پیام فارس

آخرين مطالب

سهم اندک فارس از تسهیلات نوآوری و امیدبخشی مسوولان سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- برخی از شرکت‌های دانش بنیان فارس که برای گرفتن تسهیلات از صندوق شکوفایی و نوآوری اقدام کردند، ضمن مواجه شدن با موانعی در این زمینه، رقم این تسهیلات را کمتر از میزان درخواست خود بیان کرده و خواهان گره گشایی از مشکلاتشان شدند و این در حالی است که مسوولان ذی‌ربط، امید به بهبود این وضعیت و آینده روشن صندوق را نوید می‌دهند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در نشستی که شنبه (شانزدهم آذرماه) با حضور دست‌اندرکاران شرکت های دانش‌بنیان استان فارس در محل پارک علم و فناوری این استان در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: این صندوق نزدیک یک سال است که تکان جدی خورده و وظیفه‌اش را در بحث تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان به درستی انجام داده است.
علی وحدت ادامه داد: تلاش ما بر این است که مساله مالی، آخرین مشکل شرکت‌های دانش بنیان باشد و اینکه دغدغه این شرکت‌ها باید تنها مرتبط با حوزه فناوری و بازار جدید باشد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: در یک سال گذشته، بیش از 2 هزار میلیارد تومان تزریق مالی و پرداخت به شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است و در بحث توسعه بازار در بخش‌های مختلف کمک شده تا این شرکت‌ها بتوانند با بخش‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ قرارداد منعقد کنند.
وحدت اظهار داشت: در پی تسهیل جدی امور هستیم و برای هر گزینه‌ای اگر نیاز به اصلاح فرآیند بوده، این کار انجام شده و شاخص‌ها و نتایج نیز بیانگر این است که حرکت ما همچنان در این روند قرار دارد و عملکرد ما در مقایسه با چند سال گذشته، موید این موضوع است.
وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی، نهاد اصلی تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است اما سهم فارس در جذب تسهیلات این صندوق در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار ناچیز است که باید دلیل یا دلایل آن مشخص شود.
او گفت: صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری، صندوق کُندی بود به همین سبب تمرکز زدایی جدی شروع شده است اما بخش مهمی از این اقدام بستگی به جذب عامل دارد و برای تحقق این مهم، ظرفیت صندوق پژوهش و فناوری در استان‌ها باید فعال شود.
وحدت افزود: متاسفانه عملکرد صندوق پژوهش و نوآوری در استان فارس در مقایسه با ظرفیت‌ها و سابقه موجود در این استان، بسیار ناچیز است که باید علت‌یابی شود.
وی ادامه داد: صندوق پژوهش و فناوری فارس صندوق پارک علم و فناوری نیست بلکه صندوق استان فارس است و باید در قد و قواره استان باشد.
رییس صندوق شکوفایی و نوآوری اضافه کرد: در نخستین گام، صندوق پژوهش و فناوری فارس باید سرمایه خود را افزایش دهد، اگر انحصاری در این زمینه وجود دارد اعلام شود و ما بدون تردید با انحصار مقابله می‌کنیم.
وحدت افزود: متناسب با ظرفیت صندوق پژوهش و فناوری فارس، 10 برابر سرمایه موجود این صندوق به آن پرداخت شده است تا مشکل شرکت‌های دانش بنیان را حل کند.
او بیان کرد: سقف اعتباری پنج میلیارد ریالی که برای صندوق‌های پژوهش و فناوری تعیین شده با این هدف بوده که به سمتی نروند که این ظرفیت را با تسهیلات 50 و یا 100 میلیون ریالی بسوزانند.
وی اضافه کرد: سهم فارس از این صندوق بسیار اندک است که این موضوع باید علت‌یابی شود و اگر صندوق مشکل دارد برای رفع آن اقدام شود.
رییس صندوق شکوفایی و نوآوری گفت: شرکت های دانش بنیان باید اکوسیستم منطقه خود را بسازند و از صندوق پژوهش و فناوری فارس بخواهند به آنها سرویس و خدمات بدهد.
وحدت افزود: خیلی از موارد بد سلیقیگی است، کسی که لیزینگ می خواهد تا سقف 500 میلیارد ریال محدودیت تعداد قرارداد ندارد.
وی ادامه داد: در بحث توانمندسازی، بودجه بخش توانمندسازی را امسال 50 برابر سال های قبل کردیم، هر شرکتی اگر از ظرفیت کمکهای بلاعوض استفاده کند در سال حدود 200 میلیون تومان بلاعوض است.
او با اشاره به اینکه به تاییدیه‌های فنی و سفر خارجی، کمک بلاعوض تعلق می‌گیردد بیان داشت: شرکت‌های دانش بنیان فارس باید در رویدادهای منطقه‌ای حضور فعال‌تر و بیشتری داشته باشند و از سوی دیگر پارک علم و فناوری باید ارتباط بهتری با بخش صنعت این استان داشته باشد.
دولت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محدویت مالی ندارد رییس صندوق شکوفایی و نوآوری همچنین گفت: تسهیلات پیش بینی شده در حوزه لیزینگ برای فروش شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم است، از این فرصت باید حداکثر استفاده صورت بگیرد.
وحدت ادامه داد: دولت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با محدودیت مالی مواجه نیست و به هیچ طرحی به دلیل نداشتن پول نه نگفته‌ایم.
صندوق نوآوری، پارک علم و فناوری فارس را حمایت کند
رییس پارک علم و فناوری استان فارس نیز در این نشست گفت: این پارک، متولی تمام شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان و بازوی حمایتی ما صندوق نوآوری و شکوفایی است.
امین رضا ذوالقدر ادامه داد: اگر صندوق شکوفایی و نوآوری، پارک علم و فناوری فارس را حمایت کند ما نیز قول می‌دهیم سهم فارس را در صندوق افزایش دهیم.
رییس پارک علم و فناوری فارس در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: همگرایی خوبی بین دانشگاه‌های استان فارس ایجاد شده است و دانشگاه شیراز، یک ماه پیش قراردادی را با پارک علم و فناوری فارس منعقد کرده که بر اساس آن، بخشی از فضاهای نوساز دانشگاه شیراز برای ایجاد مراکز رشد، فضای فعالیت کارگاهی و فعالیت‌های اشتراکی در اختیار این پارک قرار گرفته است.
ذوالقدر افزود: همچنین قراردادهایی با صنایع مختلف استان فارس داریم که می‌توانند در پارک علم و فناوری مستقر شوند و از این طریق درهم تنیدگی صنعت و دانشگاه اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: انقلاب صنعتی تازه شروع شده است و کشورهای پیشرفته چند سال بیشتر نیست که حرکت خود را در این حوزه آغاز کرده‌اند و ما می‌توانیم با تغییر میدان بازی در انقلاب صنعتی چهارم، سریع‌تر حرکت کنیم و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در جهان باشیم.
پیش‌بینی خط اعتباری 250 میلیارد ریالی برای فارس
مدیر صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری استان فارس نیز در این نشست گفت: در این صندوق که در سال 1391 تاسیس شده است، 38 درصد سهام متعلق به پارک علم و فناوری، 10 درصد مربوط به دانشگاه شیراز و 52 درصد به بخش‌های غیردولتی تعلق دارد.
ذهراب ابراهیمی فرد افزود: در سال‌های گذشته، از محل صندوق شکوفایی و نوآوری به 112 طرح، حدود 260 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم.
وی ادامه داد: همچنین میزان تسهیلات از منابع داخلی برای 138 طرح بوده که حدود 80 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
مدیر صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری فارس گفت: در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از طریق پارک علم و فناوری برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند نیز برای 20 طرح، 2.3 میلیارد تومان پرداخت شده است.
ابراهیمی فرد ادامه داد: آنچه برای سال 98 پیش بینی شده در مقایسه با گذشته کاملا متفاوت است و خط اعتباری 250 میلیارد ریالی برای شرکت‌های دانش بنیان پیش‌بینی شده است و 5.7 میلیارد تومان نیز سرمایه جاری در گردش دریافت کرده‌ایم که بیشتر برای شرکت‌های فناور است.
وی ادامه داد: در مورد تسهیلات 5.7 میلیارد تومانی، حدود 25 طرح را به مرحله نهایی رساندیم که 70 درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود و هفت میلیارد ریال آن نیز این هفته مصوب خواهد شد.
به گفته ابراهیمی فرد، برای خط اعتباری 250 میلیارد ریالی نیز 13 طرح، کارشناسی شده که در مجموع برای چهار شرکت به ارزش 20 میلیارد ریال به مرحله نهایی رسیده و رقمی که کارشناسی شده و در مرحله نهایی قرار دارد حدود 4.4 میلیارد تومان است.
مدیر صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری فارس گفت: در مجموع حدود 6.2 میلیارد تومان از خط اعتباری 250 میلیارد ریالی را تا پایان آذرماه 98 به نتیجه می‌رسانیم که معادل 25 درصد خط اعتباری است.
ابراهیمی فرد افزود: رقم بالایی در این زمینه در اختیار داریم که امیدواریم مراجعه شرکت‌های دانش بنیان به صندوق بیشتر شود تا بتوانیم این مبلغ را جذب کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری خطر پذیر نیز سعی کردیم در چند ماه گذشته بر این موضوع تمرکز کنیم و هم اینک چند طرح خوب در حوزه‌های انیمیشن، میکانیک و تولید ماینرها در دست مطالعه است.
او بیان کرد: همچنین سامانه سنجش رضایت مشتریان و سایت صندوق را نیز راه‌اندازی کردیم و این سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که شرکت‌ها نیاز به مراجعه به پارک علم و فناوری نداشته باشند.
دغدغه برخی مدیران شرکت‌های دانش بنیان
مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در این نشست گفت: سال 1394 کلنگ یک کارخانه را در منطقه ویژه اقتصادی زمین زدیم و کمتر از هفت ماه این کارخانه به بهره برداری رسید.
وی افزود: تقاضای وام یک میلیارد و 209 میلیون تومانی کردیم که به ما اظهار داشتند باید وثیقه تهیه کنید و پس از انجام این موضوع، ارزیابی کار سه ماه زمان برد و تسهیلات را به 600 میلیون تومان کاهش دادند و 2 ماه بعد گفتند تا 300 میلیون تومان بیشتر نمی‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم و این مساله باعث شد از بازار پول تهیه کنیم و با مشکلاتی در پرداخت وام مواجه شدیم.
فرزانه دانشمند، سهامدار و مدیر شرکت پیک فرزان پویان نیز در این نشست بیان داشت: تنها بخش خصوصی و شریک تجاری صندوق پژوهش و فناوری هستیم اما خواهش من این است که هر چه زودتر، صندوق سهام مرا پس دهد.
وی اضافه کرد: صندوق ضمن اینکه این سهام را پس نمی دهد، به من نیز اجازه نمی‌دهد با سرمایه‌گذار دیگری وارد همکاری شوم و همچنین اجازه نمی‌دهد وام بگیرم و تمام ایده و طرح ما را خراب کرده است.
مدیر یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان هم بیان کرد: احساس می‌کنم با شعارزدگی و برخی از سوء مدیریت‌ها مواجه هستیم
وی ادامه داد: پنج اختراع ثبت شده داریم اما مافیا اجازه فعالیت و تولید نمی‌دهد، از آمریکا و کانادا نیز دعوتنامه دارم و اگر نمی‌خواهند ما در این زمینه فعالیت کنیم اعلام کنند تا برویم.
یکی دیگر از مدیران شرکت‌های دانش بنیان نیز در این نشست گفت: زمان درخواست تسهیلات تا هنگام پرداخت آن زمان بر است.
به گفته او: نوسانات قیمت ارز، تمام معادلات در دریافت تسهیلات از زمان درخواست تا زمان خرید محصول را بهم می‌زند.
برچسب‌ها
صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت دانش بنیان شیراز فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107118/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

آتش سوزی 200 اصله نخل در اشکنان لامرد

آنهایی که اهل ژیمناستیک نیستند، به انتخابات نیایند

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

واژگونی خودرو سواری در جاده رامجرد به درودزن

از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری

تصاویر | باران شدید و آب گرفتگی معابر در شیراز

200 اصله نخل لامرد فارس در آتش سوخت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود

از توقیف سیترون 17 میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واکنش صحرایی به گزارش مهر/ 10 امتیاز در رتبه بندی دانشجو معملمان

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

رهاورد 16 جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد

امکان کاهش 20 درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی

تدابیر شهرداری شیراز در احداث بند‌های کنترل سیلاب مسیل سعدی/ اقدام به موقع گروه‌های جهادی

اهل‌شاخه: فرزندان خوزستان را مقابل سپاهان تنها نگذارید

تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

امسال 17 سالن سینما در شیراز بهره‌برداری می‌شود