه خود به بررسی برخی مسایل روز و تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرداختند.

روزنامه‌های خبرجنوب، عصرمردم، سبحان، تماشا، طلوع، افسانه، نیم نگاه و شیرازنوین نشریات روزانه شهر شیراز هستند.
در این مطلب، مروری بر برگزیده تحلیل‌ها و یادداشت‌های این نشریات خواهیم داشت.
پرتو افشانی چراغ گفت وگو
روزنامه عصرمردم در شماره 6776 سرمقاله‌ای با عنوان " پرتو افشانی چراغ گفت وگو" منتشر کرد. این مطلب به قلم اسماعیل عسلی سردبیر روزنامه است که در آْن آمده است: کار حزبی در ایران تاکنون هیچ نتیجه ای جز رانت‌بازی، چوب لای چرخ دولت گذاشتن، تلاش برای ماندگاری در دایره‌ قدرت و لابیگری‌های نافرجام نداشته است. کدام یک از احزاب ما از پشتوانه‌ قوی دانشگاهی و پژوهشی برخوردارند؟ کدام یک از احزاب ما از آنچنان بضاعتی برخوردارند که بتوانند در تمامی امور مربوط به مردم نگاه کارشناسانه و مبتنی بر تحقیق و تفحص داشته باشند؟ کدام یک از احزاب ما تا آخر پای حرف خود ایستاده‌اند؟ مجلس ما که احزاب و فراکسیون‌های گوناگون را در خود جای داده چه جایگاهی دارد؟
برای اولین بار بود که از قول یکی از سران قوا شنیدم که باید با مردم گفت‌وگو کنیم! حتماً منظور ایشان گفت‌وگوی دوطرفه بوده، چون گفت‌وگوی یکطرفه که مشکلی ندارد. ولی مهم‌تر از گفت‌وگو حرف‌شنوی است.
جریان‌های کوری که حتی به یک نهاد فرهنگی نظیر جهاد دانشگاهی هم رحم نمی‌کنند در واقع سوار بر موجی شده‌اند که به دنبال فقدان گفت‌وگوهای نتیجه‌بخش ایجاد شده است. تشخیص طیف‌هایی که چنین جریان‌هایی را همراهی می‌کنند و میزان آسیب‌پذیری آنها از جهات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کاملاً روشن است.
در آمریکا به دنبال قطع چند دقیقه‌ای برق یک سوپرمارکت غارت می‌شود. طبیعی است که خاموشی چراغ گفت‌وگو به مراتب خطرناک‌تر است. باید باور کنیم کسانی که معیشت را بهانه آشوب می کنند و به برخی جریان ها اجازه سوءاستفاده و موج سواری می دهند با کسانی که برای ارزش های معنوی و آزادی به میدان می آیند تفاوت زیادی دارند.
آرامش به شیراز برگشت

روزنامه تماشا دیگر روزنامه چاپ شیراز نیز در شماره 1961 خبری با عنوان "آرامش به شیراز برگشت" منتشر کرد که در این خبر آمده است: در کلانشهر شیراز آرامش حاکم شد و با وجود فضاسازی رسانه های معاند، زندگی مردم شهر روز سه شنبه بیست و هشتم آبان ماه به روال عادی برگشته است. پس از اعلام اصلاح قیمت سوخت و بعد از اینکه مردم تجمعات آرام و بدون تنش خود را روز شنبه در اعتراض به اصلاح قیمت بنزین شروع کردند عده ای آشوبگر با سوءاستفاده از تجمعات مسالمت آمیز مردم از بعداز ظهر شنبه در بخش های از شیراز این تجمعات را به آشوب تبدیل کردند و شرایط را به اغتشاش کشیدند که این نفرات با پوشاندن صورت های خود کاملاً مشخص بود از مردم عادی نیستند.
در ادامه این خبر بیان شده است: اشرار با حضور در بین مردم اقدام به تخریب اموال عمومی، بانک ها، زیرساخت های شهری و... کردند. شهرک صدرا، پل معالی آباد، کمربندی جنوب شیراز، عادل آباد، بولوار رحمت، چهارراه ریشمک و چهارراه سرباز، فلکه فرودگاه، خیابان سی متری سینما سعدی(شوریده) شرایط بدی را تجربه کرد و آشوب طلبان در شیراز حدود هفتاد شعبه بانکی را به آتش کشیده یا به آنها خساراتی را وارد کردند.
در بخش دیگری از این خبر آمده است: آشوبگران به چند پمپ بنزین های شهر نیز آسیب وارد کردند و برخی از آنها را به تعطیلی کشانده اند و تعدادی ساختمان شهرداری و ساختمان دولتی نیز در آتش کینه اوباش و آشوب طلبان سوخت. در روز یکشنبه نیز شهر تا حدودی تعطیل بود و کسبه مغازه ها را بستند و مدارس شیراز تعطیل شد و از حدود ظهر بازهم عده ای از آشوب طلبان ناآرامی در بخش های روز قبل شهر را آغاز کردند که این بار با برخورد قاطع و لازم نیروهای امنیتی و انتظامی و نظامی روبرو شدند و تعداد زیادی از آشوب طلب‌ها دستگیر شدند و این شرایط تا شب هنگام ادامه داشت اما روز دوشنبه با وجود تعطیلی مدارس شهر اما دیگر اتفاقات به وسعت عصر شنبه و یکشنبه نبود و معدود نا آرامی هایی گزارش شد و تنها موضوع نگران کننده صف های طولانی بنزین و گازباجه های بنزین و گاز شهر بود که همه باجه ها تا پاسی از شب شاهد صف های طولانی بودند.
در ادامه بیان اعلام شده است: البته نکته حائز اهمیت این بود که مردم نیز به محض مشاهده این اشرار صف خود را از آنها جدا کرده و خواستار مجازاتشان شدند تا آشوب طلبان نتوانند از فرصت ایجاد شده سوء استفاده کنند اما دیروز(سه شنبه) شرایط عادی بر شهر شیراز حاکم شد و دیروز دیگر مشکلی در شهر مشاهده نشد و در همه نقاط کلانشهر شیراز آرامش حاکم شده بود.
سهم خودروها در مدیریت مصرف سوخت
روزنامه سبحان نیز در شماره 5023 خود یادداشتی به قلم لیلا غضنفری با عنوان " سهم خودرها در مدیریت مصرف سوخت" منتشر کرده است.
وی در این یادداشت نوشته است: به محض اینکه از بنزین و مدیریت مصرف سوخت صحبت می‌شود بلافاصله یک نکته اساسی مطرح می‌گردد و آن هم اینکه خودروهای بی‌کیفیت و فرسوده بزرگترین سهم را در افزایش مصرف سوخت دارند و بخشی از مدیریت مصرف سوخت به مدیریت در بخش تولید خودروی با کیفیت با سرانه سوخت کمتر بازمی‌گردد.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین به صورت جدی و با افزایش 50 تا 200 درصدی قیمت بار دیگر بحث میزان مصرف سوخت محصولات شرکت‌های خودروساز داغ شده استو برای همه رشن است که میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی در ایران بالاست؛ علت آن هم به محصولات بی‌کیفیتی برمی‌گردد که به دلایل مختلف از جمله تحریم و شرایط دیگر ارتقاء نیافته و یا تولید آنها متوقف شده است.
35 درصد مردان ایرانی مجردند
روزنامه طلوع نیز در شماره 2661 خود با انتشار تیتر"35 درصد مردان ایرانی مجردند" به تحلیل این خبر پرداخت.
در این مطلب آمده است: در کشوری که بر پایه تعالیم اسلامی اداره می‌شود وجود 35 درصد مردان مجرد به چه دلایلی است و چگونه قابل توجیه است؟ ازدواج در سنت رسول الله جایگاه ویژه‌ای دارد آنچنان که پیامبر گرامی اسلام ان را سنت خود دانسته است.
در ادامه این مطلب بیان شده است: یقینا عوامل چندگانه‌اتی در پرهیز مردان از ازدواج دخیل است که یکی از آن‌ها شرایط اقتصادی، شغلی و اجتماعی پسران و دختران است. اگر از امروز به مدت 10 سال افزایش قیمت‌ها نداشته باشیم و اقتصاد کشور از بیماری‌ رهایی یابد و اشتغال هم به نحو قابل قبولی خود را نشان دهد شاید بحران ازدواج و طلاق فروکش کند.
مرگ و سرما
روزنامه خبر جنوب در شماره 11248 در ستون یادداشت روز، مطلبی با عنوان "مرگ و سرما" منتشر کرد. در این مطلب به قلم محمد جلالی آمده است: در حالی که هنوز سرما چهره واقعی خود را نشان نداده است شاهد اخباری از گوشه و کنار استان مبنی بر قوت هموطنان فارسی‌مان هستیم. اخباری همچون گاز مونوکسید کربن جان یک پدر و پسر را در خفر گرفت و راننده یک کامیون با استفاده از پیک نیک در کابین کامیون خود در نی‌ریز از بین رفت.
در ادامه این یادداشت بیان شده است: کارشناسان آتش‌نشانی اعتقاد دارند که برای ورود اکسیژن و هوای تازه به محیط نیاز نیست تا تمام در و پنجره‌ها باز شوند و تنها باز بودن بخشی از پنجره یا زیر در واحد مسکونی می‌تواند در گردش هوا کمک کند. با این حال از خانواده‌ها انتظار می‌رود در نصب بخاری، آبگرمکن و پکیج از باز بودن مسیر دودکش‌ها اطمینان حاصل کنند.
در ادامه این یادداشت گفته شده است: همچنین نصب کلاه‌های استاندارد از دیگر توصیه‌هایی است که کارشناسان به مردم ارایه می‌دهند. با تمام این تفاسیر باید بدانیم که مرگ خاموش می‌تواند خیلی دورتر از خانواده‌های ما باشد و با این که خیلی نزدیک‌تر از آنچه که تصور می‌کنیم و این خود ما هستیم که تصمیم می‌گیریم با ریسک بالا از یک وسیله گازسوز استفاده کنیم یا اینکه تمام جوانب احتیاطی را بسنجیم تا یک زمستان گرم پشت پنجره‌های زمستانی را سپری کنیم.
برچسب‌ها
مطبوعات روزنامه نگار شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/104663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید