پیام فارس

آخرين مطالب

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس

اصلاح الگوی کشت با دستورالعمل و صدور فرمان انجام نمی‌شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: اصلاح الگوی کشت یک ضرورت محسوب می‌شود اما امکانات و ابزار و شرایط اقتصادی و اجتماعی مناسب برای اجرای آن در کوتاه مدت وجود ندارد؛ برای اصلاح الگوی کشت باید برنامه مشخص داشت و براساس آن حرکت کرد، با دستورالعمل و صدور فرمان نمی‌توان به این مهم دست یافت.

حمید ظهرابی در نشست هم اندیشی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و سرمایه های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان های مردم نهاد محیط زیستی فارس، افزود: باید برای اصلاح الگوی کشت برنامه مشخص داشته باشیم و براساس آن حرکت کنیم اگرنه با دستورالعمل و صدور فرمان امکان دستیابی به این مهم وجود ندارد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس، وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشت پیچیدگی های اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی دارد و برای فراهم آوردن این تغییر نقش سازمان های مردم نهاد به عنوان قشری از نخبگان جامعه که آگاهی و علم کافی در حوزه محیط زیست دارند نسبت به بخش دولتی، اثرگذارتر است.
ظهرابی ادامه داد: با توجه به تجربه دنیا، تغییرات تاثیرگذار در زمینه حفظ خاک و آب و حفاظت محیط زیست از مسیر حرکت عمومی و جلب مشارکت مردم امکان پذیر است؛ جلب مشارکت مردم در کنار دانش، آگاهی و علاقه حتما انگیزه های مناسب اقتصادی را هم نیاز دارد، بنابراین باید راه های پایدار را برای آگاهی مردم و جلب مشارکت واقعی آنان یافته و اجرایی کنیم تا در دراز مدت اثرگذار باشد.
او در بخشی از سخنان خود گفت: استان فارس از لحاظ تنوع زیستی و تاریخ و تمدن کشور و جهان، استان بسیار مهمی به شمار می‌رود و حفظ این تنوع زیستی و جایگاه تمدنی بسیار ضروری و حیاتی است.
ظهرابی با بیان اینکه تداوم روش‌ها و شرایطی که برای استفاده از منابع طبیعی کشور در حال انجام است، آسیب زیادی به محیط زیست وارد کرده و فشار بیش از اندازه و بهره برداری در حوزه های مختلف، پیامدهایی را به محیط زیست و تمدن ایران اسلامی تحمیل می کند، گفت: شاید بزرگترین این پیامدها کم آبی و کمبود منابع آبی است که آثار آن کم کم خود را نشان می دهد.
او با تاکید بر لزوم تجدید نظر در خصوص بهره برداری از منابع آب، گفت: اگر این اتفاق نیفتد طبیعتا با گذشت زمان شرایط ما بدتر می شود، حتی بعضی از کارشناسان هشدار دادند که تمدن ما دچار آسیب و صدمه می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: ما دولتی ها که مسئول و متولی حوزه حفظ محیط زیست هستیم و سمن‌های محیط زیستی که با عشق و علاقه و آگاهی موضوع محیط زیست را به عنوان یک فعالیت اجتماعی و خواست عمومی جامعه دنبال می‌کنند باید تمرکز فعالیت ها را روی مسائل مهم و اساسی محیط زیست داشته باشند.
ظهرابی موضوع فرسایش خاک در ایران را بسیار نگران کننده دانست و گفت: به سرعت در حال از دست دادن کیفیت خاک و شاهد فرسایش و تخریب خاک هستیم؛ پوشش گیاهی اراضی جنگلی و مرتعی در حال از بین رفتن است و همه اینها نشان می دهد شرایط مناسبی نداریم.
او مردم را اصلی و اثرگذارترین مولفه‌ها در حفظ محیط زیست دانست و گفت: باید برای یافتن راهکارهایی اثر گذار که اجرایی و عملیاتی باشد، تلاش کنیم.
ژیلا مهدی آقایی، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه های اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: به هیچ عنوان قابل انکار نیست که برای حفظ محیط زیست باید به اجتماعی شدن حوزه محیط زیست جدی فکر کنیم و این اجتماعی شدن محیط زیست در واقع می تواند نتیجه افزایش آگاهی و ارتقا فرهنگ محیط زیست در جامعه باشد که در درجه اول آموزش عمومی و مشارکت مردمی نقش کلیدی دارد، ولی متولی اصلی آموزش محیط زیست سمن ها هستند.
مهدی‌آقایی ادامه داد: علیرغم اینکه تمام توان خود را در خصوص حوزه آموزش محیط زیست گذاشته ایم تا آموزش های عمومی را در جامعه داشته باشیم و اما اقدامات فراوان انجام شده پاسخگوی نیاز جامعه نبوده است.
او گفت: باید بپذیریم آنقدر که باید جامعه را با خود همراه نکرده ایم و حوزه هایی که می توانند با ما همراه باشند را مورد توجه قرار نداده ایم. ما سمن ها را جدا از بدنه سازمان نمی دانیم. اگر با هم باشیم شاید بتوانیم بخشی از راه حل های مشکلات محیط زیستی را که روز به روز سخت تر می شود پوشش دهیم.
او، همکاری نزدیک تشکل‌های زیست محیطی و بدنه دولتی را تاثیرگذار دانست و گفت: اگر مطالبه گری صحیح در جامعه نهادینه نشود محیط زیست نابود می شود. بنابراین اگر دست کمک به سمت هم دراز می کنیم صرفا به این دلیل هست که برای باقیمانده محیط زیست کشورمان گام موثری برداشته باشیم .
آقایی در خصوص مطالبه گری سمن ها گفت: مطالبه گری درست و خردمندانه و نقد منصفانه می تواند روی جامعه مدنی تاثیر گذار باشد.
او با بیان اینکه فرایند مشارکت در کوتاه مدت پاسخ نمی‌دهد، گفت: اگر قرار است مردم را آگاه کنیم و مطالبه گری مردم را ارتقاء دهیم قطع به یقین باید دولت صدای ما را بشنود و قطعا می شنود. محیط زیست به تنهایی هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد بنابراین مطالبه گری ها را صرفا به سمت محیط زیست سوق ندهیم این مطلب را شما باید به مردم بگویید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107046/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آموزش راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها در جلد ششم کتاب «طعم شیرین خدا»

ایران با موشک باران اسرائیل باعث رسوایی این رژیم غاصب و هم پیمانانش شد

بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

22 مصدوم در سوانح رانندگی کرمان

تعطیلی مدارس این شهرها و استان ها فردا سه شنبه 28 فروردین

انتقال 400 هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس

اعلام آموزش غیرحضوری مدارس برخی از شهرستانهای فارس

انجین‌های 10 میلیاردی قاچاق در توقیف پلیس/دستگیری عامل آزار و اذیت در فیروزآباد

نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است

مدارس هرمزگان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس غیر حضوری شدند

هزینه دیوانگی را خود دیوانه باید بدهد/ ایران وزنه ثبات‌بخش در خلیج فارس و شامات است

برخی مدارس فارس، فردا غیر حضوری شدند

مدارس هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و فارس تعطیل شدند

برخی از مدارس فارس سه شنبه غیر حضوری شدند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد

صدور هشدار سطح نارنجی برای تردد‌های دریایی در خلیج فارس

مردم استان‌های جنوبی برای احتمال وقوع سیل آماده باشند

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی در شیراز رونمایی می‌شود

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

هشدار سطح نارنجی برای ترددهای دریایی در خلیج فارس صادر شد

لزوم توجه مراجع تقلید به آموزش طلاب

تشدید بارش‌ها در 6 استان کشور تا پایان هفته

کتاب توسعه سیاسی و امنیت ملی رونمایی می‌شود

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بازدید رایگان از مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی در روز اول اردیبهشت

اهدای 2 هزار و 87 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد فارس

اولین اهدای عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری

پشت پرده برخی از رستوران های معروف شیراز

شورای همکاری خلیج فارس بر اهمیت کاهش «فوری» تنش‌های منطقه‌ای تاکید کرد

دین عقلانی، جذاب، فراگیر و فطرت‌پذیر است

قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران به رژیم غاصب صهیونیستی

کشف 195 کیلو تریاک از یک خودرو سواری در ورودی شیراز

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ویژه برنامه‌های روز ارتش در استان فارس اعلام شد

4 فوتی در تصادف جاده جهرم به قیروکارزین

مدارس شهرستان مهر فردا غیرحضوری است

ورود سامانه پر بارش به فارس

خبر‌های ورزشی 27 فروردین فارس

باخت باورنکردنی پویا دادمرز در فینال مقابل حریف کره‌ای با شکست 9 بر صفر

دعوت از فرهنگیان فارس برای شرکت در رویداد ملی الف‌تا

وداع با پیکر زنده‌یاد پروفسور هاشم شرقی در شیراز