پیام فارس

آخرين مطالب

آنفلوآنزا در آخرین روزهای پاییز مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- پاییز فصل زرد و سرد سال رو به پایان است ، آنفلوآنزا که بسیاری آن را با سرماخوردگی فصلی اشتباه می گیرند در شیراز و برخی شهرها و مناطق همه‌گیر شده است، با این وجود، از مجموع یک هزار و 214 نفر مراجعه کننده به بیمارستان های سطح شهر شیراز در یک روز، تنها ابتلای حدود 10 درصد آنها به آنفلوآنزا تایید شده است.

بر اساس آمارهای موجود امسال تاکنون این بیماری جان 12 نفر را در استان فارس گرفته است و حدود نیمی از این افراد در نیمه اول سال به بیماری آنفلوانزا مبتلا بودند ، بیشتر افراد جانباخته در استان فارس سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده‌اند.
برای مهار بیماری آنفلوانزا در استان فارس همه امکانات بیمارستانی و درمانگاهی شیراز و شهرستان‌ها بسیج شده است ، در نشستی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونان این دانشگاه موضوع جلوگیری از گسترش همه گیری آنفلوانزا بررسی شد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه شنبه در این زمینه گفت: نشست امروز به صورت مشترک بین معاونت بهداشت، معاونت درمان، اساتید گروه داخلی دانشگاه و روسا و مدیران بیمارستان های مرتبط برای بررسی موضوع آنفلوانزا بود و مهم ترین مسایل در خصوص این بیماری بررسی شد.
دکتر عبدالرسول همتی افزود: یکی از این موضوعات، تهیه و تنظیم پروتکلی در زمینه کاهش داروهای مصرفی است که با توجه به شرایط موجود، باید مصرف داروها را کنترل کنیم و آموزش پزشکان خانواده در زمینه تجویز داروها در حال اجراست.
وی اضافه کرد: در این نشست مقرر شد درمانگاه شهید مطهری نیز در نوبت صبح برای پذیرش بیماران مشکوک به آنفولانزا فعال شود و تلاش می شود تا مراکزی از بخش خصوصی نیز در این زمینه برای ارایه خدمت به مراجعان در نظر گرفته شود تا بتوانیم ورودی به بیمارستان ها را کاهش دهیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت توجه به موضوع پیشگیری از ابتلا به بیماری ها گفت: در این زمینه از سوی معاونت بهداشت دانشگاه با مشارکت روابط عمومی دانشگاه و رسانه های استان فارس ، آموزش‌های لازم به مردم ارایه شده است و مشارکت مردم در فضای مجازی نشان می دهد که این آموزش ها به دست مردم رسیده و لازم است که مردم اطلاعات و آموزش‌هایی که به آنان ارایه شده را با جدیت به کار ببرند.
سه تا پنج روز استراحت در منزل برای دانش آموزان مبتلا
همتی افزود: به مدارس و مهدکودک‌ها نیز اعلام شده تا کودکان و دانش آموزانی که نشانه های آنفولانزا دارند به مدت سه تا پنج روز در منزل استراحت کنند، کارکنان ادارات نیز باید با تعامل مدیران سازمان‌ها و ادارات در صورت دارا بودن نشانه های این بیماری از مرخصی استعلاجی استفاده و در منزل استراحت کنند.
جدا سازی راه را بر آنفلوانزا می‌بندد
وی مهمترین موضوع در رابطه با پیشگیری از آنفولانزا را موضوع جداسازی عنوان کرد و ادامه داد: شخص مبتلا باید در منزل بماند و استراحت کند و چند روزی از سایر اعضای خانواده و جامعه فاصله بگیرد تا بهبود پیدا کند، این فاصله باید حدود یک تا یک و نیم متر باشد، در صورت وجود آبریزش از چشم، ترشحات و سرفه از دستمال استفاده کند و پس از آن دستمال را درون پلاستیک قرار داده و پس از گره زدن درون سطل زباله بیاندازد، همچنین دست ها به صورت مرتب با آب و صابون شست و شو داده شود.
معاون بهداشت دانشگاه اضافه کرد: افرادی مانند بیماران قلبی عروقی، بیماران تنفسی و مبتلایان به آسم، خانم های باردار، بیماران مبتلا به دیابت و سرطان، بیماران پیوندی، کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای 65 سال به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، ممکن است در مقابل ویروس آسیب پذیر باشند و باید بیشتر از سایر افرادی موارد ایمنی را رعایت کنند.
همتی همچنین گفت: تزریق واکسن نیز یکی از راه های پیشگیری از آنفولانزا است، تجربه نشان می‌دهد که این بیماری سه موج مختلف دارد که موج نخست از روزهای انتهای آبان تا روزهای ابتدایی آذر، موج دوم حدود ماه‌های بهمن و اسفند و موج سوم در اردیبهشت ایجاد می‌شود، اما کسانی که به واکسن دسترسی دارند باید برای مقاوم شدن در برابر بیماری از آن استفاده کنند.
او افزود: داروی مرتبط با آنفلوانزا به مقدار کافی وجود دارد اما باید مصرف آن مدیریت شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه بیان کرد: آنفلوانزا در ابتدا با نشانه های سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشابه است، اما مهمترین نشانهآنفلوانزا تب بالای 38 و نیم درجه است که به مدت سه روز ادامه داشته باشد و قطع نشود، نشانه های دیگر این بیماری نیز ممکن است مواردی مانند خستگی، بی حالی، آبریزش از چشم، دهان و بینی، درد و عفونت گوش میانی، تهوع و استفراغ باشد.
همتی مسایل تغذیه ای را نیز در سیر پیشگیری و درمان این بیماری موثر دانست و افزود: خوردن غذاهایی مانند آش و سوپ، مصرف مایعات زیاد، میوه، آبمیوه و سبزی ها برای بهبود بیماری موثر است.
او اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد افرادی که از «دگزامتزون» و «کورتون ها» استفاده کرده اند دیرتر بهبود پیدا می‌کنند در نتیجه توصیه می شود که پزشکان خانواده و پزشکان عمومی از تجویز کورتون‌ها پرهیز کنند زیرا سیر بیماری را تشدید می‌کند و ممکن است عوارض ناخوشایند زیادی برای بیمار ایجاد کند، آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و بهترین کار برای مقابله با آن مراقبت و تغذیه مناسب است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر توجه به اهمیت خودمراقبتی و پیشگیری از ابتلا بیماری ها تاکید کرد و گفت: اگر امروز مواردی مانند فشارخون، قندخون را بررسی کنیم و در حوزه های مختلف بیماری های واگیر و غیرواگیر دقت کنیم از بروز سکته های قلبی و مغزی، ایدز و سرطان ها و حتی تصادفات رانندگی در آینده جلوگیری می شود.
همتی افزود: امروزه از سوی نظام، دولت و دانشگاه امکانات خوبی در جامعه فراهم شده و مردم با 10 تا 15 دقیقه پیاده روی به نزدیک ترین مراکز بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت دسترسی دارند و خدمات بهداشتی به صورت رایگان به مردم ارایه می شود، بنابراین مردم باید از این امکانات برای حفظ سلامت خود و خانواده ها استفاده کنند.
آنفلوانزا را با سرماخوردگی فصلی اشتباه نگیریم
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برخی علایم این بیماری به سرماخوردگی شباهت دارد و افراد زیادی ممکن است علایم سرماخوردگی را با علایم آنفلوانزا اشتباه بگیرند، به عنوان مثال در سرماخوردگی، تب، سردرد و بدن درد به ندرت وجود دارد و یا خفیف است، اما در آنفلوانزا تب به صورت ناگهانی افزایش می یابد و می تواند سه تا چهار روز نیز ادامه پیدا کند.
همتی افزود: حتی اگر به بیماری آنفلوانزا هم مبتلا شده باشید، جای نگرانی نیست و در بسیاری از موارد نیاز به درمان خاصی وجود ندارد و می توانید با نظر پزشک از مسکن‌هایی استفاده کنید که تب و درد عضلانی را کاهش دهد.
او ادامه داد: خیلی از افراد مبتلا به سرماخوردگی تصور می کنند که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده اند، تا جایی که از یک هزار و 214 نفر مراجعه کننده به بیمارستان های سطح شهر شیراز، تنها ابتلای حدود 10 درصد آنها تایید شده است و سایر افراد دچار ناخوشی های معمولی مانند سرماخوردگی بودند که تمامی این افراد درمان لازم را نیز دریافت کرده اند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: همچنین در خصوص داروی ضد ویروس، تنها برخی از بیماران با نظر پزشک نیازمند دریافت دارو هستند و مصرف بی رویه در افرادی که به این دارو نیازمند نیستند، ممکن است خطر بروز عوارض را هم افزایش دهد.
دکتر همتی توصیه کرد: باید دقت داشت مراجعه افراد به اورژانس ها و بیمارستان ها که ازدحام جمعیت وجود دارد، حتی می تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری کند، بهترین راهکار این است در صورتی که علایم شبیه آنفولانزا همچون تب بالای 38 درجه، سرفه، بدن درد، شروع ناگهانی ناخوشی و گلودرد دارید، به پایگاه های پزشک خانواده و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.
آنفلوانزا زودتر از هر سال به فارس آمد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: با توجه به شروع فصل سرما و همه گیری بیماری آنفلوانزا، با یک پیک بیماری آنفلوانزا در کشور مواجه شدیم و در استان فارس نیز به عنوان یکی از استان های پهناور و پر جمعیت با شیوع بیماری آنفلوانزا رو به رو هستیم که نسبت به سال های گذشته از نظر زمانی، زودتر شروع شده و از نظر بیماری زایی بر اساس آمار و اطلاعات شدت بیماری زایی ویروس نیز افزایش پیدا کرده است.
دکتر علی اکبری افزود: از ابتدای شیوع مجددآنفلوانزا در شیراز و استان فارس پنج نشست ویژه با حضور رییس دانشگاه و معاونان مرتبط با هدف پیشگیری و مبارزه با بیماری در دانشگاه تشکیل شده است.
او ادامه داد: با توجه به تغییر ژنتیکی سالیانه ویروس، نیاز است هر ساله در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری تمهیدات جدیدی را انجام دهیم و بتوانیم بار بیماری را کاهش دهیم.
معاون درمان دانشگاه علوم شیراز اضافه کرد: در زمینه پیشگیری از این بیماری، حوزه معاونت دانشگاه اقداماتی شامل آموزش گروه های هدف، گروه های پُرخطر و آموزش کارکنان بهداشتی و درمانی را انجام داده است تا از شیوع و انتقال این بیماری در سطوح مختلف جامعه جلوگیری شود.
تعداد قابل توجه بیماران در 2 ماه گذشته در شیراز
اکبری گفت: در زمینه درمان نیز تمام بیمارستان های شیراز در طول مدت دو ماه گذشته با حجم قابل توجهی از مراجعان مبتلا به آنفلوانزا مواجه بودند که بر اساس تمهیدات در نظر گرفته شده، بخش های مختلف بیمارستان ها آماده شده تا بتوانند خدمات درمانی را به این بیماران ارایه کنند.
او افزود: از راه های پیشگیری از آنفلوانزا، تزریق به موقع واکسن است که توصیه می شود هموطنان و شهروندان پیش از آغاز فصل پاییز در ماه های پایانی تابستان نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند و در صورت داشتن نشانه های بیماری به پزشک مراجعه کنند و در صورت نیاز به دریافت داروی لازم از طریق پزشک نسبت به دریافت و مصرف دارو اقدام کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است و به دلیل اینکه از راه ترشحات آلوده تنفسی منتقل می شود، توصیه می شود در این فصل که در حال حاضر در بحران شیوع آنفلوانزا هستیم، شهروندان اقدامات ایمنی را رعایت کنند و تا حد امکان از حضور در مراکزی که تجمع افراد در آنجا زیاد است خودداری کنند.
اکبری گفت: گروه های پرخطر شامل بیماران دیابتی، بیماران قلبی، بیمارانی که مشکلات ریوی دارند، لازم است تا اقدامات پیشگیری را جدی گرفته و از وسایل حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش استفاده کنند، از دست دادن و روبوسی خودداری شود؛ همچنین توصیه می شود بیماران پرخطر نسبت به تزریق واکسن پیش از شروع فصل سرما، اقدام کنند.
او نشانه های بیماری آنفولانزا را شامل تب های بالا، گلودرد، سرفه های مکرر، خستگی، کوفتگی عضلانی، بی حالی، ضعف، بی اشتهایی و گاهی اسهال و استفراغ برشمرد که لازم است با مشاهده این نشانه ها به پزشک مراجعه کنیم و تحت درمان قرار بگیریم.
هشدارها را جدی بگیرید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز بر جدی گرفتن هشدارهای پیشگیری از آنفلوانزا و مراجعه به پزشک خانواده در صورت مشاهده علایم تاکید کرد و از مردم خواست تا برای حفظ سلامت خود و خانواده ها، هشدارهای مربوط به پیشگیری از بیماری آنفولانزا را جدی بگیرند.
علی بهادر با اشاره به موج جدید بیماری آنفلوانزا که با شروع فصل سرما در کشور ایجاد شده ، رعایت اصول بهداشتی و پیشگیرانه را در این زمینه موثرترین راهکار دانست و گفت: با اقداماتی نظیر شست و شوی مرتب دست‌ها، پرهیز از روبوسی، دست دادن و رعایت فاصله از مبتلایان، ضدعفونی وسایلی مانند تلفن همراه و رایانه، پرهیز از دست زدن به چشم، دهان و بینی و استفاده از ژل ضدعفونی در صورت نبود آب و صابون، می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.
وی ضمن تاکید به مراجعه به پزشک خانواده در صورت مشاهده علایم ایم بیماری، ادامه داد: افرادی مانند سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و بیماری های تنفسی، بیش از دیگران در معرض خطر هستند و می بایست راهکارهای پیشگیرانه را با جدیت بیشتری دنبال کنند.
دکتر بهادر افزود: با شیوع این بیماری و اعلام هشدارهای وزارت بهداشت، سازمان های مرتبط، صدا و سیمای مرکز فارس و رسانه های استان، در امر اطلاع رسانی و همکاری برای مبارزه با این بیماری سهیم شدند که جا دارد از همکاری و احساس مسوولیت تمامی آنان قدردانی کنم ، چرا که شاهد دستاورد مثبت این همکاری مشترک در کاهش چشمگیر آمار مبتلایان در استان بودیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به ضرورت مراجعه به موقع به مراکز بهداشتی درمانی، در صورت احساس وجود علایمی نظیر سرفه و آبریزش طولانی مدت، تب بالا و یا تشنج، لازم است به پزشک خانواده مراجعه شود.
برچسب‌ها
بهداشت علوم پزشکی بهداشت و درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت آنفلوآنزا
پروندهٔ خبری
گسترش آنفلوآنزا در کشور

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/106867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

فارس به نقل از منبع آگاه: خبر آسیب‌دیدن ساختمان نیروگاه اتمی دیمونا کذب است / دیمونا جزو اهداف عملیات تنبیهی اخیر نبوده

کشف کالا‌های خارجی قاچاق در مهر

قتل عجیب فروشنده مزون توسط دختر 11 ساله

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید + فیلم

فیلم/ حمایت علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان از عملیات تنبیهی «وعده صادق»

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 2 تقاطع غیرهمسطح در شرق شیراز

اوقات شرعی فردا 31 فروردین در شیراز

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

برادر کشی در فارس

سال 1403 سال شکوفایی پروژه‌های محرومیت‌زدایی خواهد بود

بوشهر برای ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان دارد

بوشهر ظرفیت ایجاد انبار لجستیکی تاجیکستان را دارد

اهدا 42 هزار سی سی خون در بیضا

عشایر مصداقی از مشارکت مردم در رونق تولید

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

ساکنان شهرک ثامن الائمه شهریار همچنان در انتظار صدور سند مالکیت مسکن مهر

تحویل خدمه هندی کشتی توقیفی در تنگه هرمز به کنسولگری هند