پیام فارس

آخرين مطالب

آیا کارتن خوابی دانشجویان گره از مشکل بی خانمان ها می گشاید گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- کشف جسد زنی کارتن‌خواب موسوم به «گل بس» که در 6 دیماه جاری در بازارچه فیل واقع در جنوب شرق شیراز جان داده بود، واکنش‌های بسیاری را در پی داشت که دامنه آن از فضای مجازی آغاز شد و شامگاه سه شنبه در قالب کارتن خوابی شماری از دانشجویان در شیراز ادامه یافت.
 شماری از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با انتشار بیانیه‌ای فوری خبر از خوابیدن در مقابل شورای شهر دادند و اعلام کردند تا رفع مشکل کارتن‌خواب‌ها، شب‌ را در مقابل ساختمان شورای شهر شیراز می‌گذرانند.
لیلا دودمان نائب رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز به همراه محمدرضا محمدحسن پور معاون خدمات شهری شهرداری شیراز شامگاه سه شنبه در بین این دانشجویان معترض حاضر شدند و به آنان اطمینان دادند که در جلسه‌ای که امروز چهارشنبه با حضور اعضای بسیج دانشجویی برگزار شود، در زمینه وضعیت کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر به گفت‌و‌گو بپردازند.
کسب اطلاع حاکی از آن است که این جلسه برگزار و درباره گره گشایی از مشکلات بی خانمان ها تبادل نظر شده است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز ظهر چهارشنبه در این باره به خبرنگار ما گفت: در نشست با شماری از اعضای شورای شهر شیراز موضوع افزایش ظرفیت گرم خانه ها ویژه کارتن خواب ها را مطرح کردیم و بر این باور هستیم که ظرفیت کنونی گرم خانه ها برای پاسخ به حجم نیازهای معتادان و کارتن خواب ها در شیراز اندک است.
احسان زیارتی افزود: ساعت 13 امروز چهارشنبه نیز جلسه ای با مسئولان در استانداری فارس خواهیم داشت که اگر نتیجه بخش نباشد، به برنامه خود در ابراز همدردی با کارتن خواب ها ادامه خواهیم داد.
** پس لرزه های مجازی
و اما در یک هفته گذشته، مرگ گلبس پس لرزه های در فضای مجازی داشت و گام های عملی مسئولان برای بهبود وضعیت بی خانمان ها در شهر شیراز را در پی داشت.
پس از اعلام این خبر هشتگ گرمخانه برای گل بس توسط یک سازمان مردم نهاد به نام بنیاد صلح پارس به راه افتاد که با همراهی اصحاب رسانه و دیگر گروه‌های مردم، این موضوع را در کانون توجه فعالان فضای مجازی قرار داد.
در ادامه این اتفاق، ضرورت ایجاد گرم‌خانه‌ها به مثابه پناهگاه هایی موقت برای بی خانمان ها در کلان‌شهر شیراز مشهود شد.
** اقدام هایی در عمل
رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز پیش از این در گفت‌و‌گو با ایرنا، وعده آماده‌سازی فوری را داد که یکی از آن‌ها در شامگاه 15 دی‌ماه آماده‌سازی شد؛ هرچند مختص مردان کارتن‌خواب بود و گرمخانه‌ای که بتواند به زنان پناه دهد، همچنان در دست تجهیز است.
در پی این رویداد‌ها نه‌تنها مردم از مطالبات خود دست نکشیدند که فشار‌ها برای ایجاد گرمخانه و چرایی نبود مرکز ماده 16 زنان (ترک اعتیاد اجباری) بحث‌برانگیز شد.
** شورای شهر اقدام کرد اما ...
همچنین عضو شورای اسلامی شهر شیراز به ایرنا گفت: براساس آمار، 110زن معتاد متجاهر در شیراز زندگی می کنند و به همین سبب موضوع ایجاد مرکز ماده 16 زنان در این شهر را با ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مطرح کردیم اما این رقم از سوی برخی مسئولان فارس تکذیب و راه اندازی این مرکز متوقف شد.
به گفته لیلا دودمان، ساختمانی در مرکز سلامی 2 به کمپ ترک اعتیاد زنان اختصاص داده شده است؛ اما با وجود تجهیز این ساختمان، بهزیستی اعلام کرده است که به دلیل کمبود اعتبار قادر به راه‌اندازی آن نیست زیرا بودجه کافی از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر به این کار اختصاص داده نشده است.
وی بیان کرد: با دعوت از مدیرکل پشتیبانی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به شیراز و با مذاکراتی که در این زمینه صورت گرفت، با افزایش ظرفیت مرکز ماده 16مردان موافقت شد و تفاهم‌نامه آن به امضا رسید‌ اما متاسفانه این موضوع برای زنان محقق نشد.
دودمان اظهار داشت: در صورت لزوم تصویر تک تک این زنان را در شبکه مجازی پخش خواهم کرد و به ازای هر تصویر از مسئولان استان خواهم پرسید که چرا با وجود جلب موافقت اولیه برای ایجاد مرکز ماده 16زنان و برچیدن نازیبایی‌های شهر و ساماندهی زنان متجاهر و انسان‌هایی که حق و حقوقی دارند، اقدامات لازم صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز، همچنین در باره وضعیت احداث گرمخانه‌ها در این شهر گفت: طبق توافقی که پیش از این با ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور صورت گرفته است، مقرر شد چهار گرمخانه در شهر شیراز دایر شود که ایجاد و تجهیز دو گرمخانه بر عهده شهرداری و دو گرمخانه بر عهده بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
وی اضافه کرد: نیازمند ایجاد دو گرمخانه کاملا مجهز هستیم که شاخص‌های لازم را برای نگهداری و تامین ضروریات داشته باشد که اعتبار ایجاد این گرمخانه برای سال 98 در نظر گرفته شده و امیدواریم که در سال آتی این امر محقق شود.
** بیانیه بسیج دانشجویی در حمایت از کارتن خواب‌ها
بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در پی این رخداد با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شهردار شیراز، مدیرکل بهزیستی فارس و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس اعلام کرد: مساله کارتن‌خواب‌ها، حاشیه‌ شهر، جمع‌آوری معتادان و متکدیان، راه‌اندازی گرم‌خانه‌ها و... موضوعاتی است که بارها و بارها مورد مطالبه جریان دانشجویی در سال‌های گذشته بوده است، اما امسال و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در روزهای ابتدای چله زمستان سرد سومین حرم اهل‌بیت (ع) به‌جای شنیدن خبرهای خوب از به بار نشستن آرمان‌های امام راحل مبنی بر خدمت به محرومین و مستضعفین باید گفت: جامه مشکی پوشید و اعلام عزا کنید.
در ادامه این بیانیه آمده است: امروز شما که بر مسند ریاست تکیه زده‌اید و در حوزه جغرافیای شما یک زن به دلیل سرمازدگی و کارتن‌خوابی فوت می‌کند، باید در مشروعیت جایگاه خود شک کرده و اگر از شنیدن این خبر توانستید در کنار خانواده خودسر به بالین گذاشته و شب را راحت بخوابید، در مسلمان بودن خود نیز شک کنید، این را نیز بدانید با توجه به عملکرد تبلیغاتی شما در خدمت به محرومین و مستضعفین با سر زدن‌های رسانه‌ای و تبلیغی، این مسئله سردراز خواهد داشت و مثل گذشته این اولین مورد نبوده و آخرین هم نخواهد بود.
در این بیانیه خطاب به مدیرکل بهزیستی استان فارس آمده است: سال گذشته مرکز ماده 16 با بیش از 8 میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری معتادان متجاهر یا خیابانی، در محل دهکده سلامی راه‌اندازی شد؛ اما بهزیستی به بهانه نبود اعتبار خود را فقط مسؤول نگهداری 240 معتاد دانسته و در همین راستا برای نگهداری معتادان زن در شیراز مرکزی تجهیز شد که شما از پذیرش آنان خودداری کرده‌اید، اگر این خبر صحت داشته باشد، شما در فوت این زن مقصر هستید و باید در این دنیا و آن دنیا پاسخگو باشید.
** پاسخ مدیرکل بهزیستی فارس
مدیرکل بهزیستی فارس نیز در پاسخ به این بیانیه در متنی که در اختیار ایرنا گذاشته شد، اعلام کرد: سازمان بهزیستی استان فارس از سال 1381 زمانی که هیچ‌یک از سازمان ها و نهاد ها حتی به فکر بیماران زن و مرد بی خانمان شهر شیراز نبودند، اقدام به راه اندازی مراکز گذری و سرپناه شبانه در محلات پر آسیب شهر شیراز کرد.
سید مرتضی موسوی افزود: متاسفانه به دلیل برخی فشارهایی که برخی از نهادها با همکاری برخی از اعضای شورای شهر وقت شیراز کردند در سال 1393 مردم محلی که از حمایت این نهاد ها سود می‌بردند، اقدام به تخریب و پلمب غیر قانونی و بستن مراکز کاهش آسیب این محلات کردند. وی افزود: هم اکنون این سازمان تنها سازمانی است که در سطح استان دارای سرپناه شبانه زنان و مردان در محلات پر آسیب (به غیر از سنگ سیاه) است و سرپناه شبانه زنان ولی عصر واقع در دروازه سعدی پشت پارک ولی عصر (ع) هر شب تعداد زیادی از زنان معتاد بی خانمان را می‌پذیرد و نیز چهار مرکز سرپناه شبانه مردان نیز در محلات پر آسیب شهر شیراز وجود دارد.
مدیر کل بهزیستی فارس با انتقاد از برخورد هیجانی غیر علمی و دلسوزانه، گفت: در سال 1393 که مراکز کاهش آسیب در بافت قدیم شیراز محله سنگ سیاه توسط گروهی خودسر تعطیل شد، هیچ یک از تشکل های دانشجویی حتی اطلاعیه‌ای یک خطی هم صادر نکرد که هم اکنون به دفاع تمام قد از معتادان بی خانمان برخاسته است.
وی ادامه داد: جهت اطلاع کسانی که مشخص نیست از کجا خط می گیرند، فوت یک زن معتاد بی خانمان گرچه برای هرانسانی تالم برانگیز است، امری عادی است و برخی این اتفاق را که هر سال در تمام شهرهای ایران می افتد، بی نهایت بزرگ کرده اند.
موسوی گفت: در تمام طول شب مرکز سرپناه شبانه زنان معتاد بی خانمان شهر شیراز از این افراد در یک مکان امن مراقبت می نماید و هم اکنون افراد و نهادهایی باید پاسخگو باشند که درزمستان 1393 اقدام به ضرب وشتم پرسنل مراکز کاهش آسیب و پلمب غیرقانونی این مراکز دراین محله کردند.
مدیرکل بهزیستی فارس افزود: ای کاش تشکل بسیج دانشجویی به جای صدور اطلاعیه آن هم با عجله، ابتدا علت مرگ برایشان مسجل می شد؛ زیرا اعلام موضع بدون بررسی دقیق جوانب ماجرا بیشتر شایبه سیاسی کاری را دامن می زند تا حساسیت به مسائل اجتماعی.
** هدیه استان های همجوار به فارس
این در حالی است که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس علت مرگ زنی موسوم به گل بس را تزریق و مصرف هروئین، شیشه و تریاک عنوان کرده است.
محمدرضا ابراهیمی اظهار داشت: ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده 16 حدود 400 نفر بوده که سهم استان فارس 240 نفر است و با نشستی که در چهارم دی‌ماه جاری با حضور کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی به ریاست رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مدیرکل ستاد مبارز با مواد مخدر کشور و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار و مصوب شد سهمیه نگهداری در این مرکز از 240 نفر به 400 نفر مرد و 50 نفر زن کارتن‌خواب در قالب تبصره 2 ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر تغییر کند.
وی همچنین افزود: بسیاری از معتادان متجاهر و کارتن‌خواب که دراستان فارس ساکن هستند فارسی نیستند و در این راستا با هماهنگی مسئولان قضایی مقرر شد این افراد به استان‌های خودشان ارجاع داده شوند.
گذشته از این مباحث، موضوع ساماندهی کارتن خواب ها در استان فارس به ویژه شهر شیراز به مطالبه ای عمومی تبدیل شده است و در مسیر حل ریشه ای این آسیب اجتماعی، امروز بیش از هر زمان دیگری، اقدام ریشه ای و ماندگار مدنظر شهروندان است.
باید منتظر ماند و دید، در این مسیر، دستگاه های متولی برای حل همیشگی این معضل به راهکار همه جانبه و سازوکار همکاری مستمر خواهند رسید یا خیر.
7375 / 2027

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور