پیام فارس

آخرين مطالب

معاون وزارت بهداشت:

ایران جزو پاکترین کشورها از نظر ابتلا به هپاتیت سی است علمي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تداوم شیوع ایدز و هپاتیت در جهان، تاکید کرد که ایران جزو پاکترین کشورها از نظر تعداد مبتلایان به هپاتیت نوع سی است.

دکتر رضا ملک زاده در نشست علمی حذف هپاتیت ویروسی در ایران که به میزبانی علوم پزشکی شیراز برگزار شد، با بیان اینکه تلاش بهداشت جهانی برای حذف بیماری هپاتیت نوع «B» و «C» بوده که یک پروژه بزرگ علمی بهداشتی در جهان است، افزود: بار علمی و جهانی هپاتیت نوع «B» و «C»، کنترل و حذف این بیماری و در نهایت ریشه کن کردن آن در دنیاست.
  ملک‌زاده ایران را یکی از کشورهای بسیار فعال در این زمینه خواند و برای آغاز این پروژه در استان فارس، از دانشجویان و اساتید دعوت به همکاری کرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با هشدار نسبت به شیوع «ایدز و هپاتیت» در جهان، ادامه داد: آلزایمر نیز پس از این دو بیماری در حال افزایش است، اما هر سه این بیماری ها قابل پیشگیری هستند.
ملک زاده با اعلام اینکه سالانه 6 هزار نفر بر اثر بیماری هپاتیت در ایران از بین می روند که از سوی وزارت بهداشت و حوزه سلامت برای کاهش مرگ و میر این بیماران بسیار تلاش می شود، عنوان کرد: این بیماری در معتادان، زندانی ها، افراد حاشیه نشین و فقیر بیشتر است، اما با مداخله های اجتماعی می توان از آن ها پیشگیری کرد.یافته ها نشان می دهد واکسن هپاتیت «B» با 95 درصد اثرگذاری در پیشگیری از انتشار این بیماری بسیار تاثیرگذار است.
هپاتیت C واکسن ندارد
او با این توضیح که واکسن هپاتیت «C» وجود ندارد، گفت: برای درمان این بیماری از قرص و دارو استفاده می شود که با تولید در کشور، این دارو در داروخانه ها نیز موجود است، هدف سال 2030 میلادی نیز که بهداشت جهانی معرفی کرده این است که همگان تلاش کنند تا این بیماری ریشه کن شود.
ملک زاده درباره انتشار این بیماری توضیح داد: بیماری هپاتیت تنها از راه خون و انسان به انسان به وجود آمده و تنها در انسان ها رشد می کند، برای اینکه انتقال جدید این بیماری در افراد دیگر انجام نشود، باید تلاش شود تا درمان از انسان های شناسایی شده آغاز شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: در ایران، انجام واکسناسیون این بیماری در 100 درصد افراد انجام شده و همه کودکان نیز این واکسن را دریافت کرده اند و وزارت بهداشت تلاش کرده تا به این هدف برسد که تمامی مردم را در برابر این بیماری واکسینه کنیم.
بی اطلاعی بیماران از ابتلا به هپاتیت
ملک زاده گزارش داد: از یک میلیون و 200 هزار بیمار هپاتیت نوع «B» که در ایران وجود دارند، نزدیک به 200 هزار نفر از این بیماری بی اطلاع هستند که با شناسایی موردهای جدید و آغاز درمان آنان، تلاش می شود تا 80 درصد از این بیماران را درمان کنیم.
او شناسایی مادران باردار مبتلا به این بیماری را دیگر ضرورت مهم در این زمینه خواند تا این بیماری به کودک منتقل نشده و به سرعت درمان شود، زیرا این بیماری قابل پیشگیری و درمان است و با مصرف دارو از سوی مادر باردار، جنین دیگر به این بیماری مبتلا نمی شود.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بیماری هپاتیت نوع«A» در ایران شایع نیست، اما باید با رعایت نکات بهداشتی از بروز آن پیشگیری کرد، افزود: تولید واکسن هپاتیت نوع«A» در ایران و ارایه آن به داروخانه ها از دیگر برنامه های وزارت بهداشت در این زمینه است.
او درباره بیماری هپاتیت نوع«A» توضیح داد: باید آنزیم های کبد بالا و وجود ویروس هپاتیت را با انجام آزمایش در بدن افراد شناسایی کرده و به درمان آن بپردازیم، زیرا روابط جنسی نامشروع، قمه زدن، حجامت، اعتیاد تزریقی، خالکوبی و استفاده از وسایل مشترک در آرایشگاه ها از جمله عوامل موثر در ایجاد و انتشار بیماری هپاتیت است.
ملک زاده با این هشدار که پیوند کبد برای بیمار هپاتیتی هزینه بسیار بالایی دارد و هر ساله هزار نفر در ایران به بیماری هپاتیت نوع «B» مبتلا می شوند گفت: این بیماری تنها از راه خون و فرآورده های خونی قابل انتقال بوده و با انجام آزمایش خون قابل شناسایی است.
او با بیان این مطلب که هر استانی در کشور باید با توجه به شرایط خود، اقدام به پیشگیری و درمان این بیماری کند، اعلام کرد: وزارت بهداشت آمادگی لازم را برای کمک به اقدامات پیشگیرانه و درمانگرانه در این زمینه دارد، 95 درصد افرادی که در کشور واکسینه شده اند، حتی اگر در دورافتاده ترن نقطه کشور باشند، دارای ایمنی بالایی از این بیماری هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تحقیقات نشان می دهد که افراد هپاتیتی چاق و دارای کبد چرب زودتر از بیماران دیگر جان خود را از دست می دهند.
او درباره انتقال این بیماری توضیح داد: ریختن خون فرد مبتلا به هپاتیت، تنها از راه وارد شدن به روی بدن زخمی فرد دیگر قابل انتقال است.
هپاتیت عاملی موثر در مرگ و میر
ملک زاده با اعلام اینکه آمارها نشان می دهد سه هزار مورد از علت 122 هزار مرگ زودرس زیر 70 سال در ایران، مربوط به بیماری مزمن کبدی و بیشتر مربوط به بیماری هپاتیت است، افزود: بر همین اساس، هزار مورد از علت 85 هزار مرگ خیلی زودرس زیر 50 سال در ایران نیز، مربوط به بیماری مزمن کبدی و بیشتر مربوط به بیماری هپاتیت است.
او با اشاره به اینکه ایران جزو پاک ترین کشورها در زمینه هپاتیت نوع «C» است که برای تشخیص آن نیاز به نیروهای گسترده تیم سلامت داوطلب است، گفت: سه دهم درصد ایرانیان به بیماری هپاتیت نوع «C» متلا بوده و ناقل این بیماری هستند و این بیماری به راحتی در ایران قابل ریشه کن شدن است، زیرا درصد بسیار پایینی از ایرانیان به این بیماری مبتلا هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد: 38درصد از افرادی که به هپاتیت نوع «C» مبتلا هستند، با دوره درمانی کمتر از پنج سال قابل درمان هستند.
او اعتیاد تزریقی را بدترین نوع اعتیاد دانست که بیشترین عامل اصلی ابتلا به هپاتیت نوع «C» را به خود اختتصاص داده است و افزود: جوانان به ویژه مردان، بشترین مبتلایان به این بیماری هستند.
ملک زاده با اعلام اینکه ایران جزو 17 کشوری است که در راستای دستیابی به اهداف ریشه کنی بیماری هپاتیت نوع «C» تلاش می کند، ادامه داد: داروی هپاتیت نوع «C» در ایران، با کیفیت عالی و با ارزان ترین قیمت، در تمامی مراکز درمانی و داروخانه ها ارایه می شود.
او تاکید کرد: لازم است با مراجعه به مراکز ترک اعتیاد، زندان ها و مناطق حاشیه نشین به شناسایی بیماران پرداخته و به صورت مستقیم آنان را درمان کنیم تا زنجیره انتقال را قطع کرده و از انتشار این بیماری جلوگیری کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برای شناسایی و درمان به موقع این بیماری در کشور، از یک تیم داوطلب دعوت به همکاری کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/105059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی

آغاز عملیات احداث شهرک جدید بومیز جهرم در آینده نزدیک

توضیحات منبع آگاه فارس درباره شایعات خبر مرگ یک دختر در وزرا

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان