پیام فارس

آخرين مطالب

استاد دانشگاه: رخدادهای اخیر حاصل سه دهه سیاست‌های اقتصادی است سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- حسین راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: اصلی‌ترین دلیل وضعیت کنونی، سیاست‌های اقتصادی سه دهه گذشته است و درواقع، واکنش به قیمت بنزین حاصل انباشت سیاست‌های اقتصادی طی 30 سال گذشته است.

وی که شامگاه چهارشنبه در میزگرد گرانی بنزین و اعتراضات پس از آن که به همت انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز برگزار شد، سخن می‌گفت، با بیان اینکه فشارهای اقتصادی ظرفیت‌های عموم مردم و به‌ویژه لایه‌های پایین اجتماع را به شدت فرسوده کرده است، عنوان کرد: این اتفاق می‌توانست به دلایل دیگری بیفتد؛ همانگونه که انباشت مسائل اقتصادی در طول سال‌ها آستانه تحمل مردم را فروکاسته است.
این اقتصاددان اصلاح نرخ سوخت را ناشی از اعمال سیاست‌های نئولیبرال دانست و گفت: حادثه اخیر باید چند سال زودتر رخ می‌داد؛ اما عوامل متعددی از جمله رشد سیاسی مردم ایران باعث شد این واقعه به تاخیر بیفتد.
وی بیان داشت: معتقدیم اقتصاد باید مردمی شود و نه دولتی؛ اما مسؤولیت این گذار بر عهده دولت است و دولت‌ها در طول سال‌ها همواره به عنوان متهم اول بحران‌ها شناخته شده اند؛ بدون اینکه به عوامل موثر دیگر اشاره شود.
راغفر با اشاره به اینکه اقتصاد ما متاثر از حضور سرمایه‌های تجاری در کشور است، ادامه داد: سرمایه‌های تجاری بر اقتصاد کشور نفوذ دارند و مراکز تصمیم‌گیری معمولا تصمیماتی را در حمایت از این گروه اتخاذ می‌کنند.
خصوصی‌سازی از ریشه‌های اصلی بحران کنونی است
استاد دانشگاه الزهرا خصوصی‌سازی را از ریشه‌های اصلی مسائل اقتصادی کنونی دانست و توضیح داد: خصوصی‌سازی یا به تعبیر درست‌تر اختصاصی‌سازی منابع عمومی، به تدریج زمینه‌ را برای ورود بانک‌های خصوصی مهیا کرد.
وی با اشاره به اینکه بخش اقتصادی قانون اساسی در طول زمان نادیده گرفته شده است، گفت: استقراض خارجی براساس قانون اساسی ممنوع است؛ اما در دولت سازندگی به میزانی بود که تا پایان دوره اصلاحات فقط بازپرداخت بدهی‌های خارجی صورت می‌گرفت که معنای دیگر آن، این بود که دولت قبل برای منابع دولت بعد به بهانه کسری بودجه و ناتوانی در تامین منابع بخش عمومی سیاستگذاری کرد.
این پژوهشگر اقتصادی موضوع سرآغاز افزایش قیمت ارز را مربوط به سال 1372 دانست و گفت: از این زمان به بعد دولت‌ها برای جبران کسری بودجه از دو ابزاری استفاده کردند که آثار مخرب اقتصادی داشتند؛ یکی افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دیگری افزایش قیمت ارز.
مالیات تورمی رفتار مردم و انتظارات آن‌ها را دستخوش تغییر می‌کند
راغفر بیان کرد: از 1372 تا کنون شاهد چهار شوک ارزی بوده‌ایم که عمدتا به دلیل کسری بودجه دولت‌ها رخ داده است و این به معنای دست کردن در جیب مردم و مالیات تورمی است که بر رفتار مردم و انتظارات آنها اثر می‌گذارد و ترجیحات مردم را تغییر می‌دهد.
وی هر دو سیاست افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت حامل‌های انرژی را با هدف تامین کسری بودجه دولت‌ها دانست و گفت: با این حال، اولین قربانی اجرای این طرح‌ها خود دولت است؛ چون به طبع آن، هزینه‌های دولت نیز افزایش می‌یابد و در ادامه این سیاست‌ها، در سال‌ آینده کسری بودجه بزرگتری در انتظار خواهد بود.
استاد دانشگاه الزهرا اظهار کرد: دولت و مجلس در دی ماه 96 اقدام به افزایش قیمت ارز کردند؛ درنتیجه کف بدهی‌های دولت در این سال به600 هزارمیلیارد تومان رسید؛ علاوه بر این، از فساد بسیار بزرگ 500هزارمیلیاردی از سپرده‌های مردم که نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بود غافل شد که به شکل‌گیری اعتراضات این سال انجامید.
راغفر گفت: از سویی بانک‌ها در دوره دولت‌های نهم و دهم چپاول شد. وقتی دولت نهم بر سر کار آمد، کل منابع و دیون معوقه دولت 12هزار میلیارد تومان بود اما همین دولت کشور را با بدهی 160 تا 260 هزار میلیاردی تحویل داد که از طریق ارائه وام‌های بدون وثیقه به دوستان و آشنایان به‌وجود آمده بود و باعث رکود بانکی بعد از دولت یازدهم شد.
وی افزود: در نتیجه این وضعیت، بخش تولید دیگر نتوانست برای فعالیت‌هایش وام بگیرد و همین باعث تورم شد.
این اقتصاددان بیان کرد: هم دولت دهم و هم دولت دوازدهم، در این شرایط تورمی دلیل افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه‌ها عنوان کردند؛ اما حاصل آن ایجاد سبک زندگی اشرافی بی‌سابقه‌ای در کشور شد.
راغفر ادامه داد: در این میانه، انتقادها تنها به قاچاق بنزین وارد شده است؛ درحالی‌که قاچاق محصولات کشاورزی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رخ داده است و تنها در سال گذشته 750هزار تن سیب‌زمینی و پیاز از کشور خارج شد؛ همچنین قاچاق دام و گندم نیز به صورت گسترده صورت گرفت که ناشی از افزایش قیمت ارز بود.
دو نرخی بودن ارز باعث فساد است
وی دو نرخی بودن ارز را زمینه‌ای برای فساد و فروش آزاد آن دانست و تک‌نرخی شدن را مانع بروز فساد گسترده عنوان کرد.
راغفر تورم را ظالمانه‌تریم مالیات دانست که براساس آن از فقرا به نفع اغنیا گرفته می‌شود و موجب افزایش شکاف طبقاتی می‌شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سیاست افزایش قیمت ارز، فشار ناشی از تورمِ بزرگی را به مردم تحمیل کرد؛ اما بدون آنکه فرصت بازسازی به مردم داده شود، مردم دچار سیاست افزایش قیمت بنزین شدند و طبیعی است جمعیتی که آستانه تحمل آن کم شده، به خیابان بیایند.
وی تاکید کرد: در دولت دهم گفتیم افزایش قیمت ارز، خوراک ناآرامی‌های شهری است. در آن زمان مردم به خیابان‌ها نیامدند؛ اما علیه خود شورش کردند که افزایش اعتیاد، خشونت در خانواده‌ها، فرار مغزها و صف طویل سفارتخانه‌های خارجی اشکال این وضعیت است.
نیازمند بازنگری اساسی و بازسازی اقتصاد هستیم
این اقتصاددان اظهار کرد: امروز بدون تغییر نگاه به اقتصاد کشور طی سه دهه گذشته و بدون توجه به نیازهای طبقات محروم جامعه، ادامه وضعیت کنونی انفجار گسترده‌تر و عمیق‌تری ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین برای جلوگیری از بحران‌های بعدی نیازمند بازنگری اساسی در نوع نگاه به اقتصاد و بازسازی آن هستیم.
راغفر جلوگیری از اعطای یارانه‌های پنهان را راه دیگر برون‌رفت از وضعیت اقتصادی فعلی عنوان کرد و گفت: یارانه‌های بسیاری در حوزه صنعت اهدا می‌شود؛ از جمله یارانه انرژی، سنگ معدن، برق و... درصورتیکه مالیات این صنایع پرمصرف بسیار اندک است و هزینه‌های خرج‌شده تامین نمی‌شود.
وی گفت: باید پرسید چرا نظام مالیاتی ما در خدمت سرمایه‌داری تجاری است و بر ضد تولید عمل می‌کند؛‌ در حالی‌که هم‌اکنون تولید در کشور ما زمین‌گیر است و اگر حرکت نکند اشتغال هم ایجاد نمی‌شود و این موضوع به افزایش مشکلات دامن می‌زند.
اعتراض ها به اصلاح قیمت بنزین که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه 24 آبان به اجرا گذاشته شد، در شهرهای مختلف اشکال متفاوت داشت.
در برخی شهرها این اعتراض ها تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد. این موضوع در شیراز، صدرا و کازرون سبب شد که برخی اغتشاشگران از این اعتراضات سوء استفاده کرده و اقدام به تخریب تاسیسات شهری،اماکن عمومی و خصوصی مردم کنند.
علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.
همچنین دولت با توجه به دغدغه هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می آید در قالب یارانه ای جداگانه به حدود 60 میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند و مهمترین مساله دولت در این اصلاح قیمت ، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.
برچسب‌ها
اعتراض های خیابانی نرخ سوخت حسین راغفر بنزین اقتصاد

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/106863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!