پیام فارس

آخرين مطالب

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز خبر داد:

برپایی 2 نمایشگاه به مناسبت هفته پژوهش در فارس فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز از برپایی دو نمایشگاه به مناسبت هفته پژوهش در استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، مجتبی زبرجد ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های این رویداد پرداخت و با اشاره به اینکه هفته پژوهش با شاعر «پژوهش، اثربخشی، فناوری، ارزش آفرینی و رونق تولید» برگزار خواهد شد، گفت: امسال تمامی فعالیت های پژوهشی و فناوری کشور به ویژه استان فارس در راستای شعار روونق تولید قرار دارد.
وی با تصریح اینکه پژوهش یکی از ضرورت های بهبود اقتصادی هر جامعه ای به شمار می رود، افزود: آمار و تحقیقات علمی نشان می دهد ارتباط معناداری میان پیشرفت علمی و پیشرفت اقتصادی وجود دارد به نحوی که حدود 60 کشور پردرآمد دنیا در تولید علم سهمی 80 درصدی دارند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه در میان 50 کشور کم درآمد سهم تولید علم کمتر از 0.7 درصد است، عنوان کرد: بنابر این اگر می خواهیم کشوری با ثروت داشته باشیم باید به سمت پژوهش های اثربخش برویم، یعنی پژوهش و فرایندهای حاصل از آن منجر به توسعه یافتگی شود.
نیازها نباید ما را از پژوهش های بنیادی غافل کند
وی با اشاره به بررسی های داخلی هم ادامه داد: نخستین گامی که باید در این زمینه برداشته شود توجه به نیازهای پژوهشی محلی و منطقه ای است البته اهتمام به این نیازها نباید ما را از پژوهش های بنیادی غافل کند زیرا زیرساخت کشور بر اساس پژوهشی ملی است.
زبرجد تمام تلاش دانشگاه شیراز را در راستای تبدیل دانش به ثروت مستمر عنوان کرد و افزود: این اتفاق با تاسیس شرکت های دانش بنیان می افتد بنابر این با این رویکرد در عموم شرکت های دانش بنیان حتما یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز نقش دارند.
دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری فارس در ادامه به برنامه های هفته پژوهش در استان اشاره کرد و گفت: برنامه های هفته یادشده از 16 تا 22 آذرماه به ترتیب با عنوان «پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه»(مراسم نمادین زنگ پژوهش و تقدیر از دانش آموزان)، «پژوهش، فناوری، توسعه ملی»(هر دستگاه اجرایی با رویکرد توسعه ملی برنامه دارد)، «گام دوم در پژوهش و فناوری»(در دانشگاه ها برای رسیدن به گام دوم فعالیت هایی انجام می شود)، «پژوهش، فناوری و رونق تولید»(در این روز نمایشگاهی برگزار می شود)، «پژوهش، فناوری اثربخش اجتماعی(روز وحدت حوزه و دانشگاه)، «پژوهش، فناوری و مشارکت ملی» و «پژوهش، فناوری و دانشگاه و جامعه» برگزار می شود.
برگزاری نمایشگاه رونق تولید و فرصت های ساخت داخل
وی در عین حال از برگزاری نمایشگاه رونق تولید و فرصت های ساخت داخل از 13 تا 16 آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی شیراز خبر داد و گفت: این نمایشگاه به منظور نمایش محصولات ساخت داخل و دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار برگزار خواهد شد.
دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان فارس با اعلام اینکه 143 نیاز صنایع استان برای طرح های پژوهشی دریافت شده، گفت: این طرح ها به اداره کل صمت و در نهایت به دانشگاه رهنمون می شود تا از میان این نیازها موارد بررسی شده و مورد حمایت قرار گیرند.
وی از نهایی شدن 51 مورد از این طرح ها خبر داد و افزود: عموم این نیازها در بخش متالوژی و شیمی است که با توجه به شرایط تحریمی کشور بسیاری صنایع به خاطر مواد اولیه مورد نیاز اعلام می کنند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با اعلام اینکه در طول نمایشگاه یاد شده مذاکرات رو در رو میان اساتید، محققان و صاحبان صنایع روی می دهد، گفت: افزون بر این تلاش می شود نشست های جنبی علمی در این رویدادها برگزار خواهد شد.
وی همچنین، یادآوری کرد: مطابق سال های گذشته به مناسبت هفته پژوهش نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری از روز شنبه 16 آذرماه غرفه ها به صاحبان صنایع و مراکز علمی تحویل داده می شود که از 17 تا 20 آذرماه نمایشگاه دایر خواهد بود.
زبرجد با تاکید بر اینکه ورود برای همگان در این نمایشگاه آزاد است، افزود: محل برگزاری این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز در خیابان ساحلی است که روز دوشنبه 18 آذرماه جاری ساعت 9.30 با حضور استاندار فارس به شکل رسمی گشایش می یابد.
وی اعلام کرد: روز سه شنبه 19 آذرماه جاری ساعت 10 صبح مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس در این نمایشگاه برگزار خواهد شد که 3 جایزه به طرح های که در راستای رونق تولید قرار دارند تعلق می گیرد.
شرکت برق و صنایع دفاع همواره در راستای پژوهش فعالیت مستمر دارند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز پیرامون نهادهایی که بیشترین توجه را به پژوهش در استان فارس دارند اشاره کرد و گفت: از آنجا که قانون، دستگاه های اجرایی را موظف به صرف بخشی از بودجه برای کار پژوهشی کرده است و کارگروهی در استانداری در این باره تصمیم گیری می کند، تمامی ادارات و سازمان ها موظف به رعایت قانون هستند، اما شرکت برق و صنایع دفاع همواره در راستای پژوهش فعالیت مستمر دارند.
وی با این حال در پاسخ به خبرنگار مهر ، اعلام کرد: پاشنه آشیل فعالیت های پژوهشی در کشور علوم انسانی است درحالیکه در فناوری رشد قابل توجهی در این زمینه داشتیم اما در این علوم خیلی نتوانستیم موفق ظاهر شویم زیرا این حوزه متولی بسیاری دارد که همه خود را صاحب نظر می دانند و صاحبان اصلی اندیشه در این بین گم می شوند.
پژوهشگران وارد مسایل واقعی جامعه از جمله آسیب های اجتماعی شوند
زبرجد با این وجود نتیجه بخشی بسیاری از فعالیت های پژوهشی علوم انسانی را زمان بر دانست و افزود: در این باره همکاران ما کمتر ورود به این بخش می کنند در حالیکه باید جرئت بدهیم که پژوهشگران وارد مسایل واقعی جامعه از جمله آسیب های اجتماعی شوند.
وی با این حال اعلام کرد که در استان فارس اولویت دانشگاه شیراز بر آسیب های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد و یک شورا با عنوان توسعه علوم انسانی و اجرای منویات رهبری در دانشگاه داریم که آهسته و پیوسته علوم انسانی را به سمت اثربخشی سوق می دهد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز از پیگیری پروژه هویت در دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: این موضوع در ابعاد بزرگ پروژه ای در دانشکده های مختلف دنبال می شود که هرماه چندین نشست و کارگاه پیرامون آن برگزار می شود.
وی اضافه کرد: دانشگاه شیراز از پژوهشگران دعوت می کند برای تاسیس شرکت های دانش بنیان در زمینه علوم انسانی اقدام کنند.
به گفته زبرجد، تعداد قراردادهای باز مرتبط با جامعه و صنعت تا پاسان سال گذشته، 860 قرارداد بوده و تعداد قراردادها و گرنت های جذب شده در سال جاری 30 مورد است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز از ادامه ارتباط دانشگاه شیراز با مراکز علمی دنیا به واسطه دیپلماسی علمی یادآوری کرد و گفت: در راستای این دیپلماسی تلاش می کنیم فرصت های علمی کوتاه و بلندمدت برای بورس دانشگاهیان مهیا شود و از محققین، نخبگان و پژوهشگران جهانی نیز دعوت می کنیم در سمینارها، کارگاه ها و جلسات نقد پژوهشی دانشگاه شیراز حضور یابند که امسال یکی از برندگان جایزه نوبل دانش دعوت می شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/106884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری | شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تقدیر از تصویربردار خبرگزاری مهر در مراسم شکرانه خدمت زائران

از دستگیری سارق تا کشف سوخت قاچاق در فارس

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نمایش فیلم‌های درام و فانتزی در فصل نهم ششمین پاتوق فیلم کوتاه

غرق شدن یک کودک 10 ساله بر اثر آبگرفتگی بارندگی در داراب استان فارس

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دستگیری سارق باغ‌های جهرم با 15 فقره سرقت

فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد