پیام فارس

آخرين مطالب

مرثیه‌ای برای معلم اخلاق ، شهید آیت‌الله دستغیب سياسي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز - سی و هشت سال از جمعه خونین سال 1360 شیراز می‌گذرد ، روزی که صدای انفجار بمب کینه توزی و نفاق شاهبال کبوتر سبز پوش حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را شکست و امام جمعه شیراز را به فیض شهادت رساند ، روزی که رخسار شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب رنگ خون گرفت و آتش از دل کوچه پس کوچه‌های گود عربان شیراز زبانه کشید.

با گذشت 38 سال از شهادت شهید آیت الله دستغیب در شیراز هنوز در و دیوار این شهر خاطره شهادت امام جمعه خود را به یاد دارد ، هنوز آفتاب بیستم آذر سرد و بی رمق است و در آستانه نیمروز ذکر نام شهید به همراه صلوات بر خاندان پیامبر (ص) گلدسته‌های حضرت شاهچراغ (ع) طنین می اندازد.
سید عبدالحسین دستغیب در سال 1288 شمسی در شیراز در یک خانواده روحانی اهل علم و فضیلت در شیراز متولد شد ، پدرش سید محمدتقی هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر می برد و چون ولادت او مقارن با عاشورا بود، نام او را عبدالحسین نهاد.
سید عبدالحسین در 12 سالگی پدر خود را از دست داد و در سال 1310، جهت ادامه تحصیل علوم دینی راهی نجف اشرف شد و از محضر بزرگان کسب فیض کرده و به درجه اجتهاد نایل آمد.
حضرت آیت الله شهید دستغیب رییس حوزه علمیه فارس و نماینده امام (ره) را در این استان و امام جمعه شیراز بود.
با شروع نهضت روحانیت در سال 1341 مبارزه آیت الله با رژیم که از زمان های گذشته ادامه داشت، علنی و آشکار گردید و شب های جمعه پس از دعای کمیل سخنرانی سیاسی و تهییج کننده آیت الله تا نیمه خرداد 42 در جمع انبوه شنوندگان نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت و نوار سخنرانی ها تا اقصی نقاط ایران منتشر می شد.
آیت الله دستغیب در خرداد 42 بازداشت و به تهران اعزام شد و پس از آزادی اززندان مدتی نیز تبعید و در سال 43 نیز مجددا زندانی و تبعید گردید و در سال 56 نیز مدتی زندانی و یا در منزل محاصره و تحت نظر بود و با تمام این فشارها حاضر به مذاکره و مصالحه با رژیم نشد و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت پانزده ساله بر دوش داشت.
پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی اول فارس در مجلس خبرگان انتخاب شد و همزمان به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام امامت جمعه را عهده دار شد و مشغول خدمت به مردم مستضعف بود که در تاریخ بیستم آذرماه 1360 مطابق با 14 صفر 1402 هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست منافقین به درجه رفیع شهادت نایل آمد و به اجداد طاهرینش پیوست.
شهید دستغیب و امام راحل
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) ،به مناسبت شهادت حضرت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در پیامی یاد آور شدند : شهادت برای فرزندان اسلام و ذریه پیامبر عظیم الشان صلی الله علیه و اله و اولاد فاطمه علیها السلام و یادگاران حسین سلام الله علیه در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن کریم چیزی غیرعادی و پدیده غیرمعهود نیست.
ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پرارزش سرخ تشیع قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز تقدیم نموده و ایران شهادت طلب هم این پدیده سعادتمند مستثنی نیست و انقلاب اسلامی گوش و چشمش پر ار این شهیدان حسین گونه است.
در ادامه پیام امام راحل به این مناسبت آمده بود : مطمئن هستیم که پیامبر بزرگ اسلام مباهات می کند بر امم دیگر به سبب فداکاری این عزیزان در جبهه و پشت جبهه و این عزیزان محراب و منبر و در صف جماعات و در داخل مسجدها و بیمارستانها مباهات می فرماید و چه بهتر و گواراتر که با شهادت این فرزندان اسلام و ذریه طاهره بر افتخارات آن بزرگوار در روز عرضه اعمال هر چه بیشتر بیفزاییم. عزیزان و نورچشمان ما در جبهه های جنوب و غرب هر روز با سرکوبی اشرار امریکایی و عقب سازی و به جهنم فرستادن جنود شیطان سربلندی و عظمت برای اسلام خلق می نمایند؛ به طوری که تاب تحمل این پیروزی ها را ازامریکاییان خارج و داخل، منافق و منحرف سلب نموده و بر جنون و و حشی گریهای آنان افزوده است.
امروز روز جمعه و نماز و عبادت، با دست جنایتکار امریکاییان، یک شخصیت ارزشمند که مربیی بسزا و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند ، حضرت حجه الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابر جنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه اهداف به سستی بکشند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصم تر و حاضرتر در صحنه می شوند.
آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب تالیفات زیادی در حوزه دین و اندیشه داشته که از جمله آن کتاب قلب سلیم در رشته اخلاق است که بسیار زیبا نوشته شده است.
حقایقی از قرآن ، معراج ، ماه خدا ، صدیقه کبری ، داستانهای شگفت ، هشتاد و دو پرسش ، گناهان کبیره در دو جلد ، سوره نجم ، سیدالشهدا علیه السلام ، معاد ، صلوه الخاشعین و قلب قرآن از دیگر کتابهای آن شهید است .
شهید دستغیب و گام های بلند جهاد و تقوی
تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با تبیین شخصیت رحمانی شهید دستغیب بیان داشت : این شهید بزرگوار در عرصه های علم، تقوا، جهاد گام های استوار و بلندی را برداشته بود که مایه افتخار برای جامعه است.
آیت الله سید علی اصغر دستغیب با بیان اینکه شهدا عند ربهم یرزقون هستند گفت: شهادت مقام قرب الهی است و مقام شهدا در دنیا و آخرت بلند مرتبه و شایسته است.
وی با اشاره به سالگرد شهادت آیت الله دستغیب امام جمعه شهید شیراز، افزود: شهید دستغیب مجاهد در راه خدا بود به طوری که اخلاق، کردار و منش، روابط وی با مردم و تفسیر وی تاثیرگذار و گواه و شاهد راه او بود.
وی ادامه داد: کلام و گفتار این شهید عالی قدر در دل تمام مردم نفوذ می کرد که امروز کلام شهید دستغیب ثبت و ضبط شده و قابل دسترس برای عموم مردم و نسل های آینده است.
تولیت آستان مقدس احمدی محمدی اضافه کرد: شهید دستغیب معلم اخلاق و مهذب نفوس بود و مردم را به سوی خداوند دعوت می کرد به طوری که دل های مردم شهر شیراز و استان فارس با گفتار این شهید منور می شد.
وی با بیان اینکه نفس چنین علما و بزرگانی از جمله شهید دستغیب همراه انقلاب بود گفت: شهید دستغیب تمام عمر خود را در راه مبارزه بر علیه کفر و نفاق گذراند به طوری که در قبل از نهضت امام خمینی(ره) در راه تبیین امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه علیه کشف حجاب مبارزه کرد.
آیت الله دستغیب ادامه داد : همزمان با آغاز نهضت امام راحل و انقلاب اسلامی نیز از تمام فرصت ها برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی استفاده و در این زمینه خدمت کرد.
وی با بیان اینکه شهید دستغیب انسان در راه خدا و ولایت بود گفت: شهید دستغیب اطاعت از رهبری امام راحل را اطاعت از خداوند می دانست و حتی یک قدم جلو تر و عقب تر از ولی فقیه زمان نبود و همواره در رکاب و همراه نائب امام زمان حرکت می کرد و این مشی دائمی این عالم ربانی بود.
شهید دستغیب و صبر برای خدا
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز با اشاره به 20 آذرماه سالروز شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب گفت: بدن شهید دستغیب تکه تکه شد تا انقلاب اسلامی باقی بماند. شهید دستغیب مثل شهید بهشتی مظلوم بود برای اینکه در زمان حیاتش انوع تهمت ها و افتراها به او زده شد اما او بخاطر خدا صبر کرد.
آیت الله لطف الله دژکام ادامه داد: امروز نیز دشمنان به دنبال آن هستند تا کسانی که از انقلاب اسلامی دفاع می کنند و پای نظام ایستاده اند را به هر شکلی حذف کنند، یا آن ها را بکشند یا آن ها را ترور شخصیتی کنند.در زمان شهید دستغیب و شهید بهشتی این همه ابزار برای شایعه پراکنی نبود که الان وجود دارد البته کسانی که مورد حمله دشمن قرار می گیرند باید حواسشان باشد و دنبال مسیر انقلاب اسلامی باشند.
آیت الله دژکام افزود: یک جنگی در نهایت جنگ روانی و تبلیغاتی وجود دارد و آن جنگ شناختی است که باید به آن توجه کنیم. دشمنان ما روی نسل جوان کار می کنند برای اینکه شناخت آنان را نسبت به مسایل تغییر دهند که باید تلاش کنیم تا نسل جدید بداند چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین عنوان کرد: شهید محراب آیت الله دستغیب با آثاری که در زمینه حفظ و ادامه انقلاب اسلامی داشت، شخصیتی ملی به شمار می‌رود. نقش شهید دستغیب در هدایت جریان انقلاب اسلامی در شهرستان شیراز بیشتر معنا می یابد.
برگزاری هفته بزرگداشت آیت الله شهید دستغیب
محمدرضا نمازی، عضو ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله دستغیب نیز با اشاره به اهمیت احیای برگزاری بزرگداشت برای زنده نگه داشتن یاد آیت‌الله دستغیب در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، گفت: ستاد مرکزی بزرگداشت برگزاری شهید آیت‌الله دستغیب در سی و هشتمین سالگرد شهادت ایشان برنامه‌های خود را در شیراز برگزار می‌کند.
وی با بیان اینکه امسال هفته گرامیداشت شهید آیت‌الله دستغیب برگزار خواهیم کرد، گفت: در سال‌های گذشته فقط یک روز به‌عنوان بزرگداشت شهید برگزار می‌شد و از سال گذشته با ورود آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در اجرای برنامه‌های برگزاری و اهتمام در این امر باعث دقت مضاعف در برگزاری مراسم بزرگداشت شد که این موجب شد هفته گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد شهید محراب آیت‌الله دستغیب برگزار شود.
نمازی بیان کرد: هفته بزرگداشت شهید محراب آیت‌الله دستغیب روز جمعه با پیام و سخنرانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز همزمان با برگزاری نماز جمعه آغاز و در همین روز نمایشگاه و فروشگاه آثار شهید در بست شهید دستغیب آستان احمدی و محمدی(ع) توسط ستاد برگزاری نماز جمعه برگزار می‌شود.
به گفته نمازی ذکر و یاد این شهید بزرگوار به‌مدت 10 دقیقه در بین‌الصلاتین ادارات و سازمان‌های استان، برگزاری همایش نخبگان مکتب شهید دستغیب با حضور طلاب حوزه‌های علمیه در مسجد جامع عتیق با سخنرانی حجت‌الاسلام حیدری کاشانی به میزبانی آیت‌الله دژکام، گلباران و ادای احترام بر مزار آن شهید، برگزاری دعای کمیل در مسجد شهید آیت‌الله دستغیب و دعای ندبه از دیگر برنامه‌های هفته آیت‌الله دستغیب است.
عضو ستاد برگزاری هفته بزرگداشت شهید آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه محل برگزاری یادمان اصلی شهید محراب و همراهان شهید در مسجد جامع عتیق خواهد بود، گفت: در روز چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور سخنران و مداح کشوری یادمان اصلی شهید دستغیب برگزار خواهد شد.
امسال مصادف با سی و هشتمین سالگرد شهادت شهید محراب آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب است و هفته بزرگداشت این شهید محراب از جمعه 15 آذرماه تا جمعه 22 آذرماه ادامه خواهد داشت.
برچسب‌ها
منافقین ایثار و شهادت شیراز نماز جمعه

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

خسارت باران به مزارع کشاورزی لامرد

آغاز ساخت دبستان خیرساز در شهرستان مهر

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

آبگرفتگی تاکنون در فارس گزارش نشده است

اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

افزایش تعداد مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون و 50 هزار مشترک

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

تصادف و آتش سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت

دسترسی به بافت تاریخی شیراز تسهیل می‌شود

بارش شدید باران، سد ده‌شیخ لامرد را پر آب کرد

افزایش مشترکان برق فارس به بیش از یک میلیون نفر

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

برگزاری اجلاسیه 250 شهید شمال غرب شیراز

فیلم| آتش سوزی یک انبار در میدان مهارت شیراز

مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در شیراز

انبار کالای یک شرکت مواد غذایی در شیراز آتش گرفت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

کوچ پرندگان به تالاب کمجان

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

حریق گسترده انبار کالا در میدان مهارت + فیلم

آتش سوزی گسترده در انبار کالا در شیراز

فیروزآباد رکورد دار بارندگی در فارس

ممنوعیت و محدودیت‌های ترافیکی مراسم روز ارتش در بندرعباس

(تصاویر) اهدای شاخه گل به بانوان کم‌حجاب در باغ عفیف آباد شیراز

آماده باش کامل گروه های عملیاتی و سیمبانان در فارس

آتش‌سوزی گسترده انبار کالا در میدان مهارت شیراز

آغاز فروش ون‌ اینرودز توسط بهمن موتور (+ جدول فروش و قیمت)

ببینید | اولین تصاویر از آتش‌سوزی انبار محصولات در میدان مهارت شیراز

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403