پیام فارس

آخرين مطالب

آلاینده های یک پتروشیمی از زمین و آسمان/ هشدار مشکل را حل نکرد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- آلایندگی های پتروشیمی شیراز زمین و آسمان منطقه را فرا گرفته اما همچنان مسئله در حد هشدار و رصد باقیمانده است.
 شرکت پتروشیمی شیراز یکی ازقدیمی ترین شرکت­های پتروشیمی کشور است که در سال 1342 در 45 کیلومتری شیراز و درنزدیکی مرودشت تأسیس شد و در کنار این پتروشیمی روخانه کر واقع شده، رودخانه ای که در 40 کیلومتری شیرازو حدود پنج کیلومتری شهرستان مرودشت قرار گرفته و هرساله پذیرای آلودگی ها وپسماندهای شرکت پتروشیمی است.
رهاسازی فاضلاب صنعتی مجتمع پتروشیمی درمحل رودخانه کر و آلودگی شدید این رودخانه، یکی ازمعضلات جدی برای سلامت و محیط زیست ایجاد کرده به طوری که این آلودگی ها ، تاثیرات مخربی بر زمین های کشاورزی منطقه ،آلودگی هوا وهمچنین تاثیربرتنوع زیستی آبزیان این منطقه داشته است.
درپیگیری هایی که سال88 توسط خبرگزاری مهر انجام شد کارگروها و جلسات متعددی برای حل این معضل برگزار شد اما تاکنون که چندین سال از طرح این مشکل می گذرد اما هنوزآلودگی ها وپسماندهای شرکت پتروشیمی به رو خانه کر وارد می شود.
این در حالیست است که آلایندگی هایی که از این پتروشیمی نیز به آسمان متصاعد می شود همواره هوای منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

در مهر ماه بود که خبری از تلف شدن بیش از 100 راس گوسفند در مرودشت اعلام که علت تلف شدن این دام ها استفاده از آب رودخانه کر بود که پساب های پتروشیمی به آن وارد می شود.
آلایندگی های این پتروشیمی به همین جا نیز ختم نشده و پیش از این مسئولان در خصوص تاثیر گازهای این مجتمع بر تخت جمشید نیز بحث های مخلفی را مطرح کردند.
محیط زیست: شاخص آلایندهای سمی در وضعیت بد
پیگیری های خبرنگار مهر در خصوص وضعیت پتروشیمی از محیط زیست تنها به ارسال اطلاعیه منتج شد. این اداره کل اطلاعات بیشتری در خصوص وضعیت این مجتمع به خبرنگار مهر اعلام نکرد.
در این اطلاعیه آمده است: مجتمع پتروشیمی طی سالیان گذشته برای مدیریت فاضلاب‌های تولیدی نسبت به احداث 10 لاگون تبخیری در حدفاصل مجتمع و رودخانه کر اقدام کرده و اعم فاضلاب خود را به آنها هدایت می‌کند.
اما با توجه به جنس بدنه تعدادی از حوضچه‌ها که رسی - شنی هستند، نشت به رودخانه امری امکان‌پذیر است. طی بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده، از آنجا که دراثرخشکسالی های گذشته و عدم آزادسازی آب بر روی رودخانه از سد درودزن، قبل ازمجتمع پتروشیمی در رودخانه آبی دیده نشده اما بعد از لاگونها آب جریان داشته است، منبع اصلی ورود فاضلاب، شرکت فوق تشخیص داده شد.
طبق سنجش‌های به عمل آمده بر روی نمونه آب، شاخص‌های مرتبط با آلاینده های متداول و سمی مورد سنجش قرار گرفتند. شاخص آلاینده های متداول وضعیت خیلی بد و شاخص آلایندهای سمی نیز وضعیت بد را نشان دادند.
در حال حاضر دو پرونده جداگانه به دلیل آلودگی هوا و آلودگی آب ناشی از فعالیت مجتمع پتروشیمی در دادگاه مفتوح است.
اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن پایش دوره‌ای این صنعت به محض دریافت گزارش وقوع آلودگی موضوع را پیگیری، در چند مرحله نمونه برداری و آنالیزهای مربوطه را نیز انجام و حسب وظیفه قانونی موضوع وقوع آلودگی در رودخانه کر را به مرجع قضایی اعلام کرده است.
علی اکبر کاظمینی فعال محیط زیستی دراین خصوص گفت: باتوجه به موفقیت های پیش آمده وفشارهای محیط زیست وعزم ملی که برای احیای تالاب ها ودریاچه ها در دولت وجود دارد، دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشوردردستوراحیا قرار گرفته و بعد ازسا لها مقداری حقابه به این تالاب تعلق گرفت که این حقابه باعث احیاء درودزن نیزمی شود.

وی درادامه گفت: بستراین رودخانه باید عاری از هرگونه آلودگی باشد اما متاسفانه پتروشیمی شیرازاز سنوات گذشته که آب این مناطق خشک شده بود، شروع به آلوده کردن این مسیر کرده که این آلودگی های زیست محیطی،مشکلات شدیدی دراین منطقه ایجاد کرده است.
این فعال محیط زیست گفت: اگربخواهیم صنعتی داشته باشیم که پاسخگوی نیازهایمان باشد، این صنعت باید یک صنعت پاک باشد و دراین زمینه نبایدازمحیط زیست هزینه کند.
وی درادامه گفت: متاسفانه روزانه ازدودکش این کارخانه مواد سمی خارج می شود و خطراتی برای محیط این منطقه ،روستاها ومردم ایجاد کرده است.
کاظمینی درمورد نقش محیط زیست در این زمینه گفت: قطعا محیط زیست باید به پتروشیمی فشار بیاورد واین صنعت، حق آلوده کردن آب رودخانه را ندارد و محیط زیست باید به شدت با رویه شرکت پتروشیمی برخورد کند.
وی درادامه گفت: اولین آبی که وارد بختگان می شود، این تالاب را دچار آلودگی می کند وعملا احیای تالاب بختگان وجود ندارد و درمسیراین رودخانه، وقتی آب به بختگان می رسد این سم ها و آلودگی باعث آلودگی خاک، مسیر، چاه و بخش های زیادی از زمین های کشاورزی این تالاب نیز می شود.
کاظمینی درادامه گفت: با توجه به شدت آلودگی هایی که پتروشیمی ایجاد می کند و خطرات جدی بر سلامت و محیط زیست میگذارد این شرکت باید فکری به حال مواد سمی خود کند و دودکش ها وسیستم خود را به روزکند زیراهزینه هایی که پتروشیمی برای مردم به جا می گذارد بسیارزیاد است.
وی افزود: با توجه به اینکه که هدف نهایی محیط زیست، سلامت مردم و سیستم کشاورزی است وهزینه های درمان مردم در مواجه با این آلودگی ها بسیاربالا است، شرکت پتروشیمی باید در چارچوب قوانین محیط زیست عمل کند.
کاظمینی درادامه خاطرنشان کرد: درسالهای گذشته محیط زیست بارها به شرکت پتروشیمی تذکر داده است ولی متاسفانه پتروشیمی توجه ای به این مسایل نکرده است و در این راستا پتروشیمی موظف است درچارچوب محیط زیست حرکت کند تا مسایل پایداری سیستم ها اتفاق بیافتد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/107663/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است