پیام فارس

آخرين مطالب

آیت الله دژکام:

دانشجویان سازوکار علمی برای پاسخگویی نمایندگان ومسئولان ایجادکنند فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز – نماینده ولی فقیه در فارس گفت: دانشجویان سازوکار علمی و منطقی برای پاسخگویی نمایندگان و مسئولان به جامعه ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله لطف الله دژکام دوشنبه در جریان دیدار با26 تشکل دانشجویی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه این را همیشه در تجربه کار معلمی خود حس کرده ام که هر وقت در حضور جوانان اهل علم هستیم یک تازگی هم برای خود ما پیدا می شود و از این جهت بهره مندی خود را از محضر شما اعلام می کنم، افزود: اینکه یک جوان حرفش را با روحانی شهرش صمیمی در میان بگذارد را بسیار دوست دارم. این از بیان پیامبر ماست که فرموده یک امت وقتی مقدس می شود که اگر فردی احساس می کند حقی دارد بدون اینکه فشاری از نظر روحی و استرسی بر آن وارد باشد بتواند حرف دل خود را بزند و در گفتگو با فرد دیگری وارد شود.
وی ادامه داد: امیدوار هستیم این فضا را کلید زده باشیم و تقویت کنیم چون یکی از نیازهای مهم گام دوم انقلاب اسلامی هست که ممکن است در گام اول در آن کوتاهی کرده باشیم.
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: به تناسب روز دانشجو از آیه شریفه قرآن که خداوند می فرماید کلمه پاک و پاکیزه به سوی خدا بالا می رود برداشتی داشته باشیم که در این آیه منظور از کلمه پاکیزه، دانش است که هر گونه آن را بررسی کنید منتهی به دانش می شود.
آیت الله دژکام عنوان کرد: دانش انسان را بالا می برد و اینطور نیست که دانش بالا رود و صاحب دانش را پایین نگه دارد.
وی با بیان اینکه علم و عالم باهم متحدند و هر جا علم است عالم هم آنجاست، پس ارزش ویژه دانایی و آگاهی که به عنوان دانشجو وارد عرصه آن هستید را باید پاس بدارید، بیان کرد: همچنین از این جهت هم می گویم که این دانشجویی را برای خود یک مقام معنوی فرض کنیم و بدانیم هرچه دانش در وجود ما بالا رود خودمان هم در پیشگاه خدا بالاتر رفته ایم.
امام جمعه شیراز عنوان کرد: مقام دوم، مقام عمل است که « وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُه »، عمل چیزی که در دانشگاه های نسل اول و دوم خیلی پیدا نمی شد در حالیکه دانش بسیار بود و عمل بسیار کم و ما در دانشگاه های نسل سوم و چهارم به دنبال این هستیم که عمل را نیز به دانش اضافه کنیم.
وی ادامه داد: در همه دانشگاه ها که همه آنها عزیز و موجب کمال انسان است باید به دنبال این باشیم که جنبه های ارتباط دانش با عمل و رفتارمان را پیدا کنیم و این عقب ماندگی را در کشور جبران کنیم.

آیت الله دژکام افزود: روز دانشجو یک روز در سال نیست و ما هر روز را باید روز دانشجوی پای کار و فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی قرار دهیم تا کشورمان پیشرفت کند والا اگر عقب گرد نکنیم در همین جایی که هستیم خواهیم ماند و این کاری است که به عهده دانشجویان گذاشته شده است.
وی با اشاره به اینکه عمده مطالبی که دانشجویان در این جلسه مطرح کردند را اکثرا تأیید می کنم حتی جاهایی که نقد کردید را قبول دارم و باید تلاش کنیم تا شرایط بهتر از این شود، بیان کرد: نقد باید به دنبال تغییر باشد، در این تغییرات کلمه ای است که در بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب فرمودند و به نظرم بنده در سخنرانی های متعدد خود به کرات این را تکرار کرده ام و اینجا نیز دوباره می گویم که رهبری فرمودند گام دوم حرکت طولانی جامعه پردازی و تمدن سازی است.
آیت الله دژکام گفت: در خصوص جامعه پردازی فکر کنیم.بنده برخی از بحث هایی که بعضی از تشکل ها مطرح کردند را در خطبه ها بردم و بیان کردم و منتظر ماندم تا کسی بیاید جواب دهد اما پاسخی نیامد، برخی از بحث ها نیاز به تعامل و گفتگو دارد.
وی در پاسخ به سوالات دانشجویان نیز گفت: بنده در خصوص مشاوره سعی کردم فضا را باز کنم و حرف کسانی که شاید کمتر صدایشان به گوش بنده می رسد را بشنوم.
نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه برخی اوقات یک فرد خاص همیشگی که به صورت کلی به من مشاوره می دهد را خیلی نمی پسندم و واقعا خیلی اوقات قالب ها را شکستم و همیشه هم از این موضوع پرهیزکردم، گفت: بنده 20 سال سابقه امامت جمعه دارم و هر وقت دیدم کسی زیادی در اطراف من است حرف او را در مشورت گوش داده اما مدنظر قرار نداده ام.
آیت الله دژکام ادامه داد: فشارهای زیادی بر مردم وارد است، همین هفته گذشته حداقل 120 نفر مشکلات خود را به صورت رو در رو وتکی با بنده بیان کردند و صحبت کردیم که برای اطلاع از مشکل بیشتر از این گمان نمیکنم وقت نیاز باشد ولی برای حل مشکل نیاز به صرف زمان بیشتری است.
وی افزود: هفتگی چنین جلسه ای قرار داده ام که مکان آن مسجد ایرانی است که هر کسی فرصت دارد بیاید و آنجا صحبت خود را بگوید، فضا را در آنجا قرار دادیم و در حد توان هم وقت را تقسیم و سعی کرده ام اگر حرفی برای شنیدن نیاز به وقت بیشتری دارد برای آن قرار دهم. در همین مدتی که هستم باید فرض کنم که اگر یک امام جمعه ای از داخل شهر انتخاب شود باید جایی برای اینکه بتواند ارتباط مستمری با مردم داشته باشد تعیین شده باشد و فکرهایی در این زمینه کرده ایم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در اغتشاشات اخیر، بنده صراحتا گفتم من نمی ترسم و باید آرامش به خیابان ها بازگردد. از چه چیزی بترسم که عده ای اشرار بخواهند امنیت مردم را به خطر بیاندازند و با تفنگ به نانوا بگویند در نانوایی را ببند تا مردم گرسنه بمانند؟
نماینده ولی فقیه در فارس همچنین عنوان کرد: باید بگذارند فضا آرام باشد تا حرف مردم که از گرانی و سوءتدیبر و بدی مدیریت نگرانند در یک فضای امن مطرح شود نه اینکه طوری شود که بگویند نمی گذارند حرفممان را بزنیم.
آیت الله دژکام اضافه کرد: در روز راهپیمایی گفتم این راهپیمایی دو پیام دارد اول اینکه مردم مطالباتی از مدیران دارند که در راهپیمایی هم خیلی ها مطرح کرده بودند دوم اینکه امنیت را نمی گذاریم دستخوش بازی کنند؛ امنیت را حفظ می کنیم تا فضا برای خواسته های به حق مردم هم باشد
وی گفت: بنده در اوج آن روزها کوتاه نیامده ام باید فضایی ایجاد شود این نقش دانشگاه است و دانشگاه باید روی این مسائل فکر کند جامعه پردازی یک طرف آن است که چه کنیم که مردم مطالبتاشان را مطرح کرده و به نتیجه برسند که این ساز و کار می خواهد.
امام جمعه شیراز اضافه کرد: برادران و خواهران اگر ساز و کارهای اجتماعی این قضیه را تعریف نکنیم برای دو سال دیگر مردم می خواهند حرفی بزنند دوباره نمی دانیم چه کنیم. این وضعیت را باید شما در چنین جلساتی که فاخر است و باید بیش از این دوستانتان هم بیایند بنشینید و بگویید که جامعه ما ساز و کارش برای طرح خواسته های به حق مردم چیست.

وی گفت: چرا نماینده ما بعد از 4 سال برای پاسخ به آنانی که به او رأی داده اند مکانیزمی ندارد که پاسخ دهد و این گیر است و جامعه پردازی که رهبری می گوید همین را حل کنید
امام جمعه شیراز ادامه داد: روسای این احزاب دو بار جلسه چند ساعته داشتیم هر دفعه با اصولگرایان جلسه داشتم گفتیم رسم انصاف این است که اصولگرایان و عدالت خواهان هم حرف بزنند، انصاف این است که حرف یک طرفه نشنویم برای اینکه مردم پدر می خواهند. من با جمع های مختلفی نشست داشته ام اما اگر کسی گزارشی داشت که من با کسی معامله ای کردم رانت و لابی داشته ام من از امامت جمعه استعفا می دهم و می روم و من در اینجایی که هستم این را برای خودم جایز نمی دانم.
نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: امروزی که اینجا نشسته ام هیچکدام از اینها در پرونده 20 ساله بنده نیست و امیدواریم از این به بعد هم نباشد و معتقدم هر کس قبول کرد که بخواهد امام جمعه باشد باید همیطنور باشد و تصور من از امام جمعه این است.
وی ادامه داد: من برای خود ابایی ندارم که با هر گروهی از گروههای مختلف اجتماعی اعم از زندانی و غیره در راستای کارم موعظه کنم، حدیث بگویم و نکته ای بگویم و اینها اشکالی ندارد و اگر کسانی می گویند اشکال دارد بگویند چه اشکالی دارد.
امام جمعه شیراز عنوان کرد: درباره مجلس و دولت انتقادات مشترکی داریم این نیاز به تغییر وضع موجود را در انتخابات و پای صندوق های رأی نشان دهید. من خیلی راحت در حوادث اخیر می توانستم در جایی بایستم که از همه محبوبتر باشم اما جایی ایستادم که چوبش هم خورد زیرا این لازم بود برای مسیر انقلاب آنها هم باید همینطور اقدام کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107226/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

(ویدیو) پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

شرایط ضامن وام بانوان بانک مهر ایران

قطع گاز در برخی نقاط آباده

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

ماجرای هولناک تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

8 اردیبهشت؛ روز پرگل؛ معطر و تماشایی میمند

روز میمند در اردیبهشت دیدنی است! رویدادی ملی که نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت‌هاست

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه

جهان معاصر بیش‌ از همیشه به سعدی و اندیشه‌های عرفانی و اخلاقی او نیاز دارد

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

بزرگداشت سعدی شیراز برگزار شد

نیاز جهان معاصر به شیخ اجل+ فیلم

تصویری دیده نشده از آرامگاه سعدی در اوایل دوره پهلوی

واحد‌های مسکن مهر بدون امکانات تحویل داده نمی‌شود

از جریمه بیش از هزار میلیارد ریالی یک کارخانه قند تا محکومیت قاچاقچی سوخت در فارس

محکومیت یک هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

قطع گاز برخی مشترکان در آباده

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در 9 استان کشور / امدادرسانی در 4 استان ادامه دارد

عکس/ حضور رهبر انقلاب در سعدیه شیراز

ساخت دو تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه شهید استوار

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ببینید | تصاویر رویایی خلیج فارس از زاویه اتاقک شیشه‌ای ایستگاه فضایی بین‌المللی

محکومیت هزار میلیاردی یک کارخانه قند در فارس

پاسخگویی مدیران شهری شیراز در سامانه ارتباطات مردمی 137

آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد

از نبرد دریایی ایران با آمریکا چه می‌دانید؟

واگذاری «تیم استقلال» به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قانونی است؟

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر 15 ساله

حفاظت از تخت جمشید با تعیین تکلیف اسناد عرصه و حریم

اولین همایش ملی اسب اصیل دره شوری -زرقان فارس

پیام استاندار فارس در تبریک روز بزرگداشت سعدی

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس